handdator

Visa fullständig version : Bäst mobiloperatör?

mini
2007-05-14, 07:49
Jag ska skaffa ny mobil så småningom, men vet inte riktigt vilken operatör som är bäst. Har Telenor nu, och är ganska missnöjd med deras täckning. Så, vad ska man välja för abonnemang i Stockholmsområdet?

AFanatic
2007-05-14, 08:05
Jag ska skaffa ny mobil så småningom, men vet inte riktigt vilken operatör som är bäst. Har Telenor nu, och är ganska missnöjd med deras täckning. Så, vad ska man välja för abonnemang i Stockholmsområdet?

Jag har/hade också Telenor, men har nu bytt till 3. Fördelen är att flera jag känner har 3 och sen fick jag K800i (har länge viljat ha den) för 39 kr i månaden. Nu vet jag iofs inte hur 3's täckning ser ut för Sthlmsområdet.

Calleman
2007-05-14, 08:14
Var ett test i tidning Mobil denna månaden just om vem som hade bäst täckning. 3 och Telia vann sett över hela Sverige, men minns tyvärr inte vem som drog längsta strået just i Sthlm, men kika där vet jag...

mini
2007-05-14, 08:23
Var ett test i tidning Mobil denna månaden just om vem som hade bäst täckning. 3 och Telia vann sett över hela Sverige, men minns tyvärr inte vem som drog längsta strået just i Sthlm, men kika där vet jag...

Tack för tipset.
Har fått uppfattningen att de flesta ligger ganska jämt i taxa. Jag får väga in vilka operatörer de jag ringer mest till har.

GymTT
2007-05-14, 08:30
Tycker telenor funkar bra!

Wikner
2007-05-14, 08:45
Har för mig att Telia och Halebop är båda varumärken av Teliasonera och att de använder samma nät.

Calleman
2007-05-14, 08:54

När jag skummade igenom tidningen så var faktiskt, till min förvåning, Telenor rätt dåliga överlag. Men allt beror på var just du ringer ifrån.

Nina L
2007-05-14, 09:15
Tre är nog rätt dyrt, och täckningen i landsbyden är usel, men man får en fin telefon till och den kan man ha massa skoj med. Jag rekommenderar verkligen Sony Ericsson k800i så man kan fotografera en massa. Jag älskar den!

I min nya lägenhet (wiii, jag sa det igen) har jag min mobiltelefon som enda abbonemang, då har jag köpt till 5 samtalstimmar per månad och 100 sms, så det blir en fast kostnad. (Kan avslöja att 100 sms inte ens i närheten av räcker.) Jag röstade Comviq/Tele2. De har varit snälla och fina tidigare. Vill jag snacka en massa skit så gör jag det via röstsamtal på msn.

Telia har bra täckning, speciellt om man skall åka ut i obygden, men det är moraliskt fel att anlita Telia eftersom dom har rånat oss i så många år, och först nu har vi makten att ge tillbaka.

daja
2007-05-14, 09:30
Telia har bra täckning, speciellt om man skall åka ut i obygden, men det är moraliskt fel att anlita Telia eftersom dom har rånat oss i så många år, och först nu har vi makten att ge tillbaka.

Vad har Telia rånat oss på?

LadyG
2007-05-14, 10:07
Jag är hur nöjd som helst med Comviq som helst. Bra support också, den gången jag fick telefonen stulen. Några frågor om mina telefonvanor, sådant bara jag kunde veta och de kunde se i sina datorer och sen kom det ett nytt simkort per post och det gamla deaktiverades. Snabbt, smidigt och enkelt, och kostnadsfritt.

Kurash
2007-05-14, 10:20
Min gamla klasskompis pappa jobbade på Televerket, så jag har kört Telia sen 96. Tyvärr har jag ingen täckning i min lägenhet, så jag måste gå ut på uteplatsen om nån ringer.

