handdator

Visa fullständig version : Saker att göra i New York

machine gun
2007-05-14, 14:19
På fredag åker jag och sambon till NYC och blir borta en vecka. Tänkte höra om någon har några tips på saker man kan göra där och kanske tipsa om schyssta ställen, restauranger, pubar, shopping eller vadsomhelst.

Det enda som hittills är definitivt är att vi ska gå och kolla på Porcupine Tree som lirar på lördag :)

Cilia
2007-05-14, 18:19
Shopa, shopa och shopa.

Moma tycker jag ni ska beöka.
Gå på barer och dricka drinkar.
Se en show på broadway, går att köpa sista minuten biljetter billigare.

Jesüs
2007-05-14, 18:25
Slappa i Central Park, besöka MOMA, shoppa i Soho (där några favvobutiker ligger), läsa/köpa böcker samtidigt som du fikar på Barnes & Nobles på Union Square, ta en taxi över Brooklyn Bridge mitt i natten, om vädret tillåter ta en tur till Coney Island, köa för SNL-biljetter, gå ut i East Village och det jag verkligen tror du kunde gilla: en shop/fikadag i Williamsburg (där resterande favvobutiker ligger) bland indiekids, punkare och andra D.I.Y.-typer.

Jesüs
2007-05-14, 18:33
Förresten ska DU inte slappa i Central Park utan springa. Det är ju en sån klassiker. Är du riktigt het på gröten springer du genom de five boroughs!

Juliette
2007-05-14, 18:33
Det finns en jättebra outlet om ni gillar att shoppa, där finns ALLT! Med buss tar det ca en timme: www.premiumoutlets.com Woodbury heter den som ligger utanför NY. Länken till bussarna finns på hemsidan.

Andy.da.wohoo
2007-05-14, 18:38
Finns "Central Perk" från Vänner i verkligheten?? Om de verkligen finns så e det cafet en självklarhet!!

Cilia
2007-05-14, 18:40
Finns "Central Perk" från Vänner i verkligheten?? Om de verkligen finns så e det cafet en självklarhet!!
varför då?
om det nu finns (vilket jag inte vet) så är det ju bara en turistfälla

Jesüs
2007-05-14, 18:47
Det var nog helt fiktivt, men skulle det mot förmodan finnas nu, så torde det ligga i Greenwich Village.

Hades
2007-05-14, 18:49
Det enda som hittills är definitivt är att vi ska gå och kolla på Porcupine Tree som lirar på lördag :)

Stabilt liveband! Mycket sevärt.

Fed up
2007-05-14, 18:57
Min sambo har bott i NY och brukar prata om Johnny Rockets som gör goda veggieburgare och jättegod milkshake. Sen rekomenderar han burritoville (gå in på burritoville.com för karta), jättegoda burritos. Rekomenderas om ni vill ha fast food, de finns på flera ställen på Manhattan.
Mer rekomendationer: vegetarian paradise 2, mest kinesiskt, och Red dragon, också asiatiskt rekomendar han också. De ligger på 4th street, 144 east. De ligger brevid varandra.
Sen fanns det en resturang som hette Souen som har mer hälsokost, mycket makrobiotiskt och vegetariskt, på 28 east 13th street. Souen.com.
I Brooklyn finns en jättebra japansk/kineisk på 162 Montague street, Brooklyn heights, med fantastisk utsikt. Stället heter Nanatori. Där måste ni beställa Gyoza, ska tydligen vara en höjdare.

Han rekomenderar definitivt att ni ska köpa tunnelbanekort och allting norr om 24e gatan är bara skit, typ, säger han (utom Central park).

Så, ja, nu går ni inte hungriga iallafall!

machine gun
2007-05-14, 18:57
Stabilt liveband! Mycket sevärt.

Det kan jag verkligen tänka mig. Det är mitt absoluta favoritband, men jag har fått nöja mig med Live-DVD'n än så länge. Snacka om flyt att de spelar i NY precis när vi är där. Ser väldigt mkt fram mot den spelningen :)

Wain
2007-05-14, 18:58
B&H om du gillar kameror, var där och tittade runt lite förra helgen.
*drool*

Strandbyggarn
2007-05-14, 19:01
China Town .. ångrar att jag inte besökte då jag var där ... annars är national museum of hmm , ja va fan hette det , ett klockrent besök .

