handdator

Visa fullständig version : Intresserad av att börja plugga igen..

Fatality
2007-05-08, 12:55
Näringslära och anatomi m.m vill jag läsa upp men vilken väg är smartast och ta ? jag har hoppat av skolan och inga som helst betyg, måste köra om ifrån hela början men sen då? någon som kan ge mig en riktlinje som jag kan kolla upp etc etc? vore jävligt schysst!

L-Sami
2007-05-08, 13:29
Komvux.

Brian Boitano
2007-05-08, 13:30
folkhögskola? kanske tar lite längre tid än komvux dock..

deztron
2007-05-08, 13:30
Vill du plugga för att lära dig eller plugga för att få en utbildning? Om du bara vill plugga för att lära så kan man (iaf här i lund) gå på föreläsningar som "speciell student". Du får dock itne skriva tentor eller delta i laborationer, men du lär ändå lära dig en hel del :)

Vinter
2007-05-08, 14:28
Är målet att du vill plugga vidare på högskola eller är målet någon yrkesutbildning?

Om du vill plugga på universitet måste du läsa in behörigheten först, så då gäller komvux. Annars finns ett helt drös privata skolor med yrkesutbildningar, men dom brukar inte räknas som lika meriterande. Dessutom kostar dom.

westerbotten
2007-05-08, 14:40
Komvux. Det finns också sk college. sen kan du söka in på college-kvoten eller alt. maxa högskoleprovet mha sidor som högskoleprovsguiden.se.

Kolla absolut upp nåt som kallas college

Gpajpen
2007-05-08, 15:21
Varför hoppar man av skolan *screwy*

varför "man" hoppar av skolan? det är mer individuellt än så.
men sen håller jag med dig om att det kan vara intressant att veta varför personen i fråga hoppade av skolan från första början, även om det inte är relevant då det inte hjälper.
:(

Mental
2007-05-08, 15:50
Det är inte kört på något sätt bara för att man ramlar igenom gymnasiet, för vissa funkar den typen av undervisning för andra inte.
Jag var en av de som trillade mellan stolarna, alkohol, kvinnor, vänner och cafebesök var helt enkelt mer lockande än geografi och religion. Jag sumpade min gymnasieutbildning totalt, 19 IG och resten G:n nått vg i någon datorkurs som var intressant, men jag var mil från högskolebehörigthet och inte det minsta ledsen för det. Jag hade inga planer eller ambitioner på högre studier utan började arbeta efter genomförd värnplikt.

Jag gick det vanliga spåret, in på låglönetjänst, klättrade i karriärstegen, jobbade övertid och tog ansvar, fick chefstjänster och bra lön, stimulerande arbete och trevliga kamrater.

Men så någonstans i 24-25år åldern fick jag lust att studera, något jag inte haft sedan lågstadiet. Jag hade börjat intressera mig för näringslära, kost, kemi och fysiologi. Jag lånade gymnasieliteratur och läste lite hemma på kammaren och kände mig för, och jag kom fram till att jag ville studera.

Så iväg till en studievägledare för rådgivning, tyvärr var hon inkompetent och hade inte koll på antagningsregler eller betygssystem så jag trodde det var kört, var inte speciellt sugen på 2.5år på komvux för att komma in på högskola.

Men ett halvår senare fick jag av en slump kontakt med en betydligt kunnigare studievägledare som guidade mig rätt i antagningsdjungeln. Det fans nämligen en regel som kallades 25:4, som var till för oss som arbetat i stället för att plugga.

Här är regeln "
25:4-regeln
Grundläggande behörighet har du som uppfyller kraven som "25:4", vilket innebär att du fyller 25 år senast det kalenderår då utbildningen startar och har minst 4 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid eller motsvarande
och
har kunskaper i engelska som motsvarar Engelska A, minst två-årig linje eller Komvux etapp 2
och
har dokumenterade kunskaper i svenska motsvarande Svenska B, Svenska som andraspråk B, minst två-årig linje eller Komvux etapp 2.

Som "25:4" utan avgångsbetyg från gymnasiet ingår du inte i betygsurvalet och bör därför göra högskoleprovet."

Så jag läste upp Svenska B, Engelskan hade jag G i sedan gymnasiet, och poff så hade jag grundläggande behörighet till högskolan.

För att sedan ha något att konkurera med i urvalet så gjorde jag högskoleprovet en gång, och det gick så pass bra (1.7) att väldigt många utbildningar såg möjliga ut för mig. Jag satte mig därför med en kurskatalog och funderade i ca en månad :) Jag beslutade mig slutligen för dietist, men valen var många och svåra.

Dock kräver den här utbildningen, och många andra särskild behörighet, och det varierar från utbildning till utbildning, denna krävde naturkunskap B och matte B samt samhälle A. Sagt och gjort, en termin på komvux och lite trixande så var de klara och jag var antagen vid dietistprogrammet i umeå (Mitt förstahandsval YAY!)

