Visa fullständig version : Fibertunnbröd Vs X-tra:s kalkon skinka, rökt. Vilken har mest PROTEIN?
När jag i morse klev upp för att göra fika så tänkte jag göra en energi beräkning.
Följande är stats för mackor pålägg och ett glas mjölk.
Fibertunbröd
Energi 320Kcal/100gram
Protein 10! gram/100gram <--?
Kolhydrater 64gram
Smör
Energi 320Kcal/100gram
Protein 1,7gram
Kolhydrater 0gram
Fett 35gram
mättat 7gram
enkelomättat 11gram
fleromättat 17 gram
omega 3 3 gram
omega 6 14gram
Coop X-tra kalkonskinka
Energi 90Kcal/100gram
Protein 19gram/100gram <--?
Kolhydrater 0- 1 gram
Fett 1.5 gram
Mjölk
Energi 180Kcal/400Gram
Protein 13,6 gram
Kolhydrater 20 gram
Det jag undrade över är att det står 10 GRAM protein per 100 gram påtunnbröds förpackningen, stämmer det? Tycker det låter sjukt orimligt att kalkonskinkan knappt har dubbelt så mycket protein som tunnbröd, iof är det ju coop x-tra skinka.
vad säger ni?
Att det är mycket glutenprotein i tunnbrödet så att det jäser bra.
Vilket är mycket bra eftersom vetet kompletterar upp kalkonen och mjölken;)
Att det är mycket glutenprotein i tunnbrödet så att det jäser bra.
Vilket är mycket bra eftersom vetet kompletterar upp kalkonen och mjölken;)
Skönt att vara omedvetet optimal :cool:
Men är det ändå inte lite kasst protein innehåll i coops kalkonskinka? eller är det ett normalt värde? någon annan som kan springa och kolla på sitt kalkonskinkpacket?
King Grub
2007-05-13, 13:02
Runt 20 gram per 100 är normalt proteininnehåll i magra charkprodukter. Allt magert kött för den delen.
Jag tycker det ser normalt ut. 19 g protein låter rimligt.
Tack för svaren, man lär så länge man lever. Har bara fått lärt mig djur = protein, allt annat = kolhydrater :D
några klasskamrater gjorde ett projektarbete om skolmaten och någon dag som dem redovisa innehöll pastan mer protein än korven vi fick:D
Skulle vi göra ett projektarbete med skolmaten så skulle det visa sig att våran mat på våran kommunala skola är bättre lämpad för att ta ihjäl saker istället för att utfodra elever. Sjukt tråkigt att det är ekonomer som ska bestämma vad vi ska äta.
Har diskuterat med Krister Norman på vårat gym och han hade en bra idé om att hans barn ska få matlåda istället för skollunchen ifall han/hon vill.
Varför är inte min pappa så :(
Det säger nog mer om ditt skolarbete än om skolmaten;)
Vad alla är sura på skolmaten:confused: Det är inget fel på skolmaten.Innehåller allt för växande barn som ska prestera i skolan.
Berätta istället vad som är fel så ska VI reda ut det.
Det säger nog mer om ditt skolarbete än om skolmaten;)
Vad alla är sura på skolmaten:confused: Det är inget fel på skolmaten.Innehåller allt för växande barn som ska prestera i skolan.
Berätta istället vad som är fel så ska VI reda ut det.
Det är visst fel på skolmaten och det har blivit ett sånt stort problem på våran skola att vi fick hela skolan att protestera och sedan dess har det blivit lite bättre.
Större delen av maten på våran skola tillverkas/lagas inte på våran skola utan kommer från utlandet, sedan går maten till ett speciellt ställe i kommunen där den ska tillagas/värmas och sedan skickas ut till olika sjukhem/skolor, tillsist ska den återigen värmas här på skolan.
Efter detta är all näring/konsistens helt bortflugen.
Maten förberedds otroligt dåligt också, blodpuddingarna ligger överlappande när dom lagas och mattanterna gör inget åt det. så dom är råa/rosaröda över 80% av ytan (den yta som har varit överlappad av en annan blodpudding) därför blir endast den rad som är längst ut i kanten tillagad.
samma sak gäller all mat som är överlappande, fiskpinnar, hamburgerkött,pannbiffen,blodpudding,potatisbullar , ja allt som ligger i rader.
