handdator

Visa fullständig version : Lågt kcal / dygn :(

Strongman
2007-05-15, 19:36
hej

kollade för första gången mitt kcal värde

efter att ha räknat med alla måltider fram tills just nu så har jag endast fått i mig cirka 2190 kcal!

Måste egentligen ligga över 3000kcal för att kunna öka i vikt (nu har jag iofs inte ätit klart idag men iaf)

Enda sättet att få ett högre kcal värde är att käka riktigt mat osv?

kan man inte bara dänga i sig några negerbollar, dom lär ju ha ett sjukt högt kcal :)

HenrY
2007-05-15, 19:53
Bästa är ju såklart att öka den riktiga matmängden. Ät mer potatis/pasta/bröd osv. Sen om du vill även såklart proteinet. Bröd till måltiderna är ju lätt att få i sig, sen även lite mer fett bestående av Olja;-Olivolja, Rapsolja eller Linfröolja kanske. Då lär du lätt gå upp några hundra kcal.

Rahf
2007-05-15, 19:56
Ät fler måltider och större måltider. Oljorna skall du kanske använda som en sista utväg. Käka innan du går och lägger dig (ifall du sover gott med mat i magen) så har du redan där en god dos kcal att lägga till.

Axel2
2007-05-15, 20:12
Försök att öka mängden mat/måltid succesivt samtidigt som du tillsätter exempelvis oljor i form av rapsolja, olivolja etc till dina måltider, detta höjer kcal nivån ytterligare.

Ät mandlar, cashewnötter osv. mellan dina mål, då nötter är väldigt energitäta dvs. har en hög kcal-nivå. Vilket självklart underlättar en viktökning.

Du kan även välja lite fettare mejeriprodukter såsom 3,7% Yoghurt, standardmjölk (3%) osv.

Lycka Till !

Strongman
2007-05-15, 20:31
Tack så jättemycket! Har börjat köra ner lite olivolja i min frukost nyligen och det tänker jag fortsätta med faktiskt :)

Verkade som om jag kom upp i 3000kcal efter det jag åt för bara några minuter sedan, men förmodligen måste jag ändå äta bra mycket mer eftersom jag inte ökar i vikt, dom riktigt snåla timmarna är vid 10 till 12 och 13 till 15-16, får försöka hitta på något där.

Nötter är ett väldigt bra alternativ, enda nackdelen är att man blir så förbaskat törstig, vilket resulterar i en coca-cola :/

Svårt att hitta fettrika produkter i kylen då det finns en överviktig person i huset

Tack så mycket för era svar

flakkz
2007-05-15, 20:58
Nötter är ett väldigt bra alternativ, enda nackdelen är att man blir så förbaskat törstig, vilket resulterar i en coca-cola :/

Fast den kan ju inte vara så svår att undvika, *slap*

Eddie Vedder
2007-05-15, 21:05
hej

kollade för första gången mitt kcal värde

efter att ha räknat med alla måltider fram tills just nu så har jag endast fått i mig cirka 2190 kcal!

Måste egentligen ligga över 3000kcal för att kunna öka i vikt (nu har jag iofs inte ätit klart idag men iaf)

Enda sättet att få ett högre kcal värde är att käka riktigt mat osv?

kan man inte bara dänga i sig några negerbollar, dom lär ju ha ett sjukt högt kcal :)

När jag läser det här får jag känslan av att du är en person med bra aptit som helt enkelt äter lite mindre än du trodde innan och inte en person som gör allt för att gå upp i vikt men verkligen inte klarar att hålla tillräckligt högt kaloriintag. Ligger det nåt i min uppfattning?:)

Det jag försöker säga är att alla dom här tipsen du fått är bara, MEN främst till personer som verkligen har svårt att få i sej tillräckligt med energi. Om aptiten inte är ett problem för dej så tycker jag du kan börja med att äta större/flera portioner av maten helt enkelt. För har du inga problem med aptiten och klarar av stora volymer mat redan så finns det nog en risk att det blir ett VÄLDIGT högt energiintag helt plötsligt omm du dessutom börjar käka nötter hela dagarna och häller på massa extra olja.

Inget är rätt lr fel såklart och jag försöker inte rätta dej lr nån av alla här som gett dej jättebra tips.:)

Försöker bara ge dej "en annan sida av myntet" oxå, kanske räcker det med att äta större måltider och/eller fler prtioner för din del? Hursomhelst hoppas jag du lyckas nå målet, hur du än väljer att lägga upp det i slutändan.;)

Lycka till!:thumbup:

Strongman
2007-05-15, 21:19
När jag läser det här får jag känslan av att du är en person med bra aptit som helt enkelt äter lite mindre än du trodde innan och inte en person som gör allt för att gå upp i vikt men verkligen inte klarar att hålla tillräckligt högt kaloriintag. Ligger det nåt i min uppfattning?:)

Tyvärr är det så fel det bara kan bli och jag är en person som hållit på i säkert över 2 år med att försöka öka i vikt *flex* :P

Har nog störst motivation nu dock, har gått i perioder fram tills nu, men nu jävlar.

Att jag ska få energiöverskott är nog ingen risk =)

IntenZe
2007-05-15, 23:55
Brukade också landa lite över 2000 kcal per dag, men då började jag med mina morgondrink innehållande 4dl mjölk, 0.5dl rapsolja, 1 banan, 3dl havregryn, 1 dl proteinpulver, 1 dl oboy och voilá så fick jag helt plötsligt i mig mer än 1000 kcal mer per dag!

Strongman
2007-05-16, 00:00
Mm käkade lite extra idag och landade på nånstans vid 3200 till 3500

Nu ska jag sova!