Visa fullständig version : Förbränningstid på cykeln
Tigerlilja
2007-05-13, 14:23
Tja
Efter varje styrketräningspass kör jag alltid ett förbräningspass på cykeln. Jag kör 20-30 min, men är det för lite?
Jacksatan
2007-05-13, 14:24
Tja
Efter varje styrketräningspass kör jag alltid ett förbräningspass på cykeln. Jag kör 20-30 min, men är det för lite?
För lite för vad?
King Grub
2007-05-13, 14:36
Det är bara en energiförbrukare. Du förbrukar 2-300 kcal extra; om du behöver det är det bra, annars behövs det inte. Behöver du förbruka mer är det inte tillräckligt. Men det är ingen skillnad jämfört med andra kaloriförbrukande aktiviteter, och åstadkommer du tänkt energiunderskott utan det, behöver du inte cykla en sekund, om du inte vill. Ett energiunderskott på, säg, -500 kcal det dygnet ger lika stor fettförbränningen över dygnet, oavsett om cykling varit en del av dagen eller inte.
Tigerlilja
2007-05-13, 19:07
Det är bara en energiförbrukare. Du förbrukar 2-300 kcal extra; om du behöver det är det bra, annars behövs det inte. Behöver du förbruka mer är det inte tillräckligt. Men det är ingen skillnad jämfört med andra kaloriförbrukande aktiviteter, och åstadkommer du tänkt energiunderskott utan det, behöver du inte cykla en sekund, om du inte vill. Ett energiunderskott på, säg, -500 kcal det dygnet ger lika stor fettförbränningen över dygnet, oavsett om cykling varit en del av dagen eller inte.
okej tack för svaret.
Sansibar
2007-05-13, 21:46
Jo, man säger ju jämt det.. Men man vinner väl ändå självklart på att cykla iaf, man blir ju ändå fastare o snyggare i kroppen, om man nu även framsträvar det - vilket jag antar att man också gör vid deff. Har svårt att se på alla mina spinningpass som enbart "timmen jag ska flåsa ur mig så mkt energi som möjligt" (om man nu ser det som enbart energiförbruk). Givetvis är jag där för att spinna för snyggare rumpa o lår osv.. O det säger väl logiken att en person som tränar för att gå ner i vikt får ett snyggare resultat än den som legat i soffan o ätit mindre. *mini*
Eddie Vedder
2007-05-13, 21:53
O det säger väl logiken att en person som tränar för att gå ner i vikt får ett snyggare resultat än den som legat i soffan o ätit mindre. *mini*
Ja givetvis, ingen har heller påstått något annat.
Att enbart se till viktnedgång, då gäller ett kaloriöverskott som man uppnår hur man vill. För hälsa och estetik gör ju självklart träning stor skillnad, men det har aldrig ifrågasatts heller.
Att enbart se till viktnedgång, då gäller ett kaloriöverskott som man uppnår hur man vill. För hälsa och estetik gör ju självklart träning stor skillnad, men det har aldrig ifrågasatts heller.
Kaloriunderskott, så ingen missförstår..
Eddie Vedder
2007-05-13, 22:16
Kaloriunderskott, så ingen missförstår..
Tack för det!:thumbup:
King Grub
2007-05-14, 04:40
O det säger väl logiken att en person som tränar för att gå ner i vikt får ett snyggare resultat än den som legat i soffan o ätit mindre. *mini*
På vilket sätt då? Om båda tränar styrketräning. "Långa, slanka muskler?"
Sansibar
2007-05-14, 14:21
Inte ifrågasatts nej, men det sa jag inte heller. Jag tycker bara att det genomgående mest snackas om att det inte skulle spela ngn roll om man konditionstränar bort kilona eller äter mindre... O det tankesättet gillar inte jag - det är ju jätte stor skillnad! Man måste ju anta att mskan i fråga även vill bli snyggare i kroppen o det blir den inte enbart genom att banta o fläska i soffan. Så det så. *gah!* :)
Eddie Vedder
2007-05-14, 14:29
Inte ifrågasatts nej, men det sa jag inte heller. Jag tycker bara att det genomgående mest snackas om att det inte skulle spela ngn roll om man konditionstränar bort kilona eller äter mindre... O det tankesättet gillar inte jag - det är ju jätte stor skillnad! Man måste ju anta att mskan i fråga även vill bli snyggare i kroppen o det blir den inte enbart genom att banta o fläska i soffan. Så det så. *gah!* :)
Ja men det är ju bara din personliga tolkning av vad som skrivs här på forumet. Rent fysiologiskt ger likvärdigt kaloriunderskott likvärdig viktnedgång alltså spelar det ingen roll ur viktnedgångssynpunkt, sen vilket tankesätt folk har är ju uppenbarligen en tolkning du själv gjort.
