Visa fullständig version : Har ni högt blodsocker?
Man and Machine
2007-05-17, 16:18
Min mor fick diabetes för en tid sen och på skoj skulle jag idag testa mitt blodsocker. Jag hade 8,3 ett värde som enligt henne var väldigt högt. Innan vi tog värdet hade jag sprunigt i 40 min samt sovit i 14 timmar och endast intagit en halv liter vatten mellan sömn och löpningen. Borde jag kolla upp min blodsocker hos en läkare?
(Nej, det hör inte till vanligheterna att jag sover 14 timmar samt springer direkt efter. Det var en impulsgrej)
Hur högt blodsocker har ni själva efter ni sovit?
Emil_Larsson
2007-05-17, 16:26
Min mamma har, liksom din mamma, diabetes. Jag brukar kolla ibland och jag brukar ligga ovanligt lågt :confused: Ibland nere på 3-4 i värsta fall.
Har haft 8 + en gång då jag kollade efter att ha fullständigt vräkt i mig godis och söta saker, fast en gång hade jag 5 efter en godisfrosseri dag :D
var det ett fastande morgonvärde så var det högt, normalt e typ 4-6
men ser man till att såna mätare kan fela en del så kanske värdet var normalt.
Emil_Larsson
2007-05-17, 16:35
5-7 säger min morsas dietist, 4 är enligt henne för lågt. Men vem vet vem som har rätt :D
min morsas felade en hel del :D den gick ifrån 20 till 12 till 8 till 16 bara på 5 minuter och hon åt ingenting emellan. Hon bara tog nya tester. Nu har hon en ny och den fungerar magnifikt.
Man and Machine
2007-05-17, 16:39
Sista maten var efter gårdangens träning cirka 22.00 så nästan 19 timmar utan mat. 40 minuters löpning borde väl även det dragit ner värdet lite grann?
Min mor fick diabetes för en tid sen och på skoj skulle jag idag testa mitt blodsocker. Jag hade 8,3 ett värde som enligt henne var väldigt högt. Innan vi tog värdet hade jag sprunigt i 40 min samt sovit i 14 timmar och endast intagit en halv liter vatten mellan sömn och löpningen. Borde jag kolla upp min blodsocker hos en läkare?
(Nej, det hör inte till vanligheterna att jag sover 14 timmar samt springer direkt efter. Det var en impulsgrej)
Hur högt blodsocker har ni själva efter ni sovit?
Jag hade runt 5 när jag var gravid, hade oftast ätit vanlig frukost och lunch innan. 8 låter högt. Du kan ju alltid be om att få göra en glukosbelastning så får du veta hur det står till.
Högt: Ja.
Lämplig mätning: Nej.
Kontrollera kalibreringen på mätaren och ta blodsockret direkt när du vaknar nästa gång.
Löpning frisätter en del adrenalin/glukagon så ditt mätvärde kanske inte stämmer.
Vi testade det där i plugget för ett tag sedan. Då låg jag på 3,3 vilket var näst lägst av alla, en annan snubbe hade 2,7. Alla andra låg inom normalspannet dvs ~4-6. (Sedan fick jag dricka en lite sportdryck(glukos) och då steg det till 7,5)
Något negativt med att ligga lågt? För jag mådde precis som vanligt, pigg och glad.
Man and Machine
2007-05-17, 18:07
Du kan ju alltid be om att få göra en glukosbelastning så får du veta hur det står till. Var samt hur lång väntetid. Helst inte farligt dyrt.
Sverker: Om mätningen är tillförlitlig vet jag ej men eftersom morsan ska kontrollera sitt eget blodsocker med den så kan ju inte felmarginalen vara väldigt stor? Blir ju på gränsen till farligt då.
Du kan göra en glukosbelastning på dig själv om du vill. 75g glukos i 3dl vatten direkt när du vaknar på morgonen. Sen mäter du ditt blodsocker 2 timmar efter. Om du har över 12.2 då så har du diabetes, enligt testet. Innan man gör det testet så kollar man blodsockret vid upprepande tillfällen och om det ligger över 7 flera gånger så räknas även det som diabetes.
note: frågade sambon om detta, hon är sjuksköterska.
Något negativt med att ligga lågt? För jag mådde precis som vanligt, pigg och glad.Bara om du har diabetes, då kan det leda till hypoglykemi som kan leda till koma alt död. Man ska ner i lägre värden om det ska ske dock..
Man and Machine
2007-05-17, 18:31
Spelar det någon roll hur länge jag sovit, ätit innan läggdags osv..?
Mät flera dagar i rad, vid samma tillfälle (direkt när du vaknar). Jag misstänker att löpning på tom mage inte alls nödvändigtvis sänker ditt blodsocker, som Sverker också påpekat.
