handdator

Visa fullständig version : Jag ska bli ultralöpare!

Sidor : [1] 2

mirrranda
2007-05-10, 13:37
Nu drar även jag igång en träningsdagbok på kollo!

19 år, tjej och målmedveten..

Bakgrund - Jag började löpträna för ungefär ett år sedan med siktet inställt på marathon. Det gick väldigt bra för mig, och även resten av säsongen gick lysande farm till oktober. Här råkade jag ut för en grym överträningsperiod och kroppen var helt sönder i flera veckor.

Detta plus långa sjukdomsperioder i vinter och vår har gjort att jag är långt ifrån förra årets grymma form. Nu siktar jag på att ta mig tillbaka, och jag har ännu inte förlorat hoppet om att springa ett marathon iår, eller möjligtvis Sörmlands Ultra som är 50km.

Är förresten anmäld till Stockholm Marathon men väljer att stå över pga dålig form plus att jag tar studenten dagen innan (weeehooo :))

Här kommer lite annan info:

Träning 2006 (April - Dec)

Löpning
1416km
Gympa + Övrig träning
103h
Cykling
327km

----------

PB
Löpning
3km 00:11:52 - USM 06)
10km 42.48 - Stockholmsloppet 06
Halvmara 01.38.39 - S:t Eriksloppet 06
30 km terräng 2.39.25 - Lidingöloppet 06
Marathon 3.56.22 - Stockholm Marathon

Styrketräning
Marklyft 2*80kg
Benböj 8*80kg
Dips 5*10 KV
Bänkpress 2*40kg

-----------

Resultat säsong 2006

Springcross 12km 0:55:20 (4:37/km) Plats 10
Ösmoloppet 10km 00:46:25 Plats 1! Spurtpris
Stockholm Marathon 42,2km 3:56:22 (5:36/km) Plats 410
JSM 3.000m 11.53.40 (3.58/km) Plats 8
Xtreme running 15km 1:16:46
Löparnas kväll 10km 00:43:45.22 DM8a
Midnattsloppet 10km 00:46:01 (4:36/km)
S:t Eriksloppet 21,1km 1:38:39 (4:41/km)
Bellmanstafetten 5*5km ~19.xx
Lidingöloppet 30km 2:38.26 (5:17/km) Plats 80
Stockholmsloppet 10km 42:48 (4:17/km) Plats 12 PB
Hässelbyloppet 10km 46:34 (4.39/km)

BTW LadyInsane är min tvillingsyrra ;) *kissass*

mirrranda
2007-05-10, 13:39
Ons 9 maj

5km
28.47
5.45/km

Tog det rejält lugnt, var första träningspassset efter två veckors sjukdom *gah!*

Kändes skönt och avslappnande, ingen direkt ansträngning :)

Eddie Vedder
2007-05-10, 13:39
Jag har faktiskt funderat över varför inte du har nån journal här på kolo, din syster har ju det och du är ju aktiv på forumet i övrigt.

Ska bli kul med en ny journal att följa som inte enbart är "TRÖCK!" och massa tjatande om bygge och styrka, "set-vikter-och-reps-onani" m.m.:D

:thumbup:

mirrranda
2007-05-10, 13:42
Tors 10 maj

10km
57.50
5.47/km
Puls 156

Här gick det snabbt...not *whistle*

Är livrädd för att träna kroppen för hårt efter sjukdom, har för dåliga minnen av sånt. Ville inte överstiga 160 i medelpuls så jag körde riktigt lugnt första 5, ökade lite därefter för att få sträcka ut sista kilometern. Kändes underbart, var bra länge sedan sist.

mirrranda
2007-05-10, 13:44
Jag har faktiskt funderat över varför inte du har nån journal här på kolo, din syster har ju det och du är ju aktiv på forumet i övrigt.

Ska bli kul med en ny journal att följa som inte enbart är "TRÖCK!" och massa tjatande om bygge och styrka, "set-vikter-och-reps-onani" m.m.:D

:thumbup:

Har liksom inte blivit av, lite lat kanske? :em:

Vänta bara på mina pass i gymmet, bara massa tröck och grymtande *flex*

ramagoen
2007-05-10, 13:52
Ska följas :D

Long time no höra från varandra. :/

machine gun
2007-05-10, 14:10
Hey! Ny journal, trevligt trevligt! :thumbup:

Det verkar som att du piggnat till från förkylningen, bra det. Bra att du tar det lugnt i början också.

Jondahl
2007-05-10, 15:19
Ser bra ut det här. Men din tid på Lidingöloppet stämmer ju inte. Du försöker väl inte lura oss här nu, va? VA?! ;)

Lycka till!

mirrranda
2007-05-11, 14:32
Ser bra ut det här. Men din tid på Lidingöloppet stämmer ju inte. Du försöker väl inte lura oss här nu, va? VA?! ;)

Lycka till!

Ops :smash: den riktiga tiden är den som står vid lidingöloppet, dvs 2.38.26...
om jag ville lura er hade jag skrivit 2.01.36 *whistle* ;)

mirrranda
2007-05-11, 14:35
Idag skulle det bli gymträning, så efter morgonprommisen släpade jag med mig gymgrejerna runt skolan och på stan bara för att upptäcka att jag inte hade den förbannande sport-topen med mig *gah!* fan bara och ta sig hem. Jag som var riktigt taggad.

Nu sitter jag och funderar på att gymma ikväll eller om jag skulle kunna sticka ut och ta en liten löptur, känner mest för det - å andra sidan är mitt största problem att jag aldrig vilar benen... what do do...:confused:

Vad dumt att glömma grejer för övrigt, det är ju inte sånt jag gör, utan min syrra *rolleyes*

machine gun
2007-05-11, 14:50
Hade du ingen vanlig t-shirt eller linne på dig som du kunde köra i då? Det gör jag om jag glömmer. Oftast har man ju nån tjockare tröja eller jacka över dessutom, så man slipper gå hem i bar överkropp sen :D

mirrranda
2007-05-11, 17:35
Hade du ingen vanlig t-shirt eller linne på dig som du kunde köra i då? Det gör jag om jag glömmer. Oftast har man ju nån tjockare tröja eller jacka över dessutom, så man slipper gå hem i bar överkropp sen :D

Hade en tajt vit t-shirt, kändes inte värt besväret liksom *gah!*

usch mycket enklare med löpträning *rolleyes*

Carolinew
2007-05-11, 17:39
8 reps på 80 kg i knäböj är riktigt bra!!! :thumbup:

mirrranda
2007-05-11, 17:43
8 reps på 80 kg i knäböj är riktigt bra!!! :thumbup:

Tack :) jo jag har fått en del hintar om att jag är starkare än vad jag borde vara *rolleyes*

Just det där resultatet fick jag till innan jag skadade ryggen för ett tag sedan så det är inte direkt vad dagsformen presterar, dock hoppas jag såklart komma tillbaka till det inom någon snar framtid :)

Jax
2007-05-11, 18:24
Är förresten anmäld till Stockholm Marathon men väljer att stå över pga dålig form plus att jag tar studenten dagen innan (weeehooo :))
Äh, jag sprang SM samma dag som min examensavslutning. Vad passar bättre att fira resultatet av tre års högskolestudier än att ta ut sig totalt på Stockholms gator?

För övrigt har du riktigt imponerande tider och skojiga mål. Lycka till!

LadyInsane
2007-05-11, 23:33
Jamen typiskt här kommer super-tvillingen och snor all LadyInsane's glans

:smash:

:D

(Löv U)

Eddie Vedder
2007-05-12, 05:14

Det blir lätt så när en träningsjournal innehåller träning å den andra 90% Roskilde-spammande.:D

LadyInsane
2007-05-12, 08:33
Det blir lätt så när en träningsjournal innehåller träning å den andra 90% Roskilde-spammande.:D

En förolämpning?*grr27*

Eddie, det trodde jag aldrig....!*cry*

mirrranda
2007-05-12, 19:50
Äh, jag sprang SM samma dag som min examensavslutning. Vad passar bättre att fira resultatet av tre års högskolestudier än att ta ut sig totalt på Stockholms gator?

För övrigt har du riktigt imponerande tider och skojiga mål. Lycka till!

Haha superman?
Håller iofs med dig och med förra årets form hade jag testat, i år är jag mer rädd för att råka ut för skador och liknande.. *rolleyes*

mirrranda
2007-05-12, 19:51

(Löv U)

*slap*

*rolleyes*

machine gun
2007-05-12, 19:54
Haha superman?
Håller iofs med dig och med förra årets form hade jag testat, i år är jag mer rädd för att råka ut för skador och liknande.. *rolleyes*

Högskoleexamen brukar av någon anledning inte firas lika intensivt som gymnasieexamen (konstigt nog). Jag tror inte ens att vi har någon som helst ceremoni när vi går ut efter 4 års slit.

Jag tycker att du är klok som står över, bättre att satsa lite krut på LL istället :) Terräng verkar ju onekligen vara din grej.

mirrranda
2007-05-12, 19:59
Lör 12 maj

Med utebliven gymträning kände jag mig ganska fräsch i benen efter jobbet och tänkte att nu jäklar blir det intervaller, var ganska länge sedan sist.

Planerade 6 * 1000m 4.10-4.20/500m ~2.30

Intervaller, 2 sjöar runt @ Sbg

2000m uppvärmning

1000m - 4.15
500m
1000m - 4.13
500m
1000m - 4.11
500m
1000m - 4.18
500m
1000m - 4.15
500m
1000m - 4.11

1500m nedvarvning

Summa
12km
1.03.15
Puls 181
Maxpuls 201

Intervallpuls ~195slag/min

Mycket nöjd med träningspasset, kändes rejält skönt att kunna få sträcka ut lite ;)

Ett exempel på kvalitativ träning runt drygt en timma :hbang:

Nu blire schlager :D

mirrranda
2007-05-13, 13:21
Jag tycker att du är klok som står över, bättre att satsa lite krut på LL istället :) Terräng verkar ju onekligen vara din grej.

Yes du ska bara se mina vader (har nog bra större vader än en del kroppsbyggare, och det är helt tack vare terrängen :cool: )

Ska du ta dig an LL i år förresten?

Annars kan vi ta en tripp ut till lidingö och springa banan :)

machine gun
2007-05-13, 15:10
Yes du ska bara se mina vader (har nog bra större vader än en del kroppsbyggare, och det är helt tack vare terrängen :cool: )

Ska du ta dig an LL i år förresten?

Annars kan vi ta en tripp ut till lidingö och springa banan :)

Jag har sett dem och mina ligger nog inte så långt efter, tror de mätte 38 cm sist jag kollade :D Löpning är onekligen optimalt för att bygga vader.

Jag funderar på det. Fick för övrigt ett tips om att anmäla mig till nåt lopp i höst redan nu, så att jag har nåt att träna för även efter SM. Det kanske inte är nån jättedum idé faktiskt. Lidingö ligger ju rätt sent på säsongen dessutom. Har faktiskt funderat på att ta mig ut dit nån dag och åtminstone springa nån del av banan, mest för att det verkar vara ett kul och bra spår.

mirrranda
2007-05-13, 15:54
Det är ett finfint spår!

Fast när jag tänker efter så är Ursvik extreme roligare, svårare och tuffare :D

mirrranda
2007-05-13, 15:56
Sön 13 maj

Lugn jogg för återhämtningens skull, och för att jag skulle slippa plugga för en stund *whistle* (borde ju egentligen ha satsat på långlopp...*rolleyes* )

Benen var möra och goa, och joggturen var riktigt mysig med bra musik.

5km
30.27
6.06/km

GYM ikväll!

mirrranda
2007-05-13, 21:16
forts 13 maj

GYM!

Dips
KV 6, 6, 5

Hantelpress
11,5kg 10, 10
14kg 5

Chins
71% - 5, 5
79% - 4

Militärpress
17,5kg 12, 12
20kg 6

Stångrodd
35kg 7, 6, 6

Bicepscurls
8kg 10, 10

Benlyft
20

Bara ett bevis på hur svag jag har blivit :cryout:

Men jag kmr igen...

Eddie Vedder
2007-05-13, 21:19
Bara ett bevis på hur svag jag har blivit :cryout:

Men jag kmr igen...

Du är inte ensam, min styrka rasar för varje mil jag lägger bakom mej.*gah!* Tycker du ska va nöjd med passet, du håller ju en imponerande träningsdos i allmänhet.:thumbup:

Du btw!: Hur funkar det med omklädningsrum, värdesaker och alla såna praktiska grejer till helgen? Vore schysst om du ville bidra med lite info.:)

machine gun
2007-05-14, 07:06
Du är inte ensam, min styrka rasar för varje mil jag lägger bakom mej.*gah!*

Fast Mirre satte iofs flera av sina nuvarande PB'n när hon tränade inför Lidingöloppet om jag inte minns helt fel.

Tillfällig svacka pga träningsuppehåll skulle jag gissa på. Du är tillbaka på dina monstruösa vikter inom kort (jag börjar jaga dig igen efter SM ;))

mirrranda
2007-05-15, 19:44
Tis 15 maj

Förra årets fenomenala form är på väg tillbaka!

Jag bara känner det i mig...Idag när jag egentligen skulle ha kört rakt i backen kändes det som om kroppen var fylld med energi, en energi som jag inte har känt på otroligt lång tid, en energi som försvann i och med överträningsperioden i höstas...åhh vad jag är lycklig just nu *cupid*

Som sagt så skulle det inte ha gått bra idag, varför? Jo, med en gröttallrik till frukost vid 9.00 stack jag iväg till skolan, hade prov, stack vidare och shoppade och kom hem hungrig som en varg vid klockan 15, dvs 6h senare. Klockan 16 somnade jag av utmattning till 17 och kl 18 stack jag ut och tränade. Jag förväntade mig en tuff runda på bara några kilometer, men benen ville annat.

Vid milen var jag knappt ansträngd, så jag tänkte "äh jag tar en till", vid 15km började jag fundera på en 3milare men tänkte att du får jag skärpa mig, hade ju knappt 700kcals i kroppen. Istället ökade jag farten och fick en hyffsad km-tid. Men viktigast är i alla fall att jag känner att min gamla form är tillbaka..!!

Förhoppningsvis får jag möjligheten att se vad kroppen kan åstadkomma i helgen, med rätt uppladdning ;) blir det långlopp på söndag!!

20km
1.45.37
5.17/km
Max 3.44/km
Puls 178

machine gun
2007-05-15, 19:48
Woohoo! Grattis! Det finns inget bättre än när kroppen bara fungerar och allting bara flyter på! :hbang:

Hoppas du äter ordentligt nu efteråt bara, för annars lär nog energin försvinna rätt snabbt igen *agerar mammig dietist* ;)

LadyInsane
2007-05-15, 20:53
Bra att det blev ett bra pass syrran.

(Men jag är fortfarande sur över att du lånade min tröja....dummer)

edvin
2007-05-16, 12:05
Passar på att säga Hej och önska lycka till med träningen efter comebacken!

Har även en liten fråga. Makter man inte kan råda över har bestämt sig för att bygga bort "mitt" intervallspår i Husbytrakten. Därför undrar jag hur det är att springa på idrottsvallen som ligger intill Lötsjön? Ser att du sprungit iaf i närheten av den. Tänkte springa lite tusingar. Var en sväng förbi Sollentunavallen men där var det någon form av tävling. Sedan antar jag att den för det mesta är låst när det inte är folk där. Är det samma visa även på Lötsjö-vallen tror du?

mirrranda
2007-05-17, 11:01
Jag antar att du menar sundbybergs idrottsplats?

Jag vet faktiskt inte huruvida de är några speciella öppettider eller inte. De tusingar jag kör brukar jag ta på kristinebergs ip. Fast jag minns när jag var yngre och spelade fotboll på sund ip, nog var det alltid öppet och tomt. Ska nog ta en sväng förbi och kolla läget själv tror jag, annars har väl du kanske inte spånga ip allt för långt ifrån dig heller? Där har jag trallat en del, och det är en riktigt snabb bana.

Hoppas detta gav någonting *rolleyes*

mirrranda
2007-05-17, 11:04
Ons 16 maj

GYM

Dips
KV 6, 6, 6

Hantelpress
11,5kg 10, 10, 10

Baksida axlar, maskin
15kg 8, 8, 8

Axelpress
10kg 8, 8, 6

Hantelrodd
14kg 8, 8, 8

Sittande ländrygg
40kg 8, 8, 8

Ett överkroppspass med lite fokus på axlar. Kände mig trött i kroppen från tisdagens löppass men hyffsat nöjd med passet :)

ramagoen
2007-05-17, 12:06
Bra pass och spec. dips! :thumbup: :)

Eddie Vedder
2007-05-17, 12:10
Bra pass där Miranda!:thumbup: Ni är starka både du å din syster uppenbarligen.:)

Btw: Vet du nånting om vad din uppgift som funktionär kommer vara på lördag? Skall du stå och dirigera oss vilsna löpare lr ha ansvar i sekretariatet etc.?

mirrranda
2007-05-17, 12:14
Bra pass där Miranda!:thumbup: Ni är starka både du å din syster uppenbarligen.:)

Btw: Vet du nånting om vad din uppgift som funktionär kommer vara på lördag? Skall du stå och dirigera oss vilsna löpare lr ha ansvar i sekretariatet etc.?

