Visa fullständig version : Kolhydrater efter träningen
Janitorr
2007-05-14, 10:23
Efter träningen tar ju många, även jag, snabba kolhydrater typ dextros eller maltodextrin för att snabbt fylla på de låga glykogen-nivåerna i kroppen (tror jag de flesta gör iaf).
Till frågan, är det bra att skicka in snabba kolhydrater i kroppen egentligen?
Jag tänker främst på att man lär ju få rätt skaplig socker-topp och alla dess nackdelar. Eller är det viktigt för att fylla på de låga glykogen-nivåerna?
Vore tacksam om nån kunde förklara lite. Det har väl diskuterats tidigare men jag hittade inte nåt när jag sökte. Om nån vet var, får man gärna länka till den sidan.
sockertopp? ;)
kroppen "tål" kolhydrater som bäst efter träning. dvs det behövs inte lika mycket insulin för att få in kolhydraterna i musklerna.
men mängden är viktigare än GI:t så om du är orolig så gå hem och käka råris eller dylikt.. ger ingen stor skillnad om du inte kör konditionsidrott varje dag på hög nivå eller ska träna samma muskel dagen efter
finns ingen klinisk evidens för kopplingen Högt GI och diabetes (som du indirekt är orolig för) http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3227/LKT0607s471_472.pdf
Janitorr
2007-05-14, 14:42
ok, så kroppen "tål" alltså det bättre då, förutom tänderna då antar jag...
Är för övrigt inte rädd för GI eller diabetes.
machine gun
2007-05-14, 15:02
Skölj munnen med vatten eller ta ett sockerfritt tuggummi efter att du svept drinken så behöver du inte oroa dig för tänderna heller :)
att döma av din fråga så är du ju det.
Janitorr
2007-05-14, 15:38
det var inte meningen att det skulle se ut som jag var RÄDD för carbs med högt GI utan jag vill lära mig hur kroppen fungerar efter ett träningspass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.