Visa fullständig version : ngt är fel?
Evelyn88
2007-05-09, 06:34
Hej jag har ett problem. Jag går inte ner i vikt. jag har nu under en dryg månad ätit runt 1000 kcal per dag (brukar oftast ligga mellan 800 kcal till 1000 kcal). jag tränar ungefär tre gånger i veckan, ibland mer. när jag tränar ¨så brukar det vara friskis pass eller Gå/springa i skogen.
och här kommer problemet, jag har inte gått ner i vikt.
Jag väger 74 och är 172 cm lång. Jag är 18 år och av det kvinnliga könet.
Jag vet att jag äter för litet, innan så brukade jag äta 1300 -1400 per dag men jag gick inte ner i vikt då heller. jag skriver in vad jag äter varje dag och jag är väldigt, väldigt nogrann.
Har ni ngn gissning på vad som kan vara fel?
hjälp vad lite. äter du lika lite en träningsdag som en vilodag?
jag skulle gissa på att dina glykongedepåer är i stort sett tomma, dvs ingen vätska i kroppen och att det du upplever nu (står still i viktminskningen) beror på att du tappar muskelmassa men bildar fett istället. (Här får gärna någon mer kunnig rätta mig :))
Mitt förslag är att du ser över din kost. Börjar äta mer framförallt, samtidigt som du ligger på ett energiunderskott. Lycka till!
Ät mer (1600kcal minst) och börja styrketräna så kommer du garanterat att tappa vikt förutsatt att du inte har någon påverkan på hypofysen.
Det du håller på med nu är inte bra för din kropp.
Ny sommar - samma problem.... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=93621)
theoppositescollide
2007-05-09, 08:51
Så länge du inte lider av någon sjukdom som påverkar ämnesomsättningen... felräkning?
EmCeeMike
2007-05-09, 11:46
Gå till läkaren o be dom kolla dina sköldkörtel-nivåer. Kan va att du lider av underaktiv sköldkörtel. Isf får du levaxin
Samma person - samma problem (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=84195)
Evelyn88
2007-05-09, 20:08
tror inte jag har fel på min körtel grejs men hypofys vet jag inte, vet inte ens vad det är.
angående mitt intag, jag vet att jag äter lite. jag föredrar att äta mer men då går jag upp i vikt. jag äter mer de dar jag tränar, brukar äta kött.
När jag äter/åt 1300 kcal per dag så slutade min vikt på 73, sen gick jag inte ner mer. jag har i fem år jobbat med min vikt och jag går till en dietist. jag brukar träna minst tre dagar i veckan +skolgympan. när jag tränar så brukar det antingen vara två timmars promenad eller ett friskis pass (blandar medel och bas). jag är väldigt, väldigt nogrann med att räkna kcal.
Problemet är att du har förstadiet till ÄS, dvs du ligger på låg kalori och tränar sedan bort i stort sätt den mängden du intar dagligen. kroppen måste ha mer energi för att fungera normalt. På 2 timmars promenad hinner du bränna bort halva ditt dagliga intag. Du måste utgå från ditt basintag och inte ligga extremt lågt från början.
Du kommer snart ha stora problem om du fortsätter såhär. Gå till en annan dietist för din nuvarande verkar inte riktigt veta vad han/hon håller på med om ditt intag ser ut sådär. Sök professionell hjälp.
Jag är ärlig.
Du kommer snart ha stora problem om du fortsätter såhär. Gå till en annan dietist för din nuvarande verkar inte riktigt veta vad han/hon håller på med om ditt intag ser ut sådär. Sök professionell hjälp.
Jag är ärlig.Dietisten sa faktist att hon hade ett behov på 2300kcal/dygn. Med andra ord verkar det inte vara nått fel på henne utan det verkar mer som att trådskaparen inte verkar vilja lyssna på hennes råd.
CoolHandLuke
2007-05-09, 21:42
Sikta på 'frisk' så kanske du träffar kärlek.
Dietisten sa faktist att hon hade ett behov på 2300kcal/dygn. Med andra ord verkar det inte vara nått fel på henne utan det verkar mer som att trådskaparen inte verkar vilja lyssna på hennes råd.
Tackar för rättelse. Dubbelkollade inte utan fokuserade alldeles för mycket på valda delar.
Cerberus
2007-05-09, 22:09
låter som ätstörning... vansinnigt lite kcal.
jag föredrar att äta mer men då går jag upp i vikt.
Det beror antagligen på vätska. När du ligger på kaloriunderskott blir kroppen av med vätska som du sedan får tillbaks när du ökar energiintaget igen.
jag har i fem år jobbat med min vikt och jag går till en dietist.
