handdator

Visa fullständig version : Styrketräning i unga år

Konsultfet
2007-05-18, 12:04
Hejsan alla

Jag undrar om någon har kolla på hur hård styrketräning påverkar människor som inte är färdigväxta, man har hört att det stoppar växten, men det kan lika gärna vara en skröna.
Hur är det med muskeltillväxt om någon börja lyfta hårt och äta ordentligt vid 15 års ålder, ökar man snabbare eftersom kroppen som helhet växer eller är det tvärt om?
Skriv gärna och berätta dina erfarenheter om du själv är ung och tränar. *popcorn*

//F

NisseEriksson
2007-05-18, 12:13
Jag började träna som 13-åring och är nu 14.
Jag har inte stannat i växten, däremot ökat på längden och 10-13 kg på ungefär 1 år.
Håller man koll på vad man gör och undviker skador så finns det ingen anledning att vara orolig att styrketräna, fotboll tex. sliter också på kroppen, om inte mer.
Om det finns någon instruktör/tränare som kan hjälpa dig med övningarna och rätt utförande så går allt vägen.
Det är felaktig teknik och "viktkåthet" som orsakar skador.
Du stannar inte i växten, men ta det väldigt lugnt i början, ta det lugnt med vikterna, för öka kommer du att göra.
Bra att du intresserar dig för mat och träning hursomhelst.

Eddie Vedder
2007-05-18, 12:20
Det här med styrketräning för barn och att det skall vara så farligt för växten och allt det här har jag extremt svårt att förstå.

Jag tror snarare det är grundat i en än sålänge kritisk syn på att styrketräna överhuvudtaget, jag tänker på dopingfördomar, rädsla för snedvriden kroppssyn i tidig ålder o.s.v.

Jag menar, ta en titt på barn som leker! Hur "optimaltergonomisk" är leken för rygg, nacke knän etc.?

Knappast stannar barn i växten för att dom klättrar i träd, brottas, bär varandra på ryggen och allmänt "hänger och klänger" som aktiva barn gör. SNARARE ÄR DET JU DETTA, ATT LEKA OCH VARA AKTIV, SOM STÄRKER BARNS KROPPAR! Jag har inga vetenskapliga belägg för det jag säger och huruvida viktträning skulle påverka en jätteung kropp men rent fysiskt har jag svårt att se vad som skulle vara farligt.

Jag pratar givetvis om noggrant utförd träning för hälsa och välmående och inte att en sjuåring skall stå och svinga bicepscurl framför en spegel och vägra äta annat än tonfisk och ris.

major Pectoralis
2007-05-18, 12:32
Det finns forskning på området. Rätt bedriven styrketräning är bra för barn. Egentligen "styrketränar/belastningstränar" vi sedan dagens vi föds. Fysiologen vid IH i Stockolm Michail Tonkonogi har mycket intressant att säga i frågan.

Här är lite av mina åsikter.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78310

Sedan kan man fråga sig vad det är som är så negativt med att vara mån om sitt utseende (överfixerad är naturligtvis inte bra)? Snarare är det väl motsatsen negativ. I dagens samhälle (och i alla tidigare samhällen skulle jag gissa på) är EQ av stort intresse för hur man lyckas. En sund själ i en sund kropp är en vedertagen uppfattning, visserligen förutfattad men det gör ingen skillnad.
Jag tror även att många tycker det är en form av exploatering av barn om man sätter dem på ett gym. Man pratar om barnens fria vilja etc, etc. Då bortser man dels från det faktum att många barn tycker det är kul och meningsfullt att styrketräna och dels bortser man från allt vad dubbelmoral heter. Finns det egentligen någon "fri vilja". Det är en filosofisk fråga och på många områden är svaret nej, strukturerna styr vare sig man är medveten om dem eller inte.

Guddi
2007-05-18, 12:42
Styrketräning för barn är ingen fara. Belastningen när man springer är mellan 3-5 ggr sin egna kroppsvikt. Detta kommer man aldrig i närheten av när man tränar på gymmet om man har bra teknik.

Frågan är dock om det är nödvändigt för ungdomar att träna på gym. Innan puberteten så får man i stort sett ingen hypertrofi alls utan all styrkeökning är neurologisk anpassning. Att träna in rörelsebanor och för att få/behålla full rörlighet kan vara bra orsaker till att träna på gym tidigt för ungdomar. Även för att lära sig bra ergonomi och för att väcka framtida intresse för träning så kan gymmet vara en bra idé. Jag skulle däremot inte rekommendera någon i unga år att lägga merparten av sin träning på gymmet om de vill bli bra på något annat än just gymträning då det lätt blir ganska enformiga rörelser med låg stimulans för barnen/ungdomarna. Ungefär samma resonemang som att man inte ska specialicera sig på en sport för tidigt. Om personen däremot vill träna på gym så hade jag berättat att volymökningen antagligen kommer att bli väldigt liten de första åren, vill han/hon fortfarande är det bara att lära han/hon rätt teknik och låta dem köra på precis som vilken annan person.