Nina L
2007-05-14, 10:21
Vad har Telia rånat oss på?Du är kanske för ung (vad vet jag?) för att ha upplevt Telias plågsamma monopol på röstsamtalen. Televerket, hette det då. :) Mobiltelefoner var det ingen som hade, och ville man snacka med någon utan att träffas så var det Telia som gällde. De satte vilka priser som helst och man hade inget val förrutom att se glad ut och betala. Jag hatar telia. (Älskar deras reklam , dock, men den credden skall deras reklambolag ha.) Nu finns valfrihet, men Telia har fortfarande monopol på själva telefonjacket (förenklat) så de som behöver adsl måste ändå betala till Telia för att få lov att använda det, även om de inte vill ha hemtelefon. Enligt vad jag har luskat mig till på internet (har dock inte ringt Telia) så kostar det i princip lika mycket att få tillgång till telejacket för att använda ett annat företags adsl-tjänster som det kostar att ha fast telefon hos Telia. Jag var bland de allra första som bytte abonnemang när man fick lov att göra det, men det äckliga i att behöva betala telias abonnemangsavgifter varje kvartal gör mig arg bara jag tänker tillbaka på saken. Glocalnet var f.ö. grymt då. Nu är de bara ännu ett av bolagen i mängden som vill trycka upp den i röfven på en så fort och hårt som möjligt.

:furious:

Jay-Z
2007-05-14, 10:32
Nu är de bara ännu ett av bolagen i mängden som vill trycka upp den i röfven på en så fort och hårt som möjligt.

Gah. Moste. Fella. Sexuellt. Trakasserande. Kåmentar.

mela
2007-05-14, 11:43
Jag har/hade också Telenor, men har nu bytt till 3. Fördelen är att flera jag känner har 3 och sen fick jag K800i (har länge viljat ha den) för 39 kr i månaden. Nu vet jag iofs inte hur 3's täckning ser ut för Sthlmsområdet.

3 använder sig utav telenors master. Deras sändare sitter under telenors sändare. Anledningen till att telenor har dålig täckning är inte att det är få sändare, utan att det är många som ringer samtal just då. (kan förklara mer ingående om det behövs)

mela
2007-05-14, 11:44
När jag skummade igenom tidningen så var faktiskt, till min förvåning, Telenor rätt dåliga överlag. Men allt beror på var just du ringer ifrån.

Telenor har dåligt GSM-nät. Men jättebra 3G nät. Har man en 3G telefon med telenor så har man riktigt bra täckning.

AFanatic
2007-05-14, 11:51
3 använder sig utav telenors master. Deras sändare sitter under telenors sändare. Anledningen till att telenor har dålig täckning är inte att det är få sändare, utan att det är många som ringer samtal just då. (kan förklara mer ingående om det behövs)

Quotade du fel nu? *popcorn*

mela
2007-05-14, 11:53
Quotade du fel nu? *popcorn*

Du visste inte hur 3s täckning var. Det var därför. :em:

Men 3 är bra om man bor och håller sig i stan samt har kompisar med 3. Satan va dyra mina mobilräkningar blev när jag hade 3. Dessutom fungerade det inte på Orust. Där hade jag bar GSM täckning, vilket innebar att priserna som de satt upp inte gällde eftersom de bara gäller "Inom 3's nät."

Jay-Z
2007-05-14, 11:54
(kan förklara mer ingående om det behövs)

Gärna. *popcorn*

Arnesson
2007-05-14, 11:56
Jag har inte testat alla operatörer, men mina erfaranheter säger att Telia är bra (bäst?). Bra täckning, vilket jag anser vara viktigt.

Dock betalar jag inte mina samtal själv, så jag bortser från de ekonomiska faktorerna.

AFanatic
2007-05-14, 11:57
Du visste inte hur 3s täckning var. Det var därför. :em:

Men 3 är bra om man bor och håller sig i stan samt har kompisar med 3. Satan va dyra mina mobilräkningar blev när jag hade 3. Dessutom fungerade det inte på Orust. Där hade jag bar GSM täckning, vilket innebar att priserna som de satt upp inte gällde eftersom de bara gäller "Inom 3's nät."

Aha! Must have coffee.

Återstår att se om räkningarna blir som det står att de ska bli eller dyrare då....:Virro

mela
2007-05-14, 12:01
Gärna. *popcorn*

På bilden nedan har du 2 master. Alla prickar i masternas "huvuden" är celler. Ett samtal kan vara i varje cell. Om det är många som finner sig inom radien utan av mast och ringer är det allt fler celler som är upptagna, ibland alla (då har du ingen sändning). Ditt samtal hoppar runt i cellerna hela tiden, om det då kommer in ett annat samtal medan du "hoppa" och snor den sista cellen kan ditt samtal brytas. Förstår du?

http://img201.imageshack.us/img201/3927/telenorsxt1.jpg

Jay-Z
2007-05-14, 12:03
Förstår du?

