Visa fullständig version : Vad händer om jag åker fast?
-Niklas-
2007-05-12, 18:25
Min familj har precis inhandlat en fyrhjuling och jag undrar vad som händer om polisen plocka mig när jag är ute och kör på allmän väg?
Jag har fortfarande 1 år kvar på prövotiden på mitt B-körkort, ryker de helt eller enbart böter?
mvh Niklas.
Nitrometan
2007-05-12, 18:35
Är den godkänd för allmän väg? Om inte så ryker körkortet.
Tänk även på att terängkörning är förbjudet.
-Niklas-
2007-05-12, 18:39
Är den godkänd för allmän väg? Om inte så ryker körkortet.
Tänk även på att terängkörning är förbjudet.
Nej den är inte vägregistrerad. Ah okey, ryker körkortet även om man inte har prövotid?
Nej den är inte vägregistrerad. Ah okey, ryker körkortet även om man inte har prövotid?
Prövotid eller inte.. Samma straff
det skulle jag tro...enligt vad jag förståt ska det väl gälla samma regler med den skillnaden att har du prövotid måste du ta om dit kort annars får du det bara tillbaka...låter inte så klipskt:) om det finns risk att åka dit..
Handcuff
2007-05-12, 19:02
Prövotid eller inte.. Samma straff
EXAKT. Och det gäller vid alla typer av trafikbrott. Skillnaden är att du måste göra en ny "läplighetsprövnng" och ta om ditt körkort om du blir av med det under prövotiden.
får han inte bara olovligkörning?
Olovlig körning är det, ja. Han får dagsböter på det, har för mig att det är 30 dagsböter. Sen mister han ev. lämplighetsintyget.
Obnoxious
2007-05-12, 20:08
så ni menar altså att allt snack om att körkortet ryker för minsta lilla under prövotiden är skitsnack? Att man förlorar det på samma villkor som annars, men måste ta om det istället för att få tillbaxdet om det händer?
fan va bra, isf. hade jag ingen aning om!
internethjälten
2007-05-12, 20:08
snacka med polisen så slipper du en massa spekulationer.
Nitrometan
2007-05-12, 20:11
Jo. Men under prövotiden innebär det att de tar lappen.
hahavaffan
2007-05-12, 20:53
så ni menar altså att allt snack om att körkortet ryker för minsta lilla under prövotiden är skitsnack? Att man förlorar det på samma villkor som annars, men måste ta om det istället för att få tillbaxdet om det händer?
fan va bra, isf. hade jag ingen aning om!Men........ Varför skulle det vara annorlunda?
Men........ Varför skulle det vara annorlunda?
det är många saker som är annorlunda under "prövotiden".
exempelvis leder fortkörning vid en viss hastighet mycket lättare till indraget körkort där motsvarande utanför prövotiden hade genererat böter.
Fettecke
2007-05-12, 21:01
Skillnaden mellan den som inte har prövotid och den som har, är att ifall båda gör ett fel så att lappen tas om hand, så får personen UTAN prövotid tillbaka sin lapp efter X månader, det gör inte personen Med prövotid... han måste göra om körkortet...
3 chanser inom "rimlig tid" (vet inte hur lång rimlig tid är) har man på sig att göra fel, annars far lappen
Det med 3 chanser gäller inte om brottet anses som allvarligt då far lappen direkt... som att tex: köra mot rött, smitning osv (kanske olovlig körning gäller här med?)
Så sa polisen till mig när jag fick böter för fortkörning efter att ha haft lappen i 2 veckor.
Handcuff
2007-05-12, 21:53
Skillnaden mellan den som inte har prövotid och den som har, är att ifall båda gör ett fel så att lappen tas om hand, så får personen UTAN prövotid tillbaka sin lapp efter X månader, det gör inte personen Med prövotid... han måste göra om körkortet...
Ungefär nåt i den stilen ja.
Däremot är det ganska troligt att sheriffen är mindre benägen att tumma på reglerna om det sitter en osnuten artonåring och skäms bakom ratten :)
Ungefär nåt i den stilen ja.
Däremot är det ganska troligt att sheriffen är mindre benägen att tumma på reglerna om det sitter en osnuten artonåring och skäms bakom ratten :)
Varför? en medelsålders man/kvinna borde väl veta bättre än att köra för fort lika väl som en 18åring? eller är jag cp?
Handcuff
2007-05-12, 22:15
Varför? en medelsålders man/kvinna borde väl veta bättre än att köra för fort lika väl som en 18åring? eller är jag cp?
Så kan det också vara :)
Jag är så torr och tråkig att jag är böjd att säga att man får skylla sig själv om man är så sabla korkad att man rajdar runt i en (icke vägregistrerad) fyrhjuiing på allmän väg. Oavsett ålder.
Jag är så torr och tråkig att jag är böjd att säga att man får skylla sig själv om man är så sabla korkad att man rajdar runt i en (icke vägregistrerad) fyrhjuiing på allmän väg. Oavsett ålder.
Ähh tråkiga k****g.
Inget illa menat.
Finns ju inget roligare än att sladda runt med en 4x4 på vintern på en ikketrafikerad grusväg :hbang:
Men funkar på sommaren med :)
Men angående din fråga så blir det väl olovlig körning och dagsböter baserade på din inkomost ev återkallande av körkort men sådant brukar det även oftast också behövas vårdslöshet i trafik för.
Nitrometan
2007-05-13, 08:39
Ja, ska man köra på vägar ska man ha ett fordon som är tillåtet för det.
Jag som är 18 och inte tagit körkort än då?
Har en fyrhjuling jag kör runt lite på allmänna vägar, inte vägregistrerad.
skjuter de upp mitt körkort då, att jag får ta det när jag är 21?
Har för mig nån sa till mig att man får köra 3 km allmän väg eller så, med oregistrerad fyrhjuling.
Jag som är 18 och inte tagit körkort än då?
Har en fyrhjuling jag kör runt lite på allmänna vägar, inte vägregistrerad.
skjuter de upp mitt körkort då, att jag får ta det när jag är 21?
Har för mig nån sa till mig att man får köra 3 km allmän väg eller så, med oregistrerad fyrhjuling.
Du får ditt lämplighetsintyg uppskjutet allt i från 6 månader och framåt.
Dvs. du kan inte ta körkort från och med den dagen du får domen "6 månader uppskjutet lämp." och 6 månader framöver.
(tog 6 månader endast som exempel)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.