Cilia
2007-05-14, 19:03
China Town .. ångrar att jag inte besökte då jag var där ... annars är national museum of hmm , ja va fan hette det , ett klockrent besök .
Fast jag förstår inte riktigt grejen med china town.
Utom att jag hittade ett ställe att få fotmassage på.
Det var gudomligt efter att ha traskat i flera dagar. Fötterna var som nya efteråt

Jesüs
2007-05-14, 19:11
Tycker inte heller att NY's Chinatown är speciellt intressant i jämförelse med andra kinastäder runtom, men om man är i närheten kan man nog titta förbi.

Granatgiraffen
2007-05-14, 19:14
Jag tyckte att hela New York var rätt tråkigt. Inte alls lika gästvänligt som resterande ställen i USA som jag har varit i. Men vafan, besök..eh. gå på någon broadway-show, det är kul.

TriNitro
2007-05-14, 19:24
Ah den bästa av städer!

Givetvis måste du ju åka upp i Empire State Building och/eller Rockefeller Center och kika lite. Minst sagt imponerande utsikt.

Macy's som ligger nått kvarter norrut från Times Square lär ni kunna spendera ett par timmar i. Köpte en hel del kläder till bra priser när vi var där. Där får man också 11% rabatt på allt, även sånt som redan är nedsatt om man är turist.

Ni borde även försöka få biljetter till Late Show with David Letterman. Den ligger vid Times Square. Även om inte jag var något större fan av karln så var det en riktig upplevelse att få vara på plats när dom spelade in programmet.

Gå ner till Battery Park o kika lite på Frihetsgudinnan från ett behörigt avstånd och knalla över Brooklyn Bridge är också nice.

Nu åker du ju iof med frugan men vafan... knalla in på Hooters och ta en burgare. Mycket amerikaner som tar med flickvännerna dit :)

Sen måste ta er till Marriott Marquis vid Times Square också. Väl där åker ni upp i den roterande baren "The View" på 47e våningen och avnjuter ett par drinkar till den otroligt fina utsikten. Sjukt nice! Bor ni inte på hotellet kostar det 7$ extra på notan men det är det värt!

Kanske sugna på och ta kort me "The Nakes Cowboy" också? ;) Han står vid Times Square varje dag så honom är det inga svårigheter att hitta.

Fan att inte Porcupine Tree kunde lugnat sig till nästa vecka med att spela så hade vi också kunnat kollat in dom. Grymt band.

machine gun
2007-05-14, 19:25
Jag tyckte att hela New York var rätt tråkigt. Inte alls lika gästvänligt som resterande ställen i USA som jag har varit i. Men vafan, besök..eh. gå på någon broadway-show, det är kul.

Det känns ganska gästvänligt då vi kommer att bo hemma hos sambons syster och hennes kille ;) Vi lär ju få lite personlig guidning av dem och så, men det är alltid kul med inputs från en massa olika människor.

Tack för alla tips hittills - mera mera! :D

Cilia
2007-05-14, 19:27
Gud va neggig jag är men jag gillade inte NYs varuhus och inte Macy´s heller. Mycket bättre shoping i Soho. Spenderar hellre flera timmar där och skippar varuhusen. Men det beror ju på ens preferenser.

Jag skulle nog också bli ganska trött om min kille ville gå på Hooters tillsammans med mig. Himla fantasilöst

edit
gillar man storstäder är NY det ultimata.
gör man inte det så kanske man kan tycka det är tråkigt
sen är det en annan stämning än i många andra amerikanska städer
men USA är stort och olika överallt. det är ju det roliga

machine gun
2007-05-14, 19:27
Nu åker du ju iof med frugan men vafan... knalla in på Hooters och ta en burgare. Mycket amerikaner som tar med flickvännerna dit :)

Jag vet inte hur glad han blir om jag kallar honom min fru ;) men han var faktiskt på Hooters sist han var i NY, haha. För egen del är det första ggn i den stan, men jag vet inte om jag är så sugen just på det stället trots allt ;)

Tack för alla tips!

