handdator

Visa fullständig version : rdi av kvicksilver och uran?

Larsson85
2007-05-10, 23:49
Jag fick en länk till ett kosttillskott av en kompis. Det verkar innehålla de flesta grundämnen man kan tänka sig som man inte vill ha i sig. Hur nyttigt är det t.ex att sätta i sig uran, kvicksilver, thallium mfl? Vad har de tänkt på när de lanserade detta kosttillskott? Eller dom kanske inte har tänkt alls?

Whistler
2007-05-11, 00:02
"Trace" = spårämnen. Alltså ämnen som finns med i sådan liten mängd att de bara går att spåra, men inte har någon effekt. Jag håller dock med dig om att det är lite konstigt att just de där ämnena är med, framför allt tungmetallerna.

Eddie Vedder
2007-05-11, 04:20
När man talar om gifter och kemikalier, typ tungmetaller, aspartam o.s.v. talar man inte om RDI. RDI är Rekommenderat dagligt intag, d.v.s. det som rekommenderas att man bör få i sej och det är ju knappast nånting man bör få i sej.

När det gäller såna ämnen så heter det ADI, Accepterat dagligt intag. Helt enkelt vid vilken mängd som intaget anses riskfritt, sen får man ju själv överväga huruvuida man vill ligga under det lr om man inte oroar sej alls och gärna övertiger det.:)

Kanske inte tillförde tråden nåt men kan vara bra att veta kanske.;)

Sverker
2007-05-11, 06:06
Letar man så hittar man kvicksilver, kadmium, PCB, DDT osv. Det är bara frågan om hur fina analysinstrument labbet har. Vi har spritt miljögifterna över hela jordklotet så det är inte alls konstigt att vi hittar dem bara vi tittar tillräckligt noga.

Doktorn
2007-05-11, 12:21
När man talar om gifter och kemikalier, typ tungmetaller, aspartam o.s.v. talar man inte om RDI. RDI är Rekommenderat dagligt intag, d.v.s. det som rekommenderas att man bör få i sej och det är ju knappast nånting man bör få i sej.

När det gäller såna ämnen så heter det ADI, Accepterat dagligt intag. Helt enkelt vid vilken mängd som intaget anses riskfritt, sen får man ju själv överväga huruvuida man vill ligga under det lr om man inte oroar sej alls och gärna övertiger det.:)

Kanske inte tillförde tråden nåt men kan vara bra att veta kanske.;)

Det pratas ju om att moderata doser strålning förebygger cancer, så det kanske borde finnas Rekommenderat Dagligt Intag av uran?! Så man får i sig sin dagliga strålning! ;)

ramagoen
2007-05-11, 12:29
Det pratas ju om att moderata doser strålning förebygger cancer, så det kanske borde finnas Rekommenderat Dagligt Intag av uran?! Så man får i sig sin dagliga strålning! ;)

Du får väl strålning från solen?

Eddie Vedder
2007-05-11, 12:33

Ja det vore en syn att vid nästa uppdatering av SNR läsa dom rekommenderade dagliga doserna av radioaktiv strålning hos den friska svenska befolkningen.:D

Larsson85
2007-05-11, 13:18
Each Capsule Contains: 100 $7.00

Trace Minerals 200 mg.
Includes Boron, Calcium, Chromium, Copper, Germanium, Iodine, Iron, Magnesium, Manganese, Molybdenum, Phosphorus, Potassium, Selenium, Silicon, Sodium, Sulfur, Vanadium, Aluminum, Antimony, Barium, Beryllium, Bismuth, Bromine, Cadmium, Cerium, Cesium, Chlorine, Cobalt, Dysprosium, Erbium, Europium, Fluorine, Gadolinium, Gallium, Gold, Hafnium, Holmium, Indium, Iridium, Lanthanum, Lithium, Lutetium, Mercury, Neodymium, Nickel, Niobium, Osmium, Palladium, Platinum, Praseodymium, Rhenium, Rhodium, Rubidium, Ruthenium, Samarium, Scandium, Silver, Strontium, Tantalum, Tellurium, Terbium, Thallium, Thorium, Thulium, Tin, Titanium, Tungsten, Uranium, Ytterbium, Yttrium and Zirconium
Suggested Usage:
Adults take 1 capsule daily or as directed by physician.

Länken fick visst inte vara här, så jag postar innehållsförteckningen istället. Jag tycker det verkar som att de försöker marknadsföra det som att detta är något man ska vilja ha i sig. Preparatet heter Trace Min, och detta är det enda där står finns i. Dvs det verkar inte som att det är något som hamnat där av en slump, utan det är just ett tillskott med spårämnen.

Doktorn
2007-05-11, 13:32
Du får väl strålning från solen?

Nu pratade jag ju om joniserande strålning, det var ju liksom det ämnet handlade om (uran)...

ArcTiC
2007-05-11, 13:33
Skumt är min spontana kommentar. Ja...varför behövs ett tillskott som innehåller många icke essentiella element?
Tillskottet i sig kan väl knappast vara defintionen på spårmängder oavsett om det är 200 mg/element eller totalt?

Doktorn
2007-05-11, 13:34
Ja det vore en syn att vid nästa uppdatering av SNR läsa dom rekommenderade dagliga doserna av radioaktiv strålning hos den friska svenska befolkningen.:D

Hahaha...tror jag ska undersöka möjligheterna att tillverka och sälja urantabletter! Det blir ju big business när SNR genomför rekomendationerna...Hahaha...

Tolkia
2007-05-11, 13:47
Nu pratade jag ju om joniserande strålning, det var ju liksom det ämnet handlade om (uran)...
Och UV-strålning är numera inte joniserande? ;)

loverius
2007-05-11, 16:12
`det finns ingen uran i kosttillskott!! FFS

Doktorn
2007-05-11, 16:47
Och UV-strålning är numera inte joniserande? ;)

Alltså nu är ju inte fysik något jag är kung i, men UV strålning är väl inte joniserande?
Så som jag resonerade om det nu är korrekt å jag minns rätt så strålningsinducerad cancer delas upp i två olika grupper, den orsakad av joniserande strålning och den som orsakas av non joniserande strålning (UV). Skillnaden är att joniserande strålning för det mesta, oftast indirekt via metaboliter, ger enkel eller dubbel brytning av DNA-strängarna medan UV inte gör detta utan binder ihop närliggande tymidinmolekyler och bildar små "klumpar".

Sverker
2007-05-11, 17:40
Includes Boron, Calcium, Chromium, Copper, Germanium, Iodine, Iron, Magnesium, Manganese, Molybdenum, Phosphorus, Potassium, Selenium, Silicon, Sodium, Sulfur, Vanadium, Aluminum, Antimony, Barium, Beryllium, Bismuth, Bromine, Cadmium, Cerium, Cesium, Chlorine, Cobalt, Dysprosium, Erbium, Europium, Fluorine, Gadolinium, Gallium, Gold, Hafnium, Holmium, Indium, Iridium, Lanthanum, Lithium, Lutetium, Mercury, Neodymium, Nickel, Niobium, Osmium, Palladium, Platinum, Praseodymium, Rhenium, Rhodium, Rubidium, Ruthenium, Samarium, Scandium, Silver, Strontium, Tantalum, Tellurium, Terbium, Thallium, Thorium, Thulium, Tin, Titanium, Tungsten, Uranium, Ytterbium, Yttrium and Zirconium

Fanns inte mycket essentiellt där. Allt rött är giftigt/onödigt/eller bara passerar igenom oss:D

Zakath
2007-05-11, 18:22
Jag behöver min dagliga dos av praseodymium! Det är gott! :D