handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan två proteintillskott.

MrFresh
2007-05-08, 11:35
Hallå,

Jag har en fråga angående två olika proteintillskott från samma tillverkare. Det ena är dyrare än det andra och jag som inte har helkoll på proteintillskott eller terminologin de använder för att sälja dessa undrar därför om det är värt att köpa det som är något dyrare. Så här beskrivs de två olika:

1.
XXXXX är ett rent vassleprotein av högsta kvalitet som du kan använda utspritt under dagen och/eller direkt efter träning för att påskynda musklernas återhämtning och uppbyggnad. XXXXX framställs genom en skonsam process, s k cross-flow membranfiltrering, som bevarar vasslets naturliga struktur.

2.
YYYYY är ett vassleprotein som tillverkas genom dubbel

ultrafiltrering efterföljt av lecitinering och agglomerering.

Tillverkningsmetoden ger ett av marknadens mest prisvärda proteiner

av högsta kvalitet och med bästa möjliga löslighet. Man kan enkelt förklara YYYYY som ett mellanting mellan vasslekoncentrat och vassleisolat. Med YYYYY får du det bästa av två världar -- bra näringsvärden och bra pris.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta mysterium.

L-Sami
2007-05-08, 11:38
Spelar ingen roll, du kommer ändå inte märka nån skillnad mellan ett dyrt och ett billigt proteintillskott. Köp det som plånboken har råd med.

MrFresh
2007-05-08, 11:40
Tack för det snabba svaret, men vad är egentligen skillnaden på "ultrafiltrering efterföljt av lecitinering och agglomerering." och "framställs genom en skonsam process, s k cross-flow membranfiltrering,"?

Pepz
2007-05-08, 11:45
olika tillverkningsmetoder med olika grad av "renhet"

Lecitinering är tillsats av ett klumpförebyggande ämne/emulgeringsmedel
Agglomering är per definition "hopgyttring". kan inte svara vad det gör .

L-samis slutsats är korrekt iaf

MrFresh
2007-05-08, 11:47
Tack så mycket för svaren, jag köper det billiga tillskottet!

Lindstein
2007-05-08, 12:04
Som redan nämnts är det ingen större skillnad på dem...

Den största skillnaden du märker mellan ett bättre och ett sämre protein tillskott är ifall du har en känslig mage, då ett bättre (renare) protein är skonsamare mot magen, och ett sämre kan få din röv att låta som ett smatterband :D

Offta är ett renare protein lättare att blanda också...
Men just effektmässigt lär du inte märka någon skillnad (Nu skackar vi om protein tillverkat av liknande råvara, och någorlunda respekterad tillverkare så man verkligen vet att innehållet är vad som står på burken)