Jag är starkare;)

Jag har försökt luska lite ang omklädningsrum och sånt utan något resultat. Angående min uppgift så tror jag nog att jag kommer att vara "Pil" igen, det var jag på tömilen i höstas, stod och dansade med en pil åt rätt håll, haha fy vad jag hade skoj. Så om den möjligheten finns så ska jag hugga den :hbang: (och då garanterar jag att du inte missar mig, så lova att vinka!)

Eddie Vedder
2007-05-17, 12:17
Så om den möjligheten finns så ska jag hugga den :hbang: (och då garanterar jag att du inte missar mig, så lova att vinka!)

Det ska bli kul i såna fall, du vet hur jag ser ut va?

Jesüs
2007-05-17, 12:18
Trevligt att se att såväl motivation och resultat börjar återfinna sig! Kämpa på!

Yankeee
2007-05-17, 12:20
Blir det UU nästa år? :)

mirrranda
2007-05-17, 12:24
Det ska bli kul i såna fall, du vet hur jag ser ut va?

På ett ungefär, fast inte i ansiktet, du visar ju bara dina abs på bild *rolleyes*

Trevligt att se att såväl motivation och resultat börjar återfinna sig! Kämpa på!

Tack så mycket!

Blir det UU nästa år?

Åh jag skulle verkligen vilja det, i alla fall "korta" distansen. Hade ju en dröm om att köra det iår men det blev ju aldrig av. Inför nästa år ska jag försöka ge det en chans på riktigt, det är ju ändå en dröm jag :)

Blir det UU för dig en dag?

Yankeee
2007-05-17, 12:27
Åh jag skulle verkligen vilja det, i alla fall "korta" distansen. Hade ju en dröm om att köra det iår men det blev ju aldrig av. Inför nästa år ska jag försöka ge det en chans på riktigt, det är ju ändå en dröm jag :)

Blir det UU för dig en dag?

Låter bra det, är säkert inga problem för dig om du bara vill :)

Jajo, vi är ett gäng från kolo som "ska" springa 2008. Får väl se hur det blir med den saken. För min del känns 5 varv aningen för långt, blir väldigt glad om jag klarar 3. Ska försöka träna så gott jag kan till nästa år iallafall.

machine gun
2007-05-17, 12:29
Jajo, vi är ett gäng från kolo som "ska" springa 2008. Får väl se hur det blir med den saken. För min del känns 5 varv aningen för långt, blir väldigt glad om jag klarar 3. Ska försöka träna så gott jag kan till nästa år iallafall.

Jo, det är ju sagt så. Men 45 km får räcka ;)

Eddie Vedder
2007-05-17, 12:29
På ett ungefär, fast inte i ansiktet, du visar ju bara dina abs på bild *rolleyes*

Om du inte har ändrat inställningar så hittar du icke-censurerade träningsbilder på sidan 82 och 84.

Inte otänkbart att jag kommer va klädd ungefär så under loppet oxå, beror på vädret.

Dessutom kommer jag ha ett ljusblått snöre runt huvvet för att hålla hårdrockshåret på plats!:hbang:

mirrranda
2007-05-17, 12:31
Låter bra det, är säkert inga problem för dig om du bara vill :)

Jasså, här får man höra ;) Okej, count me in. Jag ska göra mitt bästa för att uppfylla löftet! Blir skoj, nu fick jag en till morot.

Vilka fler är inne på mardrömstävlingen? :Virro

Yankeee
2007-05-17, 12:34
Jasså, här får man höra ;) Okej, count me in. Jag ska göra mitt bästa för att uppfylla löftet! Blir skoj, nu fick jag en till morot.

Gott!

Om jag kommer ihåg rätt, jax, skaparn, machine_gun, edvin(?), noodles(?) och jag. Ber om ursäkt om jag har glömt någon.

machine gun
2007-05-17, 12:34

Det diskuterades i marathontråden i träningsdelen förut. Tror det till slut blev jag, Yankeee, Jax, skaparn och eventuellt edvin, wintersnowdrift och Ironwoman (de verkade inte lika tvärsäkra i tråden, vi får övertyga dem). Vinnaren får ett Maxmål av var och en av förlorarna :D

EDIT: Justja, Noodles ska ju vara med. Vad han än säger.

LadyInsane
2007-05-17, 12:40
Det diskuterades i marathontråden i träningsdelen förut. Tror det till slut blev jag, Yankeee, Jax, skaparn och eventuellt edvin, wintersnowdrift och Ironwoman (de verkade inte lika tvärsäkra i tråden, vi får övertyga dem). Vinnaren får ett Maxmål av var och en av förlorarna :D

EDIT: Justja, Noodles ska ju vara med. Vad han än säger.

Om det gäller nästa års tävling är jag också med! Det blir ingen konst att få till en tillräcklig kondition tills dess. Sen om knäna pallar är en annan fråga, men med tanke på att det är terräng borde man klara av det. :)

mirrranda
2007-05-17, 15:17
Sweet! Då blir vi många som utmanar extreme mitt i natten, absolut ett gäng (friska?) människor :D

mirrranda
2007-05-17, 15:20
Tors 17 maj

Stack ut och rastade benen en stund, blev en långsam och mysig runda.

Jag tänkte bara berätta om min nya träningsidé som innebär att jag satsar på tempo varannan vecka, och mängd varannan. Till exempel denna vecka med 20km i tisdags, 10km idag och ytterliggare 6km ikväll och därefter långlopp på söndag. Förhoppningsvis 50+vecka. Nästa vecka däremot blir det fokus på intervaller och försök på en riktigt snabb mil. Variation ftw :cool:

10km
57.22
5.44/km

machine gun
2007-05-17, 22:34
Attans! Där rök min garanterade pallplats! (det brukar vanligtvis vara max 3 kvinnliga deltagare i UU light)

mirrranda
2007-05-19, 17:50
Lör 19 maj

Vilodag inför morgondagens stundande långlopp. Vet inte om det blev så mycket vila egentligen, var funkis på Kungsholmen runt där jag tjoade till jag stupade.

Dagen var riktigt fin tills spöregnet kom och det blev en mil hem på cykeln i motvind och regn, höll ärligt talat på att flyga av tranebergsbron :MrT:

Tog det i alla fall relativt lugnt, drygt 30km på cylkeln.

Fick en skymt av Eddie, Edvin och Eva, bra jobbat idag :thumbup:

mirrranda
2007-05-20, 13:45
Sön 20 maj

Jaarå, då var årets första tre-milare avklarad! :thumbup:

Kände mig extremt motiverad av alla löpare igår och hade ju ett inplanerat långpass under söndagen, frågan var bara hur långt. Började dåligt med riktig stelhet i benen, tänkte att nu gick det väl åt helsicke med långloppet men det gav med sig tids nog. Stack ut vid elva-tiden och var inte förberedd för hettan men klarade mig ganska bra och hade en trevlig runda fram till 20km, då slog värskebristen till (springer aldrig med vatten på träning).

Hade redan här bestämt mig för 30 så det var bara att mata på, vid 25km var jag så snurrig i huvudet att jag anföll en kvinna och tiggde om hennes vattenflaska som hon snällt lånade ut. 3 trötta kilometrar hem och en halvliter vatten, huvudet slutade snurra och sedan ut på gatan igen, kan ju inte sluta vid 28km heller. Brände av sista 2km i den snabbaste takt jag klarade av, och sedan fick jag sätta mig ned :D Mycket skönt :hbang:

Löpning, grusstig/asfalt
30km
2.47.39
5.35/km
Maxfart 3.54
Puls 171
Max 185

floppix
2007-05-20, 13:48
Sön 20 maj
/.../klarade mig ganska bra och hade en trevlig runda fram till 20km, då slog värskebristen till (springer aldrig med vatten på träning).

Vaaaaansinnigt dumt!*gah!*

mirrranda
2007-05-20, 13:50
Vaaaaansinnigt dumt!*gah!*

Jag hatar verkligen värskebälten, men jag ska inte göra om detta igen. Får bli en vattenflaska i diket eller ngt liknande :em:

floppix
2007-05-20, 13:54
Jag hatar verkligen värskebälten, men jag ska inte göra om detta igen. Får bli en vattenflaska i diket eller ngt liknande :em:

Jag trodde också att jag hatade det, men:

Magnifikt härligt långpass, lycklig som ett barn att kunna lita på min träning och lita på min kropp igen! 15-20sek snabbare/km nu när jag sprang ensam, och samtidigt lägre arbetspuls eftersom jag inte pratade massa skit under passet. Även första gången med vätska och vätskebälte. Hade inbillat mig att det skulle vara obehagligt, men vi är jättebra kompisar nu, det kramade så mysigt runt midjan hela vägen. Drack 1,5dl vatten och det är inte så mycket, men möjligt att det gav lite mer ork ändå. Tar med mer nästa vecka!

Vattenflaska i diket funkar också! Se upp så nån uteliggare inte börjar surpla ur den bara (har en kompis som tränade för maran som lämnade gel+vatten i ett dike, när han kom dit satt en alkis och åt på det...)

mirrranda
2007-05-20, 16:00
Mån
Tis - 20km, 1.45.37
Ons Gym; triceps/axlar/bröst
Tors - 10km, 57.22
Fre
Lör - 30km cykel
Sön - 30km, 2.47.39

Summa:
Träningsdagar/Pass = 5/5
Löpning: 60km
Cykling: 30km
Styrka: 1h

Är definitivt nöjd med mängden km denna vecka! Var riktigt länge sedan jag kom upp den här mängden. Desto värre på styrkefronten kan man ju säga, men det blir fokus på styrka och snabbhet nästa vecka med mycket gym och intervaller.

Nitrometan
2007-05-20, 16:12
CamelBak har lite olika varianter på bälten.

http://static.backcountry.com/images/items/medium/CAM0137/ALMGRP.jpg

mirrranda
2007-05-20, 19:19
CamelBak har lite olika varianter på bälten.

http://static.backcountry.com/images/items/medium/CAM0137/ALMGRP.jpg

Sant, ska kolla upp det, det är ju inte som vätskebälten direkt.

Yankeee
2007-05-20, 19:23
Tveksamt om camelbak är så mycket bättre val. Är lite störigt samt att det är svårare att dricka medans man springer(tycker jag iaf).

Bra sprunget också så klart :)

mirrranda
2007-05-20, 19:24
Tveksamt om camelbak är så mycket bättre val. Är lite störigt samt att det är svårare att dricka medans man springer(tycker jag iaf).

Bra sprunget också så klart :)

Danke!

Har ju hört det, har dock inga egna erfarenheter. Det får bli att söka upp någon polares och testköra. Kör du med vätskebälte btw?

Yankeee
2007-05-20, 19:32
Har ju hört det, har dock inga egna erfarenheter. Det får bli att söka upp någon polares och testköra. Kör du med vätskebälte btw?

Testa själv lär vara bäst :) Har både camelbak och vätskebälte, använder ingen utav dem då jag aldrig springer sådana sträckor att det är nödvändigt med vätska. Tycker mest de är ivägen. Camelbak:en sitter iof klockrent på kroppen, men är mer omständig. Fast skulle jag springa säg 40-50 km skulle jag nog köra med camelbak utan tvekan, sitter som sagt bättre och håller mer vätska.

mirrranda
2007-05-20, 19:34
Testa själv lär vara bäst :) Har både camelbak och vätskebälte, använder ingen utav dem då jag aldrig springer sådana sträckor att det är nödvändigt med vätska. Tycker mest de är ivägen. Camelbak:en sitter iof klockrent på kroppen, men är mer omständig. Fast skulle jag springa säg 40-50 km skulle jag nog köra med camelbak utan tvekan, sitter som sagt bättre och håller mer vätska.

Tack, vilket bra tips! Ska nog få fram något bra :)

floppix
2007-05-20, 20:05
Tack, vilket bra tips! Ska nog få fram något bra :)

Jag har en kamelbak. Som jag har vunnit... Har plockat ur vätskesystem + slangar och brukar transportera lite annat i den om jag måste transportjogga (yes jag har små ombyteskläder! XD ) Kan stoppa in slangar och vattenpåsar igen om du vill prova. Men jag tror nog bälte är smidigare ändå...

edvin
2007-05-20, 21:20
Sön 20 maj

Jaarå, då var årets första tre-milare avklarad! :thumbup:

Kände mig extremt motiverad av alla löpare igår och hade ju ett inplanerat långpass under söndagen, frågan var bara hur långt. Började dåligt med riktig stelhet i benen, tänkte att nu gick det väl åt helsicke med långloppet men det gav med sig tids nog. Stack ut vid elva-tiden och var inte förberedd för hettan men klarade mig ganska bra och hade en trevlig runda fram till 20km, då slog värskebristen till (springer aldrig med vatten på träning).

Hade redan här bestämt mig för 30 så det var bara att mata på, vid 25km var jag så snurrig i huvudet att jag anföll en kvinna och tiggde om hennes vattenflaska som hon snällt lånade ut. 3 trötta kilometrar hem och en halvliter vatten, huvudet slutade snurra och sedan ut på gatan igen, kan ju inte sluta vid 28km heller. Brände av sista 2km i den snabbaste takt jag klarade av, och sedan fick jag sätta mig ned :D Mycket skönt :hbang:

Löpning, grusstig/asfalt
30km
2.47.39
5.35/km
Maxfart 3.54
Puls 171
Max 185

Bra pass! Shit att dra upp pulsen i 185 på distans pass. Det är bra. Tvivlar på att jag ens har det som maxpuls. :D

Ang. vätskebälte så kör jag själv med ett 8 flaskors prefekta. Tycker det funkar riktigt bra upp till 6 flaskor. Blir lite väl tungt när man har alla 8. Men 6 flaskor räcker långt. Speciellt för dig som inte verkar vara så törstig. Dom är går rätt bra att dricka ur i farten, eftersom dom är så små smidiga. Sedan kan man ju flytta runt flaskorna lite under turen, vilket inte är helt dumt det heller.

Eddie Vedder
2007-05-22, 05:00
Va inne på Studenterna.nu och kollade lite bilder, såg dej på "lagbilden" inför S:t Eriksloppet.:thumbup:

Jag står i valet och kvalet mellan det loppet och Lidingöloppet i dagsläget och behöver lite "input" från andra. Lidingöloppet är ju längre och tuffare än Kungsholmen runt, med andra ord roligare att ha klarat av iom att det är en nivå högre.
S:t Eriksloppet verkar betydligt trevligare (jag gillar att apringa i stadsmiljö) samt att jag tippar på att det är mindre trängsel och större chans till bra tid där. En bra chans att se hur långt jag utvecklats sen Kungsholmen runt på likvärdig runda lixom.

Så vad tycker Du? Alltså inte så att du skall avgöra åt mej, bara kul å höra från en som sprungit båda.

-"Anmäl dej till båda såklart!" accepteras inte som svar.:D

Noodles
2007-05-22, 05:38
Jag är inte så observant så det tog ett tag innan jag upptäckte din journal. Ska bli kul att följa den!

Tydligen ingår jag i Team Kolo i UU nästa år.

Eva_E
2007-05-22, 07:15
Här har det hänt en del sen jag tittade sist!
1. 2 mil utan vätska går utmärkt, men inte 3...
3. Jag är ev. spekulant på UU nästa år jag med.

Bra träningsupplägg med "varannanvecka-mängder" förresten! Skulle vara kul att få lite mer detaljer om hur stor variation du då tänkt dig mellan veckorna. I mängd ligger vi ju rätt lika du och jag, även om din hastighet är liiiite högre...

PS. Vet du om någon Student kommer till Botkyrkamilen? Jag fick alldeles utmärkt oavsiktligt coaching av Lorenzo senast!

Eva

mirrranda
2007-05-22, 20:44
Bra pass! Shit att dra upp pulsen i 185 på distans pass. Det är bra. Tvivlar på att jag ens har det som maxpuls.

Alla är bra unika va?

Jag körde en sökning kring pulsträning och kunde räkna ut mina pulsvärden, det är sant, att snitta på 175 var ju faktiskt ganska högt, ca 80% av pulsen. Vet inte rikigt vad det innebär om jag ska vara ärlig, har hört av triathleter att det är grymt att kunna arbeta under lång tid utan att pulsen går för lågt, å andra sidan borde jag väl ligga på lägre puls vid långdistans? Lite funderingar, tror faktiskt att jag hade lägre puls vid förra årets långlopp, å andra sidan hade jag ju 30km i benen från bara några dagar tillbaka. :Virro

Belastning Puls
100% 209
90% 193
80% 176
70% 160
60% 143
50% 127
40% 111
30% 94
20% 78
10% 61

Va inne på Studenterna.nu och kollade lite bilder, såg dej på "lagbilden" inför S:t Eriksloppet.

Jag står i valet och kvalet mellan det loppet och Lidingöloppet i dagsläget och behöver lite "input" från andra. Lidingöloppet är ju längre och tuffare än Kungsholmen runt, med andra ord roligare att ha klarat av iom att det är en nivå högre.
S:t Eriksloppet verkar betydligt trevligare (jag gillar att apringa i stadsmiljö) samt att jag tippar på att det är mindre trängsel och större chans till bra tid där. En bra chans att se hur långt jag utvecklats sen Kungsholmen runt på likvärdig runda lixom.