Japp. Tack. :)

mela
2007-05-14, 12:04
Japp. Tack. :)

Good. Mina paintskillz är inte att leka med heller. :cool:

daja
2007-05-14, 12:07
Du är kanske för ung (vad vet jag?) för att ha upplevt Telias plågsamma monopol på röstsamtalen. Televerket, hette det då. :) Mobiltelefoner var det ingen som hade, och ville man snacka med någon utan att träffas så var det Telia som gällde. De satte vilka priser som helst och man hade inget val förrutom att se glad ut och betala. Jag hatar telia. (Älskar deras reklam , dock, men den credden skall deras reklambolag ha.) Nu finns valfrihet, men Telia har fortfarande monopol på själva telefonjacket (förenklat) så de som behöver adsl måste ändå betala till Telia för att få lov att använda det, även om de inte vill ha hemtelefon. Enligt vad jag har luskat mig till på internet (har dock inte ringt Telia) så kostar det i princip lika mycket att få tillgång till telejacket för att använda ett annat företags adsl-tjänster som det kostar att ha fast telefon hos Telia. Jag var bland de allra första som bytte abonnemang när man fick lov att göra det, men det äckliga i att behöva betala telias abonnemangsavgifter varje kvartal gör mig arg bara jag tänker tillbaka på saken. Glocalnet var f.ö. grymt då. Nu är de bara ännu ett av bolagen i mängden som vill trycka upp den i röfven på en så fort och hårt som möjligt.

:furious:

Nja för ung (30) för att känna till Telias bakgrund är jag nog inte, sen som Teliaanställd snappar man också upp en del under resans gång så att säga. ;)
Intressant bara att höra vad du anser att Telia berövat dig på, det kan ju trots allt inte vara Telias fel att man som företag försöker tjäna pengar efter de villkor som är satta, det har hela tiden varit pts som satt regelverket för hur konkurransen på marknaden ska se ut och de förutsättningarna för just dessa och nu med den fria konkurrensen har Telia lika mycket ansvar för de anställda och aktieägarna att konkurrera, som de andra (3, Telenor osv) men det tappar många bort och tror att Telia fortfarande har något sorts helheltansvar i att koppla upp varenda liten villa i Sverige till självkostnadspris men det är fri konkurrens och en våldigt hård sådan nu.
Sen förstår jag att Telia inte passar alla, ibland finns det kanske bättre lösningar på den platsen eller orten man bor men som man tidigare nämnt i tråden så har ni ju resultaten på bästa mobilnät i tidningen mobil.

jwzrd
2007-05-14, 12:12
Nja för ung (30) för att känna till Telias bakgrund är jag nog inte, sen som Teliaanställd snappar man också upp en del under resans gång så att säga. ;)
Intressant bara att höra vad du anser att Telia berövat dig på, det kan ju trots allt inte vara Telias fel att man som företag försöker tjäna pengar efter de villkor som är satta, det har hela tiden varit pts som satt regelverket för hur konkurransen på marknaden ska se ut och de förutsättningarna för just dessa och nu med den fria konkurrensen har Telia lika mycket ansvar för de anställda och aktieägarna att konkurrera, som de andra (3, Telenor osv) men det tappar många bort och tror att Telia fortfarande har något sorts helheltansvar i att koppla upp varenda liten villa i Sverige till självkostnadspris men det är fri konkurrens och en våldigt hård sådan nu.
Sen förstår jag att Telia inte passar alla, ibland finns det kanske bättre lösningar på den platsen eller orten man bor men som man tidigare nämnt i tråden så har ni ju resultaten på bästa mobilnät i tidningen mobil.

Men telia - via deras underhuggare Skanova - äger fortfarande nätet. Med nätägarskapet kommer ansvaret att hålla det fungerande. Det råder öht inte fri konkurrens oberoende av hur mycket du snaskat corporate-kotte i dina dagar på telia. Det finns inget i det Nina säger som är falskt, du säger heller inget som står i konflikt med det MEN att du ändå på något vis tycker att det råder lika villkår över "telefonlandskapet" i och med att PTS sätter villkåren är talande.

Telia har bäst täckning men att använda dem innebär att man säljer själ och stjärt till jävulen.

Löjtnant Blank
2007-05-14, 12:17
Skaffa inte Tre. Bra täckning, visst, men det är inte allt som räknas. Deras kundtjänst är horribel. Ohövlig, inkompetent och långsam.