Timme
2007-05-18, 12:58
Den neurologiska anpssningen räcker för att Pontus 7år ska vara den starkaste ungen i kvarteret! :D

Jag är givetvis för styrketräning för barn.

Hemi
2007-05-18, 12:59
[…]Fysiologen vid IH i Stockolm Michail Tonkonogi har mycket intressant att säga i frågan.

Han kan höras på Sveriges radios internetplats men man får ju inte direktlänka så…

Timme
2007-05-18, 13:00
Han kan höras på Sveriges radios internetplats men man får ju inte direktlänka så…

klart man får! Så länge det inte är till en webshop.

Hemi
2007-05-18, 14:56
Då så:
http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=1255837

Eddie Vedder
2007-05-18, 15:18

Det är främst i ekonomiskt vinstsyfte, antingen för dej lr nån annan (exempelvis annan webshop), eller direkta olämpligheter som du inte får/bör länka till.

Kan vara svårt att veta var gränsen går så det är enbart positivt att du är eftertänksam innan.:thumbup:

Allan
2007-05-18, 15:48
Jag började när jag var tretton (och en dag!), och jag kan inte med facit i hand se att det varit skadligt, vare sig när det gäller längdtillväxt eller annat.

Erik__
2007-05-18, 16:07
När man ser hur folk ser ut i skolan nu för tiden borde det vara obligatoriskt träning för förbättra hållningen tycker jag :D hur mkt problem med rygg och nacke kan man inte fixa med bättre hållning egentliugen :cool:

mini
2007-05-18, 16:08
Jag började när jag var tretton (och en dag!), och jag kan inte med facit i hand se att det varit skadligt, vare sig när det gäller längdtillväxt eller annat.

Fast nu är ju inte en (1) person något bevis. Dessutom är du väl inte speciellt lång? Om vi nu ska vara så.

Timme
2007-05-18, 16:11
Fast nu är ju inte en (1) person något bevis. Dessutom är du väl inte speciellt lång? Om vi nu ska vara så.

Jag antar att varken hans mor eller far var långa.

Jag är riktigt kort (167cm) men mir far är ännu kortare (163cm)

z_bumbi
2007-05-18, 16:19
Jag undrar om någon har kolla på hur hård styrketräning påverkar människor som inte är färdigväxta, man har hört att det stoppar växten, men det kan lika gärna vara en skröna.
Hur är det med muskeltillväxt om någon börja lyfta hårt och äta ordentligt vid 15 års ålder, ökar man snabbare eftersom kroppen som helhet växer eller är det tvärt om?
//F

Just hård träning tror jag inte är en höjdare om man är 8-10 år men regelbunden tränarledd träning för att öka styrka och teknik är antagligen skonsammare än de flesta andra idrotter.

Är man 15 år så är det bara att se till att lära sig en bra teknik och köra på, tänk dock på att inte öka vikterna hur snabbt som helst och inte försöka maxa hela tiden då det kan leda till skador.

Ulf A Big
2007-05-18, 16:23
Det här numret av Svensk Idrottsmedicin behandlar just frågan:
http://www.svenskidrottsmedicin.se/tidnpdf/tidning1-06.pdf

Guddi
2007-05-18, 18:26
Det här numret av Svensk Idrottsmedicin behandlar just frågan:
http://www.svenskidrottsmedicin.se/tidnpdf/tidning1-06.pdf
Nja, den artikeln behandlade snarare hög belastning i stort och inte styrketräning. Om man ser till det faktum att belastningen är mycket större när man hoppar än om man kör knäböj med sin kroppsvikt på ryggen så får man ett litet annat perspektiv.

Visst är det förhöjd risk för rygg- och eller disk-skador hos barn och ungdomar som växer, men man har än så länge bara sett en ökad frekvens hos idrottare som belastar ryggen väldigt hårt eller i lägen som inte alltid är fördelaktiva som simmar, gymnaster, brottare och styrkelyftare (tränar på hög % av RM).

Ulf A Big
2007-05-18, 20:52
Nja, den artikeln behandlade snarare hög belastning i stort och inte styrketräning. Om man ser till det faktum att belastningen är mycket större när man hoppar än om man kör knäböj med sin kroppsvikt på ryggen så får man ett litet annat perspektiv.

Visst är det förhöjd risk för rygg- och eller disk-skador hos barn och ungdomar som växer, men man har än så länge bara sett en ökad frekvens hos idrottare som belastar ryggen väldigt hårt eller i lägen som inte alltid är fördelaktiva som simmar, gymnaster, brottare och styrkelyftare (tränar på hög % av RM).

