Visa fullständig version : Bästa gitarrsolot (lol)
Som jag lovade så har jag valt ut 13 st solon ur bidragstråden. Jag strök de uppåt 10 solon som hade sämst ljud.
Tiderna gäller om man går in på Youtube och tittar.
Faith No More – Stripsearch solo 2:00
jEU_XSsFFw0
Ozzy Osbourne – Mr Crowley solo 2:20
-yneRddLXOM
Mastodon - Blood and Thunder solo 1:30
xIhKRKSpvbI
Guns n roses – Sweet Child O mine solo 2:50
P-AYAv0IoWI&eurl
Prince, Petty osv While My Guitar Gently Weeps
0FZvIciF6ZI&eurl
Rolling Stones - Sympathy for the Devil solo 2:20
6nRjEUoiHY4
Okänd gitarrskhreddare – okänt stycke
QjA5faZF1A8
Dire straits - Sultans of swing solo 2:44
LB3b1W6rEDw
ROLLING STONES - Love In Vain solo 2:40
FK5VHzR9CgM&mode
Dragonforce-Valley of the Damned solo 3:20
3HmlBdoXC2U&eurl
Dio- Rainbow in the dark Solo 1:50
DJ_FgL5l1og
Dinosaur jr - raisins. Solot börjar lite efter 2:20.
O6RYr8BpiGM&mode
Gary Moore Parisienne walkways live. Solo 1:38
18FgnFVm5k0
Riktig glidare.
Slartibartfast
2007-05-17, 09:03
Funtwo - Canon in C.
eh, bästa gitarrsolot OCH INGEN DIMEBAG?! Det vart Dragonforce!
LadyInsane
2007-05-17, 10:40
Det fick bli Crowley-solot. Har alltid älskat det. Lär iofs inte vinna, men men...
eh, bästa gitarrsolot OCH INGEN DIMEBAG?! Det vart Dragonforce!
+1
God damnit. Jaja, någon måste missat det.
Nu vet jag inte vad det blir, av dessa tycker jag Mark Knopfler. Men inte i Sultans...
Lutar åt GNR eller Gary Moore.
Guns 'n Roses tar hem denna. Är ju så vackert så man kan gråta <3
Mccartney
2007-05-17, 11:51
While My Guitar Gently Weeps... Det är jo den store Eric Clapton som blev tillfrågad att göra solot på den låt.
EmCeeMike
2007-05-17, 11:58
lite tråkiga bidrag kankse? Kolla in eric johnson- cliffs of dover.
Sen har vi ett fränt solo i Ted The mechanic med deep purple.. Men din poll vinner ju Knopfler, killen har känsla till skillnad från en sån som slash som är västvärldens mest överskattade gitarrist.
PangCake
2007-05-17, 12:06
Mick Taylor!
Mao. Rolling Stones - Love in vain, jävla synd att han slutade i Stones. Ronnie Wood är inte ens i närheten tyvärr.
Mccartney
2007-05-17, 12:15
Brian jones var bättre gitarrist än någon i the stones. Killen som gick in och dundrade in ett saxofon solo på "look up the number"
Kirk Hammet (Metallica) i låtarna Unforgiven, Sanitarium (andra solot), Fade to black (sista solot) och Master of Puppets (alla solon)
Ingen Tom Morello? *gah!*
LadyInsane
2007-05-17, 12:46
Sen har vi ett fränt solo i Ted The mechanic med deep purple.. Men din poll vinner ju Knopfler, killen har känsla till skillnad från en sån som slash som är västvärldens mest överskattade gitarrist.
+1!
NisseEriksson
2007-05-17, 13:33
Den okände, jag gillar även Mr Crowley-solot
Arf Pingvin
2007-05-17, 13:39
Om nån röstar på funtwo - canon in c då jävlar!
m7Jh1BV1EOc
Första alternativa version jag hittade på youtube. Betydligt bättre, mer komplicerad och mindre misstag.
Sen har Megadeth försvunnit ur listan i den här tråden, de var klart bättre än flera av solona som kommit med imho.
Överskattad eller inte så låter det grymt bra, bra känsla och rythm, inget jävla gitarronani!
mvh Boven
Men din poll vinner ju Knopfler, killen har känsla till skillnad från en sån som slash som är västvärldens mest överskattade gitarrist.
