Visa fullständig version : Vad gör en moderator till en bra moderator?
Diskutera!
snäll, omtänksam, gå att lita på m. fl
Granatgiraffen
2007-05-17, 19:49
Fantomen hade t.ex. varit en grym moderator.
Gillar lugna promenader i skogen, mysiga hemmakvällar m.m.
Seriöst: Att de är konsekventa, vettiga, engagerade/aktiva och inte ger efter för grupptryck.
En som håller ordning på forumet, vänlig och hjälpsam, och en som inte missbrukar makten som moderator.
Tigerkotten
2007-05-17, 20:02
En viktig sak för mig är att om man nu någon gör fel, så behöver moderatorn inte bli för otrevlig utan det går säga till folk i normal "ton".
Sen självklart att man är trevlig i allmänt.
Såhär tycker jag är fel att uppföra sig om man är mod.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=82209&page=280
Tycker även Allan var lite hård här mot mig :D ( för inte faen skickade jag pm till folk! :) )
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1573576&highlight=ragga#post1573576
Point is, man ska säga till om folk går för långt självklart. Men man behöver inte låta otrevlig för det.
En viktig sak för mig är att om man nu någon gör fel, så behöver moderatorn inte bli för otrevlig utan det går säga till folk i normal "ton".
Sen självklart att man är trevlig i allmänt.
Såhär tycker jag är fel att uppföra sig om man är mod.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=82209&page=280
Tycker även Allan var lite hård här mot mig :D ( för inte faen skickade jag pm till folk! :) )
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1573576&highlight=ragga#post1573576
Point is, man ska säga till om folk går för långt självklart. Men man behöver inte låta otrevlig för det.
Temat var vad gör en mod till en bra mod, inte att du skall dra upp saker du inte är nöjd med.
En som håller ordning på forumet, vänlig och hjälpsam, och en som inte missbrukar makten som moderator.
Och som har humor och behandlar alla lika=)
En bra Moderator är en bra ledare.
Bamse skulle vara en mycket bra moderator:thumbup:
Samma egenskaper som gör folk till bra ledare överallt, synd att alla inte förstår det.
Samma egenskaper som gör folk till bra ledare överallt, synd att alla inte förstår det.
Är en moderator verkligen en ledare?
Viktor_Balck
2007-05-17, 20:10
Stora armar är viktigt, ju större ju bättre moderator. Helst 45 och uppåt, kalla.
Tigerkotten
2007-05-17, 20:11
Temat var vad gör en mod till en bra mod, inte att du skall dra upp saker du inte är nöjd med.
Mjo men jag sa också hur jag tycker man ska betee sig, och ska man säga till så ska man göra det på ett vettigt sätt. Och inte göra enligt mig, som exemplen jag visade.
Visst!
En moderator tar kanske inte intiativ och leder på det sättet, men håller ordning och reda på flocken. Ser till att alla har det bra (för det mesta)
Once again, like Bamse.:D
Man bör ha samma egenskaper som en bra ledare.
Man bör ha samma egenskaper som en bra ledare.
Vilka är?
champion
2007-05-17, 20:17
Hård men rättvis.
Vilka är?
Beror på vem du frågar, men några "krav" bör vara. Intelligens, självinsikt, självdistans och självsäkerhet, bra omdöme, duktig på att kommunicera, konsekvent agerande, positiv inställning osv osv.
Mjo men jag sa också hur jag tycker man ska betee sig, och ska man säga till så ska man göra det på ett vettigt sätt. Och inte göra enligt mig, som exemplen jag visade.
Ja men varför dra in de andra då, det enda jag får ut av inlägget är "titta vad elaka dem är emot mig", allt detta "enligt dig". Ganska så okonstruktivt i sammanhanget.
Mao jag vill inte se dig sitta å whina om dina orättvisor i en tråd där det inte efterfrågas.
Ta det via PM hellre.
En bra moderator är en som känner att man inte behöver vifta penis i onödan, t.ex. gå in och försöka styra upp en tråd där folk inte längre är OT. En annan bra sak är att inte hata forumet eller delar av forumet man modererar och se ner på dess medlemmar.
