handdator

Visa fullständig version : Marabou smakar champinjoner?

MasterChief
2007-05-18, 19:19
Jag sitter och optimerar mig med Marabou mjölkchoklad. Den har en lätt, men mycket tydlig, bismak av champinjoner (en svamp som jag för övrigt har svårt för). Jag har stundom upplevt detta förut när jag ätit Marabous vanliga chokladkaka. Tjejen håller med och tycker sig också känna svampsmaken.

Som ni förstår är detta en viktig fråga och kräver en tråd på kolo för utredning.

Så frågan är om vi är dumma i huvudet eller är det någon annan som känt samma sak?

Jag har bara intagit lite Pepsi samtidigt och inga andra smaker som kan förvirra smaklökarna. Chokladen är inte gammal.

(Nej, jag kan inte låta bli att äta den även om jag inte gillar champinjoner).

Raggis
2007-05-18, 19:20
Errrr... You're definitely on the wrong side on this one, mate!

Zakath
2007-05-18, 19:21
Prova att äta den utan pepsi, med vatten istället, det är så riktig choklad ska avnjutas. Även om mjölkchoklad knappast kan klassas som riktig choklad.

mathor
2007-05-18, 19:23
Ja, ni är dumma i huvudet.

Yes
2007-05-18, 19:23
Det var väldigt länge sedan jag åt Marabou's mjölkchoklad, så jag kan inte uttala mig om smaken. Som den kapitalist jag är tänker jag dock genast på hur detta koncept skulle kunna exploateras och göra mig rik. Tänk, CHAMPINJONCHOKLAD!

Andy.da.wohoo
2007-05-18, 19:24
...
vad ska man svara på detta??

skaparn
2007-05-18, 19:27
Prova att äta den utan pepsi, med vatten istället, det är så riktig choklad ska avnjutas. Även om mjölkchoklad knappast kan klassas som riktig choklad.

"Blablabla. Det ska vara mörk choklad och konstigt målade tavlor"

När ska alla inse att, hur intellektuellt det än kan verka med kakao tills grimasen låser sig i nyllet, så är mjölkchoklad den ohotade kungen av allt som inmundigbart äro.

Tolkia
2007-05-18, 19:30
Kanske en chokladkaka som borde pensionerats och inte ätits?

Zakath
2007-05-18, 19:31

När ska alla inse att, hur intellektuellt det än kan verka med kakao tills grimasen låser sig i nyllet, så är mjölkchoklad den ohotade kungen av allt som inmundigbart äro.

Jojo, vissa gillar ju barnsmaker bäst. Din favoriträtt är väl spaghetti med köttbullar också? :D

(Jag gillar också mjölkchoklad, men ska det njutas så är det mörk choklad som gäller, därmed basta.)

MasterChief
2007-05-18, 19:36
Jag tror Mathor är sanningen på spåret. Men jag har fortfarande mina tvivel

LOL. Förstår mig inte på dem som plågar i sig sur och besk choklad.

Det var väldigt länge sedan jag åt Marabou's mjölkchoklad, så jag kan inte uttala mig om smaken. Som den kapitalist jag är tänker jag dock genast på hur detta koncept skulle kunna exploateras och göra mig rik. Tänk, CHAMPINJONCHOKLAD!

Du får köpa idén av mig för 3 miljoner. Deal?

vad ska man svara på detta??

Ja, kanske bäst att du startar en egen tråd och ber om svar på vad du ska svara mig i min tråd.

Yes
2007-05-18, 19:37

Vänta tills jag lanserat en riktig champinjonchoklad(tack för iden MasterChief!)!

Achryl
2007-05-18, 19:38
står ju "kan innehålla spår av nötter och champinjoner"

MasterChief
2007-05-18, 19:38
Kanske en chokladkaka som borde pensionerats och inte ätits?

Nix. Den är ny och köpt i en affär med hög lageromsättningshastighet så det kan inte vara felet.

Yes
2007-05-18, 19:40
Du får köpa idén av mig för 3 miljoner. Deal?

Bah! Om du inte hunnit fixa patent på idén kan jag ju bara sno den rakt av. :D

skaparn
2007-05-18, 19:41
Jojo, vissa gillar ju barnsmaker bäst. Din favoriträtt är väl spaghetti med köttbullar också? :D[/COLOR]

I kvicksand gör man bäst i att inte sprattla.

