Visa fullständig version : Är hemtelefonen död?
Okej en tvådelad fråga:
1) Tror ni att hemtelefonen, som en telefon avskiljd från den mobila telefonen, kommer försvinna snart? I så fall hur snart?
2) Använder du/ditt hushåll fast telefon? (även i poll)
----------------------
Jag har fått bilden av att fast telefon (i traditionell bemärkelse) inte prioriteras högt bland yngre människor. Jag personligen har inte haft det på ett bra tag. Nu när mobiltelefonsamtalskostnaden är relativt låg och skype så utbrett så ser jag ingen anledning att betala för ytterliggare ett telefonabbonemang.
Nu när jag bor på korridor så nej, har ingen hemtelefon.
Jag vet inte om jag kommer skaffa det heller innan jag skaffar familj, så länge jag bor ensam så känner jag inget behov av det.
no1fitness
2007-05-13, 23:59
Jag har sagt upp hemtelefonen då jag så gott som aldrig ringer på den då jag bara typ sover hemma nu.
Då känns den onödig.
Hade jag/vi haft mer tid att vara hemma hade jag/vi haft kvar den.
Löjtnant Blank
2007-05-14, 02:05
Inte haft fast nummer de senaste tio åren. Kommer inte ens ihåg mitt gamla.
Arf Pingvin
2007-05-14, 02:15
Har ingen fast. Behöver det inte. Mobil behöver man däremot. Använder internet för den mesta kommunikationen hemma.
Jag har telefon via BBB, men använder den mycket sällan. Borde använda den mer bara för att Telenor suger som mobiloperatör.
ja det tror jag, rätt snart.
Jag har IP telefoni
Har endast mobil.
Sa upp det fasta abonnemanget för ca 3 år sen.
Jag har fast telefon och vill ha kvar den
jag är konservativ.
sen gillar jag inte IP-telefoni
Våga vägra utveckling
Jag har fast telefon för att den är just fast. Mobilen är ju så lätt att bli av med, man tappar den eller så blir den stulen osv.
Fettecke
2007-05-14, 07:19
har kvar den fasta telefonen pga att frun i huset inte vill bli av med den =( (Jag hade väldigt gärna kastat den åt helvete)
undra om det går när man har ADSL ?
machine gun
2007-05-14, 07:26
Har inte haft fast telefon på flera år, använde den ändå aldrig. Hade bara ett tfn-abonnemang för att kunna ha internet tidigare, men nu har vi BBB, så då behöver man inte det. Har en mobil, det räcker gott och väl. Har faktiskt sparat en hel del pengar på att inte ha hemtelefon.
Jag har fast telefon och tänker inte byta bort den i första taget. Huvuddelen av mina privata samtal som inte är av typen "hej, jag är på väg, men jag är lite sen, hejdå" ringer jag ju ändå från bostaden. Våga vägra dåligt ljud, instabil mottagning, värdelös ergonomi och onödig exponering.
machine gun
2007-05-14, 07:28
undra om det går när man har ADSL ?
Det beror på vilken operatör. Vet att man även kan ha ADSL-abonnemang via BBB utan att ha fast telefon. Telia och de andra verkar mer konservativa (troligtvis för att de tillhandahåller tfn-abonnemangen...).
Emil_Larsson
2007-05-14, 07:45
Nej jag tror inte den kommer försvinna snart.
Ja, jag har en hemtelefon.
Har inget behov av fast telefon eftersom jag har mobil.
Jag har telefon via BBB, men använder den mycket sällan. Borde använda den mer bara för att Telenor suger som mobiloperatör.
+1000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000
Jag har hemtelefon och använder den hela tiden när jag är hemma typ
Kör comhems IP-telefoni, mest för att det är så låg fast kostnad. Så länge man drar in fiber i husen kommer nog den fasta telefonen att existera i form av IP-telefoni.
Jag har fast telefon för att den är just fast. Mobilen är ju så lätt att bli av med, man tappar den eller så blir den stulen osv.
Bästa argumentet för hemtelefon någonsin.