Vissa samtal går direkt till mobilsvar. En av mina kompisar som har Telenor kan inte ringa mig överhuvudtaget, och vice versa. Det är inte bara jag som har de här problemen heller, mina kompisar ångrar också sina abbonemang.

bubbe
2007-05-14, 12:19
lite historia för den televerket intresserade, rätt kul att televerket drev på mobiltelefon utvecklingen. Annars tänker man ju på televerket som något bakåtsträvande tråkigt segt byråkrativerk utan kreativitet.

edit: länken http://www.teldok.org/via28/blurbv28.htm

Jay-Z
2007-05-14, 12:20
Annars tänker man ju på televerket som något bakåtsträvande tråkigt segt byråkrativerk utan kreativitet.

Så ser man ju i Sverige på alla företag med mer än 1000 anställda.

bubbe
2007-05-14, 12:21

damn, företaget jag jobbar hos har ganska nyligen brutit 1000 pers vallen, är jag seg och tråkig nu?

jwzrd
2007-05-14, 12:21

Jaså gör man det i Sverige?

Jay-Z
2007-05-14, 12:23
damn, företaget jag jobbar hos har ganska nyligen brytit 1000 pers vallen, är jag seg och tråkig nu?

Jaså gör man det i Sverige?

Haha. Så lätt att få hajarna att bita. Dinglade ju till och med det lilla och nästan oblodiga köttstycket. :D

bubbe
2007-05-14, 12:24
Haha. Så lätt att få hajarna att bita. Dinglade ju till och med det lilla och nästan oblodiga köttstycket. :D

Inte illa menat, mest på skoj.

Värre med jwzrd, vifta med en röd näsduk och du får ett horn i sidan.

jwzrd
2007-05-14, 12:25

Tsss - sämsta comeback:en någonsin.

Jay-Z
2007-05-14, 12:26
Inte illa menat, mest på skoj.

Jag vet. :)

Var ändå inte seriös från första början. Fast 1500 är den riktiga siffran. :/

Jay-Z
2007-05-14, 12:26
Tsss - sämsta comeback:en någonsin.

:/

psirus
2007-05-14, 12:31

Du ljuger! *gah!* *grr27* *slap*

mela
2007-05-14, 12:32
Du ljuger! *gah!* *grr27* *slap*

Jag har Telenor och det fungerar finemang här. Vet att det är vissa problem med Telenor i vissa delar av Sthlm dock.

psirus
2007-05-14, 12:33
Jag har Telenor och det fungerar finemang här. Vet att det är vissa problem med Telenor i vissa delar av Sthlm dock.

Det är problem i nästan hela landet skulle jag vilja säga.

daja
2007-05-14, 12:36
Men telia - via deras underhuggare Skanova - äger fortfarande nätet. Med nätägarskapet kommer ansvaret att hålla det fungerande. Det råder öht inte fri konkurrens oberoende av hur mycket du snaskat corporate-kotte i dina dagar på telia. Det finns inget i det Nina säger som är falskt, du säger heller inget som står i konflikt med det MEN att du ändå på något vis tycker att det råder lika villkår över "telefonlandskapet" i och med att PTS sätter villkåren är talande.

Telia har bäst täckning men att använda dem innebär att man säljer själ och stjärt till jävulen.

Äger nätet? Pratar vi fastnät nu eller? Det är ju annars flera operatörer med GSM-licens som därmed har eget nät (Tele2, Telenor, Swefour) så jag ser inte att Telia har mer ansvar än någon annan att bygga ut kommunikationen till glesbygden, trots att man i betydligt större utsträckning gjort just detta av rätt naturliga skäl då man var först ut med GSM-nät i Sverige men också av rent strategiska anledningar i vinstsyfte.
Det blir alltid ett jäkla liv när stackars Agda blivit utan fast telefoni efter stormen Gudrun, och att Telia istället ersätter befintliga linor med ny s k "fast mobilt abonnemang". Där har inte Telia som företag en skyldighet att bygga ut fast telefoni till Agda mer än någon annan operatör och med den prislappen detta kostar för ett vinstjagande företag i enormt hård konkurrens behöver man inte förklara beslutet mer enligt mig.
Det är ju tur att valet kring operatör är fritt så ni slipper sälja stjärten till oss bakåtsträvare inom det statliga Televerket som aldrig gjort annat än tagit pengar av er undersåtar! ;)

Tigerkotten
2007-05-14, 12:37
Tele2 / Comviq, flesta mina vänner/familj grejs kör på de så vi ringer varandra gratis vilket är rätt trevlans.

formula4shape
2007-05-14, 18:52
Mela ditt mastritande är en djup suck :D

Kundservice: Ha i åtanke när ni ringer en kundservice att där sitter oftast de personer som inte läste till civilingenjör eller har stor livserfarenhet, de är oftast unga och nyligen utsläppta på marknaden (inget fel med det). Kvalitétsskillnaden på två samtal kan vara natt och dag beroende på vem du får prata med, hur länge de jobbat, hur gamla de är etc. Kötider är ett problem hos de flesta på fakturaperioder men snitt-tiderna ligger generellt bättre än vad många tror. Några bolag erbjuder livechat på nätet vilket är sjukt effektivt och värt att testa.