Mark Knopfler har en oöverträffad känsla för melodi. GnR solot smeker en dock till orgasm på ett sätt man knappt kunnat tro är möjligt... :em:
Brian jones var bättre gitarrist än någon i the stones. Killen som gick in och dundrade in ett saxofon solo på "look up the number"
Hoppas du skojar! :MrT: Brian Jones var en duktig musiker och ja, han kunde spela flera instrument hyffsat bra. Men det är ingen i Stones som ens går att jämföra med Mick Taylor. Killen gick med i Stones som 18 åring och därinnan var han handplockad av John Mayall till bluesbreakers. Under Mick Taylor åren så gjordes Stones bästa plattor någonsin och under dom åren så var man säker på att få höra ett bra melodiskt solo från Mick Taylor. Jag tycker egentligen inte om att jämföra olika musiker men att säga att Brian Jones var den bästa gitarristen i Stones någonsin är bullshit.
lg14uip20iA
4:58 in i klippet.
Får man inte orgasm av det så vet jag inte vad.
Det går inte att starta en sån här tråd utan att ha med Dave Gilmour bland pollalternativen! :smash: *gah!*
Jag kan inte fatta att jag är den ende som har röstat på Prince.
Det finns ingen, och jag repeterar INGEN av de andra gitarristerna som ens kan mäta sig med Prince.
Titta på videon som Chaan postade och se hur han fullkomligt äger sin gitarr.
Gitarren har inte en chans. Den får finna sig i att göra precis som Prince vill.
Metal_boy_
2007-05-17, 17:11
Tycker om flera på olika sätt så jag tänker inte rösta. Jag gillar det gamla hederliga spelet och soundet på trummorna mest i Dios låt iaf :) Skönt att höra vanliga rena rollar över pukorna ibland!:hbang:
Metal_boy_
2007-05-17, 17:15
Det han spelade i GNR sitter ju som handen i handsken. Varför ska man sväva ut för mycket när han sätter det optimala istället och att det blir både bra och proffsigt? Det hör ju inte till den musiken att han ska få ut hur mycket som helst av guran, utan bara godsakerna som passar där i musiken. Han kan säkert köra skiten ur många andra i annan musik ska du se ;)
Arf Pingvin
2007-05-17, 17:20
4:58 in i klippet.
Får man inte orgasm av det så vet jag inte vad.
Fast live är ju bättre.
z2nQZPC2uTs
Jag sitter här och funderar på varför Prince är en så underskattad gitarrist.
Jag blir inte klok på det.
Fantastiksa solon allihop, väldigt svårt val. :(
tossefar
2007-05-17, 18:03
Pachabels kanon går väl ändå i D?
Av de klippen som postats tycker jag Princes solo var det bästa, inte helt oväntat av en sådan duktig gitarrist. Det sämsta var helt klart Keith Richards horribla horsepundarsolo i Sympathy for the Devil.
Fast live är ju bättre.
z2nQZPC2uTs
*Gnnnnnnnnnnn*
Metal_boy_
2007-05-17, 20:25
Jag är ledsen om jag kommer in nu och äger upp bidragen i brygga!
UJoQol5QUw
Metal_boy_
2007-05-17, 20:36
Sådär!
mUJoQol5QUw
Metal_boy_
2007-05-17, 21:19
l9gKjJdvyPQ
Slayerized
2007-05-17, 21:26
tYtpUXYOjAY
och
Pink Floyd - Comfortably Numb: De båda solona i den låten är nog fan de bästa någonsin.
Yeiz5wENoio
David Gilmours känsla är helt oslagbar! En av de absolut bästa gitarristerna någonsin. Helt klart mycket bättre än alla töntiga shreddare och löjliga metalgitarrister :)
Ulf A Big
2007-05-17, 21:31
tYtpUXYOjAY
och
Pink Floyd - Comfortably Numb: De båda solona i den låten är nog fan de bästa någonsin.
Yeiz5wENoio
David Gilmours känsla är helt oslagbar! En av de absolut bästa gitarristerna någonsin. Helt klart mycket bättre än alla töntiga shreddare och löjliga metalgitarrister :)
Kan bara hålla med :thumbup:
Kaki King
http://www.youtube.com/watch?v=bbJnwk3GBiM
Tom Morello
http://www.youtube.com/watch?v=Djal2nvVN9w
+1 på Slayerized. Perfectly numb är så jäkla bäst! :hbang:
Någon borde göra en till nomineringstråd varifrån 12 nya låtar plockas ut, för att sedan göra en ny omröstning där även vinnaren från den här tråden får vara med.
eh, bästa gitarrsolot OCH INGEN DIMEBAG?!
Jag var också förvånad att de gitarristerna var lediga måndag-onsdag den här veckan.
