Logga in

Visa fullständig version : Går ej ner...

rabg-e khoda
2007-05-13, 19:16
Hej...

har sedan dryga 2 månader tillbaka försökt att gå ner lite i vikt. Väger idag 64 kg och är 173 cm är tjej och 27 år gammal om det spelar någon roll. Jag vill egentligen inte gå ner särskilt mycket, utan få bort lite fett från mage och ben och bygga lite muskler och få bort lite av den "hängigheten" som börjat komma... Jag tränar nu ca: 5 ggr i veckan:

Mån. styrketräning + 40 min på gåband 7.0 kmph
Tis: Medel/puls pass på Friskis /eller vila
Ons Aerobics
Tors styrketräning + 40 min på gåband 7.0 kmph/ eller Medel/puls pass
Fre: Aerobics
Lör: Vila/eller styrketräning +40 min gåband på hastighet 7.0 kmph
Sön:Vila

Jag äter på ett ungefär som jag gjorde innan jag började träna

en dag kan se ut ungefär så här:

Frukost: 3 mackor m smör + kaffe
Lunch: Sallad eller soppa m någon form av protein som tonfisk,räkor eller lax
Middag: Havregrynsgröt på 1dl fiberhavregryn + 2dl havremjölk och lite socker och kanel.
Mellanmål: 2 knäckebröd och frukt under dagens gång
Är allergisk mot mjölprodukter och därför jag inte har något pålägg på mina mackor för jag gillar inte skinka och sånt...

Äter godis några ggr i veckan :em:, men är nog ungefär samma som innan jag började träna och låg då på en konstant vikt...

Det som jag tycker är konstigt är att jag i stort sett äter samma som innan och då låg jag på samma vikt, medan nu när jag då tränar 5 ggr i veckan fortfarande ligger på samma :cryout: Jag har inte bara ställt mig på vågen utan även mätt med måttband.... Har läst några andra inlägg om detta och många svar var då gällande för låg produktion av T3 och T4, jag har redan fått en diagnos och har hypothyreos och äter sedan 3 år tillbaka levaxin, och den är på rätt dos. Så det kan inte vara det som är problemet.

Jag är rätt dålig på att dricka mycket vatten och får kanske bara i mig 0.5 liter förutöver det jag dricker vid träning (mellan 1-1.5 liter) kan det vara ett problem? Har oxå tänkt på att jag kanske äter för lite protein, är inte så förtjust i varken kött eller bönor, så har funderat på att köpa ett proteintillskott och dricka istället för frukost. Kan det vara en bra idé?

Jag har verkligen ingen aning vad det är jag borde ändra på, äta mer/mindre/proteintillskott osv. så vore jättetacksam för alla tips!

Whistler
2007-05-13, 19:22
Det enda som är en faktor (förutom eventuell sjukdom) vid viktminskning är energibalans, dvs hur ditt intag står sig mot den energi du gör åt.

Äter du 2000kcal om dagen och gör åt 2000kcal så blir energibalansen 0kcal, dvs du står still och går varken upp eller ned.

Intag 2500kcal, åtgång 2000kcal, energibalans +500kcal = uppgång (500kcal om dagen motsvarar ca 0,5kg på en vecka).

Intag 1500kcal, åtgång 2000kcal, energibalans -500kcal = nedgång

Det spelar ingen roll om energiunderskottet kommer från ökad motion eller minskat intag på mat.

Proteintillskott kan vara bra när man tränar och inte orkar äta tillräckligt varierad och väl sammansatt kost i vardagen, men du lär inte gå ner i vikt genom att stoppa i dig mer mat, för proteintillskott innehåller samma beståndsdelar som det som finns i din dagliga kost, om än i en smidigare form.

Handcuff
2007-05-13, 19:31
Som föregående talar sa..det är förhållandet energi in och energi ut som gäller.

Bara en notis här: Tänk på att 100g godis (en näve) ger ca 400-600kcal...ungefär som en lunch eller middag (en mindre)!

rabg-e khoda
2007-05-13, 20:16
Tack för era snabba svar...

Enligt uträkningar ska jag äta runt 1700 kcal om dan för att gå +-0, alltså bibehålla min vikt, utan träningen... Då borde jag följaktligen äta ungefär 1200 kcal om dgn för att gå ner 0.5kg i veckan. När jag räknar ut vad jag äter på en dag blir det kanske runt 1400kcal, med träning borde detta betyda att jag ligger på ett underskott av minst 700kcal om dgn... vilket borde vara = viktnedgång

Jag vet att godis är en stor bov och att 1 hg innehåller mellan 4-500kcal. Jag äter kanske en bulle/muffins mitt i veckan och ca: 2 hg godis fredag eller lördag. 1500 kcal säger vi för att ta i överkant, men 5 dgr * 700 kcal + 2 dgr * 300 kcal i underskott är ju ungeför 4000 kcal och borde således fortfarande vara ett underskott av minst 2500 kcal i veckan. Det borde ju ändå bli en synbar viktnedgång efter några månader...

Eftersom jag låg på samma vikt innan tycker jag egentligen att jag enbart borde gå ner med träningen utan att egentligen tänka för mkt på vad jag äter... Jag har tidigare haft ätstörningar och vill därför inte börja med att ränka kalorier i varje måltid då det känns som det är ett djupdyk tillbaka åt fel håll...

Om ngn skulle kunna ge mig tips på vad jag skulle kunna äta en dag och vilka mängder på ett ungefär vore jag jättetacksam!

