Visa fullständig version : Marklyft och massbygge
I måndags tränade jag marklyft som vanligt och veckan innan hade jag börjat känna av korsryggen efter en armträning förra fredagen (!). Allt kändes bra i måndags men efter passet så var ryggen "sliten" och gjorde lite ont igen. Nu menar jag inte träningsvärk eller spänd korsrygg utan verkligen att det känns lite i vissa lägen. Dagen efter så kör jag bröst och känner av ryggen i varje övning.
Snart ska jag iväg och träna ben - böj och lite annat - och har ingen aning om jag ens kommer palla köra böj tungt pga ryggen. Visst är det så at det förmodligen släpper och jag kan köra marklyft som vanligt nästa måndag, men det hindrar faktiskt min övriga träning. Just pga detta börjar jag fundera på hur nödvändigt det är med marklyft egentligen om målet ändå är att bygga muskler brämst, dvs kroppsbygge. Visst resultat får man säkert, men om det ofta (kanske överdriver) hindrar en i andra övningar så kanske finns det mer att hämta att skippa övningen helt.
Visst, finns en öving att köra lättare marklyft och inte ens nära fail eller periodisear, men det är inga lösnignar jag gillar..
Så till frågan, vad tycker ni i mitt fall, ska jag skippa marklyften eller ska jag fortsätta och ta det ibland att jag inte kan köra annat fullt ut? Andra förslag är också välkomna..
Att köra marken fullt ut varje vecka sliter på kroppen och om du inte gillar att träna smart så får du kanske plocka bort den helt.
Att köra marken fullt ut varje vecka sliter på kroppen och om du inte gillar att träna smart så får du kanske plocka bort den helt.
Vad jag har sett från Baan:s journal så är det just det han gör, alltså kör tungt varje vecka.
Du kanske ska lägga ner armträningen eftersom du verkar skada ryggen där? ;)
Har hört detta förut, man kan ju börja spekulera i hur mycket hormonella signaler det skickas ut för uppbyggnad av tunga marklyft kontra att inte köra marklyft men då kunna känna att man kan ta i mer på armträningen.
Om du har problem med ryggen så du får ont, alltså inte träningsvärk utan andra problem så är väl egentligen saken klar. Träna inte sånt du får ont av, även om resultaten skulle bli sämre, se till att kroppen är frisk först.
Jag känner inte att jag har något att få ut att periodisera marklyften. Lätta marklyft långt från fail har känts verkningslösa när jag testat dom. Är även ett problem att om jag ändå kör dom att jag tappat styrka när jag väl ska köra tungt varannan eller var tredje vecka. Tappar styrka väldigt fort om jag inte håller igång övnignarna känner jag. En vecka kanske hade funkat iofs.
Du kanske ska lägga ner armträningen eftersom du verkar skada ryggen där? ;)
Har hört detta förut, man kan ju börja spekulera i hur mycket hormonella signaler det skickas ut för uppbyggnad av tunga marklyft kontra att inte köra marklyft men då kunna känna att man kan ta i mer på armträningen.
Om du har problem med ryggen så du får ont, alltså inte träningsvärk utan andra problem så är väl egentligen saken klar. Träna inte sånt du får ont av, även om resultaten skulle bli sämre, se till att kroppen är frisk först.
Kan man ju säkert diskutera och det är egentligen därför jag har kvar marklyften. Annars märker jag inte att min rygg växer bättre än för andra killar som bygger och skippar marklyften. Har iofs ett djup i korsryggen dom saknar så helt verkningslöst har det väl inte varit på det sättet.
Ryggen är inte vad den varit nej, har ju haft diskbråck och har lyckats "slå upp" det igen för ett halvår sedan eller något. Var dock inte så farligt som första gången då jag fick vila ganska länge. Det jag har nu är inte nervkänningar utan helt enkelt att jag på något sätt lyckats rotera ryggen åt något håll så det känns lite när jag böjer den (men inte annars).
Det går över väldigt fort när jag vilar men kan räcka att jag tränar vad som helst för att det inte ska bli bättre om vi säger så. Då blir det lite att övrig träning tar stryk om jag plötsligt skulle behöva ta 2-3 vilodagar pga marklyften.
Tror inte det här är någon direkt förknippat med diskbråcket som man får se lite som en skada för livet i värsta fall, tror jag haft liknande innan när jag överbelastat och sen råkat snedbelasta eller något sånt. Mao så behöver jag nog inte ha en paj rygg för att råka ut för det här, och därmed "dilemmat" med marklyfts vara eller icke vara om man vill bygga.
Edit. Som ni kanske förstår så är jag rätt konservativ i min träning och tror jag något fungerar även om det inte är optimalt så är jag feg för att ändra på det och därför har jag skapat den här tråden :D Det naturliga vore väl testa utan marklyft (eller periodisera) ett tag och se om det blir någon större skillnad åt något håll.