Varför inte bara ta artikeln som den är!
Den behandlade bara det enkla faktumet att barn som växer har känsligare diskar än färdigvuxna individer och därför behöver man vara aktsam med för hård/tung träning när man tränar växande barn.

Arne Persson
2007-05-18, 21:19
Varför inte bara ta artikeln som den är!
Den behandlade bara det enkla faktumet att barn som växer har känsligare diskar än färdigvuxna individer och därför behöver man vara aktsam med för hård/tung träning när man tränar växande barn.

Precis! Så därför skall man hålla dom borta från farliga sporter såsom fotboll, friidrott och brottning mm!

Ulf A Big
2007-05-18, 22:03
Nej absolut inte! Utan mer idrott och tidsstyrt lås på datorn.....

Arne Persson
2007-05-18, 22:16
Nej absolut inte! Utan mer idrott och tidsstyrt lås på datorn.....

Men ... då kan dom små liven ju stanna i växten?:)

BigForre
2007-05-18, 22:18
Precis, lås fast dem vid datorn!

Arne Persson
2007-05-18, 22:29
Precis, lås fast dem vid datorn!

Med chips och Coca Cola...

rememberence
2007-05-18, 22:31
Herregud!:laugh:

Hemi
2007-05-18, 22:33
Jag började lyfta Swingsvikter 1979 någonting, 10-11 år gammal. Mådde väldigt bra, i kombination med andra sporter sedan innan, hockey, fotboll judo, mm mm. Kan inte spekulera i om det påverkat min längd. Håller ju fortfarande på i alla fall. Slutar när jag ligger i graven.

Jaws
2007-05-18, 22:38
Kom sent i puberteten och började träna vid 15år, har vuxit ~20 cm sedan dess. Är 17½ år nu.

Ulf A Big
2007-05-19, 08:40
Inte var det längdtillväxten det handlade om utan om ryggont pga diskskador.
Men visst finns det någon skröna(fördom) om att styrketräning förkortar längdtillväxten och den är minst sagt levande här....

Hemi
2007-05-19, 09:32
Har inte haft några problem med diskar heller just, föutom skador på grund av våld och felaktiga, ouppvärmda tunga lyft. Jag inbillar mig att det skulle hänt ändå, om jag börjat vid 18 i stället.

Konsultfet
2007-05-19, 11:27
Intressant!
Tilläggas kan att jag är 21 och färdigväxt, jag vara bara nyfiken på vad folk tyckte.

zeusden1
2007-05-19, 11:41
Kom sent i puberteten och började träna vid 15år, har vuxit ~20 cm sedan dess. Är 17½ år nu.

Lång var du då? När du började

Hemi
2007-05-19, 21:00
Ett typiskt skivstångsprogram jag gjorde som 11-12 åring var detta: (som jag minns).

Tyngdlyftning av typen frivändningar, ryck och stöt. Då och då. Det var alltid så jag testade maxlyften. Ställning med krokar för bänk och benmaskiner vid 14 på ungdomsgård. Knäböjsställning först vid 19. Jag tränade inte styrketräning kontinuerligt ialla år. Jag hade aldrig som mål att bli riktigt grov. Blev och blir det inte heller, men styrketräningen består.

Månad ett:
Sit-ups upp till 50 st.
Bänkpress 3x8
Militärpress 3x8
Frenchpress stång 3x8
Hantenflyes 3x8
Axlar hantlar utåt 3x8
Bicebscurl med stång 3x8
Frivändning med knäböjar 3x8-10

Nästa månad:
Situps 50st.
Bänkpress 3x8
Hantelpress 3x8
Någon annan tricebsövning
Skivstångsrodd 3x8
Bicebscurl med stång 3x8
Nån annan benövning, utfall?

osv i liknande stil.

Ökade för det mesta med ca 1kg åt gången när jag höjde vikt.

Jag fåreslår inte programmen, visar bara hur det såg ut. Jag kände heller inte till namnen på övningarna då och knappt nu heller.

2-3 ggr vecka kanske. Minns inte allt.
Arne Tammers 'viktlösa' till andra övningar och Weiders program till viktövningarna ovan var källorna.

Armhävningar, chins eller räckhäv, spänsthopp och sånt blev det mycket i samband med de andra sporterna.

Styrketräningen var mitt eget val till 100% och jag skadade mig inte förän i vuxen ålder pga korkade lyft och det alltid kortvarigt.

Är 189cm. (Brorsan 191 och började lyfta mycket senare visserligen). Men så kan man nog inte tänka.

Hemi
2007-05-19, 21:02
Såg ganska mastigt ut…men så var det.