Visa fullständig version : Något konstigt hände mig...
Militären
2007-05-12, 06:40
Tjenare
Idag hände något konstigt mig...
Jag har väldigt god koll på vad jag äter, Räknar allt och hur mycket jag förbränner.. Trodde jag.. Jag "spar" alltid minst 500kcal per dag för "felmarginaler" för att inte gå upp i vikt. Har legat stabilt på en och samma vikt nu ett par veckor, tränat som vanligt mm. Har dock kännt mig lite trött och sleten men eftersom jag inte gått ner i vikt så har jag trott att det kanske varit pollen eller något. Igår kväll blev jag sugen som faen så jag tog en ätardag eller tja, ätarkväll och tryckte i mig några extra feta mackor och hamnade på ett kcal plus på ca 1200, Tyckte att va fan ibland får man unna sig något, Var PROPPMÄTT efter dessa mackor, typ spyfärdig. Sommnade. vaknade svettig mitt i natten och törstig men fortfarande proppmätt, somnade om och vaknade i morse av akut toa behov, springer in på toa och tja.. verkade som om hela veckan kom.. ställer mig sedan på vågen och märker att JÄKLAR! jag har tappat ca 4kg sen i senaste vägningen i måndes.. Vad kan detta bero på?
Kan det vara så att jag gått ner i vikt dessa veckor men att det inte synts på vågen och nu plötsligt när jag fyllde toan så syntes det? Eller är det kanske bar något temporärt? Massa vatten som tömts pga svullningen igår kväll för ca 8 timmar sedan? Blir fan lite orolig, VIll ju inte gå ner mer i vikt.. 500kcal sparning för felmarginaler om dagen är väll kanske att ta i...
Några ideer, tankar om mitt problem?
Danny Devito
2007-05-12, 08:05
Asså, vätska lär det ju vara. Låter som du blivit sjuk. Hade du diarré?
Varför ser alla vågen som något heligt. Ta mått på din kropp på olika ställen, använd gärna en kaliper med. Då får man reda på om man har blivigt av med fett oavsett va vågen visar.
Om du vill att dina mätningar på våg ska vara någorlunda liknande så ska du mäta dig vid samma tidpunkt varje dag och se till att det är under samma förutsättningar. Även då så kan det lätt slå på nått kilo från dag till dag.
För stort underskott under veckan helt enkelt, väg dig varje dag istället så har du koll. Jag har själv gått ner 4kg under en vecka här nu, med glykogentömning. Du har kanske ätit för lite kolhydrater, så att dina glykogendepåer har tömts, samtidigt som vatten har försvunnit från musklerna.
edit. kanske det var 2kg som jag har gått ner.
Handcuff
2007-05-12, 09:15
......Sommnade. vaknade svettig mitt i natten och törstig men fortfarande proppmätt, somnade om och vaknade i morse av akut toa behov, springer in på toa och tja.. verkade som om hela veckan kom.. ställer mig sedan på vågen och märker att JÄKLAR! jag har tappat ca 4kg sen i senaste vägningen i måndes.. Vad kan detta bero på?
....
Du tror inte det väger något? Tänk på att en liter vätska väger 1kg. Det gör att om du dricker en liter kommer du väga 1kg mer. Om du gör av med 1liter....ja då väger du ett kilo mindre. Vad tror du det du har i tarmarna väger? Och vad är viktskillnaden mellan fulla tarmar och tomma?
Ganymedes
2007-05-12, 09:23
Du tror inte det väger något? Tänk på att en liter vätska väger 1kg. Det gör att om du dricker en liter kommer du väga 1kg mer. Om du gör av med 1liter....ja då väger du ett kilo mindre. Vad tror du det du har i tarmarna väger? Och vad är viktskillnaden mellan fulla tarmar och tomma?
Fast fyra liter/kg är väl ganska mirakulös magtömning på ett enda toabesök, inte sant? Man känner sig kissnödig först vid 200 ml. Vi sätter kateter om patienten har 400 ml och inte själv löser det. Vid extremfall kan det vara upp emot en liter, med det är ENORMT mycket. Så, igen, fyra kg urin/avföring (eller en kombo av dessa) på ett och samma toabesök: no way.
Handcuff
2007-05-12, 09:27
Fast fyra liter/kg är väl ganska mirakulös magtömning på ett enda toabesök, inte sant? Man känner sig kissnödig först vid 200 ml. Vi sätter kateter om patienten har 400 ml och inte själv löser det. Vid extremfall kan det vara upp emot en liter, med det är ENORMT mycket. Så, igen, fyra kg urin/avföring (eller en kombo av dessa) på ett och samma toabesök: no way.