Då tycker jag det är dags att börja äta normalt under en period. Gå upp lite i vikt och låt det sedan stabilisera sig ett tag. Gärna under en längre tid, kanske mest för den psykologiska biten och en sundare inställning till mat. Sen kan du eventuellt börja fundera på viktnedgång igen, fast genom att trappa ned på kalorierna lite i taget.
Det kommer sannolikt gå mycket lättare sedan.
Anta att det faktiskt är så att en person är i viktbalans vid ~1200kcal/dag, trots idog träning. En nära vän till mig är i denna situation, och eftersom ett så lågt intag oroar så har jag sänt henne till läkare. (Innan kollade jag faktiskt igenom att det stämde att intaget inte ledde till nedgång, vilket faktiskt verkade stämma.)
Guddi, som vet en del, skrev att med 1600kcal/dag + styrketräning så medföljer viktnedgång. Min kompis stod helt stilla viktmässigt under drygt 2 månader när kaloriintaget snittade 1600kcal/dag och hon tränade 3ggr styrketräning 4ggr distanslöpning/vecka.
Utvecklar tråden lite: (1)finns det andra möjliga orsaker än hormonella till låg ämnesomsättning och (2)hur ohälsosamt är det att ha en dylik omsättning, med tanke på att det blir svårt att få i sig normala mängder makronutrienter och (3)om man förflyttar (springer) en kropp en viss distans krävs en viss energi, hur kan nåns hormoner påverka denna energimängd eller (4) är det i dylika fall så att det sker en kraftig kompensation genom ökad inlagring över tid?
Dietisten sa faktist att hon hade ett behov på 2300kcal/dygn. Med andra ord verkar det inte vara nått fel på henne utan det verkar mer som att trådskaparen inte verkar vilja lyssna på hennes råd.
En sundare livstil vore därför att ligga på 2300kcal och låta fysisk träning stå för underskottet i kcal, kanske 300kcal om dagen. Ligga så lågt som 1000kcal är helt klart inte bra...som vi kan konstatera.
Evelyn88
2007-05-10, 14:54
tack för alla svar. men jesüs... jag förstår inte vad du säger eller frågar eller vad det nu är.
jag vet att det inte är bra att äta 1000 kcal om dan, jag vet det. när jag började gå hos dietisten så sade hon faktist att jag skulle öka mitt integ och det gjorde jag och då gick jag upp 5 kilo och det tog mig väldigt lång tid att gå ner dem igen därav det låga intaget.
jag trappade ner långsamt på intaget. hmm men men
jag fick höra av min mamma igår som hade frågat ngn doktor eller dylik. han sade att det kunde bero på att jag har typ ngn slags hormonell...grej jag kommer inte riktigt ihåg vad hon sade. han hade sagt att det kunde vara typ "valpfett"....
Evelyn88
2007-05-10, 14:56
fattar jesüs fråga nu
Har du funderat på att börja Styrkelyfta? Utmärkt sätt att förbränna fett!
Har dietisten utfört någonslags mätning eller har dietisten måntro använt sig av generella kalkylerade värden? Är det omöjligt att hormonerna faktiskt ställer till det rejält? Vad som är energibalans i ett normalfall är väl inte av stor glädje om någon de facto har stabil vikt vid ett betydligt lägre intag. Eller kan kroppen reglera ett underskott på -1300kcal + ev. träning?
Handcuff
2007-05-11, 12:23
Har du funderat på att börja Styrkelyfta? Utmärkt sätt att förbränna fett!
Inte särskilt effektivt.
Anta att det faktiskt är så att en person är i viktbalans vid ~1200kcal/dag, trots idog träning. En nära vän till mig är i denna situation, och eftersom ett så lågt intag oroar så har jag sänt henne till läkare. (Innan kollade jag faktiskt igenom att det stämde att intaget inte ledde till nedgång, vilket faktiskt verkade stämma.)
Guddi, som vet en del, skrev att med 1600kcal/dag + styrketräning så medföljer viktnedgång. Min kompis stod helt stilla viktmässigt under drygt 2 månader när kaloriintaget snittade 1600kcal/dag och hon tränade 3ggr styrketräning 4ggr distanslöpning/vecka.
Utvecklar tråden lite: (1)finns det andra möjliga orsaker än hormonella till låg ämnesomsättning och (2)hur ohälsosamt är det att ha en dylik omsättning, med tanke på att det blir svårt att få i sig normala mängder makronutrienter och (3)om man förflyttar (springer) en kropp en viss distans krävs en viss energi, hur kan nåns hormoner påverka denna energimängd eller (4) är det i dylika fall så att det sker en kraftig kompensation genom ökad inlagring över tid?Då ingen har svarat på dina intressanta frågor så ger jag mig på dem även om detta är lång över min expertis då jag är relativt dålig på endokrinologi. Jag kan inte lova att allting stämmer och förhoppningsvis så rättar någon mig om jag har fel.