Och jag menar verkligen INTE tillagad, biffarna är alldeles rosa och gegiga, ungefär som lätt uppvärmd köttförs, kött ska bli grått när det är tillagat.
potatisarna ser ut som att dom har legat i en källare i 3 år, skrynkliga konstiga, ofta ihåliga och svarta inuti
när det är pasta tex mackaroner så ser det ut som mackaroner men när man ska ta förs sig blir det gröt pga att det har blivit kokat och uppvärmt 3 gånger.
lunchtiden är mellan halv 11 och 1. kommer man efter halv 1 så är maten slut och man får ta mackor med smör,
av någon anledning så är det mögeostsallader osv istället för att ha ingredienserna var för sig.. ingen äter dom där salladerna. (80% av skolan äter aldrig den)
Ska ta kort nu innan jag går ur skolan på endel maträtter så ska du få se vad jag menar.
du tar mig säkert som en bortskämd snorunge som gnäller om maten men 600 elever kan inte ha fel.
Edit: äter man en grymt stor portion valfri skollunch, är man full i magen i 3 timmar men ändå vrålhungrig efter 1 timme. Det tycker jag pekar på kasst näringsinnehåll.
det bästa är fiskpinnarna för det är samma som på affären, dom duger mättnadsmässigt
Mvh.. en hungrig matelak elev
Tråden om tunnbröd blev skolmat:D
Vi kan ju fortsätta här.
Du är missnöjd med varmhållningen.
Din skolmat tillagas på ett ställe, ett centralkök. Därefter transporteras maten ut till olika skolar, sk mottagningskök. Så ser det ut på många ställen och behöver inte vara så illa.
Ingen mat får varmhållas mer än 2 timmar och för potatisen gäller 1 timme.
Du får be och titta på hur länge maten varmhålls på din skola. Tiden räknas från tillagningen fram till din tallrik. Fungerar det så kan du inte påverka alls, då är det i sin ordning.
Tidsgränsen 2 timmar är satt för att det ska finnas näring kvar i maten vi äter. Hålls tiden så ska det finnas tillräckligt med näring för att uppfylla alla krav på näringsinnehåll.
Den tidsgränsen gäller alla, lunchrestauranger på stan, bensinstationer som skolkök.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14398&epslanguage=SV
Tråden om tunnbröd blev skolmat:D
Vi kan ju fortsätta här.
Du är missnöjd med varmhållningen.
Din skolmat tillagas på ett ställe, ett centralkök. Därefter transporteras maten ut till olika skolar, sk mottagningskök. Så ser det ut på många ställen och behöver inte vara så illa.
Du får be och titta på hur länge maten varmhålls på din skola. Tiden räknas från tillagningen fram till din tallrik. Fungerar det så kan du inte påverka alls, då är det i sin ordning.
Tidsgränsen 2 timmar är satt för att det ska finnas näring kvar i maten vi äter. Hålls tiden så ska det finnas tillräckligt med näring för att uppfylla alla krav på näringsinnehåll.
Den tidsgränsen gäller alla, lunchrestauranger på stan, bensinstationer som skolkök.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14398&epslanguage=SV
Tack för hjälpen, nu har jag en grund att stå på. Jag vet och garanterar att det är långt längre än 2 timmar då köket har öppet i två och en halv timme och det är bara ett av ställena det värms på.
Jag har frågat hon som sköter det där och hon sa att visa rätter även värms i det land det tillverkas i till 74 grader, för att ta död på bakterierna innan det packas ner.
vi fick dom att byta till fullkornsris och fullkorspasta i år för att det inte skulle bli lika sönder kokat då fullkorn har några minuter längre koktid i alla fall. Men dom värmer det längre ändå av någon anledning för det är fortfarande bara en gröt av allt.
Det är nog mat tanternas fel som jobbar där, ska prata med dom också.
Edit; vet att dom inte värmer all mat på en gång.
Mjo men om du dränerar kalkonen så att den blir lika torr som brödet så lär du ju få upp mot 50g protein/100g.
Crille666
2007-05-13, 18:47
Skolmaten verkar variera mycket från ställe till ställe hos är skolmaten grymt god inget att klaga på. Men vår skolmat lagas ju också på våran skola så det blir nog stor skillnad på kvalitet då.
Du går antagligen en privat skola, vissa skolor har alltid 3 rätter att välja mellan kött fisk eller fågel. Men där jag bor tror är nästan alla pensionärer tror 80% är över 65.
svaret finns säkert på google kramfors kommun.
Det är därför allt är värdelöst på våran skola.
Edit: våran skollunch kostar 6Kr per elev enligt hon som sköter detta. Du kan fråga hur mycket eran skollunch kostar per elev på kommunen tror jag.
Jag går el dator inriktat.
Förra året skulle vi ha windows 98, 2000, och linux redhat och autocad på samma dator. snabbaste datorn som fanns var en p3 400Mhz med 128Mb ram.
dom flesta fick sitta på 120Mhz p2:or. Men nu har jag gått ut och det gick ju. Bara otroligt segt.