Kirk Hammet (Metallica) i låtarna Unforgiven, Sanitarium (andra solot), Fade to black (sista solot) och Master of Puppets (alla solon)
och du var ledig..
lite tråkiga bidrag kankse?
Skojar du.
slash som är västvärldens mest överskattade gitarrist.
Stryk väst...
Sen har Megadeth försvunnit ur listan i den här tråden, de var klart bättre än flera av solona som kommit med imho.
Ja.
Pachabels kanon går väl ändå i D?
Visst gör den.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pachelbel%27s_Canon
Men han hette inte Pachabel.
tossefar
2007-12-20, 19:13
Visst gör den.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pachelbel%27s_Canon
Men han hette inte Pachabel.
PachElbel då, tysk som tysk.
m7Jh1BV1EOc
Första alternativa version jag hittade på youtube. Betydligt bättre, mer komplicerad och mindre misstag.
Haha. Sjuka jävla ungar. Som ultrarobotar utan känsla typ.
Dissector
2007-12-20, 20:13
Jag älskar Keith Richards och hans spelstil över huvud taget, så jag måste nog slå till på Rolling Stones (Sympathy for the devil handlade det om va?)
Finns många andra bra i listan dock.
Förresten Chaan, varför i hela friden har du fröken reichsführer-SS som avatar? :D
panzerpig
2007-12-20, 21:30
J. mascis i dinosaur jr, älskar hans slarviga skitiga solon som plötsligt blir fantastiskt melodiösa och vackra. "get me" är en favorit.
Prince är inte bara ouppskattad som gitarrist, utan även som basist. Såg en intervju med Victor Wooten där han nämde Prince som en av sina förebilder som ung. det säger en del.
måste fan slå ett slag för Phil Demmel i "A Farewell to Arms" 07.11 in i låten. klart bland det bättre jag hört på år och dar
Förresten Chaan, varför i hela friden har du fröken reichsführer-SS som avatar? :D
Så länge jag e mig själv?
Inte för jag är nåt direkt Van Halen fan men att inte ha med Eddie är ju absurt ;)
"Uppfinnaren" till fingertapping lixm
Jag tycker Lynyrd Skynyrd - Freebird är riktigt vasst!
Rock'nRoll
2007-12-21, 01:54
J. mascis i dinosaur jr, älskar hans slarviga skitiga solon som plötsligt blir fantastiskt melodiösa och vackra. "get me" är en favorit.
Prince är inte bara ouppskattad som gitarrist, utan även som basist. Såg en intervju med Victor Wooten där han nämde Prince som en av sina förebilder som ung. det säger en del.
Ja jävlar! En vapenbroder!
Det J gör och har gjort är bättre än någon i den här listan kommer i närheten av. Bästa gitarristen och låtskrivaren någonsin utan tvekan. Prince är dock riktigt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=o9QL0Jkb_GU
En liten teknikuppvisning av Paul Gilbert.
Jag älskar Mike Portnoy bakom trummorna.
Bob Marleys gitarrist om vi snackar phrasing så det stänker om det :).
Mick Taylors solo på Love in Vain är ju klassiskt. Unikt vibrato och suverän slidekontroll.
Keiths Sympathysolon var fantastiska turnén 89-90. I synnerhet i Montreal fick han till det. Lyckligtvis filmades den konserten och versionen finns på tuben.
För alla som inte vet det: Keith Richards är den störste och mest betydelsefulla rockgitarristen i alla avseenden. Alla andra rockgitarrister är kopior av honom.
Sympathy for the Devil, Montreal 1989:
http://www.youtube.com/watch?v=51xfcHF9pTc
Keith visar sin begåvning som sångare och brer ut hela sin karisma i Can't be Seen, Montreal 1989:
http://www.youtube.com/watch?v=FWQIu2eK1rs&feature=related
För alla som inte vet det: Keith Richards är den störste och mest betydelsefulla rockgitarristen i alla avseenden. Alla andra rockgitarrister är kopior av honom.
Jimi Hendrix, solklar Keith Richards-kopia.
[QUOTE=Bärs;2757649]
Keith visar sin begåvning som sångare och brer ut hela sin karisma i Can't be Seen, Montreal 1989:
FWQIu2eK1rs&feature
Det där är jävligt bra. :thumbup:
sorligt sorligt sorligt...................
BUCKET(FUCKING)HEAD!!!!!!!!11111111111111111111111 111111111111111111111111
http://www.youtube.com/watch?v=8akmP6Sjv2o
FUCK YEAH.
eller.......