Jag känner mig alltid "sliten" (träningsverk) ett antal dagar efter att jag kört marklyft. Jag skulle inte klara köra knäböj två dagar efter marklyft.
För mig är marklyft den övning som kräver den överlägset längsta återhämtningstiden.
Jag tycker att du omedelbart ska ta en vilovecka eller två p.g.a. din tunga träning, annars kan det gå riktigt illa snart. :( Kolla bara hur det gick för mig när jag körde tungt varje pass över en längre tid.
Sen kan du köra en månads lättare och kanske medeltung träning, förhoppningsvis hinner kroppen återhämta sig helt då (1 vilovecka är alldeles för lite när man redan börjat få känningar/skador).
Lycka till och hoppas att allt blir bra!
Du skrev att du körde bröst dagen efter marklyft. Antar att du kör bänkpress då. Gör inte det. Marklyft tar mycket mer kring axlarna och överkroppen än man tror om man kör tungt. Därför är det inte någon bra idé att köra bröst(läs bänkpress) dagen efter.
Själv tränar jag endast lätt konditionsträning på en motionscykel dagen efter jag kört marklyft. Om jag kör marklyft måndag så kör jag knäböj tidigast torsdag men gärna ytterligare någon dag senare. Tungt är inte heller bra att köra varje pass. Ryggontet har delvis (förmodligen inte bara) att göra med att du kör tungt för ofta och dessutom tränar för ofta. Antar att du stretchar ordentligt efter annars är det aldrig fel heller.
Hoppas det löser sig
/Gustaf
Jag tycker att du omedelbart ska ta en vilovecka eller två p.g.a. din tunga träning, annars kan det gå riktigt illa snart. :( Kolla bara hur det gick för mig när jag körde tungt varje pass över en längre tid.
Sen kan du köra en månads lättare och kanske medeltung träning, förhoppningsvis hinner kroppen återhämta sig helt då (1 vilovecka är alldeles för lite när man redan börjat få känningar/skador).
Lycka till och hoppas att allt blir bra!
Behöver nog gå av i mitten eller något sånt innan jag tar en vilovecka *whistle* Funderar dock starkt att lägga marklyften på is och se hur det känns utan, alt köra någon annan övning för korsryggen. Övriga träningen fungerar bra som jag kör nu tycker jag, lyckas köra utan några pauser ganska bra i övrigt. Det är mest mina marklyft som är lite mer skadebenägna än annat och sliter lite mer.
Du skrev att du körde bröst dagen efter marklyft. Antar att du kör bänkpress då. Gör inte det. Marklyft tar mycket mer kring axlarna och överkroppen än man tror om man kör tungt. Därför är det inte någon bra idé att köra bröst(läs bänkpress) dagen efter.
Själv tränar jag endast lätt konditionsträning på en motionscykel dagen efter jag kört marklyft. Om jag kör marklyft måndag så kör jag knäböj tidigast torsdag men gärna ytterligare någon dag senare. Tungt är inte heller bra att köra varje pass. Ryggontet har delvis (förmodligen inte bara) att göra med att du kör tungt för ofta och dessutom tränar för ofta. Antar att du stretchar ordentligt efter annars är det aldrig fel heller.
Hoppas det löser sig
/Gustaf
Jag tror på min träningsmetod även om det uppenbart kan bli lite väl mycket ibland så att minska på tränigsvolymen är inget jag gör i första hand. Kan inte heller ta någon vilodag lätt och få det fungera med övrigt i vardagen.
Fungerar överlag bra köra fem dagar i veckan som jag gör, det är mest ryggen som strular lite halvt regelbundet. Kan väl bero på diskbråcket jag fixade för 1.5 år sedan. Även sen jag kommit upp i bra vikt igen på marklyften så känns ju inte ryggen lika stryktrålig som innan skadan så det är också ett problem...
Var iväg och körde nyss, la av innan jag kom upp i den tyngre arbetsvikten i böjen. Gjorde ont när man lyfte av och råkade böja ryggen lite lätt frammåt så kändes inte så optimalt att belasta så mkt som jag gör när jag ska köra treor. Dessutom blev det mer fokus på att köra så jag inte fick ont i ryggen istället för att fokusera på övningen i sig. Bäh.
Det här gör mig riktigt sugen på att ta det lugnt med marklyften. Ska fundera på om det blir periodisering och lätta marklyft nästa måndag eller inga alls. Tror ryggen kommer bli ok när jag vilar över helgen.
Jag fick lite ont i ryggen när jag körde tung bicebscurl för några dagar sedan. Börjar lyfta stänger när det inte känns någonting alls igen. Så gör jag varje gång det kommer någon smärta som blir kvar. Tills dess tränar jag annat.