Täckning: Sverige är jättebortskämda gällande mobiltäckning. Alla bolag har fungerande system och testerna är riktigt tighta i stora delar av landet (ja det finns skillnader). Upplever man stora skillnader i befolkade miljöer är telefonen troligare en bov än själva nätet. Bor man där det råder radioskugga etc får man anpassa alternativen, inget nät kommer fungera överallt med den nuvarande cirkeltekniken mastsystemen är utformade efter samt alla bygglovsavtal som hela tiden måste fram.

Kostnader: Telefoni är fikapengar idag mot några år tillbaka, i princip alla operatörer kan erbjuda bra prisplaner och erbjudanden. Vissa har bättre telefonsubventionering, andra bättre minuttaxa eller debiteringsintervall. Man hakar ofta upp sig på ören hit och dit, sedan går man rakt ut på krogen och köper 6 öl istället för 5 vilket var skillnaden på bolag 1 och 2. Sen kan man inte sticka under stol med att det ofta handlar om vad umgängeskretsen har, men visst är det fantastiskt skönt med lite konkurans så konsumenterna får bättre och mer förmånliga priser?

GSM/3G?: 3G är att föredra idag då det är dubbelteknik. Lägre belastning, ett fylligare nät, huvudaktörerna på telefonmarknaden satsar åt det hållet, större tjänsteutbud. Nackdelarna handlar ofta om batterikapacitet, men som sagt; vi är grymt bortskämda.

Välj det som känns bäst idag och bilda er en egen uppfattning, det finns hela tiden folk som är för och emot men ni byter ändå bolag när bindningstiden gått ut om det då finns bättre alternativ :)

Kaboffastar
2007-05-14, 18:59
Nu ska vi ha i åtanke att formula 4 da shejp är säljare för 3 och diplomerad som sveriges bästa säljare av en wallenbergare.

;)

Go mackan go mackan

/ Fälgböjarn.

z_bumbi
2007-05-14, 19:11
Upplever man stora skillnader i befolkade miljöer är telefonen troligare en bov än själva nätet.

Exakt vad menar du med befolkade miljöer? Det är ju ingen större hemlighet att vissa leverantörer t ex Telia har mycket bättre täckning i stora delar av landet än andra.

formula4shape
2007-05-14, 19:14
Nu ska vi ha i åtanke att formula 4 da shejp är säljare för 3 och diplomerad som sveriges bästa säljare av en wallenbergare.

;)

Go mackan go mackan

/ Fälgböjarn.

Jag har även jobbat på comviq och vodafone vad är problemet :D
Tyckte jag var jävligt opartisk?

formula4shape
2007-05-14, 19:25
Exakt vad menar du med befolkade miljöer? Det är ju ingen större hemlighet att vissa leverantörer t ex Telia har mycket bättre täckning i stora delar av landet än andra.

Ett exempel är om du åker mellan två punkter där man kan förutsätta god täckning (motorväg etc). En bra telefon klipper samtalet 0 gånger medan en sämre klipper 10 gånger på samma sträcka och med samma nät. Vad upplever personen som får sitt samtal brutet 10 gånger och vad upplever personen som det aldrig bryter för? Antennproblem/både hård och mjukvarurelaterade dyker ofta upp på äldre och billigare telefoner - speciellt där du har en lucka inblandad. Finns nog ingen specifik modell på något bolag från någon tillverkare som aldrig haft ett enda antennfel i sin historik hos verkstäderna, det är såpass känsliga prylar.

Kaboffastar
2007-05-14, 19:26
Jag har även jobbat på comviq och vodafone vad är problemet :D
Tyckte jag var jävligt opartisk?