Så lycka till, och fråga gärna om du undrar något mer om detta.

smulrulle
2007-05-08, 17:34
Är också intresserad av att börja plugga igen. Är 18 och har hoppat av. Har väll kanske 1500p kvar att läsa. Vilken utbildningsform har högst tempo? Folkhögskola, komvux? Har MVG i de flesta ämnena och lär mig snabbt. Jag tror att 1500p skulle gå på 3 månader, men finns någon utbildningsform med sånt tempo? Det skulle vara perfekt om man fick alla läroböcker och sen själv välja när man vill göra proven och lämna in uppgifterna, men det kan jag inte tänka mig att det finns.
Var kan man leta reda på information? Jag ska kolla lite på http://www.syoguiden.com nu, men tipsa gärna om det finns någon annan hemsida.

Tigerkotten
2007-05-08, 17:41
Är också intresserad av att börja plugga igen. Är 18 och har hoppat av. Har väll kanske 1500p kvar att läsa. Vilken utbildningsform har högst tempo? Folkhögskola, komvux? Har MVG i de flesta ämnena och lär mig snabbt. Jag tror att 1500p skulle gå på 3 månader, men finns någon utbildningsform med sånt tempo? Det skulle vara perfekt om man fick alla läroböcker och sen själv välja när man vill göra proven och lämna in uppgifterna, men det kan jag inte tänka mig att det finns.
Var kan man leta reda på information? Jag ska kolla lite på http://www.syoguiden.com nu, men tipsa gärna om det finns någon annan hemsida.

På komvux får du läsa vad jag vet 3 kurser @ period. Dvs t ex 3st 100poängs kurser.

Brukar vara 2,5månader mellan varje period har jag för mig om man vill läsa "heltid".

Tror knappast du skulle klara av 1500p på 3månader.

https://vux.yourvoice.se/open24/edu/Default.aspx

machine gun
2007-05-08, 17:46

Du får nog räkna med åtminstone 2 terminer, då 400 p per termin räknas som heltid och det är inte säkert att du får läsa mer än 600 p per termin, allt över 400 p brukar vara i mån av plats på kurserna i fråga. Värt att tillägga är ju att komvux dessutom har en sommartermin som motsvarar en halv vanlig termin. Så ett år borde du kunna klara det på iaf om du ligger i.

Sen kan du ju alltid tenta av kurser, det kostar 500 kr per kurs (åtminstone var det så för några år sen) och det kan det ju vara värt om det är några ämnen du är särskilt duktig i och vet att du kommer klara av utan undervisning.

Kolla upp om det finns något Vuxenutbildningscentrum där du bor.

smulrulle
2007-05-08, 17:56
Tack för svar! Mjo 1500p på 3 månader kanske blir tufft, men satsar jag bara att få G så borde det gå. I matte,fysik,kemi pluggade jag aldrig något hemma och nästan inget i skolan, ändå fick jag mvg i alla dem. Däremot fick jag IG i historia och då pluggade jag mycket, hehe lite lustigt. Aja, det verkar som att ett år är minimum, så får strunta i något annat. Jag kollade på https://vux.yourvoice.se/open24/edu/Default.aspx och såg att det fanns elektronik,teknik, data kuser, blev så glad att jag nästan börja gråta. Det är något som jag verkligen vill studera, skulle bli väldigt glad om jag kunde välja dem. Ska kika lite närmare.

Tigerkotten
2007-05-08, 18:05
Smul: Kom ihåg att det är vissa ämnen man behöver läsa för att få gymnasiekompetens.

Vet inte riktigt vilka alla är, men det är väl typ Svensk AB, Engelska AB, Matte A+B? Samhälle, Historia, Religion. Eller har jag fel?

Sen när du ska söka vidare kan den kursen kräva särskild behörighet, vilket isåfall behöver du läsa saker som säg Fysik AB, Kemi AB, Biologi AB, Matte D osv.

machine gun
2007-05-08, 18:06
Tack för svar! Mjo 1500p på 3 månader kanske blir tufft, men satsar jag bara att få G så borde det gå. I matte,fysik,kemi pluggade jag aldrig något hemma och nästan inget i skolan, ändå fick jag mvg i alla dem. Däremot fick jag IG i historia och då pluggade jag mycket, hehe lite lustigt. Aja, det verkar som att ett år är minimum, så får strunta i något annat. Jag kollade på https://vux.yourvoice.se/open24/edu/Default.aspx och såg att det fanns elektronik,teknik, data kuser, blev så glad att jag nästan börja gråta. Det är något som jag verkligen vill studera, skulle bli väldigt glad om jag kunde välja dem. Ska kika lite närmare.

Det finns massor av roliga kurser på komvux. När jag pluggade på komvux så var det för att jag saknade en massa poäng för att jag hade IG i för många ämnen samt hade hoppat av en del kurser på gymnasiet. Tror jag läste 600 p på komvux eller om det till och med var mer. Hursomhelst så behöver man ju bara kärnämnena (och eventuellt kurser som ger behörighet till det program man tänkt söka sen, som Matte B el likn), sen kan man fylla ut resten av poängen med vad man vill. Jag läste t.ex. Foto A+B, Webbdesign, Näringslära, Hälsopedagogik, Mediakommunikation osv.

EDIT: Jag hade alltså redan betyg i alla kärnämnen. Enda tråkkursen jag läste upp var Matte B, för att kunna söka in på dietistprogrammet.

Mental
2007-05-08, 18:07
Planera! det är nyckelordet, vad ska du studera efter komvux? Se till att pricka de kurser du behöver som är särskild behörighet.

Allan
2007-05-08, 18:07
Ändrade från "och" till "att" i rubriken