Det uppstår en rad förändringar i tjejers hormoner när de äter för lite kcal och tränar.
förhöjda kortisolnivåer
minskad mängd östrogen
mängden sköldkörter hormon (T3 & T4) sjunker vilket sänker ämnesomsättningen
Mängen T3 oh T4 hormon från sköldkörteln minskar alltid något när man ligger på negativ energibalans. Detta är en av orsakerna till den så kallade set point teorin. Negativ energibalans->minskad metabolism. Detta är dock inget hinder för att man inte skulle kunna gå ner i vikt.
Möjligen har trådskaparen legat på stor negativ energibalans för länge och helt enkelt påverkar sina hormoner så att hon nu har en lägre metabolism än vad som är normalt för hennes ålder, kön, längd och vikt. detta skulle förklara varför hon gick upp i vikt när hon höjde sitt energiintag till en fortfarande låg nivå. Möjligheten finns också till att hon faktist har en påverkan på sin sköldkörtel som påverkade även innan hon försökte gå ner i vikt (runt 3% av alla överviktiga har detta problem).
som svar på frågorna
1. Hormoner är den överlägset viktigaste faktorn.
2. Får man i sig allt essentiellt och har en hälsosam bf% (>4 för män och >12 för kvinnor) är det ingen fara över kortare tid. (detta är jag inte 100% säker på, finns dietister här på forumet som säkert kan detta bättre)
3. Hormoner påverkar väldigt lite om något på denna energiåtgång.
4. Kroppen kan inte skapa energi ur tomma intet. man kommer alltid att gå ner i vikt om man gör av med mer energi än man vad man får i sig. Med andra ord kan kroppen i stort sett inte alls påverka energi inlagringen när man ligger på minus utan det som den påverkar är energiåtgången.
Tack för svaren! Att äta mera och träna mera skulle därmed vara bättre i det här fallet än att bara äta mindre.
Evelyn88
2007-05-16, 23:26
tack för svaren. skeetbra fakta.
:smash:
När du äter så det är lite är ju din kropp på svältkost och går på sparlåga..dvs kroppen anpassar sig efter den lilla mängd energi du får i dig och sparar på den och förbränningen minskar! Testa att äta lite mer.. kanske att du går upp et kilo först ( vilket antagligen bara kommer att vara vätska) men sen kommer du börja tappa vikt när förbränningen kommer igång igen!
Det är ingen bra väg att gå att äta sådär lite! Visst är du väldigt trött? Och mycket förbudsstankar som gnager i huvudet? Hur funkar det i skolan?
Försökte gå den vägen jag med, slutade med att jag hamnade i en djup depression och anorexi... nu har jag kämpat mig tillbaka och äter idag runt 2300kcal och har ett stabilt BMI på 20 men bäst av allt jag MÅR bra! Har byggt en massa muskler och orkar le på dagarna!
Du kan ju också fundera på hur mycket fett du får i dig? Har du skurit bort allt fett ur maten så kommer kroppen bara vilja lagra in allt den kommer åt.. så tillåt dig lite fett också så kommer kroppen att fungera och snart kommer du hamna på den vikt som din kropp mår bäst av!
Kämpa vidare! Men börja äta ordentligt!!
Kanske borde lagt till att jag tränar 4-5ggr i veckan, styrketräning och löpning.. kanske kan vara mycket med 2300kcal om man är helt stillasittande...
:smash:
När du äter så det är lite är ju din kropp på svältkost och går på sparlåga..dvs kroppen anpassar sig efter den lilla mängd energi du får i dig och sparar på den och förbränningen minskar! Testa att äta lite mer.. kanske att du går upp et kilo först ( vilket antagligen bara kommer att vara vätska) men sen kommer du börja tappa vikt när förbränningen kommer igång igen!
Det är ingen bra väg att gå att äta sådär lite! Visst är du väldigt trött? Och mycket förbudsstankar som gnager i huvudet? Hur funkar det i skolan?
Försökte gå den vägen jag med, slutade med att jag hamnade i en djup depression och anorexi... nu har jag kämpat mig tillbaka och äter idag runt 2300kcal och har ett stabilt BMI på 20 men bäst av allt jag MÅR bra! Har byggt en massa muskler och orkar le på dagarna!