Så vad tycker Du? Alltså inte så att du skall avgöra åt mej, bara kul å höra från en som sprungit båda.

-"Anmäl dej till båda såklart!" accepteras inte som svar.

Jag måste erkänna att jag inte har en massa kärlek till steriksloppet direkt, visst är det ett skönt lopp med den perfekta distansen (vilket jag tycker att halvmara är) men å andra sidan kan jag inte känna någon spec kärlek till loppet, spec eftersom det är ett varv i stockholm, och loppet runt stockholm (för mig) är maran *cupid*

Sedan hör det ju till att Lidingöloppet är grymt roligt ! Kämpa sig fram bland stock och sten med massa andra tokar, det är ju underbart, och så fullt med backar också :hbang:

Mitt tips är ändå Lidingö eftersom känslan av att klara av ett Lidingölopp går bra mycket högre än att traska fram på en asfaltshalvmara (å andra sidan inget fel på det).

Äh Spring båda :D (men helst lidingö...;) )

mirrranda
2007-05-22, 20:48
Jag är inte så observant så det tog ett tag innan jag upptäckte din journal. Ska bli kul att följa den!

Tydligen ingår jag i Team Kolo i UU nästa år.

Skoj! Vi får hoppas på att det inte blir en kall vår :D

Här har det hänt en del sen jag tittade sist!
1. 2 mil utan vätska går utmärkt, men inte 3...
3. Jag är ev. spekulant på UU nästa år jag med.

Bra träningsupplägg med "varannanvecka-mängder" förresten! Skulle vara kul att få lite mer detaljer om hur stor variation du då tänkt dig mellan veckorna. I mängd ligger vi ju rätt lika du och jag, även om din hastighet är liiiite högre...

PS. Vet du om någon Student kommer till Botkyrkamilen? Jag fick alldeles utmärkt oavsiktligt coaching av Lorenzo senast!

Eva

Jag funderade först på att faktsikt köra varannan mängd - och varannan tempovecka. Nu är ju läget det att med en xtrem mängd som senaste veckan, 60km kan ju inte kroppen återhämta sig tillräckligt snabbt för att man ska klara av att köra en del kvalitativa tempopass direkt veckan därpå. Därför blir det väl kanske 2,5 el 3 veckorsperioder där jag först fokuserar på mängd och därefter tempo. Denna vecka tex är ju tempo men ett tempopass vet jag inte om kroppen klarar av bara 3 dagar efter 3 mil så jag får se hur det blir. Poängen är i alla fall att variera veckorna framöver :)

Vet inte så mycket om botkyrkamilen tyvärr! Men kolla hemsidan, bör ju stå om det är någon smurf anmäld :D

mirrranda
2007-05-22, 20:52
Tis 22 maj

1 hel vilodag sedan 3-milaren, sedan blev det gym. Vila är inte min grej, tränade dock inte benen :thumbup:

Chins
KV 2, 2
79% 5, 5

Dips
KV 6, 6, 6

Axelpress m. hantlar
10kg 8
11,5kg 6, 6, 6

Baksida axlar (maskin)
15kg 10, 10

Hantelpress
11,5kg 8, 8, 8

Stångrodd
35kg 8, 8, 8

Sittande ländrygg
40kg 10
45kg 8

Benlyft
10, 10, 10

Kände mig stark idag, och uppskattade gymet mer än ad jag har gjort på länge. Blev ett överkroppspass med lite blandade övningar. Vad mer borde jag lägga till för att få ett komplett överkroppspass?

Eddie Vedder
2007-05-22, 20:59
Sedan hör det ju till att Lidingöloppet är grymt roligt ! Kämpa sig fram bland stock och sten med massa andra tokar, det är ju underbart, och så fullt med backar också :hbang:

Mitt tips är ändå Lidingö eftersom känslan av att klara av ett Lidingölopp går bra mycket högre än att traska fram på en asfaltshalvmara (å andra sidan inget fel på det).

Äh Spring båda :D (men helst lidingö...;) )

Det går alldeles för långsamt för dej Miranda, under tiden det har tagit för dej att lägga in ditt veto i frågan är jag redan anmäld till Lidingöloppet.

Du måste vara mer aktiv på forumet om du ska hinna med i förändringarna.:D

Ett bra pass dessutom, variationen med gymmet lockar alltid när man sprungit mycket.:thumbup:

mirrranda
2007-05-22, 21:08
Det går alldeles för långsamt för dej Miranda, under tiden det har tagit för dej att lägga in ditt veto i frågan är jag redan anmäld till Lidingöloppet.

Du måste vara mer aktiv på forumet om du ska hinna med i förändringarna.:D

Ett bra pass dessutom, variationen med gymmet lockar alltid när man sprungit mycket.:thumbup:

Mehhh, jag jobbar, går i skolan, lagar mat och tränar jämt juuuuu *slap* hur ska man hinna med allt..? :Virro

Men grattis till ett bra val iaf! Får ta och anmäla mig sj också vafan, det har jag väl tid på mig att göra? Oj, nu blir jag aldelldes skakis ju..

ett annat lopp för övrigt som jag suktar efter mer än något annat:

http://www.sormlandultra.se/ *cupid*

LadyInsane
2007-05-22, 21:36
Tis 22 maj

1 hel vilodag sedan 3-milaren, sedan blev det gym. Vila är inte min grej, tränade dock inte benen :thumbup:

Chins
KV 2, 2
79% 5, 5

Dips
KV 6, 6, 6

Axelpress m. hantlar
10kg 8
11,5kg 6, 6, 6

Baksida axlar (maskin)
15kg 10, 10

Hantelpress
11,5kg 8, 8, 8

Stångrodd
35kg 8, 8, 8

Sittande ländrygg
40kg 10
45kg 8

Benlyft
10, 10, 10

Kände mig stark idag, och uppskattade gymet mer än ad jag har gjort på länge. Blev ett överkroppspass med lite blandade övningar. Vad mer borde jag lägga till för att få ett komplett överkroppspass?

Rygg, Triceps, Axlar, Bröst, Biceps, Korsrygg, Mage

Fett najs len....;)

(Men syrran kör crunches på boll, du har ju också problem med ryggen). *kissass*

LadyInsane
2007-05-22, 21:37
Mehhh, jag jobbar, går i skolan, lagar mat och tränar jämt juuuuu *slap* hur ska man hinna med allt..? :Virro

Hon hinner inte ens umgås med mig! Damn att kollo ska sno hennes tid, jag spammar tillräckligt för oss båda...:D

mirrranda
2007-05-23, 06:53
Hon hinner inte ens umgås med mig! Damn att kollo ska sno hennes tid, jag spammar tillräckligt för oss båda...:D

Du ger mig dåligt samvete biat** *slap*

Love u *kissass*

Milia
2007-05-23, 07:07
Jag kan bara slå ett slag för camelback. Jag köpte en ryggsäcksliknande som rymmer 1 liter (självklart behöver man ju inte fylla hela) och det går inte att jämföra med vätskebälte.
För mig så glider bara bältet upp i midjan och skumpar jättemycket hela tiden, medan camelbacken sitter som ett smäck! Jag tycker inte alls det är svårt att dricka ur den heller.

mirrranda
2007-05-24, 11:58
Ons 23 maj

Första passet efter tre-milare, en hel vilodag plus en gymdag och sedan kunde jag inte låta bli att sticka ut och springa lite.

Gick extremt långsamt, men fyfasen vad pigg och glad jag kände mig! Solen gassade och benen studsade vackert i asfalten, filosoferade en hel del kring alla grejer jag har att vara glad över. Inte nog med att träningen går riktigt bra just nu, sista skrivuppgiften är inlämnad och studenten hägrar den 8e juni, jag är storförälskad, har ett nytt jobb där jag trivs och får högre lön samt går ut med över 19 i snitt. Känner mig väldigt lycklig nu med den stundande sommaren dessutom.. *cupid*

Löpning, grus
10km
58.19
5.49/km

mirrranda
2007-05-24, 12:01
Tors 24 maj

Benen kändes lite stumma när jag vaknade så jag bestämde att det inte skulle bli någon löpning, fick bli cykling istället! :thumbup:

Det blev en blandad kompott med mycket terräng då bi körde extreme banan i ursvik (jag vet, man får egentligen inte cykla där, men till mitt försvar går ju mountainbikespåret nästan hela tiden på extreme...)

Cykling, terräng
21km
1.40.37
12.6km/h
Puls 139
Maxpuls 186

Noodles
2007-05-24, 14:01
Ons 23 maj

Första passet efter tre-milare, en hel vilodag plus en gymdag och sedan kunde jag inte låta bli att sticka ut och springa lite.

Gick extremt långsamt, men fyfasen vad pigg och glad jag kände mig! Solen gassade och benen studsade vackert i asfalten, filosoferade en hel del kring alla grejer jag har att vara glad över. Inte nog med att träningen går riktigt bra just nu, sista skrivuppgiften är inlämnad och studenten hägrar den 8e juni, jag är storförälskad, har ett nytt jobb där jag trivs och får högre lön samt går ut med över 19 i snitt. Känner mig väldigt lycklig nu med den stundande sommaren dessutom.. *cupid*

Löpning, grus
10km
58.19
5.49/km

Bortse från tempot och ta med dig den sköna känslan. Kul att benen kunde kännas så bra efter tremilaren. Vissa dagar njuter man av varenda meter man springer.

mirrranda
2007-05-25, 17:55
Bortse från tempot och ta med dig den sköna känslan. Kul att benen kunde kännas så bra efter tremilaren. Vissa dagar njuter man av varenda meter man springer.

Så sant! Fast nu, några dagar efteråt känns det som om tröttheten kommit ikapp benen, speciellt med terrängcyklingen igår, sånt dödar :)

mirrranda
2007-05-25, 18:01
Fre 25 maj

GYM!

Dips
KV 8, 8, 6 - Det börjar arta sig..!

Hantelpress
14kg 6, 6, 6

Axelpress
11,5kg 8, 6, 6

Stångrodd
35kg 8, 8, 8

Chins
79% av vikten - 5, 5
86% - 3

Utfall i smith
50kg 8, 8, 8

Knäböj i smith
50kg 8, 8, 8

Bicepscurls
10kg 10, 8

Tränade ben för första gången på länge, har så svårt att få in det i schemat. Imorgon blir det i alla fall hel vilodag så jag körde lite lätt helkropp. Utfallen kändes riktigt bra, tar nog 60 nästa gång och knäböjen kändes inte överhuvudtaget, om det inte vore för min svaga ländrygg hade jag lassat på PB, dvs 80kg.

Dessutom:

Transportcykling
1.05.03
18km
16.6km/h

mirrranda
2007-05-27, 18:29
Sön 27 maj

Terränglöpning, Ursvik
5km
26.57
5.24/km
Puls 158

Långsam femma direkt efter 7h arbete, kände verkligen av benövningarna på gymet från i fredags *mini* men det lugnade sig efter en stund. Kände varken för mer eller mindre idag, kroppen är i ett trött tillstånd, men det känns ändå riktigt bra träningsmässigt.

+

Transportcykling 10km

machine gun
2007-05-27, 18:58
GÅR det ens att cykla Xtreme-spåret? Det känns som att flera av backarna som är av mer bergsgetklättringkaraktär borde kunna orsaka tvärstopp alternativt framåt- eller bakåtvolter (beroende på om de är uppåt eller nedåt).

Angående vätska, så har jag ett Perfekta 5-flaskors och det är superbra. Känns knappt att man har det på sig. Trodde det skulle kännas klumpigt, men det gör det verkligen inte.

mirrranda
2007-05-28, 14:44
GÅR det ens att cykla Xtreme-spåret? Det känns som att flera av backarna som är av mer bergsgetklättringkaraktär borde kunna orsaka tvärstopp alternativt framåt- eller bakåtvolter (beroende på om de är uppåt eller nedåt).

Hah Xtreme svåret är mycket enklare än den riktiga mtb-banan, det var just därför vi valde den :) Det går dessutom bra mycket snabbare att cykla extreme trots att mtb-banan bara är 15km. Men du har rätt i att det finns backar som verkligen suger musten ur benen :D

mirrranda
2007-05-28, 14:51
Mån 28 maj

Seghet i hela kroppen, känner mig minst sagt hängig. Blev ett snabbt pass på gymet med höga reps.

GYM

Dips
6, 6, 6

Hantelpress
11,5kg 10, 10, 10

Hantelrodd
16kg 6, 6, 6

Smalbänk
25kg 12, 12, 12

Axelpress
11,5kg 6, 6, 6

Sedan vart jag för less, så jag gick hem... :Virro

machine gun
2007-05-28, 15:53
Hah Xtreme svåret är mycket enklare än den riktiga mtb-banan, det var just därför vi valde den :) Det går dessutom bra mycket snabbare att cykla extreme trots att mtb-banan bara är 15km. Men du har rätt i att det finns backar som verkligen suger musten ur benen :D

Men alltså, menar du att det går att cykla uppför t.ex. 240 m-backen där strax innan 4 km? Den är ju i princip lodrät och det är ju bara en massa rötter och skit. Samma sak med några andra backar som visserligen är nedför, men så branta att man nästan fick klättra, jag skulle verkligen inte vilja stupa ner med en cykel där. Men klarar du det är jag helt klart imponerad!

Mtb-spåret du pratar om är väl NICK-spåret? Trodde det var 10 km, har de dragit om sträckan? Har hört att det ska vara riktigt tekniskt och meckigt och sånt är ju kul, men lodräta stup vill jag helst undvika när jag cyklar, är det mkt sånt där med?

mirrranda
2007-05-28, 17:30
Men alltså, menar du att det går att cykla uppför t.ex. 240 m-backen där strax innan 4 km? Den är ju i princip lodrät och det är ju bara en massa rötter och skit. Samma sak med några andra backar som visserligen är nedför, men så branta att man nästan fick klättra, jag skulle verkligen inte vilja stupa ner med en cykel där. Men klarar du det är jag helt klart imponerad!

Mtb-spåret du pratar om är väl NICK-spåret? Trodde det var 10 km, har de dragit om sträckan? Har hört att det ska vara riktigt tekniskt och meckigt och sånt är ju kul, men lodräta stup vill jag helst undvika när jag cyklar, är det mkt sånt där med?

För det första menade jag att mtb-spåret bara är 10km, usch *slap* till mig! och du har rätt i att 240m backen vore ett självmord att cykla uppför (där blir det ju mest att dra upp cykeln så snabbt som möjligt) men många backar som verkar svåra tar man sig faktiskt uppför, det är därför det är så pass bra träning, växla till lätt, ställa sig och bara pumpa :D fast jag kan erkänna att jag har lite sår här och var då jag fallit av cykeln i skogen :Virro

machine gun
2007-05-28, 17:36
Jag tycker att det är lättare att cykla relativt brant (dvs inte 240-backen, men mer normalt branta backar) uppför än när det är riktigt brant nedför och cykeln hotar med framåtvolter :Virro

Har upptäckt att terrängcykling är riktigt skoj. Tyvärr har vi bara en bra mtb i det här hushållet och den tillhör sambon (min duger väl i krig, men är inte så mkt att hänga i granen i övrigt). Lidingö terrängtriathlonsprint till hösten? :naughty:

machine gun
2007-05-28, 20:23
Jag är ev. spekulant på UU nästa år jag med.

... och där rök definitivt min garanterade pallplats. Bara att lägga sig i hårdträning alltså :thumbup:

Mirre: Planerar du att starta i Sörmlandsultran redan i år eller tar du den nästa år? Kommer du träna nåt mer med Studenterna eller kör du på själv framöver? Hur sjutton lägger man upp träning för ultradistanser egentligen? *tusen frågor* :em:

mirrranda
2007-05-28, 21:13
... och där rök definitivt min garanterade pallplats. Bara att lägga sig i hårdträning alltså :thumbup:

Mirre: Planerar du att starta i Sörmlandsultran redan i år eller tar du den nästa år? Kommer du träna nåt mer med Studenterna eller kör du på själv framöver? Hur sjutton lägger man upp träning för ultradistanser egentligen? *tusen frågor* :em:

Frågan är snarare om det finns en möjlighet för det, för ju mer jag tänker på det desto mer vill jag det. Utan tidsmål då såklart, utan bara att ta mig runt, och jag tror att det skulle kunna gå. Sedan är det ju viktigt att jag då får en bra sommar och höst. Med studenten på intåg och en ganska oplanerad sommar och höst tror jag att jag kan fokusera ganska hårt på träningen, annars finns ju inte möjligheten där direkt, men endast med deltidsarbete så kan det ju gå! Fast å andra sidan kanske jag är i Italien osv, tiden är ganska oplanerad. Kort sagt, jag vill testa i år om jag kan :D

Ang studenterna så har jag inte förnyat medlemsskapet av den anledningen att jag inte har någon aning om vart livet leder det närmaste året, just därför blir det även färre tävlingar, är ju inte billigt att tävla när det inte är subventionerat :confused: (vad det nu heter..)

