Visa fullständig version : Förkylning efter festande?
Ljungkvist
2007-05-14, 06:33
Tjena!
Jag har märkt att jag vid dom två senaste festtillfällena har dragit på mig en förkylning. Vad beror detta på?
*Alkoholintaget
*Det sena sänggåendet+förkortad sömntid
*Smittning från alla människor man träffar (verkar konstigt...)
Det är alltså så att på tredje dagen då baksmällan är förbi så känner man att man har blivit sjuk. Jag tycker ju om att gå ut, men om man ska bli sjuk på kuppen är det fan inte värt det. Vad är era tankar?
Tja, om du bara får en förkylning efter en fylla så ska du nog vara ganska nöjd. Själv drar jag alltid på mig någon slags halsfluss om det blir pussande, MINST en förkylning iaf! Körtelfebern kom också efter en redig fylla, med fel tjej.
Ett tips är att drick bara ifrån ditt egna glas, samt rök din egna cigarett om du röker. Det är en bra början iaf! Sen så kommer du aldrig undgå smittningar ifrån tjejerna.
Den största anledningen till att man drar på sig skit rätt ofta efter utgång, är att man ska hålla på och dela glas med folk, smaka på varandras drinkar osv. Och lägg på det att man kramas/hälsar på massa människor när man är ute.
Lite herpes kan också förekomma..
Sen får vi faktiskt inte heller glömma att man ofta går ut med lite tunnare kläder än man vanligtvis hade gjort vid festande. Jag strular bara med min flickvän, om det nu förekommer så mycket vid fester och blir oftast förkyld ändå. Alkohol + tunna kläder är det för mig skulle jag tro i alla fall.
Motorbreath
2007-05-14, 12:04
Sen att man kanske står utomhus och fryser (utan att man direkt känner det) kanske har något att göra. Man kanske har lite blött hår när man far till festen.
Men mycket ligger nog i det som andra skrivit om kroppskontakt och smaka från varandras glas/flaskor.
machine gun
2007-05-14, 12:12
Det är alltså så att på tredje dagen då baksmällan är förbi så känner man att man har blivit sjuk.
Är du bakis i tre dagar så har du iaf tagit i ordentligt :D
Jag tror att det är en kombination av dina tre punkter. Man kan ju inte bli förkyld utan att bli smittad av ett förkylningsvirus, men det är möjligt att risken för att förkylningen bryter ut ökar pga alkoholintag + sömnbrist. kroppen prioriterar ju alkoholen i första hand, vilket troligtvis kan göra att immunförsvaret blir tillfälligt nedsatt.
Samma för mig, har förkylning nu, undra vad det beror på...
Ljungkvist
2007-05-14, 18:49
Är du bakis i tre dagar så har du iaf tagit i ordentligt :D
Känner du inte till detta bibliska skrivsätt? På första dagen festade jag, på andra dagen var jag bakis, och på tredje dagen sjuk. ;)
Vad det verkar på svaren är det fler än jag som råkar ut för detta. Hur brukar ni lösa det då? Får man helt enkelt skippa festandet?:( Om man har för avsikt kan att träna kan man ju inte hålla på och bli sjuk hela tiden (nåja, jag festar inte hela tiden)...
kampsporttjej
2007-05-18, 08:17
Ahh, har exakt samma problem!
Jag tror träning kan vara en del av boven också.
Om man tränar ett hårt träningspass kan immunförsvaret
vara kraftigt sänkt i upp till 72 timmar efteråt och det är i detta läge
man borde gå och lägga sig och få sina välbehövda åtta timmar.
Att gå ut och festa efteråt istället (med allt vad det innebär...)
är således som att be om att bli sjuk.
Sitter i skrivande stund förkyld -straffad av förra helgens äventyr.
delar båt med er, sitter o svär åt att man ska bli sjuk mitt i deffruschen.
Vet inte om det är placebo eller liknande men jag brukar känna mig bättre iaf
av att dricka som en tvättsvamp hela dagarna. Vatten är väl inte det lättaste
att dricka litervis av så det blir 5 liter te eller fun light. knapra grön paprika
o d. också bara för att känna sig lite bättre.
Men då har det konstaterats, för optimal träning krävs zero kontakt med andra människor :D
wheres the world heading...
fluffy_ferret
2007-05-18, 10:10
Håll dig borta från tjejer i högsta möjliga grad de brukar bära på såna där tjejbaciller.
Håll dig borta från tjejer i högsta möjliga grad de brukar bära på såna där tjejbaciller.
Källa på det? ;)
Motorbreath
2007-05-18, 16:35
Källa på det? ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjejbaciller :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjejbaciller :D
hahha,, sista meningen:)
Är det bara jag som har börjat tröttna på alkoholen? Inte alkoholen i sig, men allt som det ger med sig? Jag tog ett uppehåll på typ 2 månader från att dricka, festa, röka.. sen nu i helgen var jag ute och drack.. Visst, det är kul o skönt o så, men det är fan överskattat.
Bakfyllan, ångesten dagen efter, alltid sårig och öm, ont i halsen o skit.. nej, jag har fan bestämt mig för att sluta dricka och röka. Iallafall fram tills jag rycker in i lumpen augusti 2009, kan lika bra leva hälsosamt fram tills dess och under lumpen tiden :D
Era teorier kan inte stämma! I alla fall inte i mitt fall!
Min symptom är att "dagen efter" runt 9-10 tiden vaknar jag av att nästan är rinnig. Jag går upp och snyter mig och sedan är rinnandet ur världen, det kommer alltså bara en gång. Men sedan är jag täppt i näsan och förkyld i 3-4 dagar efteråt. Precis likadant är det VARENDA gång! Även när jag inte är på krogen utan t.ex. sitter hos en polare och dricker öl (bara vi två). Så det kan inte röra sig om smitta från andra människor! Inte heller pga kyla eftersom det är samma sak i mitt varmaste sommardagarna och även de gånger jag bara håller mig inomhus.
Ingen som har en vetenskaplig förklaring för jag tycker att det är _riktigt_ konstigt. Gör alkoholen en "specialare" när den tar sig ut ur min kropp och rinner ut via näsan månntro? :D
måste vara att alkoholen sänker vårt immunförsvar och låter förkylningar bryta ut.. det är fan inte värt det, jag ska bli nykterist i 2 år framöver!
Alkoholen gör att imunförsvaret försvagas väldigt mkt.. är min gissning
Vad är så konstigt? Ni blir smittade av ett förkylningsvirus och blir förkylda?
Man blir inte förkyld av att det är kallt, däremot trivs vissa virusarter bäst i kyligare temperaturer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.