Cerberus
2007-05-18, 19:42
jag vill ha chokladkaka me smak av kebabpizza.

champinjoner e äklcigt!

Destra
2007-05-18, 19:43
Du ljuger chokladen maraboues choklad mjölkhoklad är bäst.
Mums

Arf Pingvin
2007-05-18, 19:43
Jag är ganska övertygad om att du har fel. Jag är ingen svampmänniska men marabou mjölkchoklad är gott.

Pepsi är ghey. Sluta med det.

hum
2007-05-18, 19:47
När jag var liten tyckte jag att lite halvgammalt Bregott kunde smaka champinjoner. Resten av familjen höll inte med.

Hades
2007-05-18, 19:47
Jag har också varit med om att marabou haft någon skum bismak, champinjon kan det vara (jag äter sällan svamp så jag vet inte).

Zakath
2007-05-18, 19:48
Är det färsk eller tillagad champinjon det smakar då? :D

Yes
2007-05-18, 19:48
jag vill ha chokladkaka me smak av kebabpizza.

En mycket bra idé! Du kan få komma med som delägare i mitt företag, tillsammans kan vi bli sjuuukt rika!

mangemani
2007-05-18, 19:50
det är marabous nya smak förstår du väl,svamp smak:smash: *whatever* *slap*

MasterChief
2007-05-18, 19:51
Jag har också varit med om att marabou haft någon skum bismak, champinjon kan det vara (jag äter sällan svamp så jag vet inte).

Där ser man. Tydligen en till på brädan som har intakta smaklökar.

MasterChief
2007-05-18, 19:51
Pepsi är ghey. Sluta med det.

Är det fel att vara ghey då? Va?

MasterChief
2007-05-18, 19:53
Bah! Om du inte hunnit fixa patent på idén kan jag ju bara sno den rakt av. :D

Pft. Ska det låta så där får du inte följa med till dalen.

Yes
2007-05-18, 20:01
Pft. Ska det låta så där får du inte följa med till dalen.
Meh, om jag låter dig bli chef över alla Oompaloompas i fabriken då?

Emil_Larsson
2007-05-18, 20:02
Ja, ni är dumma i huvudet.

+ på den :D

MasterChief
2007-05-18, 20:11
Meh, om jag låter dig bli chef över alla Oompaloompas i fabriken då?

:D

Trance
2007-05-18, 20:12
Choklad är lite meh.

Hades
2007-05-18, 20:21
Där ser man. Tydligen en till på brädan som har intakta smaklökar.

Min teori: Folk som äter mycket champinjoner (läs: alla som inte håller med om att chokladen smakar champinjon) har på något sätt byggt upp resistens mot svampsmaken alternativt tycker rentav att champinjonsmakande choklad är något eftersträvansvärt, och reflekterar därför inte nämnvärt över att maraboun blivit infekterad med arom från denna sporalstrande styggelse. Sammanfattningsvis: Alla som inte känner bismaken sympatiserar med Hitler och/eller Hin håle själv. Jag är ganska säker på att jag har rätt i den här frågan.

Mirre
2007-05-18, 20:41
Dina smaklökar säger att du ska äta riktig choklad. :D Mjölkchoklad smakar smör! Det ska vara mörk choklad eller härliga kärringchokladpraliner från Chokladfabriken. *drool*

När jag blir 65+ ska jag smygäta/njuta av fina chokladpraliner och dricka champagne på kvällarna. :Virro

shut teh face
2007-05-18, 20:43
Det klart viktigaste just nu är att ta reda på varför du och tjejen delar på samma chokladkaka.

Som man finns det inget annat alternativ än att ha en egen (alternativt två egna).

MasterChief
2007-05-18, 20:44
Min teori: Folk som äter mycket champinjoner (läs: alla som inte håller med om att chokladen smakar champinjon) har på något sätt byggt upp resistens mot svampsmaken alternativt tycker rentav att champinjonsmakande choklad är något eftersträvansvärt, och reflekterar därför inte nämnvärt över att maraboun blivit infekterad med arom från denna sporalstrande styggelse. Sammanfattningsvis: Alla som inte känner bismaken sympatiserar med Hitler och/eller Hin håle själv. Jag är ganska säker på att jag har rätt i den här frågan.