Jag har iaf inte det tankesättet, tror faktiskt inte din uppfattning om folks tankesätt stämmer särskilt bra heller. Hur många defftrådar har du läst där folk undviker träning i tron om att det är skit samma för utseendet och hälsan?
King Grub
2007-05-14, 14:30
det är ju jätte stor skillnad! Man måste ju anta att mskan i fråga även vill bli snyggare i kroppen o det blir den inte enbart genom att banta o fläska i soffan. Så det så. *gah!* :)
Sansibar
2007-05-14, 14:30
Menar du allvar? Jag kan säga att jag konditionstränat spinning i 4 månader med ett UNDERSKOTT o fått jätte fina resultat i ben o rumpa. Är mkt hårdare o det syns. Hade aldrig sett ut så här om jag inte spinnat o ist ätit mindre. Sen har jag styrketränat överktoppen o även där är det avsevärd skillnad på muskulatur. O med det menar jag inte att jag skulle ha ökat avsevärt i volym, men visst har jag lite större, mer tonade o snygga muskler...
King Grub
2007-05-14, 14:31
Menar du allvar?
Ja.
Många kroppsbyggare har upptäckt att musklerna blir både fylligare och hårdare efter diet om konditionsträningen minimeras.
Menar du allvar? Jag kan säga att jag konditionstränat spinning i 4 månader med ett UNDERSKOTT o fått jätte fina resultat i ben o rumpa. Är mkt hårdare o det syns. Hade aldrig sett ut så här om jag inte spinnat o ist ätit mindre. Sen har jag styrketränat överktoppen o även där är det avsevärd skillnad på muskulatur. O med det menar jag inte att jag skulle ha ökat avsevärt i volym, men visst har jag lite större, mer tonade o snygga muskler...
No shit? Du har ju gått ner i fettprocent, därav framhäver musklerna mer! *slap*
Sansibar
2007-05-14, 14:39
Ja men det är ju bara din personliga tolkning av vad som skrivs här på forumet. Rent fysiologiskt ger likvärdigt kaloriunderskott likvärdig viktnedgång alltså spelar det ingen roll ur viktnedgångssynpunkt, sen vilket tankesätt folk har är ju uppenbarligen en tolkning du själv gjort.
Jag har iaf inte det tankesättet, tror faktiskt inte din uppfattning om folks tankesätt stämmer särskilt bra heller. Hur många defftrådar har du läst där folk undviker träning i tron om att det är skit samma för utseendet och hälsan?
Men herregud Eddie. Inte tror du väl att jag tänker att folk på det här forumet struntar i hur de ser ut. Jag menar bara för, tredje gången Min personliga uppfattning är att det oftast i samband med diskussioner kring ämnet här på forumet mest snackas om att det inte spelar ngn roll "hur" man går ner, men alldeles för lite om skillnaden mellan den som gör det genom att konditionsträna o den som inte gör det.
King Grub
2007-05-14, 14:45
Därför att det inte är någon skillnad. Återigen förutsätter vi att båda personerna styrketränar. Vad skulle konditionsträningen göra extra för musklerna? Likvärdigt energiunderskott.
Eddie Vedder
2007-05-14, 14:46
Jag vet att du menade så och det var det jag svarade på oxå. Anledningen om att det snackas om det är ju att det är så, sedan är detta fritt för egen tolkning.
Jag håller inte med dej, det betyder inte att jag inte fattar vad du menar.
Daniiiel
2007-05-15, 01:48
Därför att det inte är någon skillnad. Återigen förutsätter vi att båda personerna styrketränar. Vad skulle konditionsträningen göra extra för musklerna? Likvärdigt energiunderskott.
Därimot har väl du sagt något om att konditions träning ökar fettförbränningen vid magen. Alltså borde magen bli bättre deffad med konditionsträning!
King Grub
2007-05-15, 03:08
Viskeralspecifikt, inte subkutant.
Scratch89
2007-05-15, 05:59
Viskeralspecifikt, inte subkutant.
Vad är fördelen med att tappa fett runt organen?
Vad är fördelen med att tappa fett runt organen?
Främst hälsomässiga fördelar då fett omkring de inre organen är förknippat med ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Visuelt sett får man en plattare mage :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.