handdator

Visa fullständig version : Donnie Darko

Clabus
2007-05-09, 17:18
Har precis sett denna film för fjärde gången nu, varje gång jag ser på den försöker jag att tolka och förstå filmen på det bästa möjliga sättet.

Men nu vill jag höra eran tolkning eller tankar kring filmen. ;)

http://www.imdb.com/title/tt0246578/

För er som inte gillar "tänkar filmer" där man måste ta sig några riktiga funderare under filmens gång behöver inte kommentera. :)

watertouch
2007-05-09, 17:22
Är väll inte så mycket att tänka på.. Snubben är crazy varav han käkar medicin.

Hermes
2007-05-09, 17:34
Förstår inte vad som kräver tolkning? Allting blir ju helt uppenbart i slutet av filmen. Du kan ju alltid se den i kronologisk ordning om du har den på dvd (förstör hela filmen men den blir säkert tydligare)

Edit: Sorry jag är helt lost i hjärnan sitter och tänker på Memento av någon konstig anledning

Donnie Darko är lite mer avancerad :) Watertouch har verkligen slagit huvudet på spiken *rolleyes*

Clabus
2007-05-09, 17:40
Är väll inte så mycket att tänka på.. Snubben är crazy varav han käkar medicin.

Jo men allt om tids resor och om gym läraren som tror att alla känslor är indelade i rädsla och kärlek.

Jag tycker i alla fal att det finns en hel del att diskutera i denna filmen... Eller har jag kanske fel?

Hermes
2007-05-09, 17:50
Jo men allt om tids resor och om gym läraren som tror att alla känslor är indelade i rädsla och kärlek.

Jag tycker i alla fal att det finns en hel del att diskutera i denna filmen... Eller har jag kanske fel?

Du har definitivt inte fel, finns hur mycket discussioner som helst om filmen, pm:ar några länkar.

smulrulle
2007-05-09, 18:15
Jag tycker det är tråkigt att tolka filmer. Man ska kolla på en film och sedan behålla känslorna utav den, inte förstöra genom att prata sönder den. För övrigt är Donnie Darko en av mina favorit filmer.

abbe
2007-05-09, 18:35
Ser man den extended så inser man att filmen inte är så genomtänkt ändå. Lyssnar man dessutom på directors comment är det ganska uppenbart att han mest velat skapa en mystisk stämning.

SPOILER (markera för att läsa):
Det som jag reagerade mest på i filmen var paradoxen att "kaninen" kallade ut Donnie från sitt rum och att Donnie på så sätt undvek att dö av den fallande flygplansmotorn. Hade Donnie dött där så hade "kaninen" aldrig blivit dödad och på så sätt kunnat varna Donnie.

Parallella universum vill jag inte ens höra som förklaring.

Scratch89
2007-05-09, 19:09
Den är otroligt bra, och det som man först tror är ytterligare en film om en weirdo utvecklas till att bli något helt annat.
Han är ju inte knäpp, eftersom hans doktor i extended version säger till honom att han bara får placebopiller. Att filmen utvecklas som den gör, med tidsresor och maskhål osv är ju bara Fysik B.

Deceiver85
2007-05-09, 19:12
Filmen är ruskigt överskattad

Muskelbyggaren
2007-05-09, 19:13
För länge sedan jag såg den för att kunna göra någon ingående analys av storyn. Vad jag minns däremot är att den som abbe säger är lite hypad. Bara för att alla har svårt att förstå handlingen behöver den inte vara genial. Samtidigt är det en av de bättre filmer jag sett, just för att den på något vis är vacker och avslappnande. En lite speciell berättelse berättad på ett vis som gör att man blir ruskigt nyfiken, vilket antagligen förklarar dess succé hos tonåringar som söker djupsinnighet.

Baan
2007-05-09, 19:14
Den är otroligt bra, och det som man först tror är ytterligare en film om en weirdo utvecklas till att bli något helt annat.
Han är ju inte knäpp, eftersom hans doktor i extended version säger till honom att han bara får placebopiller. Att filmen utvecklas som den gör, med tidsresor och maskhål osv är ju bara Fysik B.

Fysik B? :laugh: Fysik Scratch89 kanske.