5-7 säger min morsas dietist, 4 är enligt henne för lågt. Men vem vet vem som har rätt :D
Det är nog för att hon är diabetiker, samma värden gäller inte för ikke diabetiker.
Spelar det någon roll hur länge jag sovit, ätit innan läggdags osv..?
Bara se till så att du inte tränat dagen innan, det påverkar insulinkänsligheten i iaf 24h. Mat dagen innan spelar ingen roll bara du inte äter något efter kl.22.
Fatalist
2007-05-18, 08:29
Jag har 4.7 nyvaken, är väl inom ramen för vad som är normalt.
En gainer skjutsar upp det i 7.7 under ca 10 minuter innan det kraschar ner på 4.3 och sedan stabiliseras igen inom 15 minuter.
Kul litet experiment, blev rätt många stick :D
Senast jag var på hälsoundersökning hade jag 4.7 och detta var ca 40 minuter efter frukost.
fluffy_ferret
2007-05-18, 09:51
Senast jag var på hälsoundersökning hade jag 4.7 och detta var ca 40 minuter efter frukost.
Vad jag vet så är det meningen att du ska vara fastande 4h.
Vad jag vet så är det meningen att du ska vara fastande 4h.
Det var väl mest för att få en fingervisning?
Jag fick inga order om att vara fastande i alla fall.
loverius
2007-05-18, 13:04
jag hade 8 förra året, käkade en macka till frukost bara innan jag tog testet. Sköterskan undrade vad jag hade ätit...
Ingen är diabetiker i min familj/släkt.
CoolHandLuke
2007-05-19, 09:22
Löpning frisätter en del adrenalin/glukagon så ditt mätvärde kanske inte stämmer.
Har funderat en del på det. Man kan alltså få lite socker ut ur musklerna till andra organ vid fysisk aktivitet? Eller är det bara vid kraftigare ansträngning som det inträffar?
Har funderat en del på det. Man kan alltså få lite socker ut ur musklerna till andra organ vid fysisk aktivitet? Eller är det bara vid kraftigare ansträngning som det inträffar?
Glukagon påverkar levern så att den släpper ut glukos som ska höja blodsockret så att kroppen som helhet inklusive de ansträngda musklerna får energi, vid ansträngning så förbrukas blodsockret och då svarar kroppen med att släppa ut mer glukos i blodet. En del av det glukoset kan iofs komma från mjölksyran från de ansträngda musklerna som har återomvandlats i levern till glukos men kroppen snor i normala fall inte glykogen från muskler för att ge till andra organ.
I extrema undantagsfall så kan kroppen göra mjölksyra av muskelglykogen för att ge hjärnan och andra organ energi men det gäller i en överlevnadssituation.
farmakologen
2007-05-19, 21:08
Hej, är själv inte diabetiker, men om man är i riskgruppen, ska man äta jordärtskockor, det har ett högt inulininnehåll, fruktsockerarter som frigöres först i grovtarmen där de ger näring för tillväxt av de goda bakterierna. Innehållet i jordärtskockor, påverkar sköldkörteln positivt ( om det fungerar dåligt) Man kan odla jordärtskockor, ,men de är numera " utkörda " av moderna mediciner. från början var det en medicinalväxt, som togs till Europa från indianerna i USA, för att bota mage - tarmstörningar, och mot övervikt. För 50 år sedan, fanns den i allas våra trädgårdar. I Europa äts den fortfarande flitigt.
Vill du veta mera om detta får du googla på " topinulin aktiv " då kommer det upp en sida med mycket information om hur jordärtskockan fungerar i kroppen. Lycka till.
fluffy_ferret
2007-05-19, 22:36
farmakologen, man ska hålla sig borta från kolhydrater om man är i riskzonen.
farmakologen, man ska hålla sig borta från kolhydrater om man är i riskzonen.
Jag tycker att tips om inulin och bakterier i tjocktarmen alltid är bra:thumbup:
Till sak fluffy_ferret. Du verkar verkligen brinna för dina idéer om kost men dina brandfacklor tar inte. De är för otydliga och lösrykta. De går att släcka med vilken granruska som helst.
Varför tar du inte lite tid och skriver ett brandtal ?
Berätta med egna ord vad du vill uppnå. Gör det tydligt för läsarna vilka du skriver till och vad de personerna kan uppnå. Hänvisa, med egna ord, till dina referenser.
