handdator

Visa fullständig version : Ninjan samlar styrka

Örebroninjan
2007-05-10, 07:48
Då var det dags,
en journal är nog precis vad jag behöver för att ta mina ninjakrafter till nästa level.
Har tränat någorlunda regelbundet sen gymnasiet, då använde jag mig av Body for Lifes 12 veckors-program, men pallade bara med 3v x 2 då jag försökte en gång till. I vilket fall så gick jag ner 10 kg, vilket i stort sett skedde mest i fett. På senare tid har jag tränat mer styrka och mindre kondition, då jag drog på mig en sträckning i rumpa/lår. Har gått två månader nu, och den vägrar ge med sig, vilket är lite märkligt men men...

Tränar styrketräning, kampsport och parkour, men det sistnämnda har det inte blivit så mycket av med på sistone pga sträckningen, men jag vill ändå hålla "parkour-fysiken" dvs mycket core, spänst, explosivitet, a´jour när jag är helt läkt igen. Om inte annat så blir akrobatiklektionerna på teaterskolan jag ska börja på i höst lättare he he!

Min vilja är att deffa ner mig till 7-10% BF och öka muskelmassan och explosivitet
Om det inte hade varit för diverse ströjobb på olika orter vilket inneburit störningar i träningen hade jag inte behövt deffa så mycket då jag redan var nöjd med min BF för 4 månader sedan. Nåväl, jag funkar så att när jag väl kommer igång så brukar det rinna av rättt så fort he he!
Har tänkt allternera veckovis mellan träning fokuserat mot ökad styrka och spänst, och träning mot fettförbränning och konditionshöjande.
Dels för att variation förnöjer, dels för att jag tycker det har funkat förut.
Mitt mål är att ha ökat muskelmassan med 4 kg och som sagt deffat ner till 7-10% innan 31 augusti.

Inför det här köpte jag mig en våg, och inte bara en vanlig en, utan en Salter Body Analyser... ohhh flashigt!
Den är riktigt bra och mäter både vikt, bf, kroppsvätske%, muskelmassa i % och BMR. Det skumma är att den har 3 olika "aktivitetsvärden" dvs hur pass aktiv och således hur pass vältränad man är. Jag har lagt mig på medelvärdet vilket ger mig en fettprocent på 13. Ligger jag på högsta värdet får jag ett på 8%... Märkligt, men jag fortsätter på medelvärdet för 13% känns närmare verkligheten än 8%

Nu så, dags för lite siffror
Mått o värden just nu 070510

Längd 183
Morgonvikt 75 kg
BF 13%
Vätskeprocent 62,1%
Muskelmassa 44,7 %

Axel 118 cm
Bröst (över vårtorna) 102
Höger arm 30
Vänster arm 30
Midja, på det smalaste stället ca 15 cm över naveln 80 cm
Midja, bredaste stället, 2 cm under naveln 87 cm
Rumpa/höft 96
Höger lår på det tjockaste stället 57cm
Häger lår ovanför knät 42 cm
Vänster lår på det tjockaste stället 56 cm
Vänster lär ovanför knät 42
Höger vad 37
Vänster vad 37

Alla mått tagna på morgonen i avslappnat tillstånd, vet hur man brukar mäta, detta är ju min första journal...
Yeah, det var de hele, time to kick-ass!:cool: :hbang:

Deceiver85
2007-05-10, 09:22
Viktigast av allt, vart tränar du?

Örebroninjan
2007-05-10, 09:40
Kanske ska tillägga att jag är 22 år gammal.

Mitt träningsupplägg

Måndag

Morgonpromenad innan frukost 30 min
(2 kapslar Lose-It innan avgång, om jag
känner mig seg tar jag en kopp grönt te m chili
för att få lite mer tid att väcka kropp o knopp till liv)

Kondition Högintensivt 20 min
alt medelintesivt 40 min
beror lite på hur jag känner mig i benen, då min
sträckning inte vill ge med sig..

Kung-fu 2000-2130
Varierande grad av intensitet, ibland fokus på teknik
ibland på styrka, pulsen är hög varje gång i alla fall

Tisdag

Axlar, Rygg, Lår, Vader.
Mycket fokus läggs på baksidan av axlarna, samt vaderna.
Växlar mellan muskelgrupper a´la cirkelträning, och vilar inte emellan vilket ger
en hög intensitet, puls, är konditionshöjande och garanterat svettigt!

Onsdag

Kondition 40 min
helst innan 1200 då jag har föreläsning, annars blir återhämtningen inför kung-fun lite kort

Kung-fu 2000-2130

Torsdag

Bröst, Triceps, Mage
Växlar mellan Mage och de övriga två muskelgrupperna. Brukar slå mycket på sandsäck de här passen.