Freddieboi
2007-05-13, 20:15
Smör
Energi 320Kcal/100gram
Protein 1,7gram
Kolhydrater 0gram
Fett 35gram
mättat 7gram
enkelomättat 11gram
fleromättat 17 gram
omega 3 3 gram
omega 6 14gram
Det kan ju ändå knappast kallas smör ;)
Det kan ju ändå knappast kallas smör ;)
Becel heter det :smash:
vad tänkte du på då?:confused:
Freddieboi
2007-05-14, 11:38
Becel heter det :smash:
vad tänkte du på då?:confused:
Asså, jag förstod att det var becel. Det är bara det att jag klassar inte riktigt det som smör. Inget mer med det.
machine gun
2007-05-14, 13:01
Asså, jag förstod att det var becel. Det är bara det att jag klassar inte riktigt det som smör. Inget mer med det.
Det ÄR inte smör heller, det är margarin :)
beckman88
2007-05-14, 14:43
GIllar du inte den svenska skolmaten? Dra aldrig till usa och ga i skola har :P, Preheated skit som dom stoppar in i micron som du maste betala forskrakliga summor pengar att fa njuta av!*gah!*
formula4shape
2007-05-15, 00:55
Mjo men om du dränerar kalkonen så att den blir lika torr som brödet så lär du ju få upp mot 50g protein/100g.
Synd att torka en hel kalkon :D
GIllar du inte den svenska skolmaten? Dra aldrig till usa och ga i skola har :P, Preheated skit som dom stoppar in i micron som du maste betala forskrakliga summor pengar att fa njuta av!*gah!*
Allt är "preheated" i sverige också så länge du inte går privat skola, enda skillnaden är att du måste betala för skiten fortfarande :D
att alla är så feta i usa är för att godis är billigare än maten där och det finns godis automater i varje skola.
Motorbreath
2007-05-15, 19:32
Håller med ang. skolmaten. Det som serveras på vår skola är så lågbudget att det inte är värt att kallas mat. Bukfylla är dess rätta ord. Man får proppa i sig en jätteportion när det väl är något ätbart och ändå är man hungrig efter en till två timmar.
Om de helst hade bemästrat konsten att koka ris eller pasta, men icket.
Jag tar i alla fall studenten om 2 veckor, förhoppningsvis :D Men det är synd att det ska vara så
Fan vilket gnäll, som sagt så är det sådär på de flesta skolor och så jävla hemskt är det inte.
Fan vilket gnäll, som sagt så är det sådär på de flesta skolor och så jävla hemskt är det inte.
Våran skola är mer drabbad pga att det bara bor pensionärer här och det kommer inte in några pengar överhuvudtaget till kommunen så tyst med dig du. Jag har träffat många från andra skolor och diskuterat och det är fortfarande inte någon skola som är lika kass som våran då det gäller maten.
gå till kommunalkontoret så får du veta hur mycket en elevs skollunch kostar per dag i genomsnitt, våran kostar 4 eller 6 kr har jag för mig, kan kolla upp det.
Så kan vi mäta :D
Maten förberedds otroligt dåligt också, blodpuddingarna ligger överlappande när dom lagas och mattanterna gör inget åt det. så dom är råa/rosaröda över 80% av ytan (den yta som har varit överlappad av en annan blodpudding) därför blir endast den rad som är längst ut i kanten tillagad.
samma sak gäller all mat som är överlappande, fiskpinnar, hamburgerkött,pannbiffen,blodpudding,potatisbullar , ja allt som ligger i rader.
Som sagt är väl så på de flesta skolor? jag har då antagit att det är så men jag kanske har fel. Maten är tillagad även om den inte har fått nån fin yta... Bara att äta och köra hårt! *flex* ;)
Gick grundskola på ursviksskolan och gymnasie på kaplanskolan, båda ligger i Skellefteå kommun.
Med andra ord så borde jag se till att kyla potatisen väldigt fort efter jag kokat några som jag ämnat steka dagen efter. Eller kan man anta att avsvalning är betydligt långsammare näringsdödare än varmhållning?
Förresten är tunnbröd opti med messmör på. Så fick jag återföra tråden till topic.
Njaa...nu är nedbrytningen av näringsämnen en logaritmisk funktion på temperaturen. Högre temperatur leder till större näringsförluster. I den andra vågskålen ligger att avdödningen av bakterier har en skarpare lutning på logaritmkurvan.
Alltså tjänar man näringsmässigt på att avdöda bakterier vid en hög temperatur men under en kort tid.
Vid pastöricering så får man samma effekt av 65 grader i ett par minuter som 15 sekunder vid 72 grader C när det gäller att döda matförgiftande bakterier. Förlusterna av känsliga vitaminer är alltså betydligt mindre vid 72 grader och kort tid.
På samma sätt så är avsvalningen rätt trög m a p näringsämnen men mycket viktig när det gäller bakterier. För att få en säker mat att äta gäller snabb nedkylning men ur näringssynpunkt är det mindre viktigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.