Hej, är själv inte diabetiker, men om man är i riskgruppen, ska man äta jordärtskockor, det har ett högt inulininnehåll, fruktsockerarter som frigöres först i grovtarmen där de ger näring för tillväxt av de goda bakterierna. Innehållet i jordärtskockor, påverkar sköldkörteln positivt ( om det fungerar dåligt) Man kan odla jordärtskockor, ,men de är numera " utkörda " av moderna mediciner. från början var det en medicinalväxt, som togs till Europa från indianerna i USA, för att bota mage - tarmstörningar, och mot övervikt. För 50 år sedan, fanns den i allas våra trädgårdar. I Europa äts den fortfarande flitigt.
Vill du veta mera om detta får du googla på " topinulin aktiv " då kommer det upp en sida med mycket information om hur jordärtskockan fungerar i kroppen. Lycka till.
Finns det bevis för det? Aldrig hört innan? Jag har nämligen en dåligt fungerande sköldkörtel.
iznogoud
2007-05-20, 18:18
Fantastiskt..farmakologen har löst diabetesfrågan. Imponerande. Ingen lösning på resten av världens samlade hälsoproblem?
Glasögon skulle väl antagligen vara överflödiga om alla åt blåbär?... Likaså botas fetma av rödbetor liksom mango läker benbrott? ok, lite ironi, men vad sjutton. Detta var en riktigt ensidig slutsats...
För övrigt får man en fantastisk gasproduktion i tarmen av jordärtskockor, dessa gudssända knölar.:thumbup:
iznogoud
2007-05-21, 13:54
..glömde säga att jordärtskockor är goda, nyttiga och vackra. Menar inte att dom inte är bra. Däremot tycker jag att jordärtskockor är en något enkelspårig lösning på ett stort problem. Ursäkta om jag verkade hyperarg... det är min avatar som aggraverar mina svordomar hela tiden. GLAD *cupid*
fluffy_ferret
2007-05-23, 15:01
Jag tycker att tips om inulin och bakterier i tjocktarmen alltid är bra:thumbup:
Till sak fluffy_ferret. Du verkar verkligen brinna för dina idéer om kost men dina brandfacklor tar inte. De är för otydliga och lösrykta. De går att släcka med vilken granruska som helst.
Varför tar du inte lite tid och skriver ett brandtal ?
Berätta med egna ord vad du vill uppnå. Gör det tydligt för läsarna vilka du skriver till och vad de personerna kan uppnå. Hänvisa, med egna ord, till dina referenser.
Har länkat till vad var det, 5 studier, som visar mycket gott resultat med lågkolhydrat och diabetes så tycker jag har referat nog för att säga som jag gör. Det är ju väldigt logiskt att hålla sig borta från sockerkedjor om man har sockersjuka eller börjar få sockersjuka. Det jag vill uppnå är att hjälpa/informera folk som behöver det att äta rätt för det gör man inte i sjukvården.
Ironwoman
2007-05-23, 15:44
Mätt 2 gånger, hade 4, ganska många tiondelar, men under 5 båda gångerna om jag minns rätt.
Första gången var jag 15 och hade ätstörningar, mamma var orolig och skickade mig på omfattande blodanalys och konditionstest, fasta 12 timmar. (Klarade alla värden, utom kolesterol, som var för lågt)
Andra gången var när jag arbetade inom äldreomsorgen, före lunch utan förmiddagsfika, så äver det var fastande.
Har länkat till vad var det, 5 studier, som visar mycket gott resultat med lågkolhydrat och diabetes så tycker jag har referat nog för att säga som jag gör. Det är ju väldigt logiskt att hålla sig borta från sockerkedjor om man har sockersjuka eller börjar få sockersjuka. Det jag vill uppnå är att hjälpa/informera folk som behöver det att äta rätt för det gör man inte i sjukvården.
Socialstyrelsen säger nej till det vad jag vet. Vilket också stämmer överrens med läkareden om att enbart beprövade behandlingar skall användas, tydlig evidens för lågkolhydratkost till diabetiker saknas vad jag vet.
Men dina studier var INTE relevanta enligt mig. Jag anser att resultatet bygger på en viktminskning.
Många diabetiker typ II är överviktiga så en viktminskning är något att sträva mot. Att ketogena dieter KAN ge viktminskning hos överviktiga tvivlar jag inte alls på men hur ställer det sig mot att vara fysiskt aktiv och öka omsättningen av muskelglykogen och därmed ökad insulinkänslighet. Utesluter den ena metoden den andra eller ?
Var hittar du ketogena kostråd för diabetiker typ I med normal kroppsvikt ?
fluffy_ferret
2007-05-30, 18:55
Att man kan sänka insulinmedicineringen betydligt pekar inte på att lågkolhydratkost skullle vara bra? Viktminskningen (och även kosten i sig) har ju effekt på blodvärden och det är bra, men det mest intressanta är ju att medicineringen kan dras ned och att blodsockerkontrollen blir bättre och det visar studierna.
Det finns också gott om beprövad erfarenhet vad gäller lågkolhydrat.