Vi vet alla vart du vill komma! du är säljare ffs ;D

z_bumbi
2007-05-14, 20:02
Ett exempel är om du åker mellan två punkter där man kan förutsätta god täckning (motorväg etc). En bra telefon klipper samtalet 0 gånger medan en sämre klipper 10 gånger på samma sträcka och med samma nät. Vad upplever personen som får sitt samtal brutet 10 gånger och vad upplever personen som det aldrig bryter för? Antennproblem/både hård och mjukvarurelaterade dyker ofta upp på äldre och billigare telefoner - speciellt där du har en lucka inblandad. Finns nog ingen specifik modell på något bolag från någon tillverkare som aldrig haft ett enda antennfel i sin historik hos verkstäderna, det är såpass känsliga prylar.

Det blev inget svar på frågan.

Att enstaka telefoner kan få problem är inget konstigt men en enstaka telefon påverkar ju inte att att vissa operatörer har bättre utbyggda nät än andra.

Yankeee
2007-05-14, 20:08
Tele2comviq känns spontant som det vettigaste valet. Billigt och inget bs.

Krille 87
2007-05-14, 20:16

Ja, men inte bara av telenors master, bara när det inte finns 3g täckning så hyr de timmar av telenors gsm nät.

-squat-
2007-05-14, 20:17

Tre.
http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200705/03/20070503095104_MKF_MOB_Administratorer739/20070503095104_MKF_MOB_Administratorer739.dbp.asp

PowPow
2007-05-14, 20:17
Hur ligger minutkostnaden på de olika abbonemangen?
Jag har telenor, och tycker det är bra. Ringer gratis inom telenor (eller gjorde iaf, vert inte om den tiden har gått ut) och skickar gratis sms ibland (de ringer av någon konstig anledning hela tiden och vill ge mig såna erbjudanden - varför tacka nej liksom). Min prislista såg ut såhär:

Startavgift 0:79
Samtal till fasta nätet 0:69/min
Samtal till Telenors nät 0:69/min
Samtal till Telias nät 0:69/min
Samtal till Tele2s nät 0:69/min
Samtal till övriga nationella mobilnät 0:69/min

Ringde visst inte gratis inom telenor längre /=
Hur är det jämfört med de andra?

PowPow
2007-05-14, 20:21
thank you yankeee

Krille 87
2007-05-14, 20:24
Hur ligger minutkostnaden på de olika abbonemangen?
Jag har telenor, och tycker det är bra. Ringer gratis inom telenor (eller gjorde iaf, vert inte om den tiden har gått ut) och skickar gratis sms ibland (de ringer av någon konstig anledning hela tiden och vill ge mig såna erbjudanden - varför tacka nej liksom). Min prislista såg ut såhär:

Startavgift 0:79
Samtal till fasta nätet 0:69/min
Samtal till Telenors nät 0:69/min
Samtal till Telias nät 0:69/min
Samtal till Tele2s nät 0:69/min
Samtal till övriga nationella mobilnät 0:69/min

Ringde visst inte gratis inom telenor längre /=
Hur är det jämfört med de andra?

Vad ligger din fasta månadsavgift på? (exklusive eventuell avbetalning av mobilen)

PowPow
2007-05-14, 20:30
Vad ligger din fasta månadsavgift på? (exklusive eventuell avbetalning av mobilen)

Det får man välja själv. Jag har 199kr. Men jag får ringa för allt. Så om jag ringer för 199kr eller mer så betalar jag ju inget för abbonemanget som sådant.

formula4shape
2007-05-14, 21:19
Det blev inget svar på frågan.

Att enstaka telefoner kan få problem är inget konstigt men en enstaka telefon påverkar ju inte att att vissa operatörer har bättre utbyggda nät än andra.

Tror du misstolkade det jag skrev först eller så misstolkade jag din följdfråga. Jag pratar hur som helst om det personer i allmänhet tror beror på dålig täckning. "Dålig" täckning bortsett från radioskuggor är sällsynt under gävlegränsen. Bor man t.ex. i stockholm kan man förutsätta full fokus från samtliga operatörer på täckningspunkten. Tre vann storstadstestet men det är knappast så att man måste välja tre före telia pga det om man bor i stockholm, båda systemen fungerar galant. Tittar man övriga siffror är det tight mellan alla nät förutom i norra norrland och det är givetvis en ekonomisk fråga.

