Visa fullständig version : nya rön från Aftonbladet!
vesterberg
2007-05-14, 00:02
passa er för insidesfetman.
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1068516,00.html
HAHA! :D
King Grub
2007-05-14, 04:38
Vad är roligt? Det är mycket riktigt viskeralt fett, fett kring dom inre organen, som är den farligaste formen av fetma, och denna syns givetvis inte i form av en dubbelhaka.
BACKGROUND: In obese subjects, the adipose mass represents an important source of proinflammatory cytokines. We have identified a new syndrome-the normal-weight obese (NWO) syndrome-in women with normal weight and body mass index but whose fat mass is >30% of their total body weight and whose risk of developing obesity-related diseases is likely increased.
De Lorenzo A, Del Gobbo V, Premrov MG, Bigioni M, Galvano F, Di Renzo L. Normal-weight obese syndrome: early inflammation? Am J Clin Nutr. 2007 Jan;85(1):40-5.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17209175&query_hl=2&itool=pubmed_docsum
Killen på bilden hade rätt rejäla vader!
Handcuff
2007-05-14, 09:43
Vad är roligt? Det är mycket riktigt viskeralt fett, fett kring dom inre organen, som är den farligaste formen av fetma, och denna syns givetvis inte i form av en dubbelhaka.
Men Grub! Nu var du nästan lite torr :) Visst att det är sant det du säger men ändå.
Ungefär: Ta det lungt, även om du är en tjockis så kanske fotomodellen egentligen är fetare än du!!!!
" Även modeller kan vara feta – på insidan!"
"Du kan vara fet – utan att veta det!"
"Insidesfett kan dock enkelt förbrännas genom träning"
:D
" Även modeller kan vara feta – på insidan!"
Ja? :)
"Du kan vara fet – utan att veta det!"
"Insidesfett kan dock enkelt förbrännas genom träning"
Handcuff
2007-05-14, 10:48
Haha..men inser ni inte det komiska i det? :) Torrbollar!
Jag är med dig handcuff, så då är vi två som tycker det är lite kul :thumbup:
Jag tyckte Grubs replik var mycket roligare. :)
visserligen. Dock kan aftonbladets citat, även om dom trots allt innehåller lite sanning, vara riktigt komiska.
jag stöttar dom med humor :D
Motorbreath
2007-05-14, 12:53
Hur kollar man om man är ”thin outside, fat inside”?
loztdignity
2007-05-14, 14:03
Om du väger lite men ändå inte ser smal ut
King Grub
2007-05-14, 14:05
Det syns väl inte utanpå.
Det syns väl inte utanpå.
Kan det inte yttra sig så att man har bra definition/väldigt lite underhudsfett, men ändå stor buk?
Eddie Vedder
2007-05-14, 14:14
Det är ju precis så det inte är, det är detta som nämns i artikeln oxå. På Aftonbladets lite speciella vis berättar dom ju att "även fotomodeller" kan exempelvis ha denna typ av ohälsosam fettansamling, och dom både väger lite och ser ju oerhört smala ut.
King Grub
2007-05-14, 14:18
Och har man en så kraftig android fetma att man har en kulmage trots smal kropp i övrigt, är väl knappast identifieringen av saken svårigheten.
olle lindblad
2007-05-14, 14:22
Datortomografi.
loverius
2007-05-15, 09:08
aftonbladet är dumma i huvudet. Tänk er alla anorektiska modeller, nu kommer de banta ännu mer, för de vill inte vara feta på insidan heller!!!!
FFS!!!
Eddie Vedder
2007-05-15, 09:15
Det är ju knappast nånting nytt det här.
Varför skulle en arttikel i Aftonbladet som är glömd om en vecka ha den inverkan? Om något så kanske det snarare får vissa smala personer med ohälsosamma vanor att tänka till och ifrågasätta om kroppen verkligen mår så bra "som vågen visar" och förändrar sina levnadsvanor något.
vesterberg
2007-05-15, 09:51
Vad är roligt? Det är mycket riktigt viskeralt fett, fett kring dom inre organen, som är den farligaste formen av fetma, och denna syns givetvis inte i form av en dubbelhaka.självklart är inte det roligt, det som gjorde att jag fnissade för mig själv är att Aftonbladet får det att verka som en nyhet.
King Grub
2007-05-15, 09:55
Det är en nyhet.
We have identified a new syndrome—the normal-weight obese (NWO) syndrome...
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/1/40
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 1, 40-45, January 2007
olle lindblad
2007-05-15, 10:05
Oavsett skrämseleffekt elller inte tycker jag att det är bra om det skulle leda till att smala människor som bara käkar skräp (men inte i tillräcklig mängd för att få synliga fettansamlingar) börjar tänka lite på sin hälsa. För övrigt finns en artikel på samma tema i DN.