Nilsjohan
2007-05-30, 19:06
Referensområde (fB/P/S-Glukos) 3,0-6,0 mmol/L
Att man kan sänka insulinmedicineringen betydligt pekar inte på att lågkolhydratkost skullle vara bra? Viktminskningen (och även kosten i sig) har ju effekt på blodvärden och det är bra, men det mest intressanta är ju att medicineringen kan dras ned och att blodsockerkontrollen blir bättre och det visar studierna.
Det finns också gott om beprövad erfarenhet vad gäller lågkolhydrat.
Men dina länkar var med viktminskning. Viktminskningen sänker insulinbehovet.
Utnyttja istället möjligheten och berätta för oss hur en lågkolhydratkost ger oss ett bättre liv. De flesta är faktiskt rätt nöjda med sin kroppsvikt och håller en kroppsvikt som på inget sätt är skadligt för hälsan.
Men dina länkar var med viktminskning. Viktminskningen sänker insulinbehovet.
Utnyttja istället möjligheten och berätta för oss hur en lågkolhydratkost ger oss ett bättre liv. De flesta är faktiskt rätt nöjda med sin kroppsvikt och håller en kroppsvikt som på inget sätt är skadligt för hälsan.
Jag var en gång till ett föredrag med en kardiolog som sa att det värsta som fanns var att behandla diabetiker. Enligt honom kan de aldrig hålla vikten och man kan nästan gen hela arsenalen antihypertensiva direkt (iaf allt starta med dubbel medicinering). Det var lite väl grovt sagt kanske, men iövrigt var han väldigt vettig. Nu har jag själv ej varit på endokrinologisk avdelning, men av de insulinbehandlade diabetiker jag mött går de flesta och bär på ett par extra kg. Och enligt kardiologen är det omöjligt att få de att gå ner i vikt (det får han stå för dock). Bieffekt av insulin behandling är ju också 2-3kg viktuppgång, så det är klart det bidrar...
Detta inlägg tror jag för övrigt inte bidrog med så mkt till debatten... ;-)
Det gjorde det visst:thumbup:
Uppenbart så använder diabetikerna lite för mycket insulin som stimulerar fettinlagringen och försvårar frisättningen av fett. De arbetar alltså lite i motvind för att kunna gå ned i vikt.
Insulindosen bör där justeras ( minskas en aning ) så att viktminskningen underlättas. Samtidigt bör blodsockret kontroleras så att HbA1c inte skjuter i höjden.
Men detta är fortfarande viktminskning. Det angriper inte problemet hur man långsiktigt behandlar diabetes typ 1 och typ 2 med en lågkolhydratdiet.
fluffy_ferret
2007-05-31, 10:42
Insulindosen bör där justeras ( minskas en aning ) så att viktminskningen underlättas. Samtidigt bör blodsockret kontroleras så att HbA1c inte skjuter i höjden.
Då passar ju lågkolhydratkost perfekt. Menar du helt på allvar att insulinbehovet inte skulle sjunka om man drar ned på kolhydraterna?
Kolhydrater påverkar blodsockret vilket betyder att mer insulin behövs. Enkel matematik.
Det är ingen enkel matematik.
Att omsätta protein kräver insulin och fett sänker insulinkänsligheten. Du kan inte bara plocka bort kolhydraterna och tro att behovet av insulin försvinner.
Cartwright
2007-05-31, 11:51
Oavsett vilka studier som har gjorts eller inte har gjorts på området är det ju lätt för varje enskild motiverad diabetiker att prova lågkolhydratkost om han/hon så önskar. Jag har gjort så, och de resultat jag har fått har övertygat mig om att detta är det bästa sättet att äta för mig.
Jag är i bättre form nu än jag någonsin var medan jag åt (mycket) kolhydrater. Senaste hba1c var 4,5 och jag har inte haft någon insulinkänning på flera månader.
Nu påstår jag inte att lågkolhydratkost kommer att fungera lika bra för alla som det har fungerat för mig, men, som sagt, det är lätt att prova om man vill.
EmCeeMike
2007-05-31, 13:30
JAg hade 4,2 en halvtimme efter en stor middag? är inte det ganska lågt?
Oavsett vilka studier som har gjorts eller inte har gjorts på området är det ju lätt för varje enskild motiverad diabetiker att prova lågkolhydratkost om han/hon så önskar. Jag har gjort så, och de resultat jag har fått har övertygat mig om att detta är det bästa sättet att äta för mig.
Jag är i bättre form nu än jag någonsin var medan jag åt (mycket) kolhydrater. Senaste hba1c var 4,5 och jag har inte haft någon insulinkänning på flera månader.