Vad var sista frågan? Ajuste! Jo ang distanser så ska jag göra kroppen mer mottaglig för tremilare en tid framöver. Jag tror inte på att pressa mig över 3 mil i det närmaste stadiet eftersom återhämtningen är så lång därefter, men att fokusera på att få många tremilare i benen är första målet. Att därefter kanske fokusera på en maradistans är ju inte omöjligt, kanske rentav blir en i höst. Lite flummiga svar här, men som sagt så är det så mycket som inte är planerat så det är svårt att veta ;)

Eddie Vedder
2007-05-28, 21:17
Jasså du har valt att inte fortsätta för klubben? Hur känns det då? Sentimentalt?

Det här kanske är ett tecken på att vi borde dra ihop ett seriöst "Team kolo runners" lr liknande:thumbup:(fritt fram för andra namnförslag:D)

mirrranda
2007-05-28, 21:21
Jasså du har valt att inte fortsätta för klubben? Hur känns det då? Sentimentalt?

Det här kanske är ett tecken på att vi borde dra ihop ett seriöst "Team kolo runners" lr liknande:thumbup:(fritt fram för andra namnförslag:D)

Nja, kan inte säga att jag har slutat heller, det ligger liksom på is just nu *rolleyes*

Kolo team, why not ;) I´m in, gemensamma träningar i Degerfors?

Eddie Vedder
2007-05-28, 21:28
Kolo team, why not ;) I´m in, gemensamma träningar i Degerfors?

Hehe, ja det vore väl lämpligt att vara i Dfs?;)

Nämen allvarligt talat, skulle det finnas intresse att representera kolo på nåt lopp lr så kan det troligtvis ordnas. :cool:

mirrranda
2007-05-28, 21:30

Nämen allvarligt talat, skulle det finnas intresse att representera kolo på nåt lopp lr så kan det troligtvis ordnas. :cool:

Ja, bellmanstafetten är ju en klassiker; 5*5km och picknick efteråt :D

(btw, därifrån är min bild <----- )

mirrranda
2007-05-28, 21:43
Vecka 22

Mån
Tis - Gym 1h
Ons - Löpning 10km, 58.19
Tors - Terrängcykling 21km, 1.40.37
Fre - Gym 1h + Cykel 18km
Lör -
Sön - Löpning 5km, 26.58 + Cykel 10km

Summa:
Träningsdagar/Pass = 5/5
Löpning: 15km
Cykling: ca 50km
Styrka: 2h

Usch känns som ingen löpning alls.. Men jag får gotta mig med att kroppen faktiskt behöver vila också. Känner för både tempo och mängd nästa vecka, får bli någon kombo där. Måste dessutom erkänna att dagsformen är ganska hängig, men blir väl bättre med alla mottagningar och studentfirandet de nästkommande 2 veckorna :hbang: :hbang:

LadyInsane
2007-05-28, 23:32
Måste dessutom erkänna att dagsformen är ganska hängig, men blir väl bättre med alla mottagningar och studentfirandet de nästkommande 2 veckorna :hbang: :hbang: [/i]

Bättre? :D U think?*whistle*

Noodles
2007-05-29, 07:55

Med tanke på hur många löparjournaler det ploppat upp kan jag tänka mig att det blir tuff konkurrens för att ens få en plats i Team Kolo. :D

machine gun
2007-05-29, 10:26
Med tanke på hur många löparjournaler det ploppat upp kan jag tänka mig att det blir tuff konkurrens för att ens få en plats i Team Kolo. :D

Jag skulle inte ha en chans. Möjligen som inkvoterad i damlaget då :D

Däremot har Team Kolo en given konkurrent i Bellmanstafetten: http://www.halso.info/forum/t-28270.html Ställer h-info upp, så måste ju kolo svara med samma mynt. Jag kan springa för båda, haha.

Eddie Vedder
2007-05-29, 12:26

Jag skulle inte ha en chans. Möjligen som inkvoterad i damlaget då :D

Däremot har Team Kolo en given konkurrent i Bellmanstafetten: http://www.halso.info/forum/t-28270.html Ställer h-info upp, så måste ju kolo svara med samma mynt. Jag kan springa för båda, haha.

Ja ni kan ju fortsätta fundera, det skulle som sagt kunna ordnas. Om det skulle falla sej såpass lämpligt att ett hyfsat stort gäng ställde upp i samma lopp, gärna i olika klasser dessutom, skulle vi nog kunna fixa nån form av representation av forumet.:thumbup:

machine gun
2007-05-29, 12:32
Ja ni kan ju fortsätta fundera, det skulle som sagt kunna ordnas. Om det skulle falla sej såpass lämpligt att ett hyfsat stort gäng ställde upp i samma lopp, gärna i olika klasser dessutom, skulle vi nog kunna fixa nån form av representation av forumet.:thumbup:

Bellmanstafetten har tre klasser: damer, herrar och mixed. Picknickkorg ingår i samtliga klasser.

Jag är dock tveksam till om Kolo vill bli representerade i en så pass katabol aktivitet :D

LadyG
2007-05-29, 12:53
Poll? :D

izza
2007-05-29, 13:54
Bellmanstafetten har tre klasser: damer, herrar och mixed. Picknickkorg ingår i samtliga klasser.

Jag är dock tveksam till om Kolo vill bli representerade i en så pass katabol aktivitet :D

Jag är på! Om ni vill ha med en sån snigel som mig! Haha. Jag hade en lapp med 100 kr rabatt som jag fick på Vår Ruset, men den tror jag att jag har kastat :(

mirrranda
2007-05-29, 14:39
Då blir det stafett tycker jag :D

machine gun
2007-05-29, 14:40
Då blir det stafett tycker jag :D

Du springer också för två lag då förstår jag? ;)

mirrranda
2007-05-29, 18:38
Du springer också för två lag då förstår jag? ;)

Ju mer att springa, desto roligare :D

Kan ju inte svika hälso-laget ju, stor del av träningslivet har man ju spenderat där :)

Eddie Vedder
2007-05-29, 18:41
Den som konverterar till kolo på heltid får en avatartext!!!:D

mirrranda
2007-05-29, 18:44

*slap*

Låter dock lockande.. :Virro

mirrranda
2007-05-29, 18:50
Tis 29 maj

Idag kände man sig inte bättre än tidigare i veckan, usch, trötthet och seghet dominerar hos mig just nu. Tuppade av både vid 2-tiden och 4-tiden. Istället för en försiktig start i Ursvik extremen, som jag faktiskt hade planerat för några dagar sedan (vågade bara inte dra upp det eftersom jag visste att det kanske inte skulle bli av) så tvingade jag ut mig själv på en liten asfaltsrunda. Frågan var bara om jag skulle komma runt eller inte.

När jag väl var ute kändes det tungt men då började jag motivera mig med att det "kanske var de sista fem kilometrarna på ett marathon osv..." och började öka takten. Här så brukar mitt psyke och mina ben inte riktigt samarbeta, huvudet vill fortsätta jobba och benen vill stanna, oftast vinner huvudet, och tur är väl det, annars vore man väl nog inte långdistanslöpare. Utan starkt psyke kommer man nog ingen vart inom ultramarathon.

Slutade i alla fall med att jag spurtade på som en idiot med femton kilo cement i skorna och fick till en bra tid.

Löpning, asfalt
5km
23.47
4.45/km
Max 3.28/km

machine gun
2007-05-29, 20:50

Jävla snålande med de där avatartexterna tycker jag.

På halso.info får jag vara lagkapten, det smäller trots allt högre.

machine gun
2007-05-29, 20:53
Mirre: Bra kämpat där på 5:an, riktigt bra tid också! Pannbenslöpning ftw! :hbang:

Första gången jag var på massagebehandling hos min massör:

Han: Jäklar vad smärttålig du är!
Jag: Jag springer ju långdistans.
Han: Ja, det är klart...

regus
2007-05-29, 20:59
Tis 29 maj

Löpning, asfalt
5km
23.47
4.45/km
Max 3.28/km

Du var mig en snabb jäfvul.

Själv har jag satt som mål 3 km på 13 minuter

http://www.birkoph.com/owned/owned_help.jpg

mirrranda
2007-05-29, 21:05
Du var mig en snabb jäfvul.

Tack ;) Har faktiskt pb på 5km runt 19min, fast det är från förra hösten.

13min på 3min låter inte orimligt, hur tränar du?

regus
2007-05-29, 21:13
Tack ;) Har faktiskt pb på 5km runt 19min, fast det är från förra hösten.

13min på 3min låter inte orimligt, hur tränar du?

Det har vart en del kickboxning i år (vilket inte tränas längre), fasst det kommer man inte långt på i spåret. Sen gym, springer lite från och till. Mest från :/

Hur jag ska lägga upp träningen nu vet jag inte, men.. Springa lite oftare... typ :D

mirrranda
2007-05-29, 21:15
Det har vart en del kickboxning i år (vilket inte tränas längre), fasst det kommer man inte långt på i spåret. Sen gym, springer lite från och till. Mest från :/

Hur jag ska lägga upp träningen nu vet jag inte, men.. Springa lite oftare... typ :D

Skaffa en träningsdagbok vettja (om du inte har ngn vill säga) eftersom forumet är fullt med folk som vet en hel del om konditionsträning så kan du få massa hjälp :) Mitt tips är framförallt att satsa på lite längre distanser än 3km, över 5-6km helst i måttligt tempo, för att sedan ha kraft nog att verkligen trycka på i 3km.

regus
2007-05-29, 21:19
Skaffa en träningsdagbok vettja (om du inte har ngn vill säga) eftersom forumet är fullt med folk som vet en hel del om konditionsträning så kan du få massa hjälp :) Mitt tips är framförallt att satsa på lite längre distanser än 3km, över 5-6km helst i måttligt tempo, för att sedan ha kraft nog att verkligen trycka på i 3km.

Jo, jag har en här på forumet. Ska testa öka distanserna lite, dock tror jag inte jag kommer upp i 6 km hur mycket jag än tantjoggar. *whistle*

Eddie Vedder
2007-05-29, 21:19
Skaffa en träningsdagbok vettja (om du inte har ngn vill säga).

Träningsjournalen á la regus:;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89726

mirrranda
2007-05-29, 21:23
Eddie vet allt han.. *cupid*

machine gun
2007-05-29, 21:28
Eddie vet allt han.. *cupid*

Helt oprovocerat? Försöker du smöra till dig en avatartext? :D

mirrranda
2007-05-29, 21:31

Wtf känner mig totalt lurad här :Virro

Han skrev, och sedan försvann det *slap*

EDIT: pga förnedringen bör jag få en avatartext ;)

Eddie Vedder
2007-05-29, 21:32
Wtf känner mig totalt lurad här :Virro

Han skrev, och sedan försvann det *slap*

EDIT: pga förnedringen bör jag få en avatartext ;)

Vaddå försvann!? Nädu Miranda, bäst att du skärper till synen. Inlägget ligger ju där.*whistle* :D

mirrranda
2007-05-29, 21:34
Vaddå försvann!? Nädu Miranda, bäst att du skärper till synen. Inlägget ligger ju där. :D

:Virro

*gah!*

Nu vet jag varken ut eller in *rolleyes*

heraso
2007-05-29, 21:34

Vissa av oss har redan unika avatartexter...*whistle*

O.T. Jag hade varit intresserad av stafetten om det blir nåt lag, men hade då gärna lånat en säng fre-lö. :)

machine gun
2007-05-29, 21:44
Jävla mods att komma och förvirra och ha sig! Ge Mirre en avatartext, hennes syrra har ju fått en! Du vill väl inte orsaka en släktfejd? :D

Mer OnTopic: Hur är Studenterna som klubb? Min simtränare(!) tyckte att jag skulle börja springa med dem. Han hade tydligen själv sprungit med dem tidigare och de har ju inga reultatkrav för att man ska få gå med som många andra klubbar har. Har dock hört en del negativt om dem också, som att de kör sönder sina medlemmar. Vill gärna ha lite mer "inside info". Funderar annars eventuellt på att joina nån triathlonklubb istället, fast det får bli när jag skaffat mig en racer isf.

mirrranda
2007-05-29, 21:53
Jävla mods att komma och förvirra och ha sig! Ge Mirre en avatartext, hennes syrra har ju fått en! Du vill väl inte orsaka en släktfejd? :D

Mer OnTopic: Hur är Studenterna som klubb? Min simtränare(!) tyckte att jag skulle börja springa med dem. Han hade tydligen själv sprungit med dem tidigare och de har ju inga reultatkrav för att man ska få gå med som många andra klubbar har. Har dock hört en del negativt om dem också, som att de kör sönder sina medlemmar. Vill gärna ha lite mer "inside info". Funderar annars eventuellt på att joina nån triathlonklubb istället, fast det får bli när jag skaffat mig en racer isf.

Jag har inte så mycket negativt att säga om studenterna direkt eftersom jag har trivts bra med systemet "man kan komma när man vill" typ. Visst om man är där mer frekvent får man ju mer respons men för mig är löpningen ensam bäst, och sedan köra intrevaller med andra. Visst har jag hört att de kör sönder sina medlemmar men de är helt upp till var och en vad de vill köra och när de vill kliva av osv. Sj har jag ju nämnt att jag inte vet om jag kmr fortsätta men de ör inte för att jagh inte gillar klubben utan för att jag inte vet vad lilla mirre ska ta sig till den närmaste framtiden.

Men testa på en träning Zandra och se hur du trivs! Säg gärna till så kanske man kan kolla om man kan pallra sig dit sj också :)

mirrranda
2007-05-30, 10:22
Ons 30 maj

Lite kaffe med mjölk och sedan ut!

Morgonjobb, asfalt
5km
28.26
5.41/km
Puls 170

Springer aldrig snabbt på morgonjoggar, har gjort misstaget förr och det slutade väl med att jag bröt ner mig sj..well well mysigt att komma ut "tidigt" (10.00) på morgonen och börja dagen med en löpning :thumbup:

machine gun
2007-05-30, 11:18
Usch.. mysigt med morgonjogg? Jag är väldigt avundsjuk på den inställningen. Jag vill verkligen kunna springa på morgonen, det skulle spara mig otroligt mkt tid. Men det är inte så trevligt att vackla omkring och känna sig svimfärdig :Virro

floppix
2007-05-30, 14:57
:confused: Snittpuls 170 på morgonjoggen? Högt! Vad har du snittat för puls på miltävlingar t.ex?

Var också ute på morgonsväng (ok, 6min/km, men ändå) och då ligger snittpulsen på 136, maxet blev 150 i en liten uppförsbacke. Sprang milträningstävling på 190, och då med första fem km i kontrollerad tröskelfart.
Du tror inte att du kanske trots allt ligger på lite för hårt i en morgonjogg i fastande tillstånd..? Eller var det "ännu värre" förr? Hur låg du då på morgonpassen?

Machine: man vänjer sig :) på pannben!

machine gun
2007-05-30, 18:50
Machine: man vänjer sig :) på pannben!

Pannben, ja.. Ska jobba hårt på pannbenet närmsta tiden och efter SM lär ju en morgonjogg kännas hur mysig som helst i jämförelse med de där sista kilometrarna ;)

Jag snittar för övrigt runt 170 hur jag än gör, men så har jag ganska hög maxpuls. Har för mig att Mirre har det också. 136 kommer jag upp i av att gå uppför trappor i princip (dock utan att bli andfådd, kanske bör tilläggas ;))

floppix
2007-05-30, 21:15
Gå uppför trappor? Det är ju vansinnigt jobbigt. Snittar nog nästan högre puls i en lång trappa, och flåsar mer, än jag gör när jag joggar.

Tror det är ett tecken på att man börjar ha joggat in löpning i kroppen på heltid... :P

machine gun
2007-05-30, 22:29
Tror det är ett tecken på att man börjar ha joggat in löpning i kroppen på heltid... :P

Det är möjligt. Hörde om några ultralöpare som låg på sådär 68 i puls under sina långpass, snacka om bra kondition! Då förstår man ju lite bättre hur de kan orka hålla på så länge som de gör :)

mirrranda
2007-05-31, 13:16
Jag blev lite förvånad själv faktiskt, kollade efter i klockan att det inte egentligen var maxpulsen jag hade skrivit in - men icke sa nicke. Jag har ju trots allt hög maxpuls, mot 210 men 170 känns lite väl högt om jag ska vara ärlig. Ska vara extra uppmärksam på pulsen nu under dagens lite längre pass. Kan ju ha att göra med att jag hade kört snabbt dagen innan och att det var direkt på morgonen. well dont know.

mirrranda
2007-05-31, 13:20
Forts ons 30 maj

GYM!

Hantelpress
16kg 6, 6, 6 PB!

Hantelrodd
16kg 6, 6, 6

Dips
KV 6, 6, 6

Smalbänk
35kg 6, 6, 6

Axelpress
11,5kg 6, 6, 6

Sittande ländrygg
50kg 6, 6, 6

Superglad över hantelpressen, jäklar!

LadyInsane
2007-05-31, 16:08
Forts ons 30 maj

GYM!

Hantelpress
16kg 6, 6, 6 PB!

Hantelrodd
16kg 6, 6, 6

Dips
KV 6, 6, 6

Smalbänk
35kg 6, 6, 6

Axelpress
11,5kg 6, 6, 6

Sittande ländrygg
50kg 6, 6, 6

Superglad över hantelpressen, jäklar!

