Visa fullständig version : Jag äter alltid samma!
RealElwood
2003-03-20, 21:23
Varenda dag, samma saker till frukost (gröt, bröd, banan, mjölk, 2 äggvitor, juice & skinka). Frukosten är väl inget som oroar mig, men dom två återstående stora målen.
D blir alltid makaroner å köttfärssås gjord på nötfärs, är det nåt fel i att äta enformigt, jag tröttnar aldrig på detta så såsett är det inga problem.
Deffade förra året för första gången då gick jag ner å la mig på ca: 2500kcal per dag å då va d samma frukost men ist så va d kyckling ris å kokta grönsaker som gällde, varje dag.
Jag kom iof ner från 25% underhudsfett till 12,7% på 3 månader.
Kommer börja deffa igen i April just nu så väger jag 82kg å har 16% å då äter jag ca: 3100kcal per dag...
Tänkte bara kolla om d finns några synpunkter som bör ändras med en gång som kommer ge märkbar skillnad...
Tack på förhand
shirunai
2003-03-20, 23:07
Det är inte bra att äta samma mat ofta...undvik det helst....bättre att äta varierat! dock pasta/ris med kött/fisk som utgångspukt
RealElwood
2003-03-21, 08:54
Okej, vilken fisk ska man hålla sig till å vad är lättast att laga till?
D enda fisk jag kommer på är väl lax, funkar finfint om man tar laxkotletter å häller på lite Thai Sweet Chilli å kör i micron i 3 minuter. Men d e ju inte billigt att käka lax var å varannan dag, torsk är ju hårdvaluta d med numer.
King Grub
2003-03-21, 09:12
Originally posted by RealElwood
Okej, vilken fisk ska man hålla sig till å vad är lättast att laga till?
D enda fisk jag kommer på är väl lax, funkar finfint om man tar laxkotletter å häller på lite Thai Sweet Chilli å kör i micron i 3 minuter. Men d e ju inte billigt att käka lax var å varannan dag, torsk är ju hårdvaluta d med numer.
All fisk är toppen. Ju fetare desto bättre, oftast.
Pollock är en torskfisk, men superbillig. Finns i de flesta stora livsmedelsaffärer. Sej är billigare än torsk, likvärdig näringsmässig och smakar bra.
Strömming och sill är inte att förakta.
Lax som du nämnde.
Sedan finns det ju alltid tonfisk och makrill, både på burk och färsk.
När det gäller billig fisk brukar jag helt enkelt gå i frysdisken och kika på kg-priserna när plånboken är tunn! Ofta hittar man några på 40-45kr/kg - inte så farligt! Det brukar då bli alaska pollack, strömming, sej, kummel, torsk.. håll utkik efter rea, ibland hittar man lax för runt 50-lappen kg men då får man kanske köpa en hel eller halv stor men det blir gott att helsteka i ugnen (så får man många matlådor). Äter du burkad tonfisk kan det ju skilja massor, ÖB´s 5 kronors för fattiglappar, Diva´s 8 kronors för medvetna konsumenter och de för 17 spänn för rika finsmakare..
Samma med kött, de brukar ju vara rea ibland. Innanlår av nöt är jättebra, fransyska, fläskkotletter (bort med randen) osv brukar vara billigt (39-70 kr/kg är billigt). Kycklingfile handlar jag bara när det är rea, har inte ekonomi att handla döda djur för över 70 kr/ kg helt enkelt.
Är du ute efter billigt protein från kosten kan du slänga ett öga på baljväxter, chili sin (eller con) carne kanske du gillar tex.
Kokar du så kan du variera smaken (förutom kryddor) med buljong (svamp är magrast, är ju inte så bra fett i buljong men man tar ju å andra sidan inte så mycket) och kika näringsförteckningen på fonder - en del är riktigt bra.
Ett tips är också att koka i krossade tomater (å kryddor osv), det är energisnålt om du deffar. Du kan ju koka med rotsaker, korngryn eller ris (kom bara ihåg att lägga i det med längst koktid först). Grönsaker köper du efter säsong så blir det billigt. En del är ju alltid billigt iofs (vitkål tex) men vissa svänger ju kraftigt (paprika tex).
Vill du variera juicen kan du ta frukt istället, mer fibrer + billigare. Mer mättande under deff också och bättre för tänderna har jag för mig.
Gröten kan du ju variera massor, finns många tips under "kost & näring".
Om det är av bekvämlighet du äter ensidigt så kanske du kan göra storkok nån gång i veckan och frysa in matlådor. Grytor är praktiskt om man gillar det. Efter några tillfällen har du ju flera rätter att välja på (tänk på att fet fisk inte klarar sig lika länge i frysen som mager å sånt bara).
Om du, summa kardemumma, alltid handla det som är billigast för tillfället - får du på så sätt får man variation! :eating: (å pengar över).
/Husmor Lellan :smokin: (som drömmer om obegränsat matkonto så man enbart kan gå på kvalite och tumma på priset istället..)
RealElwood
2003-03-21, 10:15
Man tackar å bugar, kom faktiskt på att jag har "Mat för i drott" liggandes i källaren...
Så nuhar kag lovat mig själv att laga en ny måltid per vecka, arbetslös som man är så borde jag ju ha tid, vem vet d kan ju bli kul oxå....
Klart d e...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.