Nu påstår jag inte att lågkolhydratkost kommer att fungera lika bra för alla som det har fungerat för mig, men, som sagt, det är lätt att prova om man vill.
Det är givetvis upp till varje diabetiker att själv välja hur han vill leva sitt liv, det ligger i patientens autonomi. Men att en läkare ska rekomendera något som inte finns tydliga belägg för ska gynna pt. är något annat, och det är därför det blivit lite rabalder över att läkare rekomenderat låg kolhydrat kost till diabetiker. Men ja ditt hba1c är finemang!
fluffy_ferret
2007-06-04, 17:14
Det är ingen enkel matematik.
Att omsätta protein kräver insulin och fett sänker insulinkänsligheten. Du kan inte bara plocka bort kolhydraterna och tro att behovet av insulin försvinner.
Jag tror du är mycket väl medveten om att lågkolhydratkost inte är lika med högproteinkost.
fluffy_ferret
2007-06-04, 17:16
Jag har läst om säkert över hundra diabetiker som rapporterat samma som dig och har pratat om mirakel och om att ha blivit lurad av hälsovården hela sitt liv. Hur ansvariga kan strunta i såna tydliga praktiska erfarenheter är mig helt ofattbart.
Jag har läst om säkert över hundra diabetiker som rapporterat samma som dig och har pratat om mirakel och om att ha blivit lurad av hälsovården hela sitt liv. Hur ansvariga kan strunta i såna tydliga praktiska erfarenheter är mig helt ofattbart.
Därför att det utövas evidensbaserad medicin....
fluffy_ferret
2007-06-04, 17:31
Därför att det utövas evidensbaserad medicin....
Finns gott om bevis som sagt att lågkolhydrat funkar. Kolla mina 5 studier. Finns säkert fler och äldre. Jag är bara en n00b som sitter och samlar studier på måfå.
Finns gott om bevis som sagt att lågkolhydrat funkar. Kolla mina 5 studier. Finns säkert fler och äldre. Jag är bara en n00b som sitter och samlar studier på måfå.
I så fall tror jag inte de för ett par nummer sedan i läkartidningen skällde ut läkare som rekomenderade låg kolhydrat kost till diabetiker med motiveringen att evidens för att det gynnar pt. saknas...
fluffy_ferret
2007-06-04, 18:49
I så fall tror jag inte de för ett par nummer sedan i läkartidningen skällde ut läkare som rekomenderade låg kolhydrat kost till diabetiker med motiveringen att evidens för att det gynnar pt. saknas...
Hittade en lista på studier som visar fördel för lågkolhydratkost och diabetes. Jag såg att Dashtis studier inte finns med här så dem kan man lägga till.
R J Heine, M Diamant, J-C Mbanya, D M Nathan. Management of hyperglycaemia in type 2 diabetes: the end of recurrent failure? BMJ 2006;333:1200-4.
Coulston AM, Hollenbeck CB, Swislocki AL, Chen YD, Reaven GM. Deleterious metabolic effects of high-carbohydrate, sucrose-containing diets in patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. Am J Med 1987;82:213-20.
Parillo M, Coulston A, Hollenbeck C, Reaven G. Effect of a low fat diet on carbohydrate metabolism in patients with hypertension. Hypertension 1988;11:244-8.
Coulston AM, Hollenbeck CB, Swislocki AL, Reaven GM. Persistence of hypertriglyceridemic effect of low-fat high-carbohydrate diets in NIDDM patients. Diabetes Care 1989;12:94-101.
Fuh MM, Lee MM, Jeng CY, Ma F, Chen YD, Reaven GM.. Effect of low fat, high carbohydrate diets in hypertensive patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. Am J Hypertension 1990; 3: 527-32.
Rasmussen OW, Thomsen C, Hansen KW, Vesterlund M, Winther E, Hermansen K. Effects on blood pressure, glucose, and lipid levels of a high-monounsaturated fat diet compared with a high-carbohydrate diet in NIDDM subjects. Diabetes Care 1993;16:1565-71
Campbell LV, Marmot PE, Dyer JA, Borkman M, Storlien LH. The high-monounsaturated fat diet as a practical alternative for NIDDM. Diabetes Care 1994;17:177-82
Garg A, Bantle JP, Henry RR, Coulston AM, Griver KA, Raatz SK et al. Effects of varying carbohydrate content of diet in patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. JAMA 1994; 271: 1421-8.
Parillo M, Giacco R, Ciardullo AV, Rivellese AA, Riccardi G. Does a high-carbohydrate diet have different effects in NIDDM patients treated with diet alone or hypoglycemic drugs? Diabetes Care 1996;19:498-500.
Low CC, Grossman EB, Gumbiner B. Potentiation of effects of weight loss by monounsaturated fatty acids in obese NIDDM patients. Diabetes 1996;45:569-75.
