Visa fullständig version : en dum fråga (Har inte kollat upp detta Tidigare)
När man läser pasta paket tex så står det om att hur många kcal den innehåller per 100g. Så min fråga är: gäller den för kokt eller rå??. Tycker att 200g på tallriken ser lite ut :eating:
King Grub
2003-03-23, 12:24
Alla matvaror i kaloritabellerna är otillagad vara.
Så att om jag kokar 100g rå pasta så blir det mer. Om detta stämmer har jag ätit tok för lite.
King Grub
2003-03-23, 12:28
Varorna är som sagt angivna i otillagat tillstånd. Det som står på pastakartongen (350 kcal/100 gram eller något sådant) gäller okokt pasta.
Yesssssss inte undra ¨på att man känt sig hunrig i 4 månader :P fan vad dum man känner sig.
Nu när jag mätte 100g rå pasta blev jag ganska förvånad hur i H¤%&¤&te kommer jag att orka äta 3500/kcal om dan 100g rå pasta väger 270g kokt :confused:
Du ska inte bara äta pasta. ;)
Att äta mycket kcal ren mat är svårt om man inte gjort det tidigare. Bästa sättet är att sakta öka matintaget vecka efter vecka, tills du kommit dit du vill. Jag är just nu på deff, äter ca 3000-3500 kcal / dag och jag är hungrig i mellan måltiderna. Det går att vänja kroppen att äta mera mat.
Ungefär så här mycket äter jag i matväg under deff:
3-4 dl yoghurt, 3 dl havregryn, 20 gr vassle
1 kg kyckling
1-2 port ris
1 gainer i 1/2 liter minimjölk (träningsdagar)
1-2 kesella.
Ca 40-50 gr linfröolja.
plus 4-6 liter vatten.
Det ovan blir ca 300-360 g protein, 100-250 gr kolisar, ca 100 gr fett.
/Trax
När jag snabbt räknar ut mitt kalori intag under dessa 4 månader har jag ätit 2800/kcal om dagen. Inte undra på att min vikt inte har förändrat samt fett procent har varit samma. JESUS när ska man lära sig detta med ätande?, jag har tränat sten hårt,nästan spytt på gymmet samt införde 2st promender på 10km för att bränna fett. :smash:
Originally posted by Trax
Du ska inte bara äta pasta. ;)
Att äta mycket kcal ren mat är svårt om man inte gjort det tidigare. Bästa sättet är att sakta öka matintaget vecka efter vecka, tills du kommit dit du vill. Jag är just nu på deff, äter ca 3000-3500 kcal / dag och jag är hungrig i mellan måltiderna. Det går att vänja kroppen att äta mera mat.
Ungefär så här mycket äter jag i matväg under deff:
3-4 dl yoghurt, 3 dl havregryn, 20 gr vassle
1 kg kyckling
1-2 port ris
1 gainer i 1/2 liter minimjölk (träningsdagar)
1-2 kesella.
Ca 40-50 gr linfröolja.
plus 4-6 liter vatten.
Det ovan blir ca 300-360 g protein, 100-250 gr kolisar, ca 100 gr fett.
/Trax
För att kontra kan jag ju dessutom nämna att man kan äta massor utan att få i sig nämnvärt med energi - därför är det ju bra att kontrollräkna ibland.:thumbup: Orkar inte tjata om varför; men nu ligger jag på ca 15-1700 k (2000 ätardagar) och jag tycker det är ändå rätt stor mängd vi pratar om trots att kcal är hur lågt som helst.
Matsedeln för idag tex (brukar äta mer lagad mat, men jag håller på och frosta av frysfacket i kylskåpet=ingen mat hemma- därav dåligt urval+ mkt burk..:em: vikten är rå vikt):
1: En knapp dl vassle, koffein.
(promenix)
2: 1 dl korngryn, ½ dl fiberhavregryn+ kanel, 1 ½ msk psyllumfrön, 4 äggvitor +svartpeppar.
3: 1 burk makrill i tomatsås, 100 g vitkål.
4: 100 g tonfisk, 200 g broccoli.
5: 90 g strömming, 100 g vitkål
(konditionsträning).
6: 250 g Valios kesella, 1 äpple, lite fun light.
7: Omelett på 7 äggvitor, 70 g tonfisk, kryddor.
8: 1 burk makrill i tomatsås.
Ger ca 1550 kcal 18% fett, 28% kolhydrater, 54%protein. (brukar sikta på 20/35/45 = 33 g fett, 145 g kolhydrater, 185 g protein).
När det gäller din undan om hur du ska kunna få i dig så mycket mat är det väl bara att dra ner på pastan, äta fler mål om magsäcken känns liten, eller helt enkelt äta mer energkoncentrerad mat.. vilket ju iofs pasta kan räknas till, men du kanske har annan mat som tar mycket plats utan att ge så mycket energi? Drick juice eller mjölk eller nåt kanske, det är ju lättare att dricka kcal än att tugga om man har svårt att få i sig mängder (Du har ju helt motsatt problematik mot mig, jag försöker få så mycket mängd mat som möjligt! :D :eating: ).
Åtta mål mat per dag? Är inte det väldigt mycket, även om inte alla mål är stora/kompletta?
feldtarn
2003-03-23, 16:47
Originally posted by Kimo
Åtta mål mat per dag? Är inte det väldigt mycket, även om inte alla mål är stora/kompletta?
nja, det tycker jag nog inte!
Helst ska man ju äta typ va 3e timme iaf så det blir ju några stycken...
sen är det ju bättre med flera mindre än få stora
blir typ 9 st för mig en träningsdag med gainern innräknad...
Är väl inga problem att trycka i sig mat? Klart att det blir jobbigt om man ska tugga 2000kcal pasta men dra nåt paket bacon med ägg och majonäs så kirrar det sig nog lättare.
Originally posted by Kimo
Brukar oftare bli 6-7 mål men blir så småsugen dagen efter ätardagen och jag känner mig själv såpass att jag vet att om jag inte äter ofta dagen efter kanske det blir två ätardagar.. :D
Poängen var bara att skriva mängderna, det är ju liten mängd energi men ändå hyfsat mycket mat menar jag!:eating:
Jag tror att med denna mat mängd kommer jag att orka träna mer samt musklerna börja växa mer. Tack alla för att ni orkar svara oss amatörer. :bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.