När jag får familj och bor större (förhoppningsvis) så ska jag lätt ha en riktigt fast hemtelefon. Och då menar jag inte en bärbar, utan gammeldags, stationär telefon :D
Mina föräldrar har 3 telefoner (alla bärbara) i sitt hus, och när man är där så måste man alltid spendera 6 timmar på att leta upp en telefon innan man kan göra ett samtal. Samma sak gäller ju för mobiler ofta.
Bästa argumentet för hemtelefon någonsin.
När jag får familj och bor större (förhoppningsvis) så ska jag lätt ha en riktigt fast hemtelefon. Och då menar jag inte en bärbar, utan gammeldags, stationär telefon :D
Mina föräldrar har 3 telefoner (alla bärbara) i sitt hus, och när man är där så måste man alltid spendera 6 timmar på att leta upp en telefon innan man kan göra ett samtal. Samma sak gäller ju för mobiler ofta.
Därför man har en knappt man trycker på så telefonen börjar ringa. Ganska lätt att hitta den då :)
Därför man har en knappt man trycker på så telefonen börjar ringa. Ganska lätt att hitta den då :)
Av någon märklig anledning så har inte mina föräldrars telefonsystem den funktionen. Man kan ringa från en av telefonerna till en annan, men kan man göra det så har man ju redan hittat en telefon.
Kasst system mao.
Nitrometan
2007-05-14, 19:58
Bump.
OK.
:confused:
OK.
:confused:
Vad är det du inte förstår nu?
Jag sade upp mitt fasta abonnemang 2003. Jag har inte saknat det för fem öre.
Helt död. De som har fast telefon vet knappt varför de har det längre.
NiXPhoenix
2007-05-14, 20:17
Jag förstår inte charmen att prata långa samtal i en jobbig liten mobiltelefon.
Har visserligen högtalartelefon på den jag har nu, men batteriet drainar å andra sidan ut väldigt fort med det.
Mobil har man antagligen ( i alla fall de flesta, bara en av), man kan ju ha ett antal hemtelefoner utan att det blir speciellt dyrt.
Att greppa en ordentlig lur, knappa in numret på ordentliga tangenter. Att kunna höra den man pratar med ordentligt. Okej, jag som haft otur och valt dåliga modeller de två senaste gångerna i det avseendet, men jag hör fan inte personen i andra ändan bra om det är högt ljud i bakgrunden.
Sen har jag inga jättehänder heller för er som tror det, tvärtom.
Men det är ändå en annan känsla i en vanlig, fast telefon (inte någon trådlös sak) än en mobiltelefon.
Amen fan. Nu svarade jag ju fel. Du kan ju inte sätta en trådtitel som är tvärtom själva pollfrågan.
Död är den. Jag snackar i mobil eller röstsamtal på msn.
Helt död. De som har fast telefon vet knappt varför de har det längre.För att få adsl?
Amen fan. Nu svarade jag ju fel. Du kan ju inte sätta en trådtitel som är tvärtom själva pollfrågan.
Död är den. Jag snackar i mobil eller röstsamtal på msn.
Om du hade tagit dig tid att läsa svarsalternativen så hade du nog greppat att pollfrågan inte var densamma som topic ;)
tyckte det var mer intressant att se huruvida folk använder hemtelefon eller ej. Det säger ju mer om huruvida den är död än vi hade fått veta bara genom att göra en poll om huruvida folk ansåg den död eller ej.
tyckte det var mer intressant att se huruvida folk använder hemtelefon eller ej. Det säger ju mer om huruvida den är död än vi hade fått veta bara genom att göra en poll om huruvida folk ansåg den död eller ej.Det skulle du ha tänkt på innan du satte en dum trådtitel! :D
Det skulle du ha tänkt på innan du satte en dum trådtitel! :D
Titeln sattes efter trådens topic!
Min titel är grym. Det är ni som är konstiga, jag som är normal etc. ;)
Har ingen hem tel och tror inte jag kommer skaffa heller. Hade det ett tag men det kostade ju vare sig jag ringde eller inte, och eftersom alla har molbil så ringer jag aldrig hem nr så då tjänar jag inte på att använda hem tel heller.