Dalle89
2007-05-13, 20:25
frukost fiberhavregrynsgröt 1 portion med frysta hallon i.. inte mer än 200 kcal
keso med kyckling till lunch och middag cirka 800 sammanlagt
kvällsmat samma som frukost 200 kcal
mängderna får du räkna ut själv med havregrynsgröten är 1 deciliter

inte så jävla bra näringsmässigt kanske men om du bara vill gå ner så funkar detta

rabg-e khoda
2007-05-13, 21:11
Tack!

Kan däremot äta varken hallon eller keso pga av allergi och är lite tveksam till näringsinnehållet... Har försökt att dra ner på maten vid vissa tillfällen, men då blir kroppen så trött att jag knappt orkar träna, så tror att jag måste ha en ganska varierad kost för att orka.

De 3 mackor jag äter till frukost bli ungefär 150 kcal är osötat fullkornsbröd, lunch består av antingen en grönsallad med morot, oliver gruka osv och en laxfilébit (1 sån 4a förpackning frysta laxbitar), eller räkor eller tonfisk, ingen aning hur många kcal det kan innehålla, men förmodligen kanske runt 4-500, eller äter jag en halv påssoppa och lägger i lite broccolli o 1 potatis + en liten sidesallad. kan tänka mig att det är mellan 3-400 kcal i det. middag på kvällen är 1 portion fiberhavregrynsgröt med 1 msk socker, kanel och 2 dl havremjölk och 1-2 knäckebröd ... Detta blir runt 13-1400 kcal om dan inkl. mellanmål...

Kanske inte heller är något vidare ur näringssynpunkt...

Låter detta bra el är det bättre om jag även byter ut frukosten mot ännu ett mål av havregrynsgröt? Hmm känns som jag borde hålla mig borta från allt vad godis heter snarare... Jag som hade hoppats på att hitta ngn gyllene medelväg där jag iaf kunde äta lite godis om jag tränade 5 ggr i veckan...

Låter min träning vettig eller är det något som jag borde göra annorlunda där?

Dalle89
2007-05-13, 21:31
Jag kan bara säga att personligen så rasade mina kilon så fort jag började äta nyttigt och sket i allt vad godis, dricka och chips heter

nubbe
2007-05-14, 02:59
Jag kan bara säga att personligen så rasade mina kilon så fort jag började äta nyttigt och sket i allt vad godis, dricka och chips heter

Coca-Cola light :hbang:

Maharadja
2007-05-14, 22:41
Kan det möjligen vara så att du samlat på dig mer vatten i samband med att du nyligen börjat träna?

rabg-e khoda
2007-05-15, 22:23
Jo det är mkt möjligt, jag brukar gå upp lite i vikt precis när jag börjat träna (2-3kg), har haft några långa uppehåll emellanåt, och antar att det då är vätska...

Men är den vätskan permanent? Är det något som alltid är där när man tränar eller "försvinner" den efter ett tag när kroppen vant sig vid att vara igång, eller hur funkar det? Det är ju iaf inge skoj och skulle gärna bli av med den...

Jesüs
2007-05-15, 22:46
Tycker du den viktuppgången syns i spegeln, eller syns den bara på vågen? Så länge du tränar bra och äter bra får man väl hoppas att denna vätska finns i din kropp, bunden till den "energireserv" som är lagrad i dina muskler. De flesta brukar vilja gå ner i fettvikt och gärna behålla muskler samtidigt. Stirra dig inte blind på vad vågen säger - den pratar ganska ofta strunt.

rabg-e khoda
2007-05-16, 11:08
tack för era svar...

Jag går inte efter vågen, även om jag väger mig ibland så bryr jag mig inte särskilt mkt om min vikt, utan hur jag ser ut... Jag brukar mäta mig.

Jag har tränat 5 ggr i veckan i dryga 2 månader och runt midjan har jag minskat 3-4cm, benen 0.5cm. Alltså inte så vidare mkt och jag hade förväntat mig att det skulle försvinna mer... Jag ser ju att jag fått mer synliga muskler på armar och mage, även om jag skulle önska att det försvann en del fett. Däremot verkar ben och rumpa helt immuna mot träningen och det händer inte mkt på den fronten :furious: Inte heller mina "kärlekshandtag" vill ge vika.... Det är verkligen på dessa ställen som jag skulle önska att det försvann en del, men får uppenbarligen kämpa vidare...

Sen har jag en helt annan fråga...

Varför samlar kroppen på sig så mkt vätska ibland? Har en kompis som levt ett liv som anorektiker och hon har sedan några år tillbaka börjat äta ordentligt. Men så fort hon äter skit, typ godis eller fet mat och liknande svullnar hela hennes kropp upp, även ansiktet, hon blir helt vätskefylld... Jag kan känna av liknande även om det inte alls är i samma utsträckning som henne. Om jag äter för mkt skit en kväll så vaknar jag upp dagen efter med framförallt svullet ansikte, läppar, under ögonen och näsa blir jättesvullet... Jag vet ju att regelrätta anorektiker svullnar upp när de börjar äta igen och kroppen samlar på sig vätska, men för mig som ändå äter som jag ska tycker jag att det är konstigt att kroppen reagerar som den gör... Är det någon som vet varför?

Maharadja
2007-05-16, 13:07
De flesta som börjar träna brukar ju i början samla på sig massa vätska mellan vävnaderna. De brukar försvinna efter man tränat regelbundet ett tag, men kan nog vara jobbigt under tiden eftersom många kanske tror att träningen inte alls hjälper och att vikten står helt still. Det e bara att fortsätta träna som vanligt, så kommer resultaten med tiden! :)