TriNitro
2007-05-14, 19:37
Ah damn, sorry ;)

Flyga helikopter var annars ganska kul. Dock får dom ju inte flyga in över själva stan längre sedan 911.

kreator
2007-05-14, 20:27
vad kostar det att resa till new york och vara där en vecka?

regus
2007-05-14, 20:53
"Transfettförbud och sockernoja till trots – New Yorkborna älskar sina desserter. Strax söder om Union Square samt i East Village finns till deras och alla andra chokofilers lycka Max Brenner, en israelisk kedja som nu har etablerat sig på Manhattan.

På en gång konfektyrbutik och konditori, med lite Hard Rock Café-känsla över sig, Max Brenner är ofta proppfullt med folk. Men menyn är så tokig – eller vad sägs om chokladsoppa och chokladpizza, vid sidan av alla chokladtårtor och bakelser? – att det inte går att låta bli att falla en smula för konceptet.

I butiksavdelningarna säljs chokladkoppar och vackra pralin-askar, samt kakao och konfekt i lösvikt och strutar.

Max Brenner ligger på 841, Broadway, mellan 13:e och 14:e, samt 141 Second Avenue vid 9:e."

http://www.svd.se/dynamiskt/resor/did_15415725.asp

Nu har jag inte vart där, men det mesta som har att göra med chokladpizzor är värda ett besök :D

teargaz
2007-05-14, 20:54
Jag vet inte hur glad han blir om jag kallar honom min fru ;) men han var faktiskt på Hooters sist han var i NY, haha. För egen del är det första ggn i den stan, men jag vet inte om jag är så sugen just på det stället trots allt ;)

Tack för alla tips!

App app app! Jag har aldrig vart på Hooters i NYC. Däremot var jag det i Guatemala city. Ett av de få ställena där dörrvakten inte hade hagelbrakare;)

patanga
2007-05-14, 21:12
Du anar inte hur avundsjuk jag är =(((((((((((((((((((((((((((. Vad gick resan på och ska ni bo i city?

L-Sami
2007-05-14, 21:44
Coney Island, de har ett gammalt nöjesfält där bland stora höghus.

http://www.wirednewyork.com/brooklyn/coney_island/images/coney_island_wonder_wheel_view_24march02.jpg

teargaz
2007-05-15, 13:46
Kul med så många tips:)

Lite saker är ju planerat redan men det finns ju såklart en del timmar att fylla ut.
Det blir tredje gången som jag åker dit nu och en del av det ni skriver har jag missat. One thing for sure. Man går sällan och rullar tummarna i den stan.

Snurrbaren är kanon. Lite bökigt att hitta muggen efter några drinkar bara.

Jag vill passa på att hajpa upp en resturang på brooklyn som heter "Robin des Bois" 195 Smith Street Brooklyn. Bra mat och så är hela inredningen tillsalu. Inredningen är jävligt 50 tal. http://www.sherwoodcafe.com/

Sen var jag på en bra Cubansk resturang på Brooklyn också.

Konstigt att ingen har föreslagit "Stomp". Bland det mäktigaste jag har sett!

På min agenda står i alla fall:
*Porcupine tree
*Köpa två cymbaler
*Kläder
*Snurrbaren
*Robin des bois
*Cubanen
*Löppass i CP eller nån av parkerna i Brooklyn med sambon

Kandidater är:
*Kinamassagen (sjukt bra)
*Stomp igen
*Frihetsgudinnan (har sparat den)

Jaws
2007-05-15, 13:54

Nej, det är en studio..

TriNitro
2007-05-15, 14:58
Snurrbaren är kanon. Lite bökigt att hitta muggen efter några drinkar bara.

Hade iof inte så mycket problem att hitta till muggen, värre att ta sig tillbaka till platsen sen när man kom upp och den hunnit snurra iväg :D

Frihetsgudinnan är det många jag läst om på andra forum som blivit lite besvikna på. Iaf dom som gått iland med överjävliga köer o annat. Då är det nog bättre och åka med någon av båtarna som går förbi den.