Fredag

Högintensiv kondition 20 min
Oftast cykling eller roddmaskin. Föredrar löpning eller en crosstrainer, men sträckningen i baklåret gör det svårt att kunna ge allt.

Lördag

Helkroppspass med mycket kroppsviktsövningar.
Fokus på axlar, biceps, underarmar, core-muskulaturen.

Söndag

Vila, kanske lite balansövningar/Le Parkour-träning om jag känner för det. Sommaren är ju här så lite fotboll/basket/bad är ju inte helt fel :cool:

Vad gäller kost kör jag en diet på 2000 kcal ena veckan, och 2500 kcal andra veckan. Detta för att jag gillar att alternera fettförbränning med byggande. Nu börjar jag dock närma mig en schysst BF, så kcal kommer nog ökas om en månad. Mer om detta då.

Örebroninjan
2007-05-10, 09:41
Viktigast av allt, vart tränar du?

På universitetets gym och Kung-fu på ÖKSF vid I3

Deceiver85
2007-05-10, 09:49
Ha, då tränar vi på samma gym ju :) Ska bli intressant att se vem du är...

Örebroninjan
2007-05-10, 13:35
Torsdagspass, bröst, mage, triceps

Övre bröst i smithmaskin
10x 45 kg x 3 set

Bröst i smithmaskin
10 x 45 x 2 set

Hantelpress 13,5 kg decline-bänk
10x 2 set

Lutande situps m slagsäck
15x 3 set

Hängande benlyft
10+5sneda lyft på varje sida x 2 set

Bålrotation-maskin
10x 30 kg på varje sida
10x 35 kg på varje sida

Cable-crunch
12x 35kg x 2 set

Dips (kroppsvikt)
10 x 3 set

Tricepspress över huvud i maskin
10x 30 kg x 2 set

Plankan 1 minut
Side-bridge 1 minut på varje sida

det hela tog 1h 40 minuter, övningarna var blandade Bröst, mage, bröst, och sedan triceps, mage, triceps. Ordningen på utförandet var alltså annorlunda än vad som står här.

Ganymedes
2007-05-10, 20:19
Coolt med en kung-fu ninja! :) Skriv gärna lite om kung-fu passen i journalen är du snäll. Vore kul att läsa!

Örebroninjan
2007-05-11, 03:41
Absolut, men det blir inte förrän på måndag då nästa pass är ;)
En bra mag-övning som jag utvecklat (säkert inte först, men jag har inte sett någon annan göra den så...), perfekt för kampsportare/boxare, är situps i en declinebänk, framför en slagsäck, som du slår på när du kommer upp från sit-upen. Varierande slag, 1,2,3,4 raka, eller krokar eller varför inte "back-handslag" samtidigt som du andas ut med ett tydligt "S" på varje slag. Superbra för magen, utvecklar kraft i slagen, uthållighet och kondition. Garanterad pulshöjare, perfekt att lägga in mellan olika muskelgrupper för att hålla uppe flåset och på så sätt hålla fettförbränningen på en högre nivå när du styrketränar!

Örebroninjan
2007-05-12, 16:02
Ninja-träning

Pass med mycket kroppsvikt, stabilisation, balans och muskeluthållighet.

Uppvärmning

Cykling 10 minuter

Cirkel 1 (2 varv)
Armhävningar 30 st /Dips 12 st
Knäböj 15 st
Rygghävningar 10+5 vridningar åt höger/vänster
Gående forward-lunge 15 st 2x 5kg's hantlar

Cirkel 2 (3 varv)
Dips 12 st+ 3 negativa rep
Knäböj på balansplatta 8 rep
Rygghävningar med armar sträckta över huvudet 10+5 vridningar
Hantel-bicepscurl 12x 11 kg, 10x 13,6 kg
Bicepscurl i maskin 8 x 25 kg

Cirkel 3 (2 varv)
Rotatorcuff i kabelmaskin 4 set x 25x 2,8 kg (rehab-träning)
Enbens tåhävningar i maskin 12x 20 kg
Balansträning för huvudstående 5 minuter

Cykling 5 minuter
Total tid 1h 45 minuter

Kul pass, skönt att varva styrke- och- konditionspassen med funktionell träning. Kontakten med golvet blir extra kännbar efter knäböj på balansplatta, då nerverna i fotsulorna riktigt vaknat till liv!
Dock är träningsvärken i bröstmusklerna stor sen torsdagspasset, kände av det i dipsen, vill ju inte överträna..