FreCKo
2007-05-14, 21:39
Jag har comviq kompis. 70-80% av dom jag ringer har comviq, så det känns mest naturligt. Sen gillar jag deras prislista:

Öppningsavgift: 69 öre
Minutpris inom comviq: 0Kr
SMS inom comviq: 0Kr
Minutpris utanför comviq: 69 öre
SMS utanför comviq: 69 öre

När jag ringer som mest har jag en telefonräkning på ungefär 200 spänn, och då är det väl en 6-10 samtal per dag, 20-30min telefontid och runt 70-80 sms.

EDIT: Comviq har flest personer också!

martin_vbg
2007-05-14, 21:50
hmm, tror nog telia har fler kunder med sina 4,5 miljoner.

Det är rätt lika prissättningar hos operatören nuförtiden. Men man kan tjäna några kronor genom att kolla på vad ens familj/vänner ringer med.

Försöker vara så opartisk som möjligt :)

FreCKo
2007-05-14, 21:52

Det är rätt lika prissättningar hos operatören nuförtiden. Men man kan tjäna några kronor genom att kolla på vad ens familj/vänner ringer med.

Tele2comviq har 3.5 miljoner mobilkunder (enligt deras hemsida) och jag känner... Två personer som har telia :confused: Kanske är vanligare med telia på andra ställen, men jag själv föredrar comviq.

formula4shape
2007-05-14, 21:57
Tele2comviq har 3.5 miljoner mobilkunder (enligt deras hemsida) och jag känner... Två personer som har telia :confused: Kanske är vanligare med telia på andra ställen, men jag själv föredrar comviq.

Man får mycket kunder om man delar ut kontantkort gratis och räknar det som kunder vid aktivering. Finns ungefär 12 miljoner kunder i Sverige som har 9 miljoner invånare. Vem har inte ett telia refill eller comviq kontant liggandes hemma sen förr i tiden?

mela
2007-05-14, 22:01

Och du jobbade i en Teliabutik eller hur var det? ;)

martin_vbg
2007-05-14, 22:16
Ja men vadå, säger väl att man ska ha vad de flesta i ens omgivning har. ;) Sen quotade jag hans meddelande.
Jag skiter i vad andra har eller inte har. Bara de är nöjda :P

mela
2007-05-14, 22:17
Ja men vadå, säger väl att man ska ha vad de flesta i ens omgivning har. ;) Sen quotade jag hans meddelande.
Jag skiter i vad andra har eller inte har. Bara de är nöjda :P

Jo sant. Det tjänar man oftast på.

mystic[-_-]
2007-05-14, 22:22
jag kan inte bestämma mig *gah!*

mela
2007-05-14, 22:23
;2291867']jag kan inte bestämma mig *gah!*

Du vet vad du ska ha för telefon iaf. Bara att se efter det abonnemanget du tjänar mest på. Hade jag varit du hade jag nog kört på tele2/comviq

Frida.B
2007-05-14, 22:35
Ja kör tele2 comviq kompis med mobilen k800i... it's good :D

z_bumbi
2007-05-15, 07:32
Tror du misstolkade det jag skrev först eller så misstolkade jag din följdfråga. Jag pratar hur som helst om det personer i allmänhet tror beror på dålig täckning. "Dålig" täckning bortsett från radioskuggor är sällsynt under gävlegränsen. Bor man t.ex. i stockholm kan man förutsätta full fokus från samtliga operatörer på täckningspunkten. Tre vann storstadstestet men det är knappast så att man måste välja tre före telia pga det om man bor i stockholm, båda systemen fungerar galant. Tittar man övriga siffror är det tight mellan alla nät förutom i norra norrland och det är givetvis en ekonomisk fråga.

Jag frågade om bebyggda trakter vilket var vad du skrev så jag vet inte vad jag kan ha missuppfattat? Du räknar nu bort ungefär halva Sverige när du pratar om bebyggda trakter vilket är ett intressant sätt att se på det, det stämmer inte med verkligheten men det är fortfarande intressant.

mini
2007-05-15, 07:43
Apropå täckning så jo, det är den som knasar på mitt pendeltåg. Det är varje gång, och alltid på samma ställe. Jag har pratat med Telenor om det, och fick bara svaret att de aldrig lovat mig 100% täckning, så de tänkte inte ursäkta sig. :MrT:

bubbe
2007-05-15, 08:00
Apropå täckning så jo, det är den som knasar på mitt pendeltåg. Det är varje gång, och alltid på samma ställe. Jag har pratat med Telenor om det, och fick bara svaret att de aldrig lovat mig 100% täckning, så de tänkte inte ursäkta sig. :MrT:

Grymt bra svar!

eandersson
2007-05-15, 09:47
Detta kanske har nämnts. Men eftersom de flesta företagen kör "ring gratis till en person med samma kort som du"-variant så bör man ju rätta sig efter vännerna, eller vad som passar en själv bäst när det gäller folket runt omkring och ens egna behov. Ringer man mycket före den tiden eller sitter man på jobbet under den tiden. Ringer man mycket efter den tiden eller ligger man och sover efter den tiden osv.