Pink Floyd - One of these days
> http://www.youtube.com/watch?v=wTrNQCYh70Y
Nå jag tyckte pollen blev såpass kass att jag inte ens röstade.
Här har vi ett exempel på ett gitarrsolo som givet borde finnas med. Inte direkt oharmoniskt om man säger så. Och skulle omröstningen gjorts bland 50-åriga män (i alla fall om man frågar svenska proffsgitarrister vilket brukar vara 50-60-åriga bluesmän) skulle nog 80% röstat på den.
6zT3LzXzhJo
Jag tänker inte göra mer väsen över det just nu men det är fullständigt orimligt att inte Judas Priest finns med. Skarpare solo än det här finns inte. Och tar man med arrangemanget är det ett eget litet mästerverk. Gå och köp Ram it Down - ni kommer inte ångra er. Tänk det här solot med 32-dels blackmetalbaskaggar (ej triggade) gaahh
http://www.chaan.se/musik/andras/solo/Hard%20as%20Iron%20solot.mp3
http://www.judaspriest.co.kr/discography/image/ram_it_down.jpg
Sedan kan ju nämnas band som Beatles Led Zeppelin och Elvis' band. Jag skulle inte komma på att posta dem själv (i den här tråden) men att ingen nämnt dem i de här två trådarna är samtidigt lite konstigt?
Två = inklusive bidragstråden http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94566&highlight=gitarrsolot
Eller någon av otaliga versioner av... (vilken jag själv gillar Judas Priest överlägset bäst av dem jag hört) - det måste ändå vara det mest välkända gitarrsolot om man räknar just de senaste 50 åren. Å andra sidan skulle jag inte gjort den här tråden på Kolozzeum om det inte vore för att jag vet att det finns många kritiker till just mainstream (av alla sorter).
epHPXZBsp8M
Sedan tycker jag såklart att det är trist att ingen annan (som så ofta - han fick inga stadionspelningar precis) erkänner Chuck Schuldiners gitarrspel. Han var nog den mest säregna musikern jag vet om. Originaliteten ligger alltså på en nivå att ingen skulle komma på tanken att låta som han, innan honom. En unik melodimakare och låtarrangör - häng med här. Överjordiska melodier och extremt skevt arr utan att för den skull spåra ur i flummeri (som mycket 60-talspsykedelika) eller rent oljud (som en del av Mike Pattons projekt genom åren) eller musiknörderi (som mycket klassik musik, konstmusik, slumpmusik).
Förvisso missar Chucken lite i solot på slutet men tagningen som helhet är det feeling i.
nbhrWc7BO0o
__________________________________________________ _____________
De som fick över 10 röster (plus några till) går vidare. Vi kan säga att det finns 3 lediga platser.
10 röster fick:
Ozzy Osbourne Guns n roses Fun for two Dire straits
3 jag lägger till:
Min favorit FNM, Hotel California, Prince' version av My Guitar Gently Weeps.
Megadeth rök pga dålig ljudkvalitet och får en plats under vissa omständigheter. Sedan 2007 har det kommit upp versioner med ok ljudkvallis.
Att Petty och Prince bara fick enstaka röster KAN ha berott på att videon gick och dog så de får en ny chans :D
Släng på nya förslag så gör jag en ny poll. Själv får jag belöning för mödan genom att ta med mitt favoritsolo igen.
Dessutom kommer jag röja vilt med min bittra stil i materialet här. Samt ignorera en del. Kort sagt kommer jag bara ta med nya bidrag som jag tror har en chans. Passar det inte så kanske jag blir arg och postar en tråd om sämsta gitarrsolot istället. Jag blir nästan alltid sur när jag diskuterar med ungdomar och SÄRSKILT om musik. Mennn helvetet frös just till is och tråden kommer upp igen :)
Lite filosofering från den ursprungliga bidragstråden
Det måste gå att avnjuta solot online. Filer som inte kräver någon plugin alls premieras (tex Youtube) därefter dem som tex kräver Quicktime o liknande (detta kanske inte är relevant längre då det mesta finns som standardformat nuförtiden).
Den som kommer med orden 'old' och 'boring' i den här tråden, är det. Det är ok att tycka att det inte kommit något bra gitarrsolo sedan 1969, eller 1959, 1939 eller vad det är. Men det kanske inte kommer med i pollen.
Om du tycker att ditt eget gitarrsolo är det bästa - fine by me! M.a.o: JÄRNET
Inte gilla reglerna..? Fine by me. Gör en egen poll.
Funtwo - Canon in C.
