Visa fullständig version : hur bör en personlig tränare vara?
vad tycker ni ?
social? pratglad? ge mycket berömm? ..etc
skulle vara vara bra om ni kunde komma på egna tankar om hur en pt bör vara :)
KUNNIG, pedagogisk och seriös.
Se ut som Schenkenberg och vara ett riktigt charmigtroll, den pt´n skulle hova in pengar.
mvh Boven
En PT ska vara kunnig och inte för jäkla pladdrig. Jag är där för att träna, inte prata en massa. Dessutom tycker jag nog att en PT ska vara sparsmakad med beröm, så att det betyder något när man väl får det. En PT måste kunna ge konstruktiv feedback/kritik utan att det låter som att h*n rackar ner på den som tränar.
Fast det viktigaste är att en PT kan en väldig massa om träning och att vederbörande håller sig uppdaterad med det senaste. Man är aldrig fullärd, ens som PT/instruktör/lärare.
Viktor_Balck
2007-05-14, 11:10
vad tycker ni ?
social? pratglad? ge mycket berömm? ..etc
skulle vara vara bra om ni kunde komma på egna tankar om hur en pt bör vara :)
Stora armar tycker jag personligen, helst 46-47 kalla, nånstans där.
Ödmjuk. kunnig, entusiasmerande, flexibel/anpassningsbar, pedagogisk
Intresserad av att det ska gå bra för den hon tränar.
kunnig, målinriktad, HÅRD, shysst när det inte handlar om träning, en jävla gris när det handlar om träning
Kåt, glad och tacksam är underskattat.
Dumleman
2007-05-14, 12:35
*Inte framstå som om han/hon vet allt om träning, bara att de vet mycket och kan argumentera för deras påståenden.
*Göra kunden intresserad av träning.
*Göra sig själv överflödig :D.
En personlig tränare ska uppdatera sina kunskaper ofta, vara verkligen intresserad av att hjälpa sin klient med träningen, vara motiverande och dessutom ta sin klient till nästa nivå. Viktigt att den är seriös också.
Ironbabe
2007-05-14, 12:48
Kåt, glad och tacksam är underskattat.
http://img80.imageshack.us/img80/6032/smilie046zh2.gif (http://imageshack.us)
Jag säger bara två ord: Tony Little
v=XRH15i-1K38
Jag säger bara två ord: Tony Little
v=XRH15i-1K38
jag säger bara två ord: Funkar inte
jag säger bara två ord: Funkar inte
Sorry nytt försök!
XRH15i-1K38
Fast det viktigaste är att en PT kan en väldig massa om träning och att vederbörande håller sig uppdaterad med det senaste.
En personlig tränare ska uppdatera sina kunskaper ofta
Ovanstående kan i värsta fall medföra att tränaren i fråga hoppar mellan olika trendiga träningskoncept som inte alls speciellt ofta är bättre än riktigt gedigen träning. Om grundläggande kunskaper om träning finns samt personen i fråga även besitter en god pedagogisk förmåga så är nog det viktigaste som JW säger.
Intresserad av att det ska gå bra för den hon tränar.
Semiramis
2007-05-14, 13:19
Gedigna kunskaper påde teoretiskt och praktiskt. Gilla träning. Förmåga att kunna bedömma vad kunden ligger på för nivå fysiskt och mentalt och kunna anpassa träningen därefter. Pedagogisk. Vänlig men inte alltför personlig. Jag gillar någon som skiker åt mig men det gör ju inte alla, bra om PT'n kan avläsa sådant.
olle lindblad
2007-05-14, 13:53
Det skadar ju inte om PT:n blivit utbildad av Arne P.
Inte min gamla PT...
En PT skall vara trevlig, tuff, kunnig, service-minded, entusiatisk pch engagerad
shadowfire
2007-05-14, 21:20
Ödmjuk. kunnig, entusiasmerande, flexibel/anpassningsbar, pedagogisk
+1
Framför allt engagerad i individen och inte bara göra som sjukvården och se det som patient in - patient ut, utan faktiskt våga lyssna och sätta sig in i varje person för sig.
Sedan ska en duktig coach kunna anpassa sig efter varje individs behov... lilla Åsa 17 år kanske bara vill ha någon som klappar henne på huvudet, medan jag skulle må bäst av någon som vrålade jag att sög gammal svettig hästpung och som fick mig förbannad inför varje set :D
fluffy_ferret
2007-05-14, 22:03
Så här ska min personliga tränare se ut annars får det vara. Jag kan nog själv för att klara mig utan.
http://i.imdb.com/Photos/Events/5806/AmberHeard_Kambo_12828011_400.jpg
Han/hon skall se till att kunden tycker träningen är rolig, allt annat är underordnat (förutsatt att det är en motionär som är klienten).
Inte snacka massa skit (kör bara maskiner, 12-15 reps blabla inga benövningar för du kan skada dig, ta aldrig i då blir du ådrig bådibilder) som min första PT sa.
Ska först och främst vara VÄLDIGT kunnig, strax under Arne P skulle vara bra. Trevlig och intresserad att det ska gå bra för klienten.
Kunna producera önskade resultat utefter klientens förutsättningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.