Shakemynuts
2007-05-14, 21:13
:/
Vad kostar det egentligen att ringa mobil från hemtelefon? Typ?
Krille 87
2007-05-14, 21:15
Vad kostar det egentligen att ringa mobil från hemtelefon? Typ?
Allt från 48 öre till 2,95 kr i minuten
Shakemynuts
2007-05-14, 21:16
Vaffo lissen?
Kolla pollen. :D
Jag känner mig utfryst. :/
Allt från 48 öre till 2,95 kr i minuten
Okej. Så ju fler vänner man har som inte har hemtelefon, desto dummare att ha det själv. Knivskarp analys av mig.
Kolla pollen. :D
Jag känner mig utfryst. :/
lol
Okej en tvådelad fråga:
1) Tror ni att hemtelefonen, som en telefon avskiljd från den mobila telefonen, kommer försvinna snart? I så fall hur snart?
2) Använder du/ditt hushåll fast telefon? (även i poll)
----------------------
Jag har fått bilden av att fast telefon (i traditionell bemärkelse) inte prioriteras högt bland yngre människor. Jag personligen har inte haft det på ett bra tag. Nu när mobiltelefonsamtalskostnaden är relativt låg och skype så utbrett så ser jag ingen anledning att betala för ytterliggare ett telefonabbonemang.
Jag längtar till den dagen då fast telefon försvinner och bara mobiltelefoni finns... Sen vore det nice om man kunde signa upp vissa telefonnummer på ett fast nummer (inte en fast telefon) så att om man t.ex. bara behövde prata med någon i familjen så ringer man det gamla vanliga hemnumret, men om man behöver prata med en specifik medlem så ringer man mobilnumret...
Och så längtar jag till den dagen då alla rörliga kostnader försvinner och man bara betalar typ 300Kr/månad för att ringa och smsa hur mycket som helst inom Sverige, och sen en öppningsavgift på 50 öre utomlands.
Frecko - Boende i vasastan?
låter snarare som om du vore same eller något :D
Frecko - Boende i vasastan?
låter snarare som om du vore same eller något :D
Yeah, I know :( Måste bero på mina norrländska gener...
Titeln sattes efter trådens topic!
Min titel är grym. Det är ni som är konstiga, jag som är normal etc. ;)I am the master of polls. And you know it.
http://img.photobucket.com/albums/v215/medktulu/sarcastic-kneelsuckers.gif
Hur går det för era fasta telefoner?
Har nästan varit sugen på att skaffa det för att slippa messa folk på msn och be dem ringa mig när jag inte hittar min mobil. För 6000:e gången.
Hur går det för era fasta telefoner?
Har nästan varit sugen på att skaffa det för att slippa messa folk på msn och be dem ringa mig när jag inte hittar min mobil. För 6000:e gången.
http://www.mobilkoll.se/wp-content/uploads/2007/02/picture_4_5.png
Ont: Vi har fast telefon men mobilsamtal är spärrade så använder nästan aldrig den.
Ganymedes
2008-02-26, 11:16
Tycker ip-telefoni är lite sunkigt än så länge, så i väntan på att det ska duga så kör jag mobil plus hemtelefon. Kostar ändå i princip inget att ha, så why not.
Bara mobil. Finns ingen som helst anledning till att ha hemtelefoni.
Japp, jag och sambon har hemtelefon :D känns riktigt vuxet ;)
Olika former av internettelefoni kommer snart att slå ut hemtelefonin, det är jag säker på.
Jag har hemtelefon men typ bara Mammsen och exet som ringer på den. Och så klart alla säljare 4ggr om dan. Jag ringer bara med mobilen och dom flesta polarna ringer på densamma.
Ensamboende student och jag har hemtelefon, slår med hästlängder alternativet att bara ha en mobiltelefon.
för mig blir det billigare att ha både fast och mobil telefon.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.