Jag har nu knackat på hos flera av mina grannar denna ljumma majkväll och bett dem smaka på min kaka. Det uppstod problem på slutet eftersom kakan började ta slut. Jag löste det genom att de enbart fick suga på kakan. Ingen av mina grannar kände champinjonsmaken. Jag vet dock att två av grannarna är sverigedemokrater samt de övriga tre har växthus (och därmed är eländiga fungusanhängare). Detta ger oss statistisk signifikans till din teori och den är alltså korrekt.

MasterChief
2007-05-18, 20:47
Det klart viktigaste just nu är att ta reda på varför du och tjejen delar på samma chokladkaka.

Som man finns det inget annat alternativ än att ha en egen (alternativt två egna).

Du har missförstått det hela. Jag lägger en ruta av min choklad under förhuden (är jag på festhumör så åker hela kakan in på en gång) och hon får leta rätt på den med tungan.

Vad tror du om mig egentligen?

shut teh face
2007-05-18, 20:49
Du har missförstått det hela. Jag lägger en ruta av min choklad under förhuden (är jag på festhumör så åker hela kakan in på en gång) och hon får leta rätt på den med tungan.

*yourock*

Yes
2007-05-18, 20:51
Jag som brukar köra med ost, det är väl så man ska göra om man vill få lite mus, men det funkar rätt dåligt. Kanske borde prova med choklad?

shut teh face
2007-05-18, 20:52
Choklad kör man ju där bak ..

Yes
2007-05-18, 20:54
Snackar vi verkligen om samma sak nu?

MasterChief
2007-05-18, 21:07
Jag som brukar köra med ost, det är väl så man ska göra om man vill få lite mus, men det funkar rätt dåligt. Kanske borde prova med choklad?

http://www.amazon.com/Why-Women-Need-Chocolate-Crave/dp/0786860510

NisseEriksson
2007-05-18, 21:33
Vad har hänt med chokladsmaken?
Om jag inte missminner mig så klagade någon på att Kolozzeums proteinpulver (just det, chokladpulvret) smakade svamp.

MasterChief
2007-05-18, 21:51
Vad har hänt med chokladsmaken?
Om jag inte missminner mig så klagade någon på att Kolozzeums proteinpulver (just det, chokladpulvret) smakade svamp.

Ser man på...Det börjar arta sig:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88534

Diana
2007-05-19, 10:25
Hahahah
Kan inte annat än att hålla med om att Marabou faktiskt har en skum bismak, alltid undrat VAD :D utan att ägna det någon vidare eftertanke...

Mest champinjonsmak blir det helt klart om man käkar skiten när man är hyffsat icke-sugen

Käkar man däremot en kaka på deff känns bismaken inte alls... Men så har väl inte kolisfattig deff rykte om sej att vara ett tillstånd klassat som 'sinnens fulla bruk' direkt heller :D (hur många telefoner i kylskåp, bilnycklar i husdörrar kan inte vittna om den saken)

Slutsats; Anthon bergh

tano
2007-05-19, 11:28
svamp

tano
2007-05-19, 11:28
svamp = nej tack

Jäklar vad du måste ha bra smaklökar som kan känna just den konstellationen av smaker som ger champinjoner, blandat med choklad....

Nej allvarligt har den fått en otrevlig bismak (alltså dålig kvalite) så kan man gå tillbaka till affären med den. DoOck kan det ju i sig kosta mer än att få en ny choklad...

Löjtnant Blank
2007-05-19, 11:54
Har du flickvän?!

MasterChief
2007-05-19, 13:24
Har du flickvän?!

Ja, och han är jättesöt. Avis?

Yes
2007-05-19, 13:25
"Flickvän" = Xbox 360 med Halo 2? :D

MasterChief
2007-05-19, 13:25
Hahahah
Kan inte annat än att hålla med om att Marabou faktiskt har en skum bismak, alltid undrat VAD :D utan att ägna det någon vidare eftertanke...

