handdator

Visa fullständig version : Börja snusa igen......

LarsK
2007-05-13, 09:21
Jag slutade snusa i februari pga 2 anledningar.
1. Det är ganska dyrt att importera till Japan. Men det har jag nog en lösning på ganska snart.
2. Jag ville gå upp i vikt, vilket jag gjort. 4 kilo sen februari.

Men, något saknas i mitt liv. Jag känner ett större och större sug efter snus. Och jag känner ingen större skillnad i hur jag mår sen jag sluta snus.
Varför ska jag inte börja med denna underbara produkt igen? En General lös direkt när man vaknar på morgonen, oslagbart!

Osten80
2007-05-13, 10:23
Hade jag inte haft magproblem som omöjliggör snusande, så hade jag aldrig lagt av.
Det är inte mycket som slår morgonprillan.
Har du pengar till att snusa och inte mår dåligt av det, så ser jag ingen anledning till att inte börja igen.

Stoltz
2007-05-13, 10:48
Cancerrisken?
De snygga tänderna man får av det?

Rahf
2007-05-13, 10:51
Finns det någon utpräglad risk för cancer av snus? Har de bevisat det? Tänderna kan jag dock hålla med om, tandköttet blir inte det finaste heller.

Och kom igen, hur sexigt är det med en lössnus, fullt synlig och klistrad längs halva tandraden?

PowPow
2007-05-13, 10:54
Sitter och dricker en dubbel espresso och har precis lagt in dagens första lössnus *cupid*

Har egentligen gått över till portion, men det är ju söndag idag! Då är det lyx som gäller.

Jag kan inte motivera ett slutande för mig själv, så tyvärr kan jag nog inte göra det för dig heller /=

Pelle2
2007-05-13, 11:21
Finns det någon utpräglad risk för cancer av snus? Har de bevisat det? Tänderna kan jag dock hålla med om, tandköttet blir inte det finaste heller.

Och kom igen, hur sexigt är det med en lössnus, fullt synlig och klistrad längs halva tandraden?

Som du redan sagt så blir ju tandköttet fucked up och tänderna, men det är också större risk att få cancer i bukspottkörteln.

PowPow
2007-05-13, 11:24
Som du redan sagt så blir ju tandköttet fucked up och tänderna, men det är också större risk att få cancer i bukspottkörteln.

0,8 promilles risk att få just det (jämfört med 0,4 för ickesnusare).
Enligt nån länk i nån tråd här nånstans.

PowPow
2007-05-13, 11:27
0,8 promilles risk att få just det (jämfört med 0,4 för ickesnusare).
Enligt nån länk i nån tråd här nånstans.

För övrigt ungefär lika stor riskhöjning som för folk som dricker mycket läsk och/eller saft, enligt: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=19441&l=sv&newsdep=130

Pelle2
2007-05-13, 11:36
Hehe aa.. läste ju det där *rolleyes* Det är väl som jag alltid har trott då, snus är inte så vidare hemskt. Men jag har redan slutat så det känns lite meningslöst att börja igen:D

Garnax
2007-05-13, 12:15
Folk förskönar alltid sina droger och tonar ned riskerna...

Jag snusar inte men anser att vill man snusa ska man absolut göra det, dom som röker bör dock fråga ALLA som får ta del av röken om dom vill vara hans passiva rökare...

Pelle2
2007-05-13, 12:18
w0rd

TheGovernator
2007-05-13, 12:43
Folk förskönar alltid sina droger och tonar ned riskerna...

Jag snusar inte men anser att vill man snusa ska man absolut göra det, dom som röker bör dock fråga ALLA som får ta del av röken om dom vill vara hans passiva rökare...

bra skrivet, blir en +1 på den

Själv slutade jag med snus för en vecka sedan, känner inge som helst skillnad, många sa att man skulle bli piggare(?) Men icke. Kört på Onico, och det suger.
Blir till att börja imorgon igen :D

mela
2007-05-13, 12:54
Hade jag orkat punga ut pengar så hade jag börjat snusa igen.. *drool*

Slartibartfast
2007-05-13, 12:58
Det som är värst med snus är nog att tänderna ofta blir gulbruna när man har prillan inne. Det ser så jävla äckligt ut. jag får nästan klökningar.

mela
2007-05-13, 12:59
Det som är värst med snus är nog att tänderna ofta blir gulbruna när man har prillan inne. Det ser så jävla äckligt ut. jag får nästan klökningar.

Beror på vilken snus. Väldigt olika.

Slartibartfast
2007-05-13, 13:01
Beror på vilken snus. Väldigt olika.

Ja, det verkar vara det.

mela
2007-05-13, 13:02
Ja, det verkar vara det.

Grov verkar vara värst utav dem jag testat iaf :D

Slartibartfast
2007-05-13, 13:30
Grov verkar vara värst utav dem jag testat iaf :D

Jag har två polare som snusar portion och de får riktigt bruna tänder. *spy*

PowPow
2007-05-13, 13:32
Jag har två polare som snusar portion och de får riktigt bruna tänder. *spy*

grov finns i portion också.

