handdator

Visa fullständig version : Pengarna tillbaka - komplett - del 2

shut teh face
2007-05-16, 14:45
Jag har fått klartecken, att om datorn är sönder vid deras inspektion så hävs köpet

Men jag är fasen inte säker på att datorn är helt paj, eller, jag vill vara säkrare.
Hittar de inget får jag betala både frakt och satyg.

Problemet är att datorn startar om sig, på senare tid har det visat sig i alla krävande applikationer; Prey, CoH, och Half life 2 under ansträngning. Även Oblivion ..

Enklare spel, Counterstrike, fungerar.

Inga omstarter i windows-miljö, förutom när jag försökte, eller jag råkade klocka lite på grafikkortet i Ati Tool.

"Starta om vid systemfel" är avbockad, ändå får jag inga bluescreens. Datorn bara startar om sig!

Senaste gången den lagades hade jag samma problem, dock med skillnaden att den starta om sig i princip jämt.

Värmen i lådan är bra, och sisoftware sandra burn-in stresstest fungerar bra.

Jag har hävdat att det är moderkortet eller nätdelen, trots allt så har ju 3 komponenter slagits ut. Och folk jag har pratat med säger att omstarter sådär ska man inte få (åtminstonde inte utan bluescreen), utan att det är något riktigt knas.

Vad tror ni?

hultman
2007-05-16, 14:51
Det låter som problem med hårddisken faktiskt.

watertouch
2007-05-16, 14:55
Du har updaterat drivrutinerna då? och har hotfixen till windows om du kör med dualcore?

shut teh face
2007-05-16, 14:58
Drivrutinerna är av nyaste slaget, både ljud och gfx.

Någon fix till Dual Core har jag inte hört något om, vad är det?

Jag har dual coure cpu

shut teh face
2007-05-16, 15:01
Ingen AMD X2 utan E6300 har jag.

Försökte googla lite men det gav inget :(

watertouch
2007-05-16, 15:14
Kanske bara gällde AMD fixen gjorde så att windows xp kunde köra med båda processorerna. Tror jag iaf. nått åt det hållet iaf. Fast det borde ju suporten på komplett veta.

shut teh face
2007-05-16, 15:17
De verkar inte kunna så mycket. De ber mig formatera, testa ett ram-minne i taget, och sen ber de mig skicka in datorn. *whistle*

Inte så kul att det går så enkelt då får jag betala dem en slant om det visar sig inte vara något fel.

Yes
2007-05-16, 15:18
Det låter som problem med hårddisken faktiskt.
Plusett. Precis samma symptom fick jag när jag körde med en dålig IDE-kabel i min burk.

krebbe
2007-05-16, 15:18
Tycker de låter som om de är nätagget som krånglar. Eller i alla fall när ja bytte nätagg så fixade sig de där ombootningarna som även jag led av.

Konsultfet
2007-05-16, 15:20
Nätagget eller grafikkortet. Det är _INTE_ hårddisken.

watertouch
Fast hans dator är ju i nyskick om jag minns rätt från andra tråden och färdigmonterad.. Man kan ju tycka att det bara borde va o plugga in skiten o köra.

shut teh face
Plusett. Precis samma symptom fick jag när jag körde med en dålig IDE-kabel i min burk.
Var det bara i krävande applikationer då? :)

Konsultfet
Om det vore så lätt /:

watertouch
2007-05-16, 15:21
Har du service pack 2då? om du kör med windows xp?

Konsultfet
2007-05-16, 15:24
Det är antingen nätagget, grafikkortet eller moderkortet.
Det har inte att göra med service pack 2, vilket han garanterat har.

Yes
2007-05-16, 15:27
Var det bara i krävande applikationer då? :)
Nja, nä, förvisso inte. Däremot dyker ju sådana problem lättast upp när det ska läsas/skrivas mycket till hårddisken. Fast eftersom du skriver att enklare spel funkar är väl nätagget eller grafikkortet troligare.

Fel på minnena är inte heller helt otänkbart, även om det vanligast ger blåskärm. Minnesfel kan vara kluriga att hitta. Det gäller att testa under lång tid för att vara säker på att programmet skrivit till alla adresser i minnet.

Konsultfet
2007-05-16, 15:28
Fel på minnen är inte omöjligt, dra en memtest 86+ på dem.

shut teh face
2007-05-16, 15:57
Minnerna är uteslutna. Jag testade med en i taget, finner det osannolikt att både gått sönder samtidigt. *popcorn*

Yes
2007-05-16, 15:58
Det kan mycket väl vara så att båda minnena är trasiga, så du har inte uteslutit något.

Baan
2007-05-16, 16:01
Minnerna är uteslutna. Jag testade med en i taget, finner det osannolikt att både gått sönder samtidigt. *popcorn*

Går ju köra fel spänning på minnena och sånt, lita på mig :) Annars låter det väldigt mycket som ett hårdvarufel. Just därför skiter det sig även när du säger att XP inte ska reboota, ger sig hårdvaran så har inte mjukvaran så mkt att säga till om.

Snafu
2007-05-16, 16:08
Sånt där kan man sitta och filura på i all evighet. Nästan så jag saknar sånt där felsök lite från dagarna som hardcore-quake-nörd-inget-liv-jag-stannar-inne-en-fredag-kväll. Lycka till iaf.

Dumleman
2007-05-16, 16:10
Anslut några extra 12v prylar till datorn. Rebootar den då så borde det vara ett tecken på att nätaggregatet är svagt.

shut teh face
2007-05-16, 18:59
Det måste vara sönder eller något, det är ju trots allt ett Tagan 530w, ett av de bästa.

Nej fyfan, komplett får undersöka saken åt mig, är den paj kan jag lämna tillbaka den. Hoppas jag får tillbaka allt.

Scratch89
2007-05-16, 19:22
Förlåt om jag lånar tråden lite: Vad är det för fix ni pratar om för att få AMD att använda sina båda processorer? Kanske förklarar varför vår AMDprocessor fick smisk av resten av klassens INTEL.

shut teh face
2007-08-13, 17:41
Glömt att uppdatera. :D

Datorn kom tillbaka till dem och funkade i flera dagar!
Sedan började den krångla för dem och de lyckades aldrig hitta felet. :laugh: :laugh: :laugh:

Fick tillbaka varenda krona och köpte en dell dator som jag haft nu i två månader och jag är grymt nöjd. Datorn är tyst som satan, kyler bra och fungerar bra.

NiXPhoenix
2007-08-13, 19:26
Glömt att uppdatera. :D

Datorn kom tillbaka till dem och funkade i flera dagar!
Sedan började den krångla för dem och de lyckades aldrig hitta felet. :laugh: :laugh: :laugh:

Fick tillbaka varenda krona och köpte en dell dator som jag haft nu i två månader och jag är grymt nöjd. Datorn är tyst som satan, kyler bra och fungerar bra.

Skönt att det löste sig! :)