Bra pass syrran!:thumbup:

mirrranda
2007-05-31, 19:41
Bra pass syrran!:thumbup:

Tack baby!

Yankeee
2007-05-31, 19:41
Är ni syskon på riktigt eller är det bara bs? :)

Nitrometan
2007-05-31, 19:46
Twins!

De är tvillingar ffs!

mirrranda
2007-05-31, 19:47
Tors 31 maj

Har känt mig ganska svag den senaste tiden, och därför har det inte blivit så mycket långa lopp, endast 5-10km de två senaste veckorna. Anledningen är att jag har legat på minus nästan konstant, och idag kände jag äntligen av viktminskningen i positiv bemärkelse :)

Man kan tänka sig att 1-2kg inte gör någon speciell skillnad, men tro mig, det gör det. Man studsar liksom lättare för varje hekto som faller.. för att trots att jag känt mig både hängig och trött blir tempot bättre.

Idag stack jag ut med noll inspiration och funderade om jag ens skulle orka runt 10km, det kändes tungt men trots det var steget extremt spänstigt. Sagt och gjort så körde jag på med cement i skorna igen, och såg tom chansen att komma under 50. Sista två gick på 4.10/km.

Imorn blir det dock studentfirande (inte mitt, de är den 8e ju) och förhoppningsvis har vi ett långlopp på söndag, när kroppen fest-återhämtat sig ;)

Löpning, grus
10km
48.45
4.43/km
Puls 175
Max 189

mirrranda
2007-05-31, 19:49

Vi är tvillingar, helt ärligt!

Eddie Vedder
2007-05-31, 19:51
Det där med kroppsvikten känner jag igen mycket väl. Finns dagar då jag tror att det ska gå käpprätt åt helvete för att jag inte ätit ordentligt men istället springer man som på moln för att kroppen är så lätt.:thumbup: Inget att satsa på för mycket bara, kan ju bli rätt illa i längden om målet alltid är att äta för lite.:(

Bra löpt ida, för övrigt på sekunden samma tid som farsan fick på Kungsholmen runt.:D

mirrranda
2007-05-31, 19:53
Det där med kroppsvikten känner jag igen mycket väl. Finns dagar då jag tror att det ska gå käpprätt åt helvete för att jag inte ätit ordentligt men istället springer man som på moln för att kroppen är så lätt.:thumbup: Inget att satsa på för mycket bara, kan ju bli rätt illa i längden om målet alltid är att äta för lite.:(

Bra löpt ida, för övrigt på sekunden samma tid som farsan fick på Kungsholmen runt.:D

Tro mig, jag vet. Jag är i superform just nu men har vägt hela 6kg mindre, vis en viss ätstörningsperiod i livet..kan man säga. Höll på att träna bort mig själv helt enkelt, dock är det ju ingen slump att resultat kommer ju lättare man är. Målet är ju att nå tillbaka till 42-43 på milen och då krävs det lättare kropp, och framförallt intervaller såklart :D

machine gun
2007-05-31, 20:28
Tro mig, jag vet. Jag är i superform just nu men har vägt hela 6kg mindre, vis en viss ätstörningsperiod i livet..kan man säga. Höll på att träna bort mig själv helt enkelt, dock är det ju ingen slump att resultat kommer ju lättare man är. Målet är ju att nå tillbaka till 42-43 på milen och då krävs det lättare kropp, och framförallt intervaller såklart :D

Jag tror att de där tankarna kan vara ganska farliga för dig...

Kolla in den här killen: http://www.halso.info/forum/t-25979.html Han väger 96 kg och springer terrängmilen på 43:19 (PB:t på förstasidan slås längre fram).

Sen är ju frågan om milen på 42 och ultralöpning är möjligt att kombinera, men det är ju en annan femma.

mirrranda
2007-05-31, 22:00
Jag tror att de där tankarna kan vara ganska farliga för dig...

Kolla in den här killen: http://www.halso.info/forum/t-25979.html Han väger 96 kg och springer terrängmilen på 43:19 (PB:t på förstasidan slås längre fram).

Sen är ju frågan om milen på 42 och ultralöpning är möjligt att kombinera, men det är ju en annan femma.

Zandra, min mamma *cupid* Jag vet vad du tänker, men det är under kontroll. Jag satsar egentligen inte på milen i år utan har siktet helt inställt på ultralängder, och jag vet att det krävs energi. Men det känns bra att du bryr dig!

Noodles
2007-06-01, 08:12
Jag håller med machine gun om att kombinationen tung konditionsträning och för stor fokus på viktnedgång är farlig. Jag väger 5-6 kg mer nu än vid min första mara. Tiderna på milen är klart sämre men i övrigt är jag nog en bättre löpare och uthålligheten är klart bättre. Klart att tyngden sliter på kroppen men så länge en del av vikten är muskler är det inte enbart negativt.

För övrigt tror jag också det är svårt att kombinera riktigt bra ultramararesultat med snabba miltider.

floppix
2007-06-01, 12:20
Det här ska du titta på, tror att du kan tycka det är intressant!

http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=91218

Längst ner på sidan finns ett filmklipp, rubriken "Multisportarna studeras"

:)

machine gun
2007-06-01, 12:37
Det här ska du titta på, tror att du kan tycka det är intressant!

http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=91218

Längst ner på sidan finns ett filmklipp, rubriken "Multisportarna studeras"

:)

Intressant - och inspirerande! Jag läste om den där studien för ett tag sen (efter att du berättade om den). Vill minnas att det stod något om att de kommit fram till att efter 6 timmar av fysisk ansträngning så upphör fysiologins lagar att gälla. Samt att dessa gossar (oväntat :D) saknar en mental spärr för utmattning. Har det kommit några publikationer ännu?

skaparn
2007-06-01, 12:50
För övrigt tror jag också det är svårt att kombinera riktigt bra ultramararesultat med snabba miltider.

Jag hävdade också det tills jag lärde känna en multisportare som verkligen inte ryggar för att springa länge, och ändå kan väckas mitt i natten och springa milen på 37 minuter. De som är duktiga på att springa långt håller till min fasa ett högre tempo än vad jag gör i sprint.

skaparn
2007-06-01, 12:52
Twins!

De är tvillingar ffs!

http://img240.imageshack.us/img240/4695/twinsjm7.jpg (http://imageshack.us)

mirranda, ledsen att jag spammar lite i din träningstråd, det är bara mitt sätt att säga: "Hej, jag vill prenumerera på din journal och tycker det är lättare att skriva inlägg än klicka på subscribe."

Löpa gör ont.

machine gun
2007-06-01, 13:26
De som är duktiga på att springa långt håller till min fasa ett högre tempo än vad jag gör i sprint.

Jag kom till också den insikten när jag räknade ut vad marathoneliten håller för medelhastighet och jämförde det med mitt eget resultat på sådär 100 m... *rolleyes*

Noodles
2007-06-01, 13:47
Jag hävdade också det tills jag lärde känna en multisportare som verkligen inte ryggar för att springa länge, och ändå kan väckas mitt i natten och springa milen på 37 minuter. De som är duktiga på att springa långt håller till min fasa ett högre tempo än vad jag gör i sprint.

Jag kom till också den insikten när jag räknade ut vad marathoneliten håller för medelhastighet och jämförde det med mitt eget resultat på sådär 100 m... *rolleyes*

Men för tusan. Förstör inte mina ursäkter här. Jag föredrar att leva i förnekelse. Inte blev det bättre av att machine gun nämnde killen på 96 kg som sprang som en gasell. Då kan jag inte skylla på vikten heller.

Både min sambo och min syrra blev varvade av eliten i SM. De sa att de inte hade kunnat hålla deras tempo ens om de spurtade i 100 m. På TV-bilderna från förra året är det en kille som blir varvad och ger järnet för att få vara med i bild. Han har svårt att hänga med och efter ett tag ger han upp. Undrar om hans mara förstördes av det lilla infallet.

floppix
2007-06-02, 10:31

Jag kom till också den insikten när jag langade vätska och gel till en bekant i Sthlm 2005, han hade rysligt bråttom och jag fick köra tre maxspurter för att ens ha en chans att hänga med i några meter... Sen sprang han ju bara i den farten i 2:23, så då är det väl inte lika jobbig som att springa länge och fort :Virro
Fast han sprang ju hela sträckan... Så det kanske är lika jobbigt ändå? ;)

mirrranda
2007-06-03, 21:45
Jag håller med machine gun om att kombinationen tung konditionsträning och för stor fokus på viktnedgång är farlig. Jag väger 5-6 kg mer nu än vid min första mara. Tiderna på milen är klart sämre men i övrigt är jag nog en bättre löpare och uthålligheten är klart bättre. Klart att tyngden sliter på kroppen men så länge en del av vikten är muskler är det inte enbart negativt.

Jag instämmer med dig, det är ju ingen slump egentligen att thriatleter och många ultramarathonare har mycket bra utvecklad muskulatur, det är ju något som framförallt förhindrar skador, eftersom man utsätts för extrem press. Att sätta snabba miltider är i mina ögon är underbart bra i mina ögon men att kunna arbeta i evigheter *cupid* åh sånt är ju enastående!

mirranda, ledsen att jag spammar lite i din träningstråd, det är bara mitt sätt att säga: "Hej, jag vill prenumerera på din journal och tycker det är lättare att skriva inlägg än klicka på subscribe."

Löpa gör ont.

Inga problem :thumbup: och löpa gör inte ont :D

mirrranda
2007-06-03, 21:46
Jag kom till också den insikten när jag langade vätska och gel till en bekant i Sthlm 2005, han hade rysligt bråttom och jag fick köra tre maxspurter för att ens ha en chans att hänga med i några meter... Sen sprang han ju bara i den farten i 2:23, så då är det väl inte lika jobbig som att springa länge och fort :Virro
Fast han sprang ju hela sträckan... Så det kanske är lika jobbigt ändå? ;)

Ja, vissa människor får en bara att bli paff..någon jag känner till förresten?

mirrranda
2007-06-03, 21:55
Sön 3 maj

Oj, vad kul med lite spammande i min tråd medans man vart borta. Laddade upp i helgen inför dagens hyffsade långlopp med massa party, lite sömn och fullt med jordgubbstårta! Optimalt! :thumbup:

Löpning, grusstig 13km, terräng 8km
21km
1.54.02
5.26/km
Puls 170
Maxpuls 192

Kände mig ganska trött av solklara själ men det var mysigt att jogga på och det blev ju hyffsad kilometertid, hade dessutom med mig en cyklist med vatten hela vägen :D som jag tänker använda mig av hela sommaren! Gud vad bortskämd man är :hbang:

LadyInsane
2007-06-03, 23:11
Kände mig ganska trött av solklara själ men det var mysigt att jogga på och det blev ju hyffsad kilometertid, hade dessutom med mig en cyklist med vatten hela vägen :D som jag tänker använda mig av hela sommaren! Gud vad bortskämd man är :hbang:

Tss....

floppix
2007-06-04, 09:07
Ja, vissa människor får en bara att bli paff..någon jag känner till förresten?

Om du känner snabba löpare i Alingsås, så. Annars: nej. Men satan vad det gick undan iallafall... I år kommer det förhoppningsvis bli runt 2:25. Lite DÅLIG TRÄNING och DÅLIG FORM inför maran nu. Usch ja, ruggigt dålig målsättning! XD

machine gun
2007-06-04, 09:12
hade dessutom med mig en cyklist med vatten hela vägen :D som jag tänker använda mig av hela sommaren!

Du vet att det oftast inte är tillåtet med följecyklister under lopp va? Någon gång måste du nog ta tag i det där med att bära med dig vätska när du springer ;) Under UU t.ex. så har ju alla löpare med sig egen vätska, de har bara en vätskekontroll precis vid varvningen och det räcker ju inte att bara dricka 3 ggr på 45 km (eller 5 ggr på 75 km) om man vill kunna stå på benen även sista varvet ;) Det ska börjas i tid... osv :D Man känner igen ultralöparna på söndagarna (allmänna långpassdagen), de har ofta både camelback och vätskebälte och springer i slow motion (många verkar köra 7 min-tempo el tom långsammare), men så är de ute i x antal timmar också. Dvs vätska = Optimalt(tm).

Jävligt schysst med sällskap på långpass dock!

Noodles
2007-06-04, 09:59
hade dessutom med mig en cyklist med vatten hela vägen :D som jag tänker använda mig av hela sommaren! Gud vad bortskämd man är :hbang:

Dagens ungdom...

En annan får nöja sig med alla fashionistas värsta mardröm, vätskebältet. Innan det uppfanns var man hänvisad till att springa med en träspann i handen.

Jag instämmer med dig, det är ju ingen slump egentligen att thriatleter och många ultramarathonare har mycket bra utvecklad muskulatur, det är ju något som framförallt förhindrar skador, eftersom man utsätts för extrem press. Att sätta snabba miltider är i mina ögon är underbart bra i mina ögon men att kunna arbeta i evigheter *cupid* åh sånt är ju enastående!

Det är intressant det där. Frågan är var gränsen går för när den extra vikten från musklerna ökar slitaget och nackdelarna överväger fördelarna. Även om jag har bättre uthållighet nu märker jag också att långpassen sliter på kroppen.

machine gun
2007-06-04, 10:04
Innan det uppfanns var man hänvisad till att springa med en träspann i handen.

:laugh:

Det är intressant det där. Frågan är var gränsen går för när den extra vikten från musklerna ökar slitaget och nackdelarna överväger fördelarna. Även om jag har bättre uthållighet nu märker jag också att långpassen sliter på kroppen.

Jag tror att det även handlar mkt om att hålla ett extremt lågt tempo och en låg puls för att minska slitaget. Många ultralöpare verkar ju ta extremt god tid på sig på sina långpass och ansträngningsgraden är väl för dem ungefär som en lättare promenad för en annan.

floppix
2007-06-04, 13:27

It's all about the isbad.... :D

mirrranda
2007-06-04, 15:26
I år kommer det förhoppningsvis bli runt 2:25. Lite DÅLIG TRÄNING och DÅLIG FORM

Somliga vet inte hur bra de har de! :Virro

Jävligt schysst med sällskap på långpass dock!

Ja, jag får ta mig i kragen och bära mitt eget vatten snart...fast inte än *whistle* för nu har man ju hjälp. Himla skönt det är faktiskt, han har lovat att cykla med vid nästa tremilare och sedan om det blir längre så ska vi ladda upp med bananer, kaffe och kexchoklad på cykeln :D Perfa!

mirrranda
2007-06-04, 15:31
Dagens ungdom...

Jag tror på ökad muskelmassa och din tanke är ju riktigt intressant, frågan är ju när man gynnas och när man inte gör det. Jag funderar på de där sista kilometrarna som känns så in i helvete tunga, nog fan är det jobbigt att vara tung men just då väger det väl upp med att kroppen klarar av att ta större kliv och pendla med armarna? Eller är det tvärtom, enklare att vara lätt och trött..?

mirrranda
2007-06-04, 15:34
Mån 4 maj

Medeltuff transportcykling
33km
2h
17km/h

Spånga -> Älvsjö, Älvjsö -> Spånga. En hel del broar i värmen, först tranebergsbron, sedan västerbron och därefter liljeholmsbron - och sedan tillbaka. Kändes mysigt att se lite av sommarStockholm.

Noodles
2007-06-04, 16:02
Jag tror på ökad muskelmassa och din tanke är ju riktigt intressant, frågan är ju när man gynnas och när man inte gör det. Jag funderar på de där sista kilometrarna som känns så in i helvete tunga, nog fan är det jobbigt att vara tung men just då väger det väl upp med att kroppen klarar av att ta större kliv och pendla med armarna? Eller är det tvärtom, enklare att vara lätt och trött..?

Nja. Å andra sidan är det ju några extra kg att förflytta framåt på slutet. På mina tremilare har jag känt mig skapligt seg på slutet. Min stora fördel som lång är att när jag väl fått upp farten (jag accelererar som ett gammalt ånglok) har jag rätt bra utväxling och kan få ett riktigt ekonomiskt steg.

machine gun
2007-06-04, 16:30
Ja, jag får ta mig i kragen och bära mitt eget vatten snart...fast inte än *whistle* för nu har man ju hjälp. Himla skönt det är faktiskt, han har lovat att cykla med vid nästa tremilare och sedan om det blir längre så ska vi ladda upp med bananer, kaffe och kexchoklad på cykeln :D Perfa!

Redan vid 3-milare kan det nog vara trevligt med mer än bara vatten. Jag har kört med sportdryck och gel, men kaffe och kexchoklad låter iofs inte heller helt fel :D Det är er man ska hänga på när man ska springa långt alltså ;) Man kan ta cyklisterna som gott exempel och stanna för en fikapaus mitt i långpassen.

Äh, satsa på de riktigt långa ultraloppen redan från början. De har ju ofta följebilar, så då behöver man nog inte bära med sig så mkt. Fast å andra sidan blev ju Rune Larssons fru påkörd av sin följebil när föraren somnade, så det kanske inte är så bra trots allt...

mirrranda
2007-06-05, 14:32
Redan vid 3-milare kan det nog vara trevligt med mer än bara vatten. Jag har kört med sportdryck och gel, men kaffe och kexchoklad låter iofs inte heller helt fel :D Det är er man ska hänga på när man ska springa långt alltså ;) Man kan ta cyklisterna som gott exempel och stanna för en fikapaus mitt i långpassen.