Du kan ju också fundera på hur mycket fett du får i dig? Har du skurit bort allt fett ur maten så kommer kroppen bara vilja lagra in allt den kommer åt.. så tillåt dig lite fett också så kommer kroppen att fungera och snart kommer du hamna på den vikt som din kropp mår bäst av!
Kämpa vidare! Men börja äta ordentligt!!
Evelyn88
2007-05-17, 20:14
svar på mimmis fråga: jag brukar få i mig drygt 30 g fett ibland mer.
Har höjt mitt intag nu men jag är väldigt tveksam.
När jag började gå till dietisten så var det för att jag hade fastnat på 73kg(åt 1300 kcal tråningen var oftast promenader typ 8h per vecka.) hon sade då att jag kunde höja mitt intag och det gjorde jag och då gick jag upp i vikt. jag tror jag gick upp till 77 då.. kan ha vart 76. jag bytte då tillbaka till 1300 men fastnade på 74 kg och då sänkte jag mitt intag ännu mer... men vikten rubbade sig inte ändå så då frågade jag min fråga här (första inlägget i denna tråd). Och nu har jag då höjt mitt intag igen men befarar att det kommer bli så att jag går upp så dära mkt igen..
Du kanske helt enkelt räknar fel? Testa att skriv upp vad du äter på en vanlig dag och redovisa det här, så får vi se vad du äter.
LadyInsane
2007-05-17, 23:33
svar på mimmis fråga: jag brukar få i mig drygt 30 g fett ibland mer.
Har höjt mitt intag nu men jag är väldigt tveksam.
När jag började gå till dietisten så var det för att jag hade fastnat på 73kg(åt 1300 kcal tråningen var oftast promenader typ 8h per vecka.) hon sade då att jag kunde höja mitt intag och det gjorde jag och då gick jag upp i vikt. jag tror jag gick upp till 77 då.. kan ha vart 76. jag bytte då tillbaka till 1300 men fastnade på 74 kg och då sänkte jag mitt intag ännu mer... men vikten rubbade sig inte ändå så då frågade jag min fråga här (första inlägget i denna tråd). Och nu har jag då höjt mitt intag igen men befarar att det kommer bli så att jag går upp så dära mkt igen..
Under dessa perioder, hur snabbt ökade du från 73 till 76/77? Och minskade från 76/77 till 74?
I fallet jag nämnde menade doktorn att alla symptom tydde på nåt problem med bukspottskörteln, men sedan kom blodproven tillbaka negativa. Nu är tanken att sakta öka intaget och träningen.
Evelyn88
2007-05-18, 20:33
Under dessa perioder, hur snabbt ökade du från 73 till 76/77? Och minskade från 76/77 till 74?
jag går inte på mediciner
3-4 veckor tog det mig att gå upp tror jag jag vägde mig precis innan jag höjde och sen efter typ fyra veckor så vägde jag mig igen och då hade jag gått upp...
att gå ner vet jag inte hur länge det tog men det var iaf as länge.. 3-4 månader kanske... mitt intag låg på 1300 tror jag då.. det vore konstigt om jag inte hade gjort det.. eller asså konstigt för mig
hur sakta ska man öka sitt intag?
Jag måste få låna din tråd lite, TS. Jag har några kilon jag jobbar på. Efter att ha läst en del här och på body, så har jag fattat att "om man ligger på ett energiunderskott, så går man ner".
Då tänkte ju jag att och jag ligger på väldigt intag, så bör jag gå ner snabbare. Reggade in mig på hälsovakten för jag vill verlgien må så bra som möjligt. Och eftersom jag är stillasittande mestadels, så valde jag ett kaloriintag på 700 kalorier.. Förstår nu att jag kanske gjort fel?
Hur kan jag räkna ut min dags-energi-åtgång, eller vad detnu kallas?
Läs "deff-en guide" högst upp på detta forum där har du formler mm.
Karl_alfred
2007-05-19, 03:15
Varför skriver du inte upp EXAKT, vad du äter fast folk frågar om det?
Varför skriver du inte upp EXAKT, vad du äter fast folk frågar om det?
+1.
Redovisa vad du äter på en vanlig dag, så kanske vi kan komma någonvart i denna tråden...
Eddie Vedder
2007-05-19, 14:06
Syrén: Med all respekt för ditt prblem men just den här tråden behandlar ett jobbigt problem för Evelyn88 och har du egna funderingar så söker du antingen svar på dom själv lr skapar en egen tråd.
Som sagt, inget illa ment gentemot ditt problem lr så men det kan vara på sin plats att låta den här tråden handla om just det den är ämnad för och du har som sagt all rätt att starta en egen tråd om du känner att du har ett problem du själv inte finner svaret på.:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.