Gutierrez M, Akhavan M, Jovanovic L, Peterson CM. Utility of a short-term 25% carbohydrate diet on improving glycemic control in type 2 diabetes mellitus. J Am Coll Nutr 1998;17:595-600.
Hays JH, Gorman RT, Shakir KM. Results of use of metformin and replacement of starch with saturated fat in diets of patients with type 2 diabetes. Endocr Pract 2002;8:177-83
Gannon MC, Nuttall FQ, Saeed A, Jordan K, Hoover H An increase in dietary protein improves the blood glucose response in persons with type 2 diabetes.
Am J Clin Nutr 2003;78:734-41.
Samaha FF, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory J, Williams et al. A low-carbohydrate as compared with a low-fat diet in severe obesity. N Engl J Med 2003;348:2074-81
Vernon MC, Mavropoulos J, Transue M, Yancy WS, Westman EC. Clinical Experience of a carbohydrate-restricted diet: Effect on diabetes mellitus. Metabolic Syndrome and Related Disorders 2003;1:233-7.
Yancy WS, Vernon MC, Westman EC. A Pilot Trial of a Low-Carbohydrate, Ketogenic Diet in Patients with Type 2 Diabetes. Metabolic Syndrome and Related Disorders 2003;1:239-43.
Gannon MC, Nuttall FQ. Effect of a high-protein, low-carbohydrate diet on blood glucose control in people with type 2 diabetes. Diabetes 2004;53:2375-82.
Shah M, Adams-Huet B, Grundy SM, Garg A. Effect of a high-carbohydrate vs a high-cis-monounsaturated fat diet on lipid and lipoproteins in individuals with and without type 2 diabetes. Nutr Res 2004;24:969-79
Stern L, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory J. The effects of low-carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann Intern Med 2004;140:778-85.
Boden G, Sargrad K, Homko C, Mozzoli M, Stein TP.Effect of a low-carbohydrate diet on appetite, blood glucose levels, and insulin resistance in obese patients with type 2 diabetes. Ann Intern Med 2005;142:403-11.
Yancy WS Jr, Foy M, Chalecki AM, Vernon MC, Westman EC. A low-carbohydrate, ketogenic diet to treat type 2 diabetes. Nutr Metab 2005;2:34-40.
Daly ME, Paisey R, Paisey R, Millward BA, Eccles C, Williams K. Short-term effects of severe dietary carbohydrate-restriction advice in Type 2 diabetes--a randomized controlled trial. Diabet Med 2006;23:15-20.
Nielsen JV, Joensson E . Low-carbohydrate diet in type 2 diabetes. Stable improvement of bodyweight and glycemic control during 22 months follow-up. Nutr Metabol 2006;3:22.
Martin WF, Armstrong LE, Rodriguez NR. Dietary protein intake and renal function. Nutr Metab 2005;2:25
Nielsen JV, Westerlund P, Bygren P. A low-carbohydrate diet may prevent end-stage renal failure in type 2 diabetes. A case report. Nutr Metab 2006;3:23.
Njaa...
http://www.jacn.org/cgi/content/full/17/6/595
Njaa...
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/22
Nej...
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1325029
Finns det abstrakt på alla ?
Barba-Tjock
2007-06-05, 10:48
3.2 har jag haft som lägsta mätning under en överlevnadsövning.
Har nog haft lägre än så också då jag inte mätt. :D
Nej, jag brukar mäta mitt ganska ofta. Brukar ligga runt 3-4-5, en gång var jag nere på 1,8. Men det håller sig relativt stabilt.
Hittade en lista på studier som visar fördel för lågkolhydratkost och diabetes. Jag såg att Dashtis studier inte finns med här så dem kan man lägga till.
R J Heine, M Diamant, J-C Mbanya, D M Nathan. Management of hyperglycaemia in type 2 diabetes: the end of recurrent failure? BMJ 2006;333:1200-4.
Coulston AM, Hollenbeck CB, Swislocki AL, Chen YD, Reaven GM. Deleterious metabolic effects of high-carbohydrate, sucrose-containing diets in patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. Am J Med 1987;82:213-20.
Parillo M, Coulston A, Hollenbeck C, Reaven G. Effect of a low fat diet on carbohydrate metabolism in patients with hypertension. Hypertension 1988;11:244-8.
Coulston AM, Hollenbeck CB, Swislocki AL, Reaven GM. Persistence of hypertriglyceridemic effect of low-fat high-carbohydrate diets in NIDDM patients. Diabetes Care 1989;12:94-101.
Fuh MM, Lee MM, Jeng CY, Ma F, Chen YD, Reaven GM.. Effect of low fat, high carbohydrate diets in hypertensive patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. Am J Hypertension 1990; 3: 527-32.