Äh, satsa på de riktigt långa ultraloppen redan från början. De har ju ofta följebilar, så då behöver man nog inte bära med sig så mkt. Fast å andra sidan blev ju Rune Larssons fru påkörd av sin följebil när föraren somnade, så det kanske inte är så bra trots allt...

Har laddat lite gel här med så det får bli en riktigt långkörare snart, och angående förlebil har vi snackat om det också, hehe så det har jag också om jag ber snällt. *rolleyes*

Har hört om den där incidenten, helt fruktansvärt *gah!*

mirrranda
2007-06-05, 14:38
Tis 5 maj

På grund av tidsbrist och tre studentmottagningar att gå på ikväll så blev det en kort runda. Tur var väl det med tanke på att hettan överskred 24 grader, nog är man ändå lite dum egentligen.

Körde i alla fall med ett nytt vätskebälte och det kändes superbra! Kunde dricka redan från början vilket gjorde att jag höll hygglig fart och kunde trampa på i slutet - trots hettan!

Löpning, asfalt
5km
24.50
4.58/km
Puls 177
Max 197

Bjuder även på en dagsfärsk bild

39531

floppix
2007-06-05, 15:17
Där ser du, vätskebälte = *cupid*
Det tar inte så lång tid innan man börjar se bältet som allra bästa kompisen, jag undrar hur många mil jag måste springa innan jag börjar småprata med det ;)

Njut av alla studentfiranden nu, och framför allt av ditt eget! :D

mirrranda
2007-06-06, 14:23
Där ser du, vätskebälte = *cupid*
Det tar inte så lång tid innan man börjar se bältet som allra bästa kompisen, jag undrar hur många mil jag måste springa innan jag börjar småprata med det ;)

Njut av alla studentfiranden nu, och framför allt av ditt eget! :D

Haha, det är då man kan klassa sig som en galen löpare ;D

Är lite stolt nu, har blivit ännu mer löparprylig :Virro Igår blev det ipod i sportband, garmin fr 305, pulsband, vätskebälte och löparbrillor..undra hur man egentligen tar sig fram med alla grejer på sig :D

machine gun
2007-06-06, 14:38
Men vad nu.. jag var heeeeelt säker på att jag skrev ett inlägg här tidigare idag. Måste ha glömt trycka på "submit reply" eller nåt :Virro Anyway.. Jag får väl skriva igen då ;)

Du ser bra ut som vanligt ser jag! :thumbup: Och vätskebälten är som sagt bra mkt trevligare än de ser ut.

mirrranda
2007-06-06, 14:46
Men vad nu.. jag var heeeeelt säker på att jag skrev ett inlägg här tidigare idag. Måste ha glömt trycka på "submit reply" eller nåt :Virro Anyway.. Jag får väl skriva igen då ;)

Du ser bra ut som vanligt ser jag! :thumbup: Och vätskebälten är som sagt bra mkt trevligare än de ser ut.

Antingen det, eller så har solstinget haft tag i dig :smash:

Tackar tjejen, tänkte att det var dags att lägga upp brännan :D

wintersnowdrift
2007-06-06, 15:16
Ser riktigt bra ut!

Synd att cykling är den enda sport jag kan ägna mig något sånär åt för tillfället - löpning ger så sjukt mycket snyggare bränna :).

//Kristin

Edit: Och ha en underbar student!

mirrranda
2007-06-06, 22:11
Ser riktigt bra ut!

Synd att cykling är den enda sport jag kan ägna mig något sånär åt för tillfället - löpning ger så sjukt mycket snyggare bränna :).

//Kristin

Edit: Och ha en underbar student!

Haha ja, cyklisterna har väl inte den mest attraktiva bränna direkt ;)

På tal om det måste jag berätta när jag var liten och satt vid sjön på landet, helt plötsligt dyker 30 cyklister från tyskland upp, varav två var kvinnor. På en sekund strippar de ner helt nakna och börjar bada i sjön, alla barn satt som förundrade och undrade va det var för skumma människor. Det var väl första gången man fick se en massa, hmm sånt däär som unge :Virro så kort sagt kan jag säga att jag vet mycket om cyklist-bränna :thumbup:

mirrranda
2007-06-06, 22:16
Ons 6 maj

Nationaldag till ära har det varit fullt upp med bakande, fotbollstittande och glassätande - så löpningen fick vänta till sent. Men om det är något jag älskar så är det löpning under sommarkvällar, kom ut vid halv elva och det var ljuvligt!

Löpning, asfalt
5km
28.28
5.42/km
Puls 157
Max 173

Det blev långsamt och underbart skönt. Drömde hela halvtimmen om ultramarathon, inte fan är det omöjligt. Tror att jag fixar det galant (well not galant, men bra). Kände att det här tempot ung är det jag skulle fixa på ett 50km lopp, framförallt för att precis ta mig runt sub4h :)

LadyInsane
2007-06-06, 23:23
På tal om det måste jag berätta när jag var liten och satt vid sjön på landet, helt plötsligt dyker 30 cyklister från tyskland upp, varav två var kvinnor. På en sekund strippar de ner helt nakna och börjar bada i sjön, alla barn satt som förundrade och undrade va det var för skumma människor. Det var väl första gången man fick se en massa, hmm sånt däär som unge :Virro så kort sagt kan jag säga att jag vet mycket om cyklist-bränna :thumbup:

Damn, mycket mardrömmar efter det där!

Tackar tjejen, tänkte att det var dags att lägga upp brännan :D
Precis, such a damn hot mama!
Ons 6 maj

Det blev långsamt och underbart skönt. Drömde hela halvtimmen om ultramarathon, inte fan är det omöjligt. Tror att jag fixar det galant (well not galant, men bra). Kände att det här tempot ung är det jag skulle fixa på ett 50km lopp, framförallt för att precis ta mig runt sub4h :)

Du springer, och fantiserar om att springa? Mirre, dags att bli normal tack!

machine gun
2007-06-07, 07:53

sub 5 menar du väl trots allt? ;) Jävligt bra att lyckas hålla 5:45-tempo i 5 mil, I say. Jag kommer verkligen inte ha en sportslig chans i UU. Mitt största jobb är att se till att det är max tre tjejer totalt anmälda, så att jag har min pallplats säkrad :D

Du springer, och fantiserar om att springa? Mirre, dags att bli normal tack!

Haha, jag är likadan.

(fast frågan är ju hur man är funtad egentligen när man frivilligt springer lååångdistans?)

machine gun
2007-06-08, 10:44
GRATTIS TILL STUDENTEN!!!!

http://www.yzclassic.se/img/pages/sverigeflagga.jpghttp://manolo.se/content/studentmossa.jpghttp://www.yzclassic.se/img/pages/sverigeflagga.jpg

Hoppas du får en underbar dag!!

*yourock*

mirrranda
2007-06-10, 19:02
GRATTIS TILL STUDENTEN!!!!

http://www.yzclassic.se/img/pages/sverigeflagga.jpghttp://manolo.se/content/studentmossa.jpghttp://www.yzclassic.se/img/pages/sverigeflagga.jpg

Hoppas du får en underbar dag!!

*yourock*

Tack så mycket!! :D Fan det var en av de bästa dagarna i mitt liv, helt klart!

mirrranda
2007-06-10, 19:06
Sön 10 maj

Efter student och vila så är jag redo att köra på igen. Usch vad avis jag ändå var igår, när jag såg marathonlöparna springa..*gah!* men gud vad hemskt det måste ha varit att springa igår. Fast jäklar vilken eloge till alla som försökte!

GYM

Dips
KV 8, 8, 6

Hantelpress
14kg 6, 6, 5

Stångrodd
30kg 8, 8, 8

Axelpress
11,5kg 6, 6, 6

Banlyft
10, 10, 10

Transportcykling
20km ~ 1h

mirrranda
2007-06-10, 22:27
Forts 10 maj

Löpning, grus
12km
59.42
4.59/km
Puls 171
Max 191

Kände mig lite trött när jag stack ut men med i löpsällskapet hade jag en farthållare som vägrade sakta ner, det gav mig en massa motivation. Mycket nöjd med tiden. Ska passa på och ladda nu i veckan och ge mig på en snabb mil (sånt säger jag alltid men när det kmr till kritan tycker jag att det är roligare att springa 2mil istället för en snabb - så vi får se vad det blir...):D

machine gun
2007-06-12, 18:30
Jag håller fullständigt med om att 2 mil i behagligt tempo är betydligt roligare är 1 mil nära maxtempo, det är ju så jobbigt :D

Har du bestämt dig för SUM nu? Hur har du isf tänkt lägga upp träningen? Blir det någon vanlig mara innan dess kanske?

floppix tipsade mig om Stockholm LDK, det kanske vore nåt för dig? Det är väl egentligen en triathlonklubb tror jag, men de verkar delta i både ultramaror och andra långlopp. De löptränar för övrigt i Ursvik, så det är ju nära dig. http://svenskidrott.se/Organisation.asp?id=87842

mirrranda
2007-06-12, 18:36
Jag håller fullständigt med om att 2 mil i behagligt tempo är betydligt roligare är 1 mil nära maxtempo, det är ju så jobbigt :D

Så sant som det är sagt! :thumbup:

Har du bestämt dig för SUM nu? Hur har du isf tänkt lägga upp träningen? Blir det någon vanlig mara innan dess kanske?

Jag tror att jag har bestämt mig. Det är iaf det som uppehåller mina tankar mest nu för tiden när jag tränar. Jag vill säga att det är bestämt, men inte till hundra procent tyvärr eftersom jag kanske ska bo i Italien hela september månad..men vafan där kan man ju också träna ;) Men jag kan säga att jag kommer att göra allt för att få möjligheten!

Träningen skulle isf bestå av många långlopp varvat med riktigt långa intervaller, långloppen skulle nog vara mellan 30-35km, en mara skulle förstöra satsningen tror jag genom, genom att kräva sån lång återhämtning.

floppix tipsade mig om Stockholm LDK, det kanske vore nåt för dig? Det är väl egentligen en triathlonklubb tror jag, men de verkar delta i både ultramaror och andra långlopp. De löptränar för övrigt i Ursvik, så det är ju nära dig. http://svenskidrott.se/Organisation.asp?id=87842

Jag har bestämt mig för att inte gå tillbaka till studenterna, så nu tittar jag framåt, funderar på att testa lite olika klubbar nu under juni för att sedan bestämma mig. Då blir det i alla fall Ldk, sumpans multisport m.m. Hur hade du själv tänkt göra? :)

machine gun
2007-06-12, 18:43
Jag har bestämt mig för att inte gå tillbaka till studenterna, så nu tittar jag framåt, funderar på att testa lite olika klubbar nu under juni för att sedan bestämma mig. Då blir det i alla fall Ldk, sumpans multisport m.m. Hur hade du själv tänkt göra? :)

Jag vill nog inte ge mig på en ren löparklubb, dels för att jag inte riktigt har talangen och dels för att jag tror att många löparklubbar skulle vara lite oförstående till mitt multisportande. Dessutom lutar det åt att jag vill testa att leka triathlon. Jag har väl också tänkt testa lite olika klubbar när jag återhämtat mig efter helgens spektakel :) Har tänkt på SCT, Stockholmspolisen, LDK och eventuellt Sumpan multisport. Fördelen med tri-klubbar är ju att de oftast även har gemensamma simträningar och det vore kanon för mig.

mirrranda
2007-06-12, 18:48
Jag vill nog inte ge mig på en ren löparklubb, dels för att jag inte riktigt har talangen och dels för att jag tror att många löparklubbar skulle vara lite oförstående till mitt multisportande. Dessutom lutar det åt att jag vill testa att leka triathlon. Jag har väl också tänkt testa lite olika klubbar när jag återhämtat mig efter helgens spektakel :) Har tänkt på SCT, Stockholmspolisen, LDK och eventuellt Sumpan multisport. Fördelen med tri-klubbar är ju att de oftast även har gemensamma simträningar och det vore kanon för mig.

Jag är framförallt intresserad av multisportsklubbarna eftersom jag har funnit ett stort intresse i terräng mtb, och det är ganska vanligt inom multisporten också, men du hörru, vi skulle kunna testa tillsammans om du har lust?

Visst låter jag som en liten flicka som inte vågar gå ensam :D

machine gun
2007-06-12, 18:54
Jag är framförallt intresserad av multisportsklubbarna eftersom jag har funnit ett stort intresse i terräng mtb, och det är ganska vanligt inom multisporten också, men du hörru, vi skulle kunna testa tillsammans om du har lust?

Visst låter jag som en liten flicka som inte vågar gå ensam :D

LDK har ju gemensamma mtb-träningar såg jag. De andra tri-klubbarna kör väl mest racer, men de har som regel bara simning och löpning på schemat och arrar långpass på cykel lite när folk vill istället, som jag förstått det. Brukar se lite folk från Sumpan multi i klätterhallen ibland och klättring är ju också kul. Vet däremot inte om jag egentligen är så intersserad av multisport som sådant, det känns som att det är för många grenar och det blir varken hackat eller malet av nånting, samt att det är väldigt mkt utrustning. Dessutom är jag en ganska värdelös orienterare :em: Därmed inte sagt att deras träningar inte kan vara roliga! De har ju Ursvik som hemmaplan för sjutton :)

Visst, vi skulle kunna testa tillsammans. Det är ju ändå i stort sett samma klubbar. Jag räknar dock med att det tar minst ett par veckor innan jag är i skick att visas upp för någon klubb :D

mirrranda
2007-06-12, 18:56
Tis 12 juni

Oj, jag har precis upptäckt att jag har skrivit maj hela den senaste veckan, istället för juni :D

Löpning
10km
52.58
5.18/km
Puls 163
Max 184

Oj, så kvavt det var idag! Hade först tänkt köra kort och snabbt, men kunde knappt få någon luft. Då tänkte jag lång och sakta, men det sket jag också i, resultatet blev kort och mellansnabbt. Hoppas på bättre pass senare i veckan!

mirrranda
2007-06-12, 19:11
Upptäckte precis att om man anmäler sig till Sörmland Ultra och plussar på 100kr blir man automatiskt en medlem av Stockholms Långdistansklubb, det skulle ju vara något att tänka på, för ekonomins skull :D

floppix
2007-06-12, 20:16
Upptäckte precis att om man anmäler sig till Sörmland Ultra och plussar på 100kr blir man automatiskt en medlem av Stockholms Långdistansklubb, det skulle ju vara något att tänka på, för ekonomins skull :D

Haha, helt rätt! Som jag tänkte "jag springer väl det där jävla Milspåret som tröskelpass, så slipper jag träna ensam och så får jag en snygg t-shirt" ;)

Min mammas kompis har döttrar + svärson i Sumpans multi, de verkar ha jäkligy skoj i det multi-gänget!

mirrranda
2007-06-13, 11:54
Haha, helt rätt! Som jag tänkte "jag springer väl det där jävla Milspåret som tröskelpass, så slipper jag träna ensam och så får jag en snygg t-shirt" ;)

Ja, roligast träning är ju på tävling :D

skaparn
2007-06-13, 12:05
Puls 171
Max 191[/COLOR]

Det var en puls värdig namnet må jag säga. Vad har du för maxpuls, och är den beräknad eller uppmätt?

Palm
2007-06-13, 12:16
Åh, en till kondisjournal att följa. Ser ut att kunna gå riktigt snabbt. Samma PB på milen som jag :D :thumbup:
Kör du några intervaller emellanåt?

mirrranda
2007-06-13, 12:32
Det var en puls värdig namnet må jag säga. Vad har du för maxpuls, och är den beräknad eller uppmätt?

Maxpulsen ligger upp mot 209, gjorde ett maxpulstest förra hösten någon gång. Ska ge mig på ett nytt test igen :)

Brukar kunna arbeta ganska behagligt i 170-puls, och intervallerna brukar bli i 190-puls.

mirrranda
2007-06-13, 12:33
Åh, en till kondisjournal att följa. Ser ut att kunna gå riktigt snabbt. Samma PB på milen som jag :D :thumbup:
Kör du några intervaller emellanåt?

Trevligt, är riktigt nöjd med det PB't.

Visst gör jag det, nu på senaste tidne har det inte blivit så många direkt, med party-tider och varmt väder. Siktar på hårdkörning i juni med intervaller varvat med riktigt långa långpass. :thumbup:

mirrranda
2007-06-13, 15:37
Ons 13 juni

Transportcykling
18km

Gym!

Hantelpress
14kg 8, 8, 8

Marklyft
35kg 8
45kg 6
55kg 6
60kg 5

- Kändes superbra att äntligen kunna köra marklyft igen! Kände inte av någonting, så nu kan jag börja drömma om att kapa mitt pb på 80kg :)

Axelpress
11,5kg 8, 8
14kg 6 PB

Framåtlutande hantellyft
5kg 8, 8, 8

Sittande rodd
Inst. 16,5 - 8, 8, 8

Dips
Kv 6, 6, 5

Avslutade passet med magövningar och stretch.