Skall vara en klar gräns när det är moderator-business eller när personen skriver som vanlig medlem.
amen to that
Pudzianovski
2007-05-17, 20:51
En moderator som kan erkänna att denne har fel är en mycket bra egenskap. En moderator som ofta känner ett behov av att försvara andra moderatorer är en svag och dålig moderator. Annars tycker jag att ödmjukhet är viktigt vilket jag tycker saknas hos många mods. Pratar nu överlag om mods på alla de forum jag är aktiv på. :thumbup:
Trance har rätt som vanligt.
Jacksatan
2007-05-17, 20:58
En som behandlar alla lika och inte favoriserar. Sen tycker jag även man ska ha känsla och kunna säga till folk på rätt sätt. Gärna får man bänka över 150 också.
mangemani
2007-05-17, 21:06
vara helt opartisk.
om det blir nå tjaffs/hot/påhopp eller liknande(oavsett om det är en "känd" person eller en okänd person som sätter igång det)ge varningar och banningar,inte bara viffta bort det med lite "ajja bajja,inte göra så*slå på fingrarna*.
en moderator som väljer sida är en dålig moderator enligt mej.
Tigerkotten
2007-05-17, 21:46
En sak som jag vet verkar saknas just nu är detta, att om någon blir bannad säg om det är temporärt. Så säger moderatorn till denna användare hur länge han/hon är bannad. (Det skulle också vara bra om moderatorn skrev det i tråden, så folk vet gör man på så sätt så blir man bannad. Gärna också hur lång tid "straffet" är.
Istället för att en tråd som kanske varit bra, men spårar ur lite. Så hade jag hellre sett att mods istället för låsa/radera tråden. Varnar de som uppför sig fel / raderar inlägg. Så tråden förhoppningsvis kan fortsätta istället.
Det är sällan jag skulle vilja se att en tråd blir raderad (om den nu inte är totalt utanför ramarna), men om nu i.a.f. en tråd blir låst. Så skulle det vara fint om det stod orsaken, för det är något jag saknar.
Det var ett par saker och ting enligt mig, hur en bra mod ska agera.
shadowfire
2007-05-17, 21:47
En bra moderator är en som känner att man inte behöver vifta penis i onödan, t.ex. gå in och försöka styra upp en tråd där folk inte längre är OT. En annan bra sak är att inte hata forumet eller delar av forumet man modererar och se ner på dess medlemmar.
Skall vara en klar gräns när det är moderator-business eller när personen skriver som vanlig medlem.
med andra ord en bra ledare.
Nitrometan
2007-05-17, 21:48
Diskutera!
Snygg rumpa, gott omdöme. Inte nödvändigtvis i den ordningen.
Ganymedes
2007-05-17, 22:15
Konsekvent, engagerad och positiv. Snäll och glad är inget en moderator måste vara för att vara en bra sådan, se bara på Allan. ;)
En som behandlar alla lika och inte favoriserar.Borde inte du varit bannad på BODY egentligen då? :D
Borde inte du varit bannad på BODY egentligen då? :D
Jacksatan har varit snäll som en kattunge på BODY ett tag nu.:D Du får logga in lite oftare så ser du.;)
Mods = Judge dredd, polis, domare, bödel.
Nödvändigt ont, eftersom John gabriel's greater internet fuckwad theory stämmer bra på de mesta forum.
Gabriel's greater fuckwad theory:
http://www.penny-arcade.com/comic/2004/03/19
Daniiiel
2007-05-18, 02:06
Trevlig och rättvis tycker jag är det enda dom behöver vara. Tyvärr är det bara några stycken av moderatorerna här som är det.
Det känns som om man inte behöver ha problem med moderatorerna om man själv inte gör sig till ett problem. Mesta problemen verkar härröra från allmäna forumet och har egentligen ingenting alls med träning att göra.
Jag kanske skall svara på min egen fråga också....
Tycka om mig
Ha tid att moderera
Ha humor
Våga säga ifrån på skarpen trots risken att bli hatad
Hela tiden jobba för förbättringar
Kommunicera väl med andra moderatorer & medlemmar
Vara avslappnade och skojiga när det finns utrymme för det
Det är bra om dom tycker om mig också. Sa jag det?
Nu orkar jag inte mer. Moderatorer skall vara fantastiska människor, som beskyddar när det behövs, som förmanar när det behövs, och som har glimten i ögat.
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=3335&type=sigpic&dateline=1166954052
Så tror jag
Det är även en fördel om dom e schnygg.
http://img514.imageshack.us/img514/6974/cmoderatorcy7.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.