Rasmussen OW, Thomsen C, Hansen KW, Vesterlund M, Winther E, Hermansen K. Effects on blood pressure, glucose, and lipid levels of a high-monounsaturated fat diet compared with a high-carbohydrate diet in NIDDM subjects. Diabetes Care 1993;16:1565-71
Campbell LV, Marmot PE, Dyer JA, Borkman M, Storlien LH. The high-monounsaturated fat diet as a practical alternative for NIDDM. Diabetes Care 1994;17:177-82
Garg A, Bantle JP, Henry RR, Coulston AM, Griver KA, Raatz SK et al. Effects of varying carbohydrate content of diet in patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. JAMA 1994; 271: 1421-8.
Parillo M, Giacco R, Ciardullo AV, Rivellese AA, Riccardi G. Does a high-carbohydrate diet have different effects in NIDDM patients treated with diet alone or hypoglycemic drugs? Diabetes Care 1996;19:498-500.
Low CC, Grossman EB, Gumbiner B. Potentiation of effects of weight loss by monounsaturated fatty acids in obese NIDDM patients. Diabetes 1996;45:569-75.
Gutierrez M, Akhavan M, Jovanovic L, Peterson CM. Utility of a short-term 25% carbohydrate diet on improving glycemic control in type 2 diabetes mellitus. J Am Coll Nutr 1998;17:595-600.
Hays JH, Gorman RT, Shakir KM. Results of use of metformin and replacement of starch with saturated fat in diets of patients with type 2 diabetes. Endocr Pract 2002;8:177-83
Gannon MC, Nuttall FQ, Saeed A, Jordan K, Hoover H An increase in dietary protein improves the blood glucose response in persons with type 2 diabetes.
Am J Clin Nutr 2003;78:734-41.
Samaha FF, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory J, Williams et al. A low-carbohydrate as compared with a low-fat diet in severe obesity. N Engl J Med 2003;348:2074-81
Vernon MC, Mavropoulos J, Transue M, Yancy WS, Westman EC. Clinical Experience of a carbohydrate-restricted diet: Effect on diabetes mellitus. Metabolic Syndrome and Related Disorders 2003;1:233-7.
Yancy WS, Vernon MC, Westman EC. A Pilot Trial of a Low-Carbohydrate, Ketogenic Diet in Patients with Type 2 Diabetes. Metabolic Syndrome and Related Disorders 2003;1:239-43.
Gannon MC, Nuttall FQ. Effect of a high-protein, low-carbohydrate diet on blood glucose control in people with type 2 diabetes. Diabetes 2004;53:2375-82.
Shah M, Adams-Huet B, Grundy SM, Garg A. Effect of a high-carbohydrate vs a high-cis-monounsaturated fat diet on lipid and lipoproteins in individuals with and without type 2 diabetes. Nutr Res 2004;24:969-79
Stern L, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory J. The effects of low-carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann Intern Med 2004;140:778-85.
Boden G, Sargrad K, Homko C, Mozzoli M, Stein TP.Effect of a low-carbohydrate diet on appetite, blood glucose levels, and insulin resistance in obese patients with type 2 diabetes. Ann Intern Med 2005;142:403-11.
Yancy WS Jr, Foy M, Chalecki AM, Vernon MC, Westman EC. A low-carbohydrate, ketogenic diet to treat type 2 diabetes. Nutr Metab 2005;2:34-40.
Daly ME, Paisey R, Paisey R, Millward BA, Eccles C, Williams K. Short-term effects of severe dietary carbohydrate-restriction advice in Type 2 diabetes--a randomized controlled trial. Diabet Med 2006;23:15-20.
Nielsen JV, Joensson E . Low-carbohydrate diet in type 2 diabetes. Stable improvement of bodyweight and glycemic control during 22 months follow-up. Nutr Metabol 2006;3:22.
Martin WF, Armstrong LE, Rodriguez NR. Dietary protein intake and renal function. Nutr Metab 2005;2:25
Nielsen JV, Westerlund P, Bygren P. A low-carbohydrate diet may prevent end-stage renal failure in type 2 diabetes. A case report. Nutr Metab 2006;3:23.
I USA så är det lite mer accepterat, iaf till kraftigt överviktiga vet jag. Men de är väl generelt mer positiva där borta till det, men det säger inte så mycket. Tycker det funkar bra att lita på vår expertis här i Norden, vi är ofta rätt så långt framme med behandlingsstrategier (tror det eller ej).
Nej, jag brukar mäta mitt ganska ofta. Brukar ligga runt 3-4-5, en gång var jag nere på 1,8. Men det håller sig relativt stabilt.