LadyInsane
2007-06-13, 16:01
Sittande rodd
Inst. 16,5 - 8, 8, 8

På den maskinen betyder det 33kg.

Gött pass sis!

Fever
2007-06-13, 21:29
Hej hå!
En liten länk som kanske intressera dig:naughty:
Har själv gjort en massa ultra och lite till.
Är inne på Bodys forum, ifall du undrar något.

Mvh
En som är helt normal (som dig alltså):hbang:
http://www.ultradistans.se/

mirrranda
2007-06-15, 08:01
Hej hå!
En liten länk som kanske intressera dig:naughty:
Har själv gjort en massa ultra och lite till.
Är inne på Bodys forum, ifall du undrar något.

Mvh
En som är helt normal (som dig alltså):hbang:
http://www.ultradistans.se/

Tack, riktigt kul att läsa! :)

Ojoj, en ultradistansare :hbang: berätta gärna mer om dina tävlingar och du har lust!

mirrranda
2007-06-15, 08:05
Tors 14 maj

Hade riktigt dålig motivation och energi när jag stack ut igår. Det blåste motvind och allt jag ville göra var att bara få komma hem igen. Så jag ökade takten, och sedan kunde jag inte låta bli att kuta hela sträckan.

Superbra, helt utan uppvärmning dessutom - som vanligt *whistle*

Löpning, asfalt
5km
22.19
4.28/km

Årsbästa på distansen.. fast å andra sidan är det det enda riktiga försöker till ett snabbt lopp på distansen. Långt ifrån personbästa på 19.46.

floppix
2007-06-15, 10:20
på puls.se kan du kolla följande:

» Forum » Löpning » Loppen » Western States 2007

Den historien tror jag också att du skulle gilla! =)

LadyInsane
2007-06-15, 10:27
Tors 14 maj

Hade riktigt dålig motivation och energi när jag stack ut igår. Det blåste motvind och allt jag ville göra var att bara få komma hem igen. Så jag ökade takten, och sedan kunde jag inte låta bli att kuta hela sträckan.

Superbra, helt utan uppvärmning dessutom - som vanligt *whistle*

Löpning, asfalt
5km
22.19
4.28/km

Årsbästa på distansen.. fast å andra sidan är det det enda riktiga försöker till ett snabbt lopp på distansen. Långt ifrån personbästa på 19.46.

Och sen gottade vi oss med glass och jordgubbar. Damn nice!

Fever
2007-06-15, 17:08
Tack, riktigt kul att läsa! :)

Ojoj, en ultradistansare :hbang: berätta gärna mer om dina tävlingar och du har lust!

Tror jag har gjort ca 6 st ultralopp (4 st 6-hs och 2 st 24-hs)
Har vunnit ett 6-hs lopp och sprang då över 7,3 mil.
Nu senast kom jag tvåa i Lilla edet (6-hs lopp).
Förra året kom jag trea på 24-hs loppet i Trollhättan och kom då över 19,3 mil.
I år skall jag över 20 mil (om ca två veckor).
Frugan håller också på lite och är bra mycket bättre än mig fast hon inte tränar.
Nu senast gjorde hon Stockholm marathon i femte månaden (gravid) och hon tog det lugnt och njöt*screwy*

Men vi bygger också lite:hbang:
Här är en bild på oss (tar bort om så önskas)
Lycka till med din målsättning, är det något så säg till.

Ps tro jag har hjort närmare 30 marathon och Åsa närmare 20

machine gun
2007-06-15, 17:45
Fever: Wow! Er läste jag ett reportage om i Runner's world förut. Jag är verkligen imponerad av både dig och Åsa, snacka om förebilder :bow: Det ultimata beviset på att man visst kan kombinera muskelbygge och konditionsträning.

mirrranda
2007-06-15, 19:08
Tror jag har gjort ca 6 st ultralopp (4 st 6-hs och 2 st 24-hs)
Har vunnit ett 6-hs lopp och sprang då över 7,3 mil.
Nu senast kom jag tvåa i Lilla edet (6-hs lopp).
Förra året kom jag trea på 24-hs loppet i Trollhättan och kom då över 19,3 mil.
I år skall jag över 20 mil (om ca två veckor).
Frugan håller också på lite och är bra mycket bättre än mig fast hon inte tränar.
Nu senast gjorde hon Stockholm marathon i femte månaden (gravid) och hon tog det lugnt och njöt*screwy*

Men vi bygger också lite:hbang:
Här är en bild på oss (tar bort om så önskas)
Lycka till med din målsättning, är det något så säg till.

Ps tro jag har hjort närmare 30 marathon och Åsa närmare 20

oj, vid första anblicken tänkte jag "han måste skämta med mig, som lägger upp byggare på bild" ;)

Men som machine_gun sa, vilka förebilder ni är som visar att muskel och kondis faktiskt är en grym kombination! Jag blev grymt inspirerad, framförallt av Åsas bild, som i mina ögon har en optimal fysik *cupid*

Ett 24h -lopp är en dröm jag har, och nog finns det möjlighet, men ännu är jag inte på långa vägar redo - förhoppningsvis inom några år. Vilken känsla att kunna springa i ett dygn i sträck, då jäklar kan man kalla sig atlet!

All lycka till med tävlandet framöver, och jättekul att du tar dig tid och skriver i en ultradistans-inspirerad flickas dagbok :)

Fever
2007-06-15, 21:42
oj, vid första anblicken tänkte jag "han måste skämta med mig, som lägger upp byggare på bild" ;)

Men som machine_gun sa, vilka förebilder ni är som visar att muskel och kondis faktiskt är en grym kombination! Jag blev grymt inspirerad, framförallt av Åsas bild, som i mina ögon har en optimal fysik *cupid*

Ett 24h -lopp är en dröm jag har, och nog finns det möjlighet, men ännu är jag inte på långa vägar redo - förhoppningsvis inom några år. Vilken känsla att kunna springa i ett dygn i sträck, då jäklar kan man kalla sig atlet!

All lycka till med tävlandet framöver, och jättekul att du tar dig tid och skriver i en ultradistans-inspirerad flickas dagbok :)

Tro mig du är alltid redo*flex*
Åsa springer nästan ingeting och tävlar ändå i marathon.
Hennes bästa tid är 3.20 och då tränade hon löpning 2ggr/v, men de var långpass.
Men visst ju mer du tränar för det, ju mer kan du prestera.
Har med mig en av mina kunder (har med mig totalt fyra kunder med) som aldrig någonsin sprungit längre än 5 km och han skall köra 24-h.
Visst kommer han att gå mycket, men han kommer att kämpa alla 24-h (hoppas jag).
O ja det är helt underbart att tävla i 24-h (min åsikt), men det gör ont.
Är man inte lite tokig innan, så blir du det garanterat efter.
Mina planer är att göra minst fem marathon lopp till (har redan gjort 5 i år) och två eller tre ultramarthon till.
machine gun:
Tack!
Mina förbilder är de som kämpar, precis som du gjorde nu på SM.
De som kämpar i flera timmar, är de sanna hjältarna.

Ursäkta mirranda, för mitt kladdande:smash:
Som sagt är det något du undrar över, så hjälper jag/vi dig gärna.
Hoppas vi ses snart på någon tävling.

floppix
2007-06-15, 22:34
Mirre, du kanske inte behöver en ny klubb, du kanske har hittat en ny coach/mentor och kan utvecklas precis efter dina förutsättningar och önskemål den vägen!?

Go, girl!

mirrranda
2007-06-17, 11:59
Har med mig en av mina kunder (har med mig totalt fyra kunder med) som aldrig någonsin sprungit längre än 5 km och han skall köra 24-h.
Visst kommer han att gå mycket, men han kommer att kämpa alla 24-h (hoppas jag).
O ja det är helt underbart att tävla i 24-h (min åsikt), men det gör ont.
Är man inte lite tokig innan, så blir du det garanterat efter.
Mina planer är att göra minst fem marathon lopp till (har redan gjort 5 i år) och två eller tre ultramarthon till.

Jäklar vilken statistik du får efter detta år i så fall! Hur tränar du annars, utanför tävlingsbanan? Skulle vara intressant att veta, antar att det blir många långpass?`Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om du körde en hel del intervaller också.

Ang han som endast sprungit 5km och ska springa i 24h, han kommer verkligen att få veta vilket material han är gjort av. Har han psyke för det så fixar han det, det viktigaste är ju att aldrig ge upp :)

mirrranda
2007-06-17, 11:59
Mirre, du kanske inte behöver en ny klubb, du kanske har hittat en ny coach/mentor och kan utvecklas precis efter dina förutsättningar och önskemål den vägen!?

Go, girl!

I wish :D

mirrranda
2007-06-17, 12:02
Sön 17 juni

Status: Har under de senaste dagarna känt mig dålig i halsen, och nu i helgen har jag knappt kunnat sova eftersom jag hostat så otroligt så snabbt jag har lagt mig. Känns rent av piss, det kryper så in i helvete i kroppen på mig när jag inte får springa, som igår när det var perfekt löpväder (17 grader, sol, lätt bris - för intresseklubben;) )

Men jag kommer igen. Är riktigt sugen på ett 30km pass...

machine gun
2007-06-17, 18:39
machine gun:
Tack!
Mina förbilder är de som kämpar, precis som du gjorde nu på SM.
De som kämpar i flera timmar, är de sanna hjältarna.

Tack så mkt! Jo, jag antar att det krävdes en del pannben för att inte bryta där när det började gå tungt alldeles för tidigt i loppet, men jag är alldeles för målinriktad för att tänka i de banorna ;) Det kanske kan bli ultralöpare av mig också någon gång, vem vet? Fast jag är nog mer sugen på långdistans i triathlon tror jag. Oh well.. den som lever får se.

Eddie Vedder
2007-06-17, 18:45
Sön 17 juni

Status: Har under de senaste dagarna känt mig dålig i halsen, och nu i helgen har jag knappt kunnat sova eftersom jag hostat så otroligt så snabbt jag har lagt mig. Känns rent av piss, det kryper så in i helvete i kroppen på mig när jag inte får springa, som igår när det var perfekt löpväder (17 grader, sol, lätt bris - för intresseklubben;) )

Men jag kommer igen. Är riktigt sugen på ett 30km pass...

Ajdå, du oxå!*gah!*

Tråkigt att du och din syster känner er dåliga. Men men, inte tror jag det kommer innebära någon katastrof för dig och inte för LadyInsane heller (Gud vad dumt det känns att prata med dig om din egen syster och kalla henne LadyInsane:D). Det där 30-kilometerspasset kommer bara kännas ännu mer motiverande och jag ser fram emot att läsa om det.:thumbup:

mirrranda
2007-06-17, 20:44
Ajdå, du oxå!*gah!*

Tråkigt att du och din syster känner er dåliga. Men men, inte tror jag det kommer innebära någon katastrof för dig och inte för LadyInsane heller (Gud vad dumt det känns att prata med dig om din egen syster och kalla henne LadyInsane:D). Det där 30-kilometerspasset kommer bara kännas ännu mer motiverande och jag ser fram emot att läsa om det.:thumbup:

Men kolla, Eddie är tillbaka och muntrar upp mig.*kissass* Förhoppningsvis blir det att sticka ut imorn, även om energin är kass och vädret är dåligt...för jag vill uuut *gah!*

LadyInsane
2007-06-17, 20:57
Ajdå, du oxå!*gah!*

Tihi, bara du och Machine, bortsett från Mirre som vet vad jag heter...:ike

Edit: Ojdå, det blev helt fel smiley...:D

mirrranda
2007-06-18, 19:20
Mån 18 juni

Tillbaka från sjukligheten, så jag ville inte ta ut mig för mycket. Ville känna och se var jag hade kroppen först. Därför blev det riktigt söl-tempo, dvs mitt ultra-marathon-tempo :D

Löpning, asfalt
6km
34.46
5.48/km
Puls 149 (jag undrar om jag någonsin haft en sådan låg puls, måste vara något fel....)

Sedan när jag kom hem blev det runt 25 st tricepsarmhävningar och en del sit-ups, innan syrran ville filma och ta kort..hmm sen så höll vi på med det...:Virro Jag som skulle ninja-träna med negativa pistoler och sånt a-la regus---> men det får bli en annan gång :)

mirrranda
2007-06-18, 19:31
Och så blir det bild-time*whistle*

39886

Ja, vaderna släpar i alla fall inte :D

39887

mirrranda
2007-06-18, 19:33
Triceps är en mäktig hästsko va? :Virro

39888

Bättre axlar på denna,

39889

Eddie Vedder
2007-06-18, 19:33
Suverän form där Miranda!:thumbup:

Du ser väldigt muskulös ut för att vara långdistansare måste jag säga, många muskelbyggande brudar skulle troligtvis avundas dej.

Triceps är en mäktig hästsko va? :Virro

Ja faktiskt.:thumbup:

mirrranda
2007-06-18, 19:37
Suverän form där Miranda!:thumbup:

Du ser väldigt muskulös ut för att vara långdistansare måste jag säga, många muskelbyggande brudar skulle troligtvis avundas dej.

Haha, det vet jag inte ;) Jag som kanske inte ens vågar lägga ut dessa i tjej-byggar-tråden med tanke på hur grofva de är där :D

Jag som just tänkte skriva att jag styrketränar mycket, men att det egentligen inte syns så mycket..? Kanske syns mer än man tror alltså!

...och triceps, min bästa muskel efter vaden :cool:

Eddie Vedder
2007-06-18, 19:42
Haha, det vet jag inte ;) Jag som kanske inte ens vågar lägga ut dessa i tjej-byggar-tråden med tanke på hur grofva de är där :D

Jag som just tänkte skriva att jag styrketränar mycket, men att det egentligen inte syns så mycket..? Kanske syns mer än man tror alltså!

Det jag menar är att jag tycker du är väldigt muskulös i förhållande till den träningsform du prioriterar, samtidigt finns det ju tjejer som verkligen satsar helhjärtat på styrketräningen men som ändå inte har bättre fysik för det (eller inte ens lika bra:thumbup:).

Allt är ju relativt, i jämförelse med en tjej som tävlar i body-fitness under off-season har du inte mycket att hämta såklart. Men i jämförelse med andra löperskor samt hobbybyggande tjejer tycker iaf jag att du har en bra muskelmassa.*flex*

mirrranda
2007-06-18, 19:46
Allt är ju relativt, i jämförelse med en tjej som tävlar i body-fitness under off-season har du inte mycket att hämta såklart. Men i jämförelse med andra löperskor samt hobbybyggande tjejer tycker iaf jag att du har en bra muskelmassa.*flex*

Tack pojken *kissass* nu blev jag glad. Känns bra att man kan känna sig grov bland alla löpare, lite yankee på det hela :D

floppix
2007-06-18, 19:53
Din puls i passet idag var inte ett dugg konstig: den var opti för uppbyggande löpning!

Dessutom: din fysik torde vara opti för ultra! Ultralöpning är en extrem och lång påfrestning på kroppen, som kräver en grundstyrka och en stöt-tålig kropp. Plus att du är snygg, snyggt byggt bruden! :D

Är du anmäld till SUM nu? Spännande....

joriice
2007-06-18, 19:56
bra ben, rumpa och mage... och bra tider osv :D

floppix
2007-06-18, 20:01
Förresten, om du fortfarande är inne på puls ibland så kolla in dagi. En 22-årig ultrakille, bara för att pusha på att det finns unga ultralöpare där ute.

Å så toppen i toppen såklart, men hit har du säkert redan hittat!
http://www4.marathon.se/kgnystrom/

mirrranda
2007-06-18, 20:44
Din puls i passet idag var inte ett dugg konstig: den var opti för uppbyggande löpning!

Dessutom: din fysik torde vara opti för ultra! Ultralöpning är en extrem och lång påfrestning på kroppen, som kräver en grundstyrka och en stöt-tålig kropp. Plus att du är snygg, snyggt byggt bruden! :D

Är du anmäld till SUM nu? Spännande....

Tack så mycket :D du är så snäll! Btw, akta, men snart kanske du blir inbjuden på en löptur av Lovisa, och så dyker jag kanske helt plötsligt upp :Virro

Tack btw, för att du håller mig uppdaterad på intressant stuff!

Är väl inte riktigt anmäld, men det finns mycket tid kvar. Dock har jag bestämt mig för att verkligen satsa!

bra ben, rumpa och mage... och bra tider osv

Danke ;)

mirrranda
2007-06-18, 20:46
Lite triceps-armhävningar för den som är intresserad :naughty:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HJTlkgiqdrs"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HJTlkgiqdrs" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"></embed></object>

EDIT: Ja, det där gick ju inte så jäkla bra...ska fixas :)

edvin
2007-06-18, 21:08
Tjusigt tröck i vaderna! :D

Xtremen imorgon? Jag skippar nog den. Inte helt bestämt mig än. Men om knät ska fortsätta att strula så är det verkligen inte aktuellt.

wintersnowdrift
2007-06-18, 21:17
Snyggt Miranda! Med den fysiken lär ultramaraton gå som en dans. Kämpa på!