För övrigt finns en artikel på samma tema i DN.
Underligt att ingen pekar på den och garvar åt nyhetsvärdet..?
Nåja, jag tycker fortfarande inte att själva nyheten var det roliga, eller ens de fruktlösa försöken att vara roliga på tidningens bekostnad.
vesterberg
2007-05-15, 10:19
är inte det här ungefär som bukfetma? sen att folk som är smala kan vara feta på insidan känns inte som en nyhet. visst, det kanske nyligen är bevisat, men det är ju inte så svårt att räkna ut att folk som är smala enbart genom att äta lite borde ha mer ohälsosam kropp än folk som faktiskt tränar.
flikkan_helgonet
2007-05-15, 18:27
Detta är väl över huvudtaget skälet till att mulliga aktivt tränande personer är hälsosammare än "pommes friten" (smala på insidan, tjocka inuti):cool: som inte tränar?
Över huvud taget så blir jag trött på det som står i artikeln om BMI...
"De flesta experter anser dock fortfarande att BMI är ett pålitligt instrument för att mäta fetma."
BMI tar ingen som helst hänsyn till muskelvikt versus fettvikt, och detta leder till att en person med normalt underhudsfett och massiv muskelbyggnad bedöms som överviktig....
Jag fick själv höra av skolsköterskan att jag var överviktig när jag gick i skolan, sprang 2 ggr i veckan och tränade tung styrketräning, att jag var överviktig och borde titta över min kost.
Jag var i jättebra form, ganska grov för att vara tjej, men inte överviktig på nåt sätt, men jag vägde mer än jag borde gjort till min längd. (på grund av mycket muskler)
Sånt här leder ju till ätstörningar bland många unga. Jag blev så förbannad att jag skällde ut henne. :smash:
/Sara
Detta är väl över huvudtaget skälet till att mulliga aktivt tränande personer är hälsosammare än "pommes friten" (smala på insidan, tjocka inuti):cool: som inte tränar?
Över huvud taget så blir jag trött på det som står i artikeln om BMI...
"De flesta experter anser dock fortfarande att BMI är ett pålitligt instrument för att mäta fetma."
BMI tar ingen som helst hänsyn till muskelvikt versus fettvikt, och detta leder till att en person med normalt underhudsfett och massiv muskelbyggnad bedöms som överviktig....
Jag fick själv höra av skolsköterskan att jag var överviktig när jag gick i skolan, sprang 2 ggr i veckan och tränade tung styrketräning, att jag var överviktig och borde titta över min kost.
Jag var i jättebra form, ganska grov för att vara tjej, men inte överviktig på nåt sätt, men jag vägde mer än jag borde gjort till min längd. (på grund av mycket muskler)
Sånt här leder ju till ätstörningar bland många unga. Jag blev så förbannad att jag skällde ut henne. :smash:
/SaraFelet var hos din skolsjuksköterska, inte i måttet BMI. BMI är ett mått tillsammas med andra som ger en bra bild av en persons hälsan utan att man behöver göra några ingrepp eller kontroll av kroppsvätskor.
Eddie Vedder
2007-05-15, 20:55
Felet var hos din skolsjuksköterska, inte i måttet BMI. BMI är ett mått tillsammas med andra som ger en bra bild av en persons hälsan utan att man behöver göra några ingrepp eller kontroll av kroppsvätskor.
Jag håller med, applicerar man BMI på ALLA är det snarare inkompetens hos just den som utför testet. Det handlar ju om sunr förnuft om man ser med egna ögon att personen är muskulös.
Dessutom är BMI ett väldigt bra mått på större populationer, det går inte alltid att använda på individnivå men som ett mått på exempelvis en befolkning så är BMI en mycket bra indikation på om en befolkning har problem med övervikt/fetma lr ej. Så att studera BMI på samhällsnivå är mer exakt än på indivivnivå skulle jag säga.
flikkan_helgonet
2007-05-15, 21:27
Felet var hos din skolsjuksköterska, inte i måttet BMI. BMI är ett mått tillsammas med andra som ger en bra bild av en persons hälsan utan att man behöver göra några ingrepp eller kontroll av kroppsvätskor.
jajamen, håller med, men oftast när BMI levereras av "denna nivå" så blir det fel!!
PS: Den som skrev att BMI var ett bra mått på population, håller med!!
MrKashchei
2007-05-15, 21:59
Kan det inte yttra sig så att man har bra definition/väldigt lite underhudsfett, men ändå stor buk?
Tänker du Biafra-buk nu?
Angående förbrukning av det inre fettet så förbrukas väl det i samma takt som underhudsfettet vid deff, eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.