1.8?! Det är sjukt lågt (eller är du diabtiker?)! Frågan är om det inte blivet mätt fel, eller hur hade du det iövrigt? Du borde haft en del symptom på det....
Man alltså för att göra det tydligt, jag tror de inte använder sig av lågkolhydrat kost till diabetiker i USA heller, bara om de är kraftigt överviktiga. Men är 100% säker...
fluffy_ferret
2007-06-11, 14:34
Man alltså för att göra det tydligt, jag tror de inte använder sig av lågkolhydrat kost till diabetiker i USA heller, bara om de är kraftigt överviktiga. Men är 100% säker...
Samma läge där som i Sverige skulle jag tro. WHO har stort inflytande.
Fast där borta finns det så klart betydligt fler fritänkare.
Jag gick in på WHOs hemsida. Där fanns mycket matnyttigt.
Där fanns definitioner på olika typer på diabetes och olika rekomendationer till behandlingen. Där fanns bl.a. kostrekomendationer för diabetes typ II.:
http://diabetes.niddk.nih.gov/dm/pubs/type1and2/daily.htm#1
Från min synvinkel är det förnuftiga råd;) Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.
Viktigare är att WHO rekomenderar motion. Att motionera betyder en större omsättning av glykogenet och ökad insulinkänslighet. Det är ju dit vi vill komma;)
fluffy_ferret
2007-06-11, 19:11
tog mitt fastande blodsocker nyligen.
4.4 blev det.
ska se om jag kan få info på blodfetter också, det är intressant med tanke på kosten jag äter.
fluffy_ferret
2007-06-11, 19:17
Jag gick in på WHOs hemsida. Där fanns mycket matnyttigt.
Där fanns definitioner på olika typer på diabetes och olika rekomendationer till behandlingen. Där fanns bl.a. kostrekomendationer för diabetes typ II.:
http://diabetes.niddk.nih.gov/dm/pubs/type1and2/daily.htm#1
Från min synvinkel är det förnuftiga råd;) Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.
Viktigare är att WHO rekomenderar motion. Att motionera betyder en större omsättning av glykogenet och ökad insulinkänslighet. Det är ju dit vi vill komma;)
Ser rätt bedrövligt ut tycker jag.
"Ask your dietitian to include foods that are heart-healthy to reduce your risk of heart disease."
Ironiskt hur den stackars diabetikern antagligen får råd som förhöjer risken för hjärt-kärlsjukdom. För det första så får han/hon rådet om att äta kolhydrater som ger sämre blodsockerkontroll och mer medicinering som följd vilket förhöjer risken. För det andra rekommenderas margariner och andra skräpfetter som också höjer risken. Jag tror man har slutat att rekommendera omega-6 rika fleromättade fetter dock? Bra det.
"Your diabetes meal plan will include breads, cereals, rice, and grains;"
Jo tack - sockerkedjor till sockersjuka!
Samma läge där som i Sverige skulle jag tro. WHO har stort inflytande.
Fast där borta finns det så klart betydligt fler fritänkare.
WHO har väldigt stor inflytande på klassifikation/stadieindelning etc. Behandling desto mindre, faktum är att behandling varierar ekstremt mycket mellan varje sjukhus och inte desto mindre mellan olika länder. Kolla bara på något så "enkelt" som behandling av bakteriell meningit, där är det många olika bud på behandling mellan de olika universitets sjukhusen.
Ett sjukhus behandling bestämms ju av sjukhusets överläkare och där har alla sina egna "favoriter"...
1.8?! Det är sjukt lågt (eller är du diabtiker?)! Frågan är om det inte blivet mätt fel, eller hur hade du det iövrigt? Du borde haft en del symptom på det....
Kan ju blivit felvärde, jag orkade inte sticka mig själv igen. Men jag hade inga symtom, gick och klämde i min en bulle istället.
fluffy_ferret
2007-06-12, 11:55
WHO har väldigt stor inflytande på klassifikation/stadieindelning etc. Behandling desto mindre, faktum är att behandling varierar ekstremt mycket mellan varje sjukhus och inte desto mindre mellan olika länder. Kolla bara på något så "enkelt" som behandling av bakteriell meningit, där är det många olika bud på behandling mellan de olika universitets sjukhusen.
Ett sjukhus behandling bestämms ju av sjukhusets överläkare och där har alla sina egna "favoriter"...
Finns bra mycket fler privatpraktiserande läkare också som alla är sin egen chef.
Finns bra mycket fler privatpraktiserande läkare också som alla är sin egen chef.
Som gör att det finns ännu fler behandlingar att välja mellan, så kommer vi tillbaka det jag skrev att behandling varierar mycket...Hehe...
Tur att det finns lagar mot kvacksalveri.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.