handdator

Visa fullständig version : Fond, månadsspara

Purren
2007-05-10, 17:47
Är det någon som är haj på detta med fonder osv? Jag skulle vilja börja månadsspara, kanske på mellan fem till sju års längd. Jag vill inte ha något med väldigt hög risk, men ingen räntefond. Jag skulle vara nöjd om det var en låg avgift samt kanske en 10% tillväxt per år (vilket jag tror börsen ligger på). Är det någon fond som ni personligen kan rekommendera?

aitamaa
2007-05-10, 17:57
jag har nyligt börjat månadsspara i norden selektiv.

Zakath
2007-05-10, 17:58
Kolla och fråga gärna i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89876&page=7

Jag tycker att du ska välja någon aktiefond som tidigare har gått bra och ser ut att ha en stabil framtid.

Arnesson
2007-05-10, 18:03
Avanza Zero om du är kunder hos dem kanske.
http://www.avanza.se/aza/click.jsp?id=3377

Purren
2007-05-10, 18:13
Kolla och fråga gärna i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89876&page=7

Jag tycker att du ska välja någon aktiefond som tidigare har gått bra och ser ut att ha en stabil framtid.

Will do!

Avanza Zero om du är kunder hos dem kanske.
http://www.avanza.se/aza/click.jsp?id=3377

Låter definitivt intressant. Min första reaktion var; vad är haken?

Yankeee
2007-05-10, 18:14

Finns ingen hake. Har haft avanza zero i lite drygt ½ år, inga konstigheter.

Arnesson
2007-05-10, 18:15
Will do!

De vill ha dig som kund, de tjänar inga pengar på den produkten men många som köper den produkten köper andra produkter, som de tar betalt för. Ungefär som tillfälliga extrapriser på ICA.

FreCKo
2007-05-10, 19:15
Ska du satsa i fonder och vill ha ett stabilt men ändå vinstgivande val så är Sverige-fonder eller Norden-fonder riktigt bra val, sen finns det typ asien-fonder som är lite högre risk på men som också kan generera mycket högre avkastning, och eftersom asien (eller iaf kina och indien, vilket räcker gott och väl) är i en uppsving så är det ändå inte så riskfyllt.

Sen finns det ju marknadsindexobligationer och aktieindexobligationer du kan satsa i, men dom har jag inte så stor koll på :D

Ignatius72
2007-05-10, 21:59
Ska du spara långsiktigt så kolla kapitalförsäkringar, det är valfritt om du vil redovisa för skattemyndigheten ditt innehav och sedn är det bara att plocka ut stålarna efter några år.

Mirre
2007-05-11, 09:04
Allt som är gratis är inte alltid bäst. Jämför gärna senaste månadernas utvecklingen på Stockholmsbörsen med fondens utveckling. Jag skulle välja minst två olika fonder med olika riskspridning. Själv ligger jag f n i Östeuropa (Gustavia Balkan 35,2% avkastning samt MLIIF New Energy Fund, en råvarufond med 28.3% i avkastning på sex månader.)
Dessa ligger i Nordnet Kapitalförsäkring som innebär att jag inte behöver skatta bort 30% i reavinstskatt utan betalar ca 1% i avkastningsskatt i januari.

Mirre
2007-05-11, 09:06
Ska du spara långsiktigt så kolla kapitalförsäkringar, det är valfritt om du vil redovisa för skattemyndigheten ditt innehav och sedn är det bara att plocka ut stålarna efter några år.

Du redovisar inte ditt underliggande innehav utan endast totala värdet på försäkringen. Detta sker med automatik om man är kund i ett svenskt försäkringsbolag. Väljer man ett utländskt så är man som skattskyldig i Sverige tvungen att ta upp värdet själv. Se dock upp med alla skyhöga kostnader för försäkringen som kan hamna på flera tusen kronor per år och det är då inte värt den lilla avkastningsskatt på 1% som endel "glömmer " att ta upp om man väler en utländsk.

/M

pragmatist
2007-05-11, 10:12
Kapitalförsäkring är som sagt ett väldigt bra alternativ om du vet att sparandet är på 5+ års sikt. Aktieindexobligationer likaså, men avkastningen brukar vara lägre på dem än vanliga indexfonder.

Mitt egna sparande utgörs av en kapitalförsäkring samt pensionssparande i SEB:s fonder, bägge med placeringstjänst, Avanza Zero, och några aktieindexobligationer (Asien). Jag är ganska nöjd med den riskspridningen.

JJ
2007-05-11, 10:28
Sen har bl.a. SHB portföljer med maxcertificat, jag har dock inte hunnit titta så mycket på dem än. Lite lägre risk än aktieportföljer i övrigt samt lite lägre maxutdelning såklart.

Edit: Iofs har de en löptid på bara 1 år, så du måste ju i såna fall placera om dem sen

jakke
2007-05-11, 10:29
Sen har bl.a. SHB portföljer med maxcertificat, jag har dock inte hunnit titta så mycket på dem än. Lite lägre risk än aktieportföljer i övrigt samt lite lägre maxutdelning såklart.

Jag vill minnas att du pratat om något annan sparande form förr, vad var det den hette?

JJ
2007-05-11, 10:31
Jag vill minnas att du pratat om något annan sparande form förr, vad var det den hette?

Aktieindexobligationer? pragmatist nämnde dem.