Vinter
2007-05-09, 19:37
Riktigt bra film, överaskande bra tycker jag.

Spoiler som jag uppfattar filmen:
Donnie får en chans att uppleva 2 verisioner av framtiden, den ena är resultatet om han dör, den andra om han överlever kraschen.
På slutet väljer han därför att offra sig för att verisionen där han överlever till stor del gör hans liv till ett helvete, om han dör däremot går det mesta runt honom bra. Kortfattat, finns massa difusa detaljer trots allt.

booben
2007-05-09, 19:38
Filmen är ruskigt överskattad

Ja, verkligen tonårsdjup.

Likväl bra dock.

blekfet2
2007-05-09, 19:46
han tänder på kaniner är min tolkning.

Scratch89
2007-05-09, 20:16
Fysik B? :laugh: Fysik Scratch89 kanske.

Så du menar att relativitetsteori och maskhål inte tillhör Fysik B?

Muskelbyggaren
2007-05-09, 20:28
Ja, men det har lika mycket att göra med Donnie Darko som stålmannen har med styrketräning.

raQblad
2007-05-09, 20:37
Donnie Darko är riktigt bra, men som tidigare skrivet lite överskattad. Ni som gillade den borde däremot se United States of Leeland...också en väldigt tonårsdjup handling :thumbup:

Baan
2007-05-09, 20:44

Relativitetsteori är en väldigt liten del av Fysik B och har inget med tidsresor att göra utan lite mindre spännande saker. Maskhål är väl vad jag vet rena gissningar utan mycket seriös grund, d.v.s om vi har rätt om sak A,B,C och kanske D så kanske något kul kan hända. Om ni hade med maskhål i er bok så var det nog mer för skojs skull.

Vad i fysiken du lärt dig säger något om tidsresor egentligen?

Scratch89
2007-05-09, 20:58
Ja, men det har lika mycket att göra med Donnie Darko som stålmannen har med styrketräning.

Va? Det är ju genom ett maskhål flygplansmotorn faller, och det är där han får stoppa upp det igen för att maskhålet ska täppas till. Relativitetsteorin är övergripande; allt med tidsresor har med relativitetsteorin att göra, och hela hans teori baserar sig på vad hans fysiklärare och Grandma Death säger.

Muskelbyggaren
2007-05-09, 21:01
Va? Det är ju genom ett maskhål flygplansmotorn faller, och det är där han får stoppa upp det igen för att maskhålet ska täppas till. Relativitetsteorin är övergripande; allt med tidsresor har med relativitetsteorin att göra, och hela hans teori baserar sig på vad hans fysiklärare och Grandma Death säger.
Det har fortfarande ingenting med Fysik B att göra annat än att begreppen råkar vara de samma. Det är fantasy. Känns rätt meningslöst att tjafsa om saken ens egentligen. :)

Scratch89
2007-05-09, 21:04
Det har fortfarande ingenting med Fysik B att göra annat än att begreppen råkar vara de samma. Det är fantasy. Känns rätt meningslöst att tjafsa om saken ens egentligen. :)

Självklart är det fantasy i filmen, men det är lättare att förstå och greppa om man har tangerat ämnet i fysiken förut. Samma sak med Deja Vu; har man inte läst Fysik B eller läst om tidsresor förut så kan det vara svårt att förstå det tekniska när de pratar.

Baan
2007-05-09, 21:06
Självklart är det fantasy i filmen, men det är lättare att förstå och greppa om man har tangerat ämnet i fysiken förut. Samma sak med Deja Vu; har man inte läst Fysik B eller läst om tidsresor förut så kan det vara svårt att förstå det tekniska när de pratar.

Jag borde fan ringa din fysiklärare så han kommer och spöar dig. Du behöver repetera det du tror dig kunna, relativitetsteorin har ingenting med tidsresor att göra. Man kan inte åka snabbare än ljuset så man kommer inte tillbaks i tiden. Det enda som kan hända är att tiden är olika i olika referenssystem så att om jag och du åker med olika hastighet och träffas sen om 20 år så kanske det gått olika lång tid i våra referenssystem. Det är det det handlar om.

Edit: Gått 20 år i mitt eller ditt referenssystem och något helt annat i den andres. Men det är ju fan inte tidsresor det handlar om.