Självklart måste någon missuppfatta som vanligt.
Givetvis menar jag under hela veckan!!!
Äter man mindre = mindre i matsmältningssystemet - mindre glykogen - = flera kg. Fettoxideringen ska inte överskattas.
Och sen tror jag inte killen gick och "kissade" lite.
Mitt exempel var för att ge lite perspektiv på det där med vikt. Tonårstjej: "Ahhh gud! lighläsk är vääärsta bluffen!! Drack en 0,5L Cola light igår och vägde mig sen..hade gått upp 0,5kg! AMAGAD!"
Ganymedes
2007-05-12, 09:55
Självklart måste någon missuppfatta som vanligt.
Lugn och fin nu, kompis. *kissass* Ordmärkeri är faktiskt en ädel konst. Fast i min iver att få skriva lite så läste jag inte mellan raderna. My bad. :(
Grym idé annars: 1 st lavemang = 8 veckors deff. Snacka om att spara tid! :cool:
Fråga; Hur ofta väger du dig? Vägde du dig innan toa besöket och sen direkt efter? Då blir jag förvånad. Min vikt kan lätt variera flera kilo upp och ner om jag väger mig vid olika tidpunkter. tex direkt efter kvälls mål jmf efter dehydrerande cardio eller morgon vikt. För att få en god uppfattning om hur vikten går upp och ner, väg dig flera gånger, i veckan 1-2 ggr/dag vid samma tillfällen. Tex morgon vikt, eller efter träning.
Men jag håller med om att ibland ändras vikten lite "trappstegsvis" jag har aldriv varit med om ett dropp på 4kg dock...
lassebrun
2007-05-12, 12:03
Har inga källor på detta utan detta är något jag läst här på forumet någongång. Skriver detta ur minnet. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det som kan hända när man ligger på ett underskott är att när man förbränner fett i kroppen så kan kroppen fylla på med vatten i stället. Därav att man kan stå still i vikt i flera veckor fast man ligger på ett underskott. Känner man på kroppen så kan hullet kännas löst med klumpar i sig pga att kroppen just bytt ut fett mot vatten. Medan det på andra ställen känns mer solid.
Ibland så "tömmer" kroppen dessa vattendepåer och man tappar nått/några kilo under en natt. Ibland kan denna tömmningen triggas av tex en ätar dag eller liknande. Har för mig att man inte vet varför kroppen sparar vatten och varför den lite då och då tömmer dessa. Någon som vet?
Tror att just detta fenomenet kan vara det som många tappar motivationen över då dom vecka efter vecka äter bra men vågen står still. Man tappar sitt tålamod och säger "Det spelar ju ingen roll, funkar ju ändå inte att äta bra"
Ligger det någon sanning i detta frågar jag dom visa herrarna?
En kombination av våg och måttband säkerställer hjärnans behov av resultat. Förutsatt att man håller koll på kost och träning.
Under deffen då jag vägde mig ofta upptäckte jag att jag i princip varje natt, svettades bort ett halvt kilo vätska (inte så att jag märkte att jag svettades, men det avdunstar ju alltid lite vätska från huden, vad kunde det annars varit? Jag gjorde inga toabesök). Räkna med det också eftersom du vägde dig mitt i natten när du dessutom hade svettats mycket
Militären
2007-05-13, 07:48
Danny:
Nepp, Ingen Diarre här inte!
L-Sami:
Jo, Tänkte också att det kunde vara vätska, Men min vecka har sett ut som vanligt..
Ganymendes: mjo, jag tyckte också att 4kg verkade mycket, självklart går man ner vi toabesöken men eftersom det var en sådan enorm skillnad blev jag lite nervös.
Simson: Jo, så är det för mig också, Det kan slå på något kilo under dagen gång, Men så lite som vågen visade har den aldrig någonsin gjort förr, Inte ens efter en karate fyllas dagenefter tömning.
Lassebrun: Allt du säger där stämmer in på mig så om det e sant suger det, Ska fan inte gå ner mer!
Tack för svaren och tankarna allihop! Får väga mig idag igen och kolla läget, se hur det ligger till. Skulle det visa sig att jag inte gått upp allt så får det nog bli lite ändring i kosten..
Jag är extremt petig och nogram när det gäller maten, Väger och läser innehållsförteckningarna på allt för att inte ligga på kcal+ men hur mycket tycker ni att jag ska spara varje dag för felmarginaler? 500kcal varje dag är kanske att ta i?
Jag är 21 år, 173cm, 63kg.
Löpning är min sport! Vill inte gå upp eller ner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.