handdator

Visa fullständig version : Dips - Ont i axlarna

Control_61
2007-05-17, 11:50
När jag kör dips, både triceps-dips och bröst-dips så känns det som att axlarna tar emot när jag kommer tillräckligt djupt. Jag skulle kunna gå djupare men smärtan i axlarna sätter stop för det.

Någon som haft samma problem?
Finns det några lösningar?

Emil_Larsson
2007-05-17, 11:53
När jag kör dips, både triceps-dips och bröst-dips så känns det som att axlarna tar emot när jag kommer tillräckligt djupt. Jag skulle kunna gå djupare men smärtan i axlarna sätter stop för det.

Någon som haft samma problem?
Finns det några lösningar?

Kände det i början då jag körde den, men inte längre. Kan ej svara på vad det beror på.

Frantic
2007-05-17, 11:59
För mig har det börjat kännas bättre sen jag började stretcha axlar och bröst samt se till så att jag verkligen är uppvärmd innan jag kör

Arne Persson
2007-05-17, 12:36
Stela muskler stramar alltid innan dom blivit smidiga nog.

Olof
2007-05-17, 12:39
Kan bero på flera orsaker vad jag förstått, här är några:

*Dålig teknik
*Oblans i styrka. Framsidan är för stark i relation till baksidan.
*Otillräcklig uppvärmning (sällan fallet)

Rahf
2007-05-17, 17:00
Det sitter i rörligheten, dina axlar (och bröstmuskler möjligtvis) är stela och stramar alltså åt p.g.a det. Öka successivt djupet i dipsen för att öka din dynamiska flexibilitet i axlar.

Det skall aldrig göra ont, kör tills det stramar utan smärta. Kör du med smärta kommer du att skada dig till slut.

Var väldigt noga med att stretcha axlar och bröstmuskulatur efter bröst- och axelpass.

Arnesson
2007-05-17, 17:03
Jag har samma symtom.

Jag löser det med många uppvärminingsset. Jag har dock en operad axel som spökar lite med.

Fartman
2007-05-17, 18:22
Var likadant i början för mig, det stramade och jävlades.. men det blev bättre och bättre för varje gång och numera har jag absolut inga problem alls, och detta med "arnedjup".

Deceiver85
2007-05-17, 19:08
Hade samma symptom, men det hade mest att göra med att axlarna inte var så smidiga och ju mer dips jag körde (slutade alltid innan det gjort ont) destå bättre kändes det.

danS
2007-05-17, 21:08
Tror du går för långt ner då, ska iaf inte gå över 90 grader i armbågsleden. Gick själv för långt ner först men fick sluta för jag fick samma problem.

Arne Persson
2007-05-17, 21:11
Tror du går för långt ner då, ska iaf inte gå över 90 grader i armbågsleden. Gick själv för långt ner först men fick sluta för jag fick samma problem.

Vad är det för trams att sluta vid 90 grader? Kör du också bara halvvägs i tex knäböj och biceps?

danS
2007-05-17, 21:15
Nej.. Men man belastar axeln rätt mycket när man "hänger" i ändläget.
Då fick problem med mina axlar i alla fall. Alla får väll inte det, men om man får det bör man ju inte gå så långt ner

danS
2007-05-17, 21:20
Ska kanske tillägga att jag menar triceps-dipsen

Arne Persson
2007-05-17, 21:28
Nej.. Men man belastar axeln rätt mycket när man "hänger" i ändläget.
Då fick problem med mina axlar i alla fall. Alla får väll inte det, men om man får det bör man ju inte gå så långt ner

Är man ordentligt grundtränad med långa rörelsebanor är det absolut inget problem.

Sheogorath
2007-05-17, 22:19
Du kan göra både smala "triceps"-armböj ("armhävningar") och breda "bröst"-armböj hela vägen ner, right? Alltså kan du göra dips hela vägen ner också, både för triceps och bröst. Det handlar om att du ska luta dig framåt och bli tillräckligt stark för att hålla kroppen i ett sådant läge både upp och ner så att du inte pendlar vilket bara kommer ta onödig energi från momentet.

Cerberus
2007-05-17, 22:22
så detta går över efter ett tag mao? har undvikit dips just av denna anledning

danS
2007-05-18, 06:36
Du kan göra både smala "triceps"-armböj ("armhävningar") och breda "bröst"-armböj hela vägen ner, right? Alltså kan du göra dips hela vägen ner också, både för triceps och bröst. Det handlar om att du ska luta dig framåt och bli tillräckligt stark för att hålla kroppen i ett sådant läge både upp och ner så att du inte pendlar vilket bara kommer ta onödig energi från momentet.

Okej.. Jag hade läst det i boken "Maximal muskeltillväxt" av Berg, Paulún.
att man kunde skada sig i ledkapslar osv om man gick långt ner just i den övningen, så det va inget jag kom på själv. Men det behöver ju inte vara så bara för att det står dät iofs, men tyckte det stämmde överrens på mig.

Arne Persson
2007-05-18, 07:49
Okej.. Jag hade läst det i boken "Maximal muskeltillväxt" av Berg, Paulún.
att man kunde skada sig i ledkapslar osv om man gick långt ner just i den övningen, så det va inget jag kom på själv. Men det behöver ju inte vara så bara för att det står dät iofs, men tyckte det stämmde överrens på mig.

Enligt den "banbrytande" boken har Berg lagt ner hårt arbete att försöka påvisa hur farliga alla mina övningar och tekniker är. Triceps skall ju enligt honom inte köras runt huvudet, inga djupa knäböj, livsfarligt med latsdrag bakom nacken (såklart!;) ), självklart så skall "handlederna vara så raka som möjligt" vid pressövningar mm. All heder till Berg!:bow: Så alla bör akta sig noga för djupa dips!!!!:)