Uppfattat.
eh, bästa gitarrsolot OCH INGEN DIMEBAG?!
Ja han är faktiskt legendarisk - han var det innan han blev skjuten också. Själv uppskattar jag dock honom mer för kompet än solona - tycker de där pinchharmonics'en han nitar in passar mycket bra i komp.
Ja världens numera förmodligen kändaste och hårdast jobbande sologitarrist kan väl få vara med trots att han ibland skiter i att stämma gitarren. Och trots stilbrottet att han faktiskt mestadels spelar blues i ett hårdrocksband (i solopartierna dvs).
Jag brukar lyssna på originalet av denna från äkta CD i bilen. Det är sånt som gör att högtalarna ger upp.
jU9XrnF7mnc
Angående Metallica postade jag ursprungligen den här
http://www.chaan.se/musik/andras/solo/mp3/The%20frayed%20ends%20of%20sanity%20solot.mp3
Ingen aning om vad datagenerationen tycker om honom? Själv gillar jag honom. Han är ju den kanske nördigaste gitarristen någonsin med ren ljud- och rytmfabrik och inte mycket till harmonier. Egentligen borde det ju passa nuförtiden eftersom många lyssnar övervägande på konstgjord musik.
Att han inte kom med berodde på att det inte fanns ett bidrag i kategorin bästa gitarrsolot vilket är temat för tråden. Allt som fanns var din länk till den här videon. Själv tänker jag att solot vid 2:00 borde kunna vara en kandidat. Borde vara ett av gitarrhistoriens 100 mest minnesvärda solon iaf.
Djal2nvVN9w
Första bästa Tom Morello-solo duger definitivt inte. Jag tycker det var för lite av hans killswitchteknik i videon också.
m7Jh1BV1EOc
Just den där rackaren vet jag inte vad jag ska göra med. Förslag? Jag tycker det är ett rätt torrt stycke och tänker inte lyssna igenom 30 versioner av det för att avgöra vilken som är bäst.
Ja det är fullständigt korrekt. Vid 2:00 kommer ett klassiskt-spanskt solo som är ett av hårdrocksvärldens absolut mest stilrena (inom klassiskt-spansk musik vilket givetvis gillas av panelen - dvs mig). Om någon postar en version där solot framförs bra så får den vara mé.
IkJJ3yZVRKM
Arch Enemy
Mike Amott? Nej han får inte vara med för han förstörde Carcass - ett av världens genom tiderna mest innovativa och musikaliskt särpräglade band - särskilt innan Mike kom med. Live har han nog inte gjort något negativt för gruppen men Heartwork är ett bottenlöst hål av anti-kreativitet som han bör skuldsättas för.
Jag kan inte fatta att jag är den ende som har röstat på Prince.
Det finns ingen, och jag repeterar INGEN av de andra gitarristerna som ens kan mäta sig med Prince.
Titta på videon som Chaan postade och se hur han fullkomligt äger sin gitarr.
Gitarren har inte en chans. Den får finna sig i att göra precis som Prince vill.
Det är inte fullständigt unikt att gitarrister kan hantera både ton, känsla och timing men ja det (While my Guitar..) är faktiskt extremt bra för att vara live.
Fast live är ju bättre.
z2nQZPC2uTs
Själv fattar jag inte vad datanördar ska lyssna på det där smöriga solot för överhuvudtaget - men den är vidare.. fingerspel är bara trevligt liksom låten i sig - och licksen är bra men solospelet tycker jag mestadels är tunt.
maiden[yt]
Jag gjorde mig omaket att klippa ut ett par Maiden-solon till bidragstråden men det ignorerades.
[yt]tYtpUXYOjAY
och
*Ignore*
Jag har hört att han är kompgitarrist.
När det gäller att kombinera teknisk perfektion med melodiuppfattning och smakfullhet står förstås Mick Taylor i en klass för sig. Här ser vi honom som ung gitarrist i Rolling Stones på USA-turnén 1972 i deras fantastiska tolkning av Robert Johnsons blues Love in Vain. Första solot med slide (i normal stämning!), andra utan slide. Lyssna på hans vibrato! Keith Richards spelar förstås rytmgitarr.
http://www.youtube.com/watch?v=FK5VHzR9CgM&mode=related&search=
metallica har några feta solon :) lyssnar master of puppets just nu
lynyrd skynyrd - free bird har ett galet fett solo med
Två favoritlåtar:
eK0rvReE-4c
sp1fLW-DS8Q
Disposable Heroes med Metallica!!
Får väl säga ozzy då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.