Visa fullständig version : Fetter?
shirunai
2003-03-20, 23:25
Nu under deffen vill jag ligga på 20% fett och ofta i måltiderna kommer jag kompensera med tex 5gram olivolja....borde jag köra rapsolja istället...eller flytande omega3 ? eller blanda alla olika dock lite dyrt :(
ohh deffen kommer äga :kinky:
Den frågan är helt beroende av vad det övriga fettet består av.
Väljer du att äta fet fisk ( mer än 100 g / dag ) behöver du inte köpa ren fiskolja alls. Jag tycker själv om fisk och använder inte ren olja. Med fisk på matsedeln kan du istället använda en matsked linolja / dag istället. Det blir nog lite billigare totalt sett.
Rapsolja innehåller bra med omättat fett och ca 10 % linolensyra, Omega-3. Eftersom den även innehåller 20 % linolsyra, Omega-6 har du en fin balans här med 2 : 1.
Olivoljan är bra omättad men innehåller knappt något fleromättat fett. Fördelen med olivoljan är förutom att den ger smak är att den är full av antioxidanter och vegetabiliska steroler som kan sänk förhöjda kolesterolvärden.
Fisk( -olja ) och linolja i botten och varvat med raps och olivolja under deffen.
Sverker 1000:ende post, alltid lika uppskattad :thumbup: :bow:
Sverker: Jag äter ca en burk makrill i tomatsås (125g) per dag, räcker detta för fett intag av omega3?
Tack Daemon
:em:
En burk makrill ger dig cirka 1.5 g Omega-3 vilket troligen är minsta nödvändiga dos för de flesta.
Mängden Omega-3 står ju sedan i förhållande till hur mycket Omega-6 man äter.
Även Livsmedelsverket rekomenderar att Omega-3 skall utgöra 0.5 % av kaloriintaget, vilket på 3000 kcal blir 1.5 - 2 g / dag.
Ojdå... Vad blir det för nackdelar vid för litet intag? Vilka andra matvaror är Omega-3 rika?
/Mvh
Med Omega-3 fetter är det svårt att visa brister på för kroppen anpassar sig och ersätter de långa fleromättade fetterna med andra enklare omättade fetter och kolesterol.
Däremot är det lätt att visa att ett ökat intag motverkar de väl levnads symptom vi har i västerlandet.
Kroppen bygger in de fleromättade fetterna kring receptorerna/mottagarna i olika vävnader och ökar/förbättrar därmed signalen från hormoner. Ett exempel är insulin vars effekt blir bättre.
Kroppen bygger in Omega-3-fetterna i blodkärlen och gör den mer mjuka och smidiga. Effekten blir att blodtrycket sänks vilket belastar hjärtat mindre men även tar tex. njurarna mindre stryk när trycket över dem minskar.
Halterna av ( det onda ) LDL-kolesterolen sjunker vilket även det är positivt för blodkärlen.
Blodet får en tendens att inte stelna/levra sig så snabbt vilket leder till mindre risk för blodpropp etc.
Hyperaktiva bokstavsbarn misstänks för att ha brister på Omega-3 fetter. Inte för att de inte får i sig det via maten utan därför att de omsätter dem alldeles för snabbt som energi innan de lagras in i hjärnan där de skall göra nytta. Dessa barn blir ibland bättre av att få 5 – 10 g av fettsyran EPA som tillskott varje dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.