handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättning efter kraftigt energiunderskott

spindoctor1
2007-05-10, 19:19
Hejsan
Var ganska kraftig förut, jag bestämde mig för att banta ner mig. Började äta bättra och joggade. Efter ett tag nådde jag min målvikt och var hyfsat nöjd, rädslan för att gå upp igen gjorde att jag höll mig på ett kraftig underskott och detta övergick så småning om till en mildare ätstörning.
Jag är 1.89 lång och väger ca 73 pannor. Nu försöker jag käka normalt. Att gå upp lite i vikt är ju såklart ingen katastrof, frågan är bara hur min ämnesomsättning omsätter allt jag får i mig. Jag har svältit mig själv i ungefär 5 månader, sista en och en halv månaden låg jag på ungefär 1000-1300kcal om dagen en jobbdag, mindre på helgerna. Jag ångrar mig nått så enormt och önskar jag hade haft lite mera tålamod och ägnat mig mer åt motion snarare än att svälta mig. Har jag skaffat mig några permanenta skador, har jag förstört min ämnesomsättning? Det bör tilläggas att jag åt ganska så okey käk under svältperioden, dom 1300 kcal jag fick i mig var hyffsat noggrant utvalda, typ andel fett/protein/kolisar osv.

Tack på förhand

Freddieboi
2007-05-10, 20:37
Man kan aldrig paja sin ämnesomsättning på annat sätt än att dö.

Däremot är chansen stor att du sänkt din ämnesomsättning om du svultit dig under väldigt lång tid. Ämnesomsättningen är inget konstant utan varierar under hela livet beroende på ålder, hur mycket man äter, muskelmassa osv.

spindoctor1
2007-05-10, 20:57
Okej, när jag säger förstört så tänker jag snarare på att jag kanske har sänkt den permanent? Kosten sköter jag någorlunda bra, äter väl ca fem gånger om dagen, frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Jag är 20 år snart och har ett ganska aktivt jobb som lärarpraktikant och jobbar på ett fritidshem på eftermiddagarna. Det är sällan man tar det lugnt, sitter gör jag nästan aldrig. Någon som kan uppskatta min energiåtgång?

Sverker
2007-05-11, 06:18
Du kan inte permanent förstöra din ämnesomsättning men du har skapat ett beteende som kanske är svårt att bryta.

Tänk på att du är ett föredömme för barnen och ungdomarna. Sitter du ned och äter lunchen och ev. mellanmål så kommer barnen till dig. Lär dem att äta skollunchen:thumbup:

Apos78
2007-05-11, 07:33
Den sänkning i ämnesomsättning som möjligen skedde under perioden med lågt energiintag kommer snart efter att du börjat äta normalt att gå tillbaka till normala nivåer.

spindoctor1
2007-05-11, 15:43
Okey, det va skönt att höra! Tack för alla svar!