Det handlar väl om hur mycket snuset rinner. Snussaft är brunt, så det säger väl sig självt.

Slartibartfast
2007-05-13, 13:33
aha. Jag är inte så haj på detta med snus.

Strandbyggarn
2007-05-13, 13:38
Har du pengar och det går att få tag i relativt smärtfritt hade jag kört på bara .. Ångrar lite att jag sluta snusa , en lös då och då är förbannat gott.

LarsK
2007-05-13, 22:34
Garnax; bra skrivet. Stämmer väldigt bra i Japan där det verkar som alla rökar överallt hela tiden.
Det blir nog snus när jag åker till Sverige om ett par veckor. Det suger i tandköttet efter snus.

hahavaffan
2007-05-13, 22:56
Det som är värst med snus är nog att tänderna ofta blir gulbruna när man har prillan inne. Det ser så jävla äckligt ut. jag får nästan klökningar.Ja, det ser så helvetes äckligt ut.

Rahf
2007-05-13, 23:03
Garnax; bra skrivet. Stämmer väldigt bra i Japan där det verkar som alla rökar överallt hela tiden.
Det blir nog snus när jag åker till Sverige om ett par veckor. Det suger i tandköttet efter snus.

Inte bara Japan, i princip alla länder har samma dilemma. Det är nog för att vi är så vana vid att så många snusar istället för att röka. Kommer man utomlands är tobaksberoendet lika stort men allt utgörs av rökning.

PowPow
2007-05-13, 23:04
Ja, det ser så helvetes äckligt ut.

Jag tycker det är skarmigt *cupid*

http://www.marin.ntnu.no/~marina/arkiv/2001/0101/snus.jpg

Zakath
2007-05-13, 23:34
Jag tycker det är charmigt *cupid*

Speciellt på tjejer! *drool*

Men tjejer tycker säkert snusande killar är lika skabbigt.

PowPow
2007-05-13, 23:37

Ja, men sen finns det ju gradskillnader också :D

Kan ha varit den värsta felstavningen i världshistorien. LoL.
Tack för tillrättavisandet (=

mela
2007-05-14, 11:23

Jag hade gärna dejtat en kille som snusa. Då skulle jag kunna få snussmaken utan att snusa själv. *cupid*

Hermes
2007-05-14, 13:44
Även om risken för cancer är liten så finns det ju andra risker med snus:

http://www.fhi.se/templates/Page____985.aspx

Zakath
2007-05-15, 23:15
Jag hade gärna dejtat en kille som snusa. Då skulle jag kunna få snussmaken utan att snusa själv. *cupid*

Here you go:

Tänkte nog mer på icke-snus/nikotinberoende tjejer. ;)

PowPow, det gjorde faktiskt ont i mina virtuella öron. Men jag menade det inte som någon stor grej om du var ironisk i ditt svar. :(

PowPow
2007-05-15, 23:20
PowPow, det gjorde faktiskt ont i mina virtuella öron. Men jag menade det inte som någon stor grej om du var ironisk i ditt svar. :(

Jag var inte ironisk. Det var en sjuk felstavning, och du uppmärksammade detta utan att göra dig lustig över det. Det gillade jag :)

champion
2007-05-24, 10:40
Tobaken i snus innehåller många olika kemiska ämnen däribland nikotin. Nikotin är ett gift som är starkt beroendeframkallande det påverkar bland annat hjärta, blodtryck och cirkulation. En snusares hjärta slår ungefär 15 000 fler slag per dygn än hos en icke snusare viket är påfrestande och slitande för kroppen.

Nikotinhalten i blodet ligger på en jämnare och högre nivå hos snusaren än hos rökaren. Nikotininnehållet i en prilla motsvarar ca 1,5-2 starka cigaretter. Att snusa istället för att röka är alltså inget alternativ. Du får i dig det skadliga nikotinet ändå.

Om du är gravid och snusar blir även ditt blivande barn påverkat och förgiftat. Ditt barn kommer att födas beroende och med ett nikotinbegär.

Viste du att...

En prilla eller en portionsförpackning innehåller 1 gram snus.
En genomsnittssnusare använder 15 gram snus/dag. Det motsvarar den mängd nikotin en rökare får av att röka mer än 20-30 starka cigaretter per dag.
Nikotinet drar ihop de små blodkärlen vilket gör att man lättare känner sig frusen om händer och fötter.

Hälsorisker

Högt blodtryck.
Ökad risk att utveckla diabetes typ 2.
Skadar och fräter på tandkött och käkben. Ökar risken för tandlossning
Minskad salivproduktion ger smutsigare munhåla och ökad risk för hål i tänderna.
Impotens.
Forskningen visar att det är skadligt att snusa, till och med skadligare än vad man tidigare trott.

Vinster med att sluta

Renare och fräschare i munnen.
Du luktar inte snus.
Maten smakar bättre.
Bättre blodcirkulation och blodtryck.
Hjärtat behöver inte jobba så hårt.
Bättre ekonomi. Planera något roligt för de pengar du sparar.
Mindre risk att skada tänderna och för tandlossning.
Du slipper vara beroende av en drog.