Mest champinjonsmak blir det helt klart om man käkar skiten när man är hyffsat icke-sugen

Käkar man däremot en kaka på deff känns bismaken inte alls... Men så har väl inte kolisfattig deff rykte om sej att vara ett tillstånd klassat som 'sinnens fulla bruk' direkt heller :D (hur många telefoner i kylskåp, bilnycklar i husdörrar kan inte vittna om den saken)

Slutsats; Anthon bergh

Nu har det ju dykt upp indikationer här i tråden att det är fler än jag som faktiskt känner svampsmak. Mycket fascinerande.

MasterChief
2007-05-19, 13:27
"Flickvän" = Xbox 360 med Halo 2? :D

Jag förstår att ni är chockade. Faktum är att min fru också är chockad. Förmodligen för livet.

christian
2007-05-19, 13:40
Det här såg jag på House.

Du har fått en liten hjärnblödning, och smaker ter sig därför annorlunda. Din flickvän är gravid och känner därför smaker som inte finns.

Finito.

heltzonicka
2007-05-19, 13:44
Synd att det inte smakade toppslättsskivling istället, då hade ni ju kunnat få en fin överraskning.

Yes
2007-05-19, 14:09
Jag förstår att ni är chockade. Faktum är att min fru också är chockad. Förmodligen för livet.
Jag är egentligen inte chockad, jag är glad att du har hittat en kvinna som uppenbarligen är beredd att dela säng med både cykel och Xbox. Det måste vara en mycket fin och förstående fru du har hittat.

Jag söker ju själv någon som kan acceptera att jag sover med integralhjälm på huvudet och mockaratt i händerna...

Lellan
2007-05-19, 14:40
Det här såg jag på House.

Du har fått en liten hjärnblödning, och smaker ter sig därför annorlunda. Din flickvän är gravid och känner därför smaker som inte finns.

Finito.

:D Bäst hittills!

Själv funderar jag på om inte umami kan vara gåtans lösning? (Umami=smaken av protein, kallas för den "femte smaken" utöver sött, salt, surt, beskt. Den funkar typ som natriumglutamat, en smakförstärkare med andra ord. Finns naturligt i bl a torkad svamp).

Choklad innehåller ju många ämnen och det är väl inte helt långsökt att anta att en umamismak kan uppstå, som ni kopplar ihop med svamp. *popcorn*

Nitrometan
2007-05-19, 15:17
Tja, inte omöjligt. Nån äcklig bismak är det. Antagligen bryr de sig inte om att göra ren maskinen mellan olika körningar och då uppstår äckliga bismaker.

MasterChief
2007-05-19, 15:26
Jag är egentligen inte chockad, jag är glad att du har hittat en kvinna som uppenbarligen är beredd att dela säng med både cykel och Xbox. Det måste vara en mycket fin och förstående fru du har hittat.

Jag söker ju själv någon som kan acceptera att jag sover med integralhjälm på huvudet och mockaratt i händerna...

Det är inte allt. Hon tjänar bättre än mig och gillar också att spela Halo.

MasterChief
2007-05-19, 15:27
Tja, inte omöjligt. Nån äcklig bismak är det. Antagligen bryr de sig inte om att göra ren maskinen mellan olika körningar och då uppstår äckliga bismaker.

Det är en möjlighet. När Coca Cola började med Coca Cola Lemon så började jag känna att vanlig Cola ibland har en svag bismak av citron.

skaparn
2007-05-19, 16:44
Det är en möjlighet. När Coca Cola började med Coca Cola Lemon så började jag känna att vanlig Cola ibland har en svag bismak av citron.

Jag var tvungen att kolla igenom Marabou's sortiment, och jag fann inget som innehöll svamp som man skulle kunna misstänka vara boven. Det kanske är en ny smak de testat och gjort några demoex av? Det skulle ju innebär att Yes har ganska bråttom att lansera sin ide.

Hades
2007-05-19, 16:54
De kanske har tagit det här med chokladtryffel lite väl bokstavligt.

Musselbank
2007-05-19, 18:59

Om ni nu dessutom till äventyrs har en epidemisk förekomst av jästinfektioner i familjen... så tror jag att vi kan vara en förklaring på spåren. För rimligtvis bjuder hon på godis på motsvarande eleganta manér? (En Center-rulle i det fallet, kantänka?)

