Visa fullständig version : Stimulant som kroppen inte vänjer sig vid
Finns det någon sorts stimulant som t.ex. koffein eller kokain som kroppen inte vänjer sig vid och bygger upp en tolerans mot?
Jag tror nog att man kan bli mer eller mindre allvarligt beroende av nästan alla stimulanter, om toleransen vet jag inget - men kroppen anpassar ju sig för det mesta.
Kärlek.
(banna mig för spam den som vill - men jag har ju rätt!)
Litecore
2007-05-14, 23:49
Kärlek.
sötnos *cupid*
Kärlek.
Var köper man det? :em:
Var köper man det? :em:PM:a mig. Jag behöver en extrainkomst.
Eddie Vedder
2007-05-15, 09:09
Med "tolerans" menar du då samma sak som "resisten" mot vissa ämnen? För det är ju ett stort problem i I-länder med exempelvis resistens mot tuberkulosmedicin, man få en medicinering lr två men har inte råd att fullfölja den och kroppen blir då resisten mot medicinen och man kan således inte botas sen.
Så resistens mot mediciner har jag hört talas om, men om det är det du menar vet jag ju inte.
Med "tolerans" menar du då samma sak som "resisten" mot vissa ämnen? För det är ju ett stort problem i I-länder med exempelvis resistens mot tuberkulosmedicin, man få en medicinering lr två men har inte råd att fullfölja den och kroppen blir då resisten mot medicinen och man kan således inte botas sen.
Så resistens mot mediciner har jag hört talas om, men om det är det du menar vet jag ju inte.
Han menar att han måste ta mer och mer heroin ju mer han håller på för att få samma effekt. Typ.
Han menar att han måste ta mer och mer heroin ju mer han håller på för att få samma effekt. Typ.
Tolerans.
PM:a mig. Jag behöver en extrainkomst.
Full PM-box på rekordtid?
On Topic så bör det vara som ovanstående säger att kroppen bygger upp ökad tolerans mot dessa typer av kemikalier. En befogad fråga kanske: Varför undrar du?
Tolerans.
Ja, precis som första inlägget sade.
Eddie Vedder
2007-05-15, 10:21
Tack då fick jag klarhet i det.
Va osäker på själva definitionen av "tolerans" men det klargjordes nu iaf.:thumbup:
En befogad fråga kanske: Varför undrar du?
För att jag letar efter ett alternativ till koffein. Det fungerar bra ett tag, men kan vara jobbigt för kroppen när man slutar ta det.
För att jag letar efter ett alternativ till koffein. Det fungerar bra ett tag, men kan vara jobbigt för kroppen när man slutar ta det.
Varför måste du ha koffein?
Han har precis slutat med tjack
Jacksatan
2007-05-15, 10:59
Kärlek.
Du går ju inte och är nykär i samma tjej i 10år, så klart fan det går över. Just det där kärleksruset är ju en drog för hjärnan och som allt annat så avtar den efter ett tag.
LeftRight
2007-05-15, 13:30
Du går ju inte och är nykär i samma tjej i 10år, så klart fan det går över. Just det där kärleksruset är ju en drog för hjärnan och som allt annat så avtar den efter ett tag.
I samma tjej, ja...
Kärlek är banne mig vinnaren i denna tråd. Alla substanser blir man antingen psykiskt eller fysiskt (eller båda) beroende av. Nässpray är väl ändå ett bra exempel på en skitsak som folk blir psykiskt beroende av?
Han har precis slutat med tjack
Tur att kaffe hjälper då:thumbup:
Nässpray är väl ändå ett bra exempel på en skitsak som folk blir psykiskt beroende av?
Nja, det är i så fall både ett fysiskt och ett psykiskt beroende. Även om "beroendet" inte orsakas av att man bygger upp en tolerans mot nässprayen, eller för den delen drabbas av abstinensbesvär utan den (men man sabbar nässlemhinnan så att näsan är konstant igensvälld).
machine gun
2007-05-15, 18:46
Tack då fick jag klarhet i det.
Va osäker på själva definitionen av "tolerans" men det klargjordes nu iaf.:thumbup:
Den ökade toleransen beror för övrigt på att kroppen bildar fler receptorer för det aktuella ämnet och kräver således större stimuli för att trigga aktuell process. Nu vet du det också ;)
Nja, det är i så fall både ett fysiskt och ett psykiskt beroende. Även om "beroendet" inte orsakas av att man bygger upp en tolerans mot nässprayen, eller för den delen drabbas av abstinensbesvär utan den (men man sabbar nässlemhinnan så att näsan är konstant igensvälld).
Nja blir ja! Tack Tolkia *cupid* :D:laugh:
Att adderas till mängden värdelöst vetande: Rhinocort morgon och kväll tills den stackars näsan återhämtat sig, helst den starkare receptbelagda (klart att det går utan också, men det är typ tortyr).
Det är visst en tolerans som byggs upp. Samma sak som händer med kaffet. Kroppen blir beroende av ämnet man tillför och kan inte fungera normalt utan det.
Det är visst en tolerans som byggs upp. Samma sak som händer med kaffet. Kroppen blir beroende av ämnet man tillför och kan inte fungera normalt utan det.
Jag borde ha tänkt ett steg längre, helt klart (varför blir det som det blir osv. ...). Som jag fattar det gäller toleransen dock främst den kärlsammandragande effekten, alltså det att man behöver mer näsdroppar för att "öppna" i den täppta näsan, men man är mer osäker på vad det är som gör att man får en ökad ansvällning när man inte använder näsdroppar/nässpray (t.ex. att man sväller igen så fort man lägger sig ned i horisontalläge)? Med reservation för gamla källor.
On topic tror jag att det blir svårt att hitta någon stimulant som varken ger upphov till tolerans eller har någon rolig biverkning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.