Man tycker ju att täckningen i detta året i världen bör vara bra överallt i Sverige.

Det finns inget roligare än att analysera, och detta är ett bra läge!

LadyG
2007-05-15, 10:19
Jag har comviq kompis. 70-80% av dom jag ringer har comviq, så det känns mest naturligt. Sen gillar jag deras prislista:

Öppningsavgift: 69 öre
Minutpris inom comviq: 0Kr
SMS inom comviq: 0Kr
Minutpris utanför comviq: 69 öre
SMS utanför comviq: 69 öre

När jag ringer som mest har jag en telefonräkning på ungefär 200 spänn, och då är det väl en 6-10 samtal per dag, 20-30min telefontid och runt 70-80 sms.

EDIT: Comviq har flest personer också!

Åhå, är det DÄRFÖR jag får så låga telefonräkningar...! Alla jag ringer till på mer eller mindre regelbunden basis har Comviq. Jag får sällan över 90:- i telefonräkning i månaden, även om jag pladdrat loss ett tag.

Trodde faktiskt det var avgift även inom comviq, men då har jag lärt mig något nytt idag. :)

champion
2007-05-15, 10:29
Tre är skit då en polare behövde bara gå utanför huset så fick man inte kontakt med honom.
Comviq är bra i stan men ej i skogen.
Telia är kanon.
priserna kan man diskutera om.

lodis
2007-05-15, 13:54
Televerket är bäst men har man inte råd så blir det en sämre variant man får välja. Befinner man sig i stort sett bara i områden med hus och folk så spelar det inte så stor roll (bara man inte väljer 3) men om man rör på sig så är det egentligen bara Televerket som kan erbjuda ett vettigt alternativ.
Sen har alla kompisar tele2 välj comviq kompis, har alla kompisar telia välj telia till vänner osv. osv. egentligen är det väl det allt beror på.....
Televerket har ju dessutom favoritnummer eller vad de kallar det när man får 0kr/min till ett förinställt fast nummer (mammas?) ;)
Jag själv har Televerket+Tele2 (företag) Tele2 slutar dock fungera sista maj (för jävla kass operatör med kass service, dålig täckning (lkpg->jkpg på e4an är det omöjligt att ha ett samtal).
Det är min erfarenhet.... Televerket vinner, dessutom ringer jag mest på den telefonen men har lägst fakturor (många samtal till fast nät + utomlands antar jag). Sen när man jobbar på festivaler så är det bara(?) Televerkets telefoner som kan ringa, alla andra svär att det inte finns nät osv osv. så ska man roa sig med saker med mycket folk på liten yta.... Telia! :)

formula4shape
2007-05-15, 14:30

Brukar handla om radioskugga (går oftast att bedömma på avståndet mellan att täckningen försvinner och kommer tillbaka) och ingen operatör kan dessvärre garantera 100% täckning. Sedan som jag skrev så kan ett sådant problem lika gärna bero på din enhet, vissa telefoner har lättare för att släppa nät helt enkelt. Skillnaden mellan 1-2 prickar i täckning och 0 är hårfin. Är man t.ex. i ett 3gis nät så är nokia mest optimerad och nästan alltid bättre pga nokia själva är med och utvecklar den delen av nätet.

Kurash
2007-05-15, 14:43
Tre är skit då en polare behövde bara gå utanför huset så fick man inte kontakt med honom.

Jag har samma problem med min bärbara hemtelefon.

mela
2007-05-15, 15:02

Då är det i en gråzon mellan 2 master förmodligen.

martin_vbg
2007-05-15, 15:02

Radioskugga, behöver inte alls ha med att det är en dålig operatör att göra.

Henke
2007-05-15, 15:12
Vad jag har märkt så är både comviq/telenor å de andra abonemangen utom telia skit, jag har haft de alla, med samma telefon, telia har alltid funkat, utom på ica hemma, där funkar iof comviq hur bra som helst. Men det är enda gången ngt annat abonemang har varit bättre.
Bor i sthlm så det bör väl räknas som tätbebyggt. Så jag tycker absolut du ska välja telia