MasterChief
2009-05-17, 16:44
Svampbump

Jag åt en bit idag efter ett hårt pass. Det smakade champinjoner. Igen.

Marabou chokladkakor är tametusan lite småsnuskiga.

stafh
2009-05-17, 17:00
Järnkanser?

mikaelj
2009-05-17, 17:05
Svampbump

Lätt. Sötsliskiga är de (numera) också. Jävla LCHF att kvadda mina smaklökar. ;-)

jwzrd
2009-05-17, 17:15
Svampbump

Köp choklad istället för Marabou.

mojoo
2009-05-17, 18:08
Ja, jag kan hålla med dig. Ibland smakar mjölkchoklad väldigt konstigt.

skaparn
2009-05-17, 18:12
Köp choklad istället för Marabou.

Att gilla annan choklad mer än Marabous helt vanliga chokladkakor kräver ett inte så litet mått av suggestion.

Det är ungefär som tårtor. Barntårtor är godast, sedan äter man allt äckligare fikabröd på kalas tills dess man är riktigt vuxen och sitter där med komplicerade tartüffsorbetcrémékonstruktioner och försöker överträffa varandras beröm av desserten.

Men. Du är välkommen ur garderoben när du vill.

krellik
2009-05-17, 18:14
Vad fan är det för fel på spaghetti och kötbullar?

jwzrd
2009-05-17, 18:42
Att gilla annan choklad mer än Marabous helt vanliga chokladkakor kräver ett inte så litet mått av suggestion.

Det är ungefär som tårtor. Barntårtor är godast, sedan äter man allt äckligare fikabröd på kalas tills dess man är riktigt vuxen och sitter där med komplicerade tartüffsorbetcrémékonstruktioner och försöker överträffa varandras beröm av desserten.

Jag är långt ute ur garderoben när det handlar om smaksensationer. Jag tycker om choklad, inte marabou. Är det socker som killar en på smakknappen så kan man enkelt rationalisera bort mellanmannen och gå direkt på källan.

Scratch89
2009-05-17, 19:09
Jag är långt ute ur garderoben när det handlar om smaksensationer. Jag tycker om choklad, inte marabou. Är det socker som killar en på smakknappen så kan man enkelt rationalisera bort mellanmannen och gå direkt på källan.

Fast det är ju kombinationen av socker och kakao(smör) som är det bästa.

bear.flowertwig
2009-05-17, 19:10

Posta gärna bilden på prinsesstårtan du låtit tatuera in på höger skuldra.

MasterChief
2009-05-17, 19:13
Jag instämmer med jwzrd. Som fisförnäm borgare så är det en fin Amadei jag föredrar.

Marabous bruna godiskaka råkade bara ligga närmast när mina mitokondrier skrek efter energi. Sen fick smaken jag hade av unken svampinfekterad källare i munnen åtgärdas genom att äta tvål.

coxie
2009-05-17, 19:17
Jag gillar Marabou lika mycket som Amadei. Däremot ogillar jag lindt och allt vad "fin" choklad som säljs överallt. Den chokladen smakar bara bitter kakao medan en Amadei som har lika hög kakaohalt smakar mjukt och fint.

Inte konstigt att folk ogillar mörk choklad när det enda som de testat är skiten som säljs i matbutiker.

Scratch89
2009-05-17, 19:20
Var kan man få tag på Amadei, och vad kostar det?

jwzrd
2009-05-17, 19:21
Jag instämmer med jwzrd. Som fisförnäm borgare så är det en fin Amadei jag föredrar.

Marabous bruna godiskaka råkade bara ligga närmast när mina mitokondrier skrek efter energi. Sen fick smaken jag hade av unken svampinfekterad källare i munnen åtgärdas genom att äta tvål.

Jag har gjort samma misstag två (!!) gånger själv. Varit vansinneshungrig och roidat runt på dyrbyrån. Marabou smakar sötprutt. Jag har inget alls emot att stoppa mig full med snickers, japp eller pigall. Det är den rena chokladen därifrån som inte smakar mig.