//Kristin

mirrranda
2007-06-18, 21:22
Tjusigt tröck i vaderna! :D

Xtremen imorgon? Jag skippar nog den. Inte helt bestämt mig än. Men om knät ska fortsätta att strula så är det verkligen inte aktuellt.

Skippar också faktiskt, jobbar tyvärr, å andra sidan känns det skönt också då jag satsar på ett trevligt långlopp på onsdag. Får ta vara på de som är kvar ;)

Förresten, tack, vaderna är ju faktiskt de som får mest smisk :D

Snyggt Miranda! Med den fysiken lär ultramaraton gå som en dans. Kämpa på!

//Kristin

Tack! *cupid* Tänker på dig, och att du inte får träna som du vill, jag hoppas åtminstonde att du finner någonting kul att syssla med nu i sommar och att du får en nystart snart med träningen!

machine gun
2007-06-18, 21:58
Sätt bara in You tube-koden (sist i adressen till klippet) inom dessa taggar: [ yt ] [ /yt ] fast utan mellanslag.

Snygg dagsform! Jag tror vi ligger hyffsat lika i vadfysik, men du ligger före i allt annat ;) Utom trapz möjligtvis (jag satsar på miss assymetri 2007).

Bra arbetspuls förresten. Högre än så ska den knappast behöva ligga under lätta distanspass. Jag ser fram emot den dag då jag kan springa med lika låg puls som floppix.

mirrranda
2007-06-18, 22:19
Sätt bara in You tube-koden (sist i adressen till klippet) inom dessa taggar: [ yt ] [ /yt ] fast utan mellanslag.

Snygg dagsform! Jag tror vi ligger hyffsat lika i vadfysik, men du ligger före i allt annat ;) Utom trapz möjligtvis (jag satsar på miss assymetri 2007).

Bra arbetspuls förresten. Högre än så ska den knappast behöva ligga under lätta distanspass. Jag ser fram emot den dag då jag kan springa med lika låg puls som floppix.

Machine_gun, värsta hackern, tackar för tipset!

Vadfysik, undra som det existerar som ord tidigare - om inte, så gör det det nu :) Vi kan vara kollos drottningar inom vadfysik

Fridas puls är ju sjukt låg, förstår mig inte på puls, tur att det är högst individuellt!

mirrranda
2007-06-18, 22:23

http://www.youtube.com/watch?v=HJTlkgiqdrs

machine gun
2007-06-18, 22:25
Vadfysik, undra som det existerar som ord tidigare - om inte, så gör det det nu :) Vi kan vara kollos drottningar inom vadfysik

Fridas puls är ju sjukt låg, förstår mig inte på puls, tur att det är högst individuellt!

Jag har alltid lika kul när jag upptäcker att jag har grövre vader än diverse killar, extra kul när deras armar samtidigt är dubbelt så stora som mina :D

Puls är ju väldigt individuellt som sagt, speciellt så beror det ju en hel del på vad man har för maxpuls respektive vilopuls. Man kan ju inte bara jämföra med andra rakt av. 150 är ju mycket högre för någon med 185 i max än för någon med 200 t.ex. Min puls var också ovanligt låg idag för övrigt, det måste bero på.. emn.. vädret? :Virro

Eddie Vedder
2007-06-18, 22:27

Om ni är drottningarna är iaf Sverker kungen, han har OTÄCKA vader!:hbang:

floppix
2007-06-18, 22:45
Löpa med Lovisa låter fint. Ska bara gräva mig upp ur formsvackan.

Haha, men det här med puls... Jag har 204-205 som max... Och ligger lätt på 190 i snitt på tävling... Men det är den långsamma återhämtningslöpningen som med Filips envetna tröskel- och mängdträning har åkt ner på sjuuuka nivåer. Tror det har att göra med att mitt löpsteg blivit väldigt ekonomiskt och energisnålt. Känns lättare att löpa än att gå. Blir tröttare av en trappa än av en morgonjogg... Typ.. Men vafn, det är skönt... A walk in the park :)

machine gun
2007-06-18, 22:53
Haha, men det här med puls... Jag har 204-205 som max... Och ligger lätt på 190 i snitt på tävling... Men det är den långsamma återhämtningslöpningen som med Filips envetna tröskel- och mängdträning har åkt ner på sjuuuka nivåer. Tror det har att göra med att mitt löpsteg blivit väldigt ekonomiskt och energisnålt. Känns lättare att löpa än att gå. Blir tröttare av en trappa än av en morgonjogg... Typ.. Men vafn, det är skönt... A walk in the park :)

Jag är avundsjuk. Min maxpuls är typ samma, kanske lite högre. Har fått upp pulsen i 208 en gång, men man vet ju aldrig med pulsklockor. Strax över 200 är den troligtvis iaf. 130 kan jag nog få upp pulsen i under en vanlig promenad :Virro Men det är klart att det går att påverka, vill minnas att jag tidigare nämnde de där ultralöparna som har sådär 70 i puls under sina långpass...

LadyInsane
2007-06-19, 01:50
Hänger verkligen inte med i alla dessa pulsdiskussioner. :Virro

Bruttan, du är en snygging. Alltid kul att fota dig baby!*cupid*

regus
2007-06-19, 01:52

HJTlkgiqdrs

Var tvungen att rätta till :)

mirrranda
2007-06-19, 08:15
Var tvungen att rätta till :)

Tackar :hbang:

brustablett
2007-06-19, 08:48
Du är verkligen en inspirationskälla... har inte gett mig tillkänna innan men läser om din träning varje vecka. Är inen på att investera i en pulsklocka och täntke höra vad du hade för modell. om du har några tips?

mirrranda
2007-06-19, 09:05
Du är verkligen en inspirationskälla... har inte gett mig tillkänna innan men läser om din träning varje vecka. Är inen på att investera i en pulsklocka och täntke höra vad du hade för modell. om du har några tips?

Åh tack så mycket, gjorde verkligen min morgon :)

Min pulsklocka är en Garmin Forerunner 305, och den är verkligen en superklocka! Den har Gps, så man kan se tempo, sträcka och massa annat. Jag älskar den verkligen, men den är ganska dyr att köpa om man inte satsar helhjärtat på löpningen, tror den ligger på 4000 i butik. Innan hade jag Garmin 301 och den var också riktigt bra på det sättet att den hade sträcka och puls, tycker jag är väldigt viktigt.

Frågan är vad du söker i en puls-klocka? En simpel klocka som bara visar pulsen kan du finna för en femhundralapp, men för varje extra funktion blir de dyrare. Tror dock garmin har en äldre variant, 201, som bara har Gps-funktion så man kan se sträckan, om du är intresserad av det. Men som sagt, köp en klocka utefter ditt behov av funktioner :)

Olof
2007-06-19, 09:40
Mycket god form på utförandet av armhävningarna. Men i min bok är det inte tricepsarmhävningar, utan standard armhävningar. Tricepsarmhävningar är för mig det samma som diamantarmhävningar:

http://www.wikihow.com/images/6/62/Narrow-2-.300.jpg

http://www.wikihow.com/images/6/61/Narrow-1-.300.jpg

machine gun
2007-06-19, 09:49
Mycket god form på utförandet av armhävningarna. Men i min bok är det inte tricepsarmhävningar, utan standard armhävningar. Tricepsarmhävningar är för mig det samma som diamantarmhävningar:

+1, såg bra ut dock! :thumbup:

brustablett
2007-06-19, 09:50
Åh tack så mycket, gjorde verkligen min morgon :)

Min pulsklocka är en Garmin Forerunner 305, och den är verkligen en superklocka! Den har Gps, så man kan se tempo, sträcka och massa annat. Jag älskar den verkligen, men den är ganska dyr att köpa om man inte satsar helhjärtat på löpningen, tror den ligger på 4000 i butik. Innan hade jag Garmin 301 och den var också riktigt bra på det sättet att den hade sträcka och puls, tycker jag är väldigt viktigt.

Frågan är vad du söker i en puls-klocka? En simpel klocka som bara visar pulsen kan du finna för en femhundralapp, men för varje extra funktion blir de dyrare. Tror dock garmin har en äldre variant, 201, som bara har Gps-funktion så man kan se sträckan, om du är intresserad av det. Men som sagt, köp en klocka utefter ditt behov av funktioner :)

oj va spännande! Nu blev jag lite smått exalterad här *drool*
jag har kikat på denna nämligen och är nära ett köp. Känner att jag verkligen vill satsa på löpningen! Och då vill jag ha en klocka som kan hjälpa mig med det mesta! det ger mkt mer om man kan ha koll på hur långt man sprungit o s v... har du testat den i djup skog? Springer nämligen orientering och vill se om den blir "vilse" i djup skog...
Det verkar som att du rekomenderar denna? Vart köpte du den? Måste ju vara lite billigare på nätet... Kan man också köra intervaller på denna?

machine gun
2007-06-19, 10:00
brustablett: Jag har en likadan och jag är jättenöjd. Köpte den i NYC nu i maj och där kostade den ca 2200 kr inkl. skatt. Den går att hitta för ca 3000 kr på nätet: http://se.pricerunner.com/pl/288-614182/GPS-mottagare/Garmin-Forerunner-305-priser?other_hits=304%3Agarmin+forerunner+305%3B%3 B1760%3B&q=garmin+forerunner+305
Jag hade lite problem med den när jag var och sprang i skogen vid ett tillfälle, så jag vet inte om det är det smartaste valet för en orienterare, då den kan tappa satellitkontakten om det är för mkt höga träd runt omkring. Då är nog någon av Polars eller kanske Suuntos klockor med footpod bättre.

Intervaller är den bra på. Man kan göra egna intervallprogram i datorn och ladda in i den om man vill. Eftersom den mäter sträcka kan man ställa in den så att den piper efter t.ex. 1000 m och sen igen efter 200 m om man nu bestämt sig för att springa tusingar med 200 m gåvila eller så.

Eddie Vedder
2007-06-19, 10:06
Jag hade lite problem med den när jag var och sprang i skogen vid ett tillfälle, så jag vet inte om det är det smartaste valet för en orienterare, då den kan tappa satellitkontakten om det är för mkt höga träd runt omkring. Då är nog någon av Polars eller kanske Suuntos klockor med footpod bättre.

Nu blir Mirandas journal hijackad av pulsklockdiskussioner, hoppas det är okej Mirre?:em:

Hursomhelst har jag ironiskt nog suttit och funderat över polar F55 här under förmiddagen och nu blev jag än mer sugen om det nu är så att Polars klockor lämpar sej bättre för skogslöpning.

Den gick ju dessutom inte på mer än 2000 vilket är prisnivån jag helst inte överstiger, iaf inte på min första pulsklocka. Den gick dessutom att ställa in styrketräningspass/resultat på.:thumbup: Fast det kanske Garmin Forerunner oxå kan?

brustablett
2007-06-19, 10:23
brustablett: Jag har en likadan och jag är jättenöjd. Köpte den i NYC nu i maj och där kostade den ca 2200 kr inkl. skatt. Den går att hitta för ca 3000 kr på nätet: http://se.pricerunner.com/pl/288-614182/GPS-mottagare/Garmin-Forerunner-305-priser?other_hits=304%3Agarmin+forerunner+305%3B%3 B1760%3B&q=garmin+forerunner+305

Intervaller är den bra på. Man kan göra egna intervallprogram i datorn och ladda in i den om man vill. Eftersom den mäter sträcka kan man ställa in den så att den piper efter t.ex. 1000 m och sen igen efter 200 m om man nu bestämt sig för att springa tusingar med 200 m gåvila eller så.

Tusen tack! Klockan verkar vara precis vad jag är ute efter. Verkar ju ha ypperliga möjligheter till intervall!
Vad jag har hört strular Polars fotsensorer en del och kan diffa mycket så jag tror inte den är bättre. Jag får helt enkelt ta det för vad det är och de dagar jag tränar i skogen och tävlar får jag ta med en nypa salt.
Tack för pricerunnertipset. hade jag aldrig kommit på själv. här ska inhandlas! Det bästa av allt, det blir en 25årspresent från kompisarna :)

hur ser den ut på handen? som ett ufo eller som en söt liten nyckelpiga? :D

machine gun
2007-06-19, 10:23
Hursomhelst har jag ironiskt nog suttit och funderat över polar F55 här under förmiddagen och nu blev jag än mer sugen om det nu är så att Polars klockor lämpar sej bättre för skogslöpning.

Den gick ju dessutom inte på mer än 2000 vilket är prisnivån jag helst inte överstiger, iaf inte på min första pulsklocka. Den gick dessutom att ställa in styrketräningspass/resultat på.:thumbup: Fast det kanske Garmin Forerunner oxå kan?

Fast det var ju distansmätningen som jag åsyftade där, Polar F55 har ju ingen distansmätning. Vill du bara ha en pulsklocka kan du välja vilken som helst av Polars modeller. Vill du kunna använda den lite mer specifikt till löpning kan det ju vara bra att välja en av deras löpmodeller som då ofta har intervallfunktioner och mellantidsfunktioner mm. Varför man skulle vilja lägga in styrketräningsresultat i klockan vet jag inte, det låter som att det skulle kunna bli pillrigt och ta lång tid. Inte så vanligt att folk använder pulsklocka när de styrketränar heller, men det kanske kan bli en ny trend? :D

Det jag gillar med Garmin förutom distansmätning och "live-tempo" är att man kan använda den till flera olika sporter. Eftersom den mäter sträcka med GPS kan man använda den även vid längdskidåkning, cykling, inlines osv plus att man slipper kalibrera den. Med en klocka med footpod fungerar distansmätningen endast vid löpning (fungerar lite som en något mer avancerad stegräknare), däremot störs den inte ut av träd, byggnader osv och kan även användas om man springer inomhus på bana.

Fundera på vad du har tänkt använda klockan till, vilka funktioner den absolut måste ha och vad som kanske skulle kunna vara användbart utöver det. Det är tråkigt att köpa en klocka för att komma på efter bara ett par veckor att den saknar en funktion man verkligen skulle kunna ha användning för.

machine gun
2007-06-19, 10:31
Tusen tack! Klockan verkar vara precis vad jag är ute efter. Verkar ju ha ypperliga möjligheter till intervall!
Vad jag har hört strular Polars fotsensorer en del och kan diffa mycket så jag tror inte den är bättre. Jag får helt enkelt ta det för vad det är och de dagar jag tränar i skogen och tävlar får jag ta med en nypa salt.
Tack för pricerunnertipset. hade jag aldrig kommit på själv. här ska inhandlas! Det bästa av allt, det blir en 25årspresent från kompisarna :)

hur ser den ut på handen? som ett ufo eller som en söt liten nyckelpiga? :D

Jo, jag har också hört att de trasslar en del och så måste de ju kalibreras osv. Som jag skrev ovan så gillar jag att man kan använda den till andra sporter (det finns kadensmätare att köpa till om man cyklar mkt). Schysst att få den som present! Då är det ju bara att inhandla! :) Tips: Ladda hem programmet Sport Tracks (det är gratis), det är mkt bättre än medföljande Training Center. Programmen använder lite olika algoritmer för att räkna ut sträckan utifrån mätpunkterna, så sträckan kan ibland blir några meter längre när man laddat in data från klockan i programmet. Kan vara bra att veta, jag trodde jag hade gjort något fel först :) ST är kompatibelt med Google Earth, så man kan få fina kartor över hur man sprungit också. Plus kursvor över puls och hastighet osv. Riktigt roligt.

Hittade en bild där jag har den på mig: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2320566&postcount=129 (samt på avataren då)

Sorry för kapning av din tråd, Mirre :em: Be Eddie plocka bort inläggen om det stör.

brustablett
2007-06-19, 10:52
Jo, jag har också hört att de trasslar en del och så måste de ju kalibreras osv. Som jag skrev ovan så gillar jag att man kan använda den till andra sporter (det finns kadensmätare att köpa till om man cyklar mkt). Schysst att få den som present! Då är det ju bara att inhandla! :) Tips: Ladda hem programmet Sport Tracks (det är gratis), det är mkt bättre än medföljande Training Center. Programmen använder lite olika algoritmer för att räkna ut sträckan utifrån mätpunkterna, så sträckan kan ibland blir några meter längre när man laddat in data från klockan i programmet. Kan vara bra att veta, jag trodde jag hade gjort något fel först :) ST är kompatibelt med Google Earth, så man kan få fina kartor över hur man sprungit också. Plus kursvor över puls och hastighet osv. Riktigt roligt.

Hittade en bild där jag har den på mig: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2320566&postcount=129 (samt på avataren då)

Sorry för kapning av din tråd, Mirre :em: Be Eddie plocka bort inläggen om det stör.

haha...jag får nog också be om ursäkt för kapningen... upphovaman som jag e ... *whistle* :)

Tack för alla råd och tips! har skrivit upp allt. programmen kommer att laddas ner direkt, kanon ju!!

Så nu är klockan beställd på inernet för 3299 inkl frakt, billigare än så går nog inte att få tag på säger pricerunner i a f : )
wooohooooo... nu blev jag som en liten flicka på julafton. Snabbt leverans står det på hemsidan så nu är det bara att vänta in den!

machine gun
2007-06-19, 10:55
Grattis! Sen måste du starta en träningsjournal så att vi kan få ta del av all smaskig statistik som klockar sprutar ur sig :D