Visa fullständig version : Långpass löpning och energiintag
Om ni skulle träna enligt följande schema och samtidigt vill ligga på ett energiunderskott på 400-500 kcal om dagen, skulle ni då slå ut energiintaget på veckobasis och fördela det jämt över dagarna eller koncentrera energi kring de tuffa passen/dagarna och dra ner på vilodagarna/de lättare dagarna? Främst då ur prestationssynpunkt. Någon som har erfarenheter? Om ni skulle skippa underskottet en dag i veckan (dvs. energibalans eller något över m.h.a. främst stärkelse), tror ni då att dagen innan långpasset, långpassdagen eller någon annan dag vore mest lämplig?
Tack på förhand!
Mån: Styrketräning, helkropp, 60 min (ca. 25 set)
Tis: Löpning, tröskelintervaller (8-12x1000 el. 4-6x2000), terräng
Ons: Vila
Tor:
F.M- 45 min lätt löpning
E.M -Styrketräning, helkropp, 60 min (ca. 25 set)
Fre: Långpass löpning, ca.25 km
Lör: Vila
Sön: 90 min löpning/terräng
Vad vill du uppnå ?
Med den träningsdosen är det svårt att INTE hamna på kaloriunderskott.
Bara träningarna tisdag, fredag och söndag är ju brutala och pressar säkert kroppen rejält. Ovanpå det lägger du två styrkepass och ett lättare löppass:confused:
Ja lite bakgrundsinfo kanske inte skulle skada.
Är löpare i grunden sedan något år tillbaka. Har haft en period då det blev alldeles för mycket och för ensidig löpträning med uppemot 15 mil/vecka. Har nu tänkt börja träna smartare och mer varierat (kommer att sänka volymen till 50% var 3-4 vecka t.ex.), med silvermedaljtid 2 tim 15 min på lidingöloppet i höst som mål. Vill även köra allmänstyrka 2 ggr i veckan då jag känner att detta behövs för helhetshälsan.
Anledningen till att jag vill hålla koll på kosten är att jag sakta vill tappa mina sista fettkilon till en riktig "sommarform" och av erfarenhet vet jag att om jag äter på känsla så ligger jag på energibalans eller ofta något över oavsett hur otroligt hög min träningsmängd är.
Så det vore kul att veta om det skulle vara någon fördel med att mikroperiodisera sitt energiintag kring viktiga träningspass och när en energibalans-/överskottdag skulle ge störst effekt prestationsmässigt. Denna "diet" kommer vara ca. 6-8 veckor och jag har i övrigt väldigt god koll på vad, när och hur jag stoppar i mig föda.
Mvh psixcr
machine gun
2007-05-12, 20:45
Det är svårt att prestera på energiunderskott och då framförallt i löpning där man är ganska beroende av sina glykogendepåer och ligger man konstant på underskott så fylls dessa knappt på mellan passen. Jag skulle antagligen lägga in ett lite högre energiintag i samband med långpasset, både dagen innan och samma dag (för att förbättra återhämtningen). Men det är knepigt, för även tröskelintervallerna sliter ju väldigt mkt, så jag skulle ju helst äta mkt där också. Du får nog ta och testa lite olika varianter och se vad som fungerar bäst för dig. Var noga med att lyssna ordentligt på kroppen bara, risken för skador och överträning ökar markant när man ligger på energiunderskott.
Bra tid du satsar på btw, hoppas du klarar det. Lycka till!
Med den träningsdosen är det svårt att INTE hamna på kaloriunderskott.
Nej.
Om ni skulle träna enligt följande schema och samtidigt vill ligga på ett energiunderskott på 400-500 kcal om dagen, skulle ni då slå ut energiintaget på veckobasis och fördela det jämt över dagarna eller koncentrera energi kring de tuffa passen/dagarna och dra ner på vilodagarna/de lättare dagarna? Främst då ur prestationssynpunkt. Någon som har erfarenheter? Om ni skulle skippa underskottet en dag i veckan (dvs. energibalans eller något över m.h.a. främst stärkelse), tror ni då att dagen innan långpasset, långpassdagen eller någon annan dag vore mest lämplig?
Tack på förhand!
Mån: Styrketräning, helkropp, 60 min (ca. 25 set)
Tis: Löpning, tröskelintervaller (8-12x1000 el. 4-6x2000), terräng
Ons: Vila
Tor:
F.M- 45 min lätt löpning
E.M -Styrketräning, helkropp, 60 min (ca. 25 set)
Fre: Långpass löpning, ca.25 km
Lör: Vila
Sön: 90 min löpning/terräng
Jag tror inte det spelar så stor roll rent fysiologiskt hur du fördelar det. Kan ju vara en skön grej att en dag i veckan få äta lite mer, men samtidigt är det aldrig kul att gå ner i vikt, så det är bara att vänja sig. Men se det inte ur ett dag-för-dag-perspektiv. Ska du springa långt på fredagen bör du äta en viss del av energin du tänkt använda då redan innan, och då kommer torsdagen verka som att du ligger på överskott. Se därför till hela veckan tycker jag
Dessutom ska du för allt i världen äta rikligt med kolhydrater. Lockelsen från lågkolhydratevangelisternas råd kan vara stor när man försöker gå ner i vikt och vill behålla muskelmassa, men du ägnar dig åt så mycket uthållighetsidrott att du ska äta mycket kolhydrater. Punkt. Men det gör du kanske redan, jag ville bara påminna.
machine gun:thumbup:
skaparn:thumbup:
Du försöker göra så mycket på en gång Psixcr !
Du har en lång säsong framför dig. Bättre att uppnå målen var för sig. Är du grundtränad så kommer du snabbt in i distansen på 2 månader.
Ett förslag är att minska distansträningen, öka styrketräningen och justera styrkebalansen i kroppen för att undvika skador. Allt för att bibehålla muskelmassan under viktminskningen.
Juli, augusti och september blir toppning inför de 3 milen på Lidingö. Mer löpning och mindre styrketräning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.