Jag gillar Marabou lika mycket som Amadei. Däremot ogillar jag lindt och allt vad "fin" choklad som säljs överallt. Den chokladen smakar bara bitter kakao medan en Amadei som har lika hög kakaohalt smakar mjukt och fint.

Inte konstigt att folk ogillar mörk choklad när det enda som de testat är skiten som säljs i matbutiker.

Detta är så jävla sant. Lindts jävla sopor smakar bitter bakelit och det är som du säger. Folk tänker på detta när man kommer dragande med en längre utläggning om mörkare choklads förträfflighet. Amedei eller Michel Cluizel är smakar som att stoppa penan i guld.

jwzrd
2009-05-17, 19:24

Random chokladaffär bara. Valrhona gör också mycket mycket goda produkter. Det här är inte några överdängarbourgarvaror för en driljard kilot utan helt vanliga delikatesser. Amedei-kakan kostar väl typ 50-60 spänn och de andra kan väl kanske närma sig 80.

MasterChief
2009-05-17, 19:27

Det går ju inte riktigt att jämföra Amedei med Marabou. Det är som att jämföra fredagsgroggen med 300-kronors vinet. Eller en biltemacykel med en C50. Men visst, godis är ju gott ibland. Men ska man njuta av en smaksensation är Amedei så jävla bra. Jag tillhörde patrasket som bara hade ätit Lindt och dylika vidrigheter, men sen råkade jag på Amedei (det finns ju även andra bra) och insåg vad choklad var.

MasterChief
2009-05-17, 19:30

Kahls har nästan jämt Amedei (som fått priset "världens bästa choklad") och de finns ju i nästan varje köpcentrum.

http://www.academyofchocolate.org.uk/academy/awards/2008.html

coxie
2009-05-17, 19:30
Jag älskar att frossa i Marabou men det är klart det inte är av samma anledning som att man äter några bitar god choklad.

Det enda jag ogillar är att man inte kan hålla sig med ett lager, blir dåligt allt för snabbt.

MasterChief
2009-05-17, 19:32
jag har gjort samma misstag två (!!) gånger själv. Varit vansinneshungrig och roidat runt på dyrbyrån. Marabou smakar sötprutt. Jag har inget alls emot att stoppa mig full med snickers, japp eller pigall. Det är den rena chokladen därifrån som inte smakar mig.

Detta är så jävla sant. Lindts jävla sopor smakar bitter bakelit och det är som du säger. Folk tänker på detta när man kommer dragande med en längre utläggning om mörkare choklads förträfflighet. Amedei eller michel cluizel är smakar som att stoppa penan i guld.

Haha!

skaparn
2009-05-17, 19:33

Ni torkar er framifrån.

Wao
2009-05-17, 19:33

Vatten? Mörk choklad med ett glas mjölk är hur det ska ätas.

Scratch89
2009-05-17, 19:34
Random chokladaffär bara. Valrhona gör också mycket mycket goda produkter. Det här är inte några överdängarbourgarvaror för en driljard kilot utan helt vanliga delikatesser. Amedei-kakan kostar väl typ 50-60 spänn och de andra kan väl kanske närma sig 80.

Kahls har nästan jämt Amedei (som fått priset "världens bästa choklad") och de finns ju i nästan varje köpcentrum.

http://www.academyofchocolate.org.uk/academy/awards/2008.html

Tack för tipsen! Jag har länge letat efter en god choklad som man kan äta sig "mätt" på. Marabou kan man äta flera hundra gram av, men då mår man illa. Lindhs och liknande smakar bara torrt, salt och starkt, och ger en tråkig bismak. Det finns en hel del chokladaffärer här i stan, och en femtiolapp för en kaka är ju inget att tala om; ett halvt kilo lösgodis och 1,5 liter Pepsi Max (som är det vanliga receptet för en hemmakväll) går ju på samma summa.

MasterChief
2009-05-17, 19:45
Ni torkar er framifrån.

Du äter osnyggt.

Kwon
2009-05-17, 20:08
Kolahallon och Räkmint är två smaker jag tror kommer slå 2013

Championchoco? Not so sure!

omnibus
2009-05-17, 20:11
http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/3466/img_47b75115c800f.jpg

Smakar marianne, inte svamp.