handdator

Visa fullständig version : Oväntat resultat av deff

TheDoe
2007-05-14, 09:58
Hej!

Har försökt med att deffa lite för första gången, 1 vecka har gått och så här långt och jag har väl inte riktigt fått det resultat jag velat.
Dock så känndes det redan första dagen att jag knappast skulle gå ner med den mängden mat jag har ätit, måste vara bra mycket mer än vad jag brukar äta iaf. Mycket riktigt har vägt och mätat mig i morse och resultatet vart enligt bild nedan.

Känns som det är svårt att mäta, man vet ju inte om man har ändrat i mått eller om man mätar på olika ställen.
Hur gör ni när ni mätar för att veta att ni mätar på samma ställe?

Sen så kan jag säga att jag inte liter mycket på vågen vad gäller fett% och vatten%.
Men gått upp i vikt har jag nog gjort iaf.

Kosten har sett ut som bild nr2.
Lite för lite Fett och lite för mycket Protein.
Målet var att äta 500kcal mindre än jag förbrukar vilket skulle bli 2767.
Jag har ätit i snitt 2754kcal per dag vilket är 13kcal mindre än tänkt.

Trots detta har jag gått upp 0,6kg vilket innebär att jag har ätit ungefär 500kcal för mycket för att hålla vikten?

Vilket innebär att jag ska äta ca 1000kcal mindre för att uppnå optimal viktned gången utan att förlora muskler?

Alltså så får jag bara äta 1767kcal/dag

Kan detta stämma?

Känns inte troligt.

Denna vecka har jag tränat 3 styke pass + 1 rehab för axeln 2löppass och 2 morgon promenader(45, 70min)
Har kännt mig oerhört pigg och effektiv i träningen.
Och har börjat med att lite protein tillskott(Whey 100) före och efter träningen vilket kanske gör att jag inte känner mig lika sliten efter träningen som jag brukar göra.

Vad tycker ni hur mycket mer bör jag dra ner på kcal intaget?
Vad ska jag dra ner på ?
Är det bara att fortsätta plocka ner mer kolhydrater?

Några andra tipps?

King Grub
2007-05-14, 10:02
2700 kcal är energibalans eller överskott för många med ett normalaktivt liv som inte tränar mer eller hårdare än du beskriver.

TheDoe
2007-05-14, 10:23
2700 kcal är energibalans eller överskott för många med ett normalaktivt liv som inte tränar mer eller hårdare än du beskriver.

Ok så isf borde jag lägga mig på ca 2200kcal?

Ska jag dra bort detta i kolhydrater?

Eddie Vedder
2007-05-14, 10:42
Ok så isf borde jag lägga mig på ca 2200kcal?

Ska jag dra bort detta i kolhydrater?

Dra bort va du vill, underskott av en viss kalorimängd innebär lika stor viktnedgång oavsett vilken karonutrient du väljer att skära ner mest på .

Men att försöka hålla på minst 2g protein/kg kroppsvikt kan ju vara önskvärt samt att inte gå för lågt på fettet. Kolhydrater är ju den enda icke-essentiella makronutrienten så ur hälsosynpunkt kanske det kan vara befogat att skära just där, det gör dock ingen skillnad ur viktsynpunkt.

Crille666
2007-05-14, 15:05
Hur lång är du och vad väger du??

Handcuff
2007-05-14, 15:47
Antar att du är nybörjare...så varför alla dessa mätpunkter osv ser vansinnigt överarbetat ut!

1. Ät mindre/rör på dig mer

2. Väg dig under samma förutsättningar (ex måndag kl 08:00 "nytömd")

3. Gått ner? = Bra! fortsätt. Gått upp? = Upprepa punkt 1.

4. Upprepa punkt 1-3 till du är nöjd.

Svårt? Nej.

Vinter
2007-05-14, 17:11
Är du verkligen 187cm och väger 82kg? Men i alla fall, jag skulle lägga in några lätta joggingpass extra i veckan typ 2 på 30min för att öka energiförbrukningen.

TheDoe
2007-05-14, 19:27
Hur lång är du och vad väger du??

Jag är 187 och väger 82

Är du verkligen 187cm och väger 82kg? Men i alla fall, jag skulle lägga in några lätta joggingpass extra i veckan typ 2 på 30min för att öka energiförbrukningen

Jo det stämmer
Vad tänkte du? Att jag borde skaffa mer muskler istället?

Antar att du är nybörjare...så varför alla dessa mätpunkter osv ser vansinnigt överarbetat ut!

Nybörjare och nybörjare, ja på att hålla reda på kosten så är jag väl nybörjare men styrke tränat har jag gjort mer eller mindre sedan jag var 14.
Dock inte med något större intresse av det utan mer som ett komplement till hockeyn. Har väl därför inte ökat så mycket i vikt och muskler. För ett år sedan vägde jag 74kg så sista året har det blivit lite resultat iaf.
Problemet är om jag bara äter det jag orkar så rasar jag fort i vikt.

Daniiiel
2007-05-15, 01:44
Du käkar nog för mycket, väger nått kilo över 100 och är 1,92 lång och jag ligger på 2300-2500 under diet. När jag kan så går jag lägre än så, några dar i veckan försöker jag klämma in dagar på 2000.

TheDoe
2007-05-15, 07:44
Ok.
Då ska jag prova mig ner en liten bit.
Börjar på 2300kcal.

Får se om det blir något bättre då.

Konsultfet
2007-05-15, 09:09
2700 kcal funkar för mig när jag ska gå ner i vikt, men jag väger nästan 50% mer och tränar oftare än vad du gör. Testa 2300 ungefär

TheDoe
2007-05-15, 09:14
Tack så mycket för all hjälp.
Hoppas att kunna landa på 2300kcal idag då får jag se om några dagar om det ger något resultat.

JohnRick
2007-05-20, 20:51
Vafan. 1767 kcal osvosv. Jag räknar förvisso kalorier under deff, men så noga behöver man inte vara. Ligg inom ett spann i stället, med tak och golv. Även om du kartlägger varenda jävla kalori och vilken makronutrient den kommer ifrån vet du inte exakt hur mkt du bränner under en dag. Du kanske hjälpte nå'n med att flytta ett bord. Blev tvungen att ta en omväg hem pga vägarbete, sov oroligt och vände dig för många ggr i sängen etcetc.