Var iväg och körde nyss, la av innan jag kom upp i den tyngre arbetsvikten i böjen. Gjorde ont när man lyfte av och råkade böja ryggen lite lätt frammåt så kändes inte så optimalt att belasta så mkt som jag gör när jag ska köra treor. Dessutom blev det mer fokus på att köra så jag inte fick ont i ryggen istället för att fokusera på övningen i sig. Bäh.
Det här gör mig riktigt sugen på att ta det lugnt med marklyften. Ska fundera på om det blir periodisering och lätta marklyft nästa måndag eller inga alls. Tror ryggen kommer bli ok när jag vilar över helgen.
Låt säga att du har stått still i marklyft i flera månader på tex 200 kg. Du ökar varken reps, set eller vikt från pass till pass, utan det blir det där förlegade tunga setet på 200 och sedan är det slut. Dessutom känns ryggen inge bra.
Vad gör du? Du skippar naturligtvis marken ett tag och lägger in någon annan övning som underhåll. Alt är att du provar marklyft varannan vecka. Sedan är det aldrig fel med någon vettig periodisering, för hade du haft den hade du med stor säkerhet sluppit dessa problem. Att köra med samma vikter och samma reps från pass till pass är bland dem snabbaste sätten att över ett lite längre perspektiv stagnera på. Använder du dessutom samma teknik för att försöka öka på, så blir det ännu värre.
Sedan kan du prova att hålla dig till singlar eller tvåor ett tag i marken, lägg dig på ungefär 3 RM när du kör singlar. När du tränar lättare lägger du dig runt 10RM och drar femmor.
Jag skulle skita i marklyften helt om jag var du
Låt säga att du har stått still i marklyft i flera månader på tex 200 kg. Du ökar varken reps, set eller vikt från pass till pass, utan det blir det där förlegade tunga setet på 200 och sedan är det slut. Dessutom känns ryggen inge bra.
Vad gör du? Du skippar naturligtvis marken ett tag och lägger in någon annan övning som underhåll. Alt är att du provar marklyft varannan vecka. Sedan är det aldrig fel med någon vettig periodisering, för hade du haft den hade du med stor säkerhet sluppit dessa problem. Att köra med samma vikter och samma reps från pass till pass är bland dem snabbaste sätten att över ett lite längre perspektiv stagnera på. Använder du dessutom samma teknik för att försöka öka på, så blir det ännu värre.
Sedan kan du prova att hålla dig till singlar eller tvåor ett tag i marken, lägg dig på ungefär 3 RM när du kör singlar. När du tränar lättare lägger du dig runt 10RM och drar femmor.
Det är inte direkt så att det inte händer något. Å andra sidan händer det ju inte jättemycket, men med tanke på ryggen senaste åren så ställer jag inga krav på att öka fort heller. Ser inte direkt att det kan gå särskilt fort även om inget strular.
Något får jag göra det är helt klart. Behöver fundera också på vilken anpassning fungerar bäst map dom metoderna jag tror fungerar för mitt syfte att bygga muskler. Jag tror t.ex. inte på att marklyft långt under reps max ger särskilt mycket. Har väl testat för ganska länge sedan och det var ingen höjdare. Å andra sidan kanske jag blir tvungen att köra så lite då och då för att skona ryggen så den fungerar i övrig träning.
Det det kort och koncist handlar om är att optimera övningen för kroppsbyggning och inte bara att bygga ryggen utan även förhindra att marklyften sätter käppar i hjulet för övrig träning, som den faktiskt gör nu då.
Sluta svinga när du kör stångcurls = ingen smärta i ryggen!
Skämtosido, du bör överväga att ta en vilovecka, precis som Zakath skrev. Fick själv ont i korsryggen för ett tag sen. Gjorde i princip ont vad jag än gjorde. Men, efter en vilovecka, så var man tillbaks!
bertbert
2007-05-16, 16:03
Baan:
Jag har börjat periodisera min träning sedan ett halvår tillbaka, stora övningar likt marklyft, böj och bänk periodiserar jag i tre steg, mindre övningar i två steg och små tramsiga övningar (som koncentrationscurl) inte alls. Detta har för mig fungerat mycket bättre än träning på samma andel av 1RM hela tiden. Jag tycker du borde prova, alt stryka marklyft ett tag.
Mr. Moose
2007-05-16, 16:08
Det är inte att du kör mark som ger dig dina problem, det är att du kör tungt på både mark och böj. Båda övningarna kräver en hel del att återhämta sig ifrån.
Vad jag hade gjort är att ta en vilovecka, total vila, sen börjat med ett annat program. Har du provat att köra mark och böj samma pass? Slitigt som fan men du ger kroppen mycket mer tid till återhämtning. Skynda långsamt, det tar ett par tre veckor att vänja sig vid ett mark+böj pass.*spy*
Lycka till
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.