Logga in

Visa fullständig version : Måste man jobba bara för att man kan?

Whistler
2007-05-08, 10:11
Letade runt lite i och efter andra trådar som behandlar samma ämne, men de behandlar mest arbetslöshet som innebär att snika på systemet (a-kassa, inte systembolaget ;))

Det jag funderar på är följande:

Jag har den senaste tiden haft ett arbete som innebär ca två kvällars jobb per vecka. Ibland kan det bli något pass mer, men grunden är alltid fredag och lördag kväll. Jag tjänar ganska bra på det här jobbet, trots att det är som minst 9h per vecka. Detta gör att jag klarar hyra och räkningar på de här pengarna. Framtiden är god inom mitt yrke, möjligen inte att bygga karriär på, men jag behöver inte oroa mig för att jag inte kommer behövas, min tjänst kommer ligga kvar som den gör, det enda den kan göra är att öka.

För en stund sedan ringde en man från en firma och ville ha mig på intervju för ett jobb jag sökt för en tid sedan. Sade självklart ja, och tänker gå dit imorgon, men jag blev ändå fundersam. Pratade med min mor om saken, som då hade åsikten att självklart ska jag göra allt jag kan för att få det här jobbet, oavsett om det är heltid, deltid eller timanställning (de har flera tjänster utannonserade).

Saken är den att jag inte är särskilt sugen på att jobba mer än vad jag gör. Jag mår psykiskt och fysiskt bättre än jag någonsin gjort i mitt liv just nu (över det stora hela sett, kanske inte just idag, har nackspärr). Jag mår väldigt snabbt dåligt om jag jobbar med något jag inte trivs med, och därför är jag oerhört glad för den situation jag har just nu. Jag har i princip hela veckorna lediga och kan då syssla med mitt musikprojekt (spelar i ett studioband) och träning, som är mina två största intressen.

Argumentet min mor för är dock att jag inte utnyttjar den kapacitet som finns. Hon säger att det inte är rimligt att jag som 23-åring bara går och slösar bort min tid.

Men gör jag det? För första gången i mitt liv har jag en situation där jag är helt nöjd på alla punkter. Har tidigare jobbat heltid, och tjänat massa mer pengar som jag testat att både göra av med och att spara, men jag har inte trivts. Nu gör jag det. Ska man bli tvungen att ge upp det här för att folk i ens omgivning (nog fler än min mor som inte gillar att jag inte jobbar heltid) säger att jag "inte utnyttjar min kapacitet"?

Är det fel att lägga sin kraft på sina hobbies och att leva istället?

Metal_boy_
2007-05-08, 10:14
Det är ju för i helvete perfekt om det är så du vill ha det!

LadyG
2007-05-08, 10:16
Blir omgivningen lyckligare om du går ner dig, blir deprimerad och mår dåligt? Vad vinner omgivningen på att du bryr dig om vad den tycker?

Vem är det egentligen som ska leva ditt liv?

Kör ditt race, lev så du blir lycklig och skit i vad andra säger. Vad vet de om "din fulla potential" för den delen, den kanske ligger inom musikprojektet eller någon annanstans?

Pix
2007-05-08, 10:16
jag ser bara jobbet som en överlevnad...kunna betala hyra/mat/handla det man känner för osv...Vi är ju olika som personer en del jobbar endast och har jobbet som sin hobby/fritid nästan medans vissa ..jag en utav dem bara ser jobbet som ett jobb.

loztdignity
2007-05-08, 10:19
Din mamma är från en äldre generation och jag respekterar hennes synsätt men din nuvarande situation verkar ju optimal. Hade du bara tränat hade jag kanske ifrågasatt det, men eftersom du också spelar i band (är ni seriösa?) är det rätt perfekt om du vill satsa på bandet och så.

Slartibartfast
2007-05-08, 10:20
Du har fan ett drömläge! Att jobba så mycket att man klarar sig och sen spendera resten av tiden på sånt som gör livet värt nånting!

Din morsa har en typisk femtitalist-attityd. Skit i den fullständigt.

Man ska ALDRIG jobba bara för att nån annan tycker att man borde.

Palm
2007-05-08, 10:32
Verkar ju skitskönt. Får man fråga vad det är för jobb?

Whistler
2007-05-08, 10:34
Kul att få höra era åsikter och kommentarer. Än så länge verkar det som att ni är inne på samma väg som jag.

Kan väl förtydliga mig lite... För mig får annat folk givetvis göra som de vill, och jag respekterar folk som gör vad som krävs för att försörja sin familj etc. Det jag inte förstår mig på är arbetsnarkomaner som bara jobbar för jobbets skull, som inte har några hobbies för att de inte anser sig ha tid till det, när i själva verket skulle ha det om de bara jobbade mindre. Säger man något om det (har en del kompisar som jobbar så) så får man direkt argumenten om att pengarna de tjänar etc. Vem bryr sig?

För mig är ledig tid viktigare än något annat. Jag jobbar för att få vara ledig så mycket som möjligt!

Kurash
2007-05-08, 10:34
Låter underbart. Finns ingen mening att jobba bara för att tjäna pengar man ändå inte behöver. Det kan ju dock vara så att det är en merit för framtida jobb som gör att du kan tjäna ännu mer pengar på det lilla du jobbar, men det kan du säkert ta ställning till själv.

Fartman
2007-05-08, 10:35
Så länge du kan försörja dig själv ska du jobba precis så mycket som DU vill.

Whistler
2007-05-08, 10:37
Jag jobbar som ordningsvakt, främst på krogar, vilket innebär att mina huvudtider är 22-02:30 på fredagar och lördagar. Har inget som helst behov av att vara ledig på helger, eftersom jag inte festar och då ändå bara skulle sitta hemma på fredagskvällen, vilket jag lika gärna kan göra på en vardag. Ibland tillkommer det fler pass, t ex när det är hockey-slutspel och sådant. Hyffsad grundlön med OB-tillägg. Går ju inte jämföra med vad vakter i storstäder tjänar, men jag är rätt nöjd ändå.

Bandet är semiseriöst. Vi jobbar hårt och har väl drömmar som alla andra musiker, men om det någonsin bär frukt eller inte är inte det viktigaste. Det viktigaste är att jag/vi får utlopp för min/vår kreativitet och utvecklas som musiker och människor.

Speedy
2007-05-08, 10:40
klarar man av att betala ett eget boende och sina kostnader så är det väl upp till en själv...så länge man INTE utnyttjar "systemet" eller ens nära och kära utan att egentligen behöva det....

gör du inte det kör på..

tänk dock på att en eventuell framtida flickvän kan ha andra åsikter om detta :)

JJ
2007-05-08, 10:43
På lång sikt "kastar" du eventuellt bort några år av karriärsklättrande och högre lön vilket kan vara negativt om du i en framtid vill ha mer pengar att röra dig med (vilket jag kan garantera). Din pension lär ju inte heller bli lysande. Kolla hur det påverkar a-kassa, sjukersättning etc.
Visst är det bra att må bra för stunden, men fundera lite på hur du vill att ditt liv ser ut om några år också.

Liten Men Fet
2007-05-08, 10:49
Jag tycker inte om folk som latar sig och åker snålskjuts på bidrag och annat när dom kan jobba. Men du drar ju in dom stålarna du behöver för att klara dig själv.
Det finns inget självändamål i att jobba så mycket som möjligt, jobba gör man för att ha råd att vara ledig och göra sådant man tycker är roligt. Det får bli en avvägning om hur mycket pengar som behövs och hur mycket fritid som behövs.

Skaffar du ett annat jobb så måste du se till att det är ett du trivs med, man ska inte ha ångest på söndagkvällar eller mornar för att man ska till jobbet. Man ska ha det bra, bra på jobbet och bra på fritiden.

Whistler
2007-05-08, 10:54
Jag tycker inte om folk som latar sig och åker snålskjuts på bidrag och annat när dom kan jobba. Men du drar ju in dom stålarna du behöver för att klara dig själv.
Det finns inget självändamål i att jobba så mycket som möjligt, jobba gör man för att ha råd att vara ledig och göra sådant man tycker är roligt. Det får bli en avvägning om hur mycket pengar som behövs och hur mycket fritid som behövs.

Skaffar du ett annat jobb så måste du se till att det är ett du trivs med, man ska inte ha ångest på söndagkvällar eller mornar för att man ska till jobbet. Man ska ha det bra, bra på jobbet och bra på fritiden.

Ja, det är väl det (det fetmarkerade) som är viktigast för mig. Jag går med ett leende till jobbet och med ett leende på vägen hem tillbaka. Vet inte om jag vågar riskera att ge mig in på något annat när jag trivs så bra med det jag har nu.

Börje H
2007-05-08, 10:59
Jag tjänar ganska bra på det här jobbet, trots att det är som minst 9h per vecka. Detta gör att jag klarar hyra och räkningar på de här pengarna.
Jag mår psykiskt och fysiskt bättre än jag någonsin gjort i mitt liv just nu
Jag har i princip hela veckorna lediga och kan då syssla med mitt musikprojekt och träning, som är mina två största intressen.

Jag går med ett leende till jobbet och med ett leende på vägen hem tillbaka.

Rock on. Mår du bra och klarar dig ekonomiskt är det lysande.

mowax
2007-05-08, 11:00
Han kanske hellre vill göra karriär inom sitt kreativa skapande. Vissa föds med konstnärssjälar och trivs med den själsliga stimulans som det ger. Ett fåtal har turen att kunna göra pengar på det; men ofta räcker det med att bara få göra sin grej. Något annat alternativ finns i regel inte.

Stoltz
2007-05-08, 11:02
Jag anser att man ska njuta av livet så gott man kan, så länge det inte är på andras bekostnad.

Du lyckas rätt bra med detta i din nuvarande situation, men om jag förstår rätt så blir det inte så väldigt mycket över när allt är betalt för månaden eller hur?

Se till dig själv - Skulle du vilja göra något större än detta i framtiden? Skulle du vilja resa, få en bra pension och liknande?

Men nej, det är absolut inte fel att jobba som du gör, då du inte utnyttjar andras ekonomi för att klara dig, utan är självständig, och sen istället lägga energin på sådant du tycker är värt något i livet. Du har inte all tid i världen på dig att göra något av livet.

machine gun
2007-05-08, 11:10

+1. Bra skrivet.

Slartibartfast
2007-05-08, 11:15
man ska inte ha ångest på söndagkvällar eller mornar för att man ska till jobbet. Man ska ha det bra, bra på jobbet och bra på fritiden.

Jag tror detdär är en utopi. jag har haft en hel del arbeten och jag har alltid haft stor ångest för att jag måste jobba dagen efter. Tvivlar på att det är nån som jobbar fulltid som inte har ångest.

Me_Myself
2007-05-08, 11:24
Gör det som känns rätt. Intervjun kan ju vara bra träning om inte annat o du kan ju faktiskt tacka nej om du får det.

Gott att du trivs med livet :)

Liten Men Fet
2007-05-08, 11:58
Jag tror detdär är en utopi. jag har haft en hel del arbeten och jag har alltid haft stor ångest för att jag måste jobba dagen efter. Tvivlar på att det är nån som jobbar fulltid som inte har ångest.

Fast det kanske är dina finska gener som spökar? ;)
Nä, du har rätt till stor del. När jag jobbat så har jag ju inte direkt känt någon lycka över att behöva kliva upp klockan sex när jag går och lägger mig. Men det ska ju helst inte vara något mer än att det är jobbigt att gå upp, och att man hellre skulle pyssla med nånting hemma. Har man riktig ångest för att man ska till jobbet så är det något på tok, man ska inte behöva må dåligt på riktigt. Sen kan man ju ha svackor när det är mycket som strular och jobbet är det sista som får den berömda bägaren att välta en stor tuva om och om igen.

Konsultfet
2007-05-08, 12:03
Jag älskar mina 40 timmar i veckan, ett givande jobb får en människa att må bra

Jacksatan
2007-05-08, 12:42
Du lever ju inte på socialen utan försörjer dig själv så jag ser inget fel i det här. Du säger ju att du mår bra dessutom.

Eiken
2007-05-08, 13:16
Man ska jobba för att kunna leva, inte leva för att jobba.

LadyInsane
2007-05-08, 13:38
Jag tycker om att jobba om jag trivs på jobbet, precis som du. Däremot har jag fastnat på hemska anställningar med 10h pass utan raster m.m. och då spelar pengarna ingen roll helt enkelt. Nu däremot har jag ett jobb som jag verkligen tycker om. Jag jobbar 75% för att jag vill det. Dessutom har jag en drömsituation då jag inte har några utgifter överhuvudtaget. Alltså är det mitt val att jobba. På samma vis tycker jag att det är bra att du väljer att inte jobba, för det enda som betyder något är ändå vad man själv vill, och trivs med. :)

Rahf
2007-05-08, 13:45
Jag läste några av posterna och det enda jag säger är att det finns absolut ingenting som heter "hitta ett riktigt jobb". Det verkar vara huvudargumentet från den äldre generationen när man berättar vad man sysslar med.

machine gun
2007-05-08, 13:48
Jag tycker om att jobba om jag trivs på jobbet, precis som du. Däremot har jag fastnat på hemska anställningar med 10h pass utan raster m.m. och då spelar pengarna ingen roll helt enkelt. Nu däremot har jag ett jobb som jag verkligen tycker om. Jag jobbar 75% för att jag vill det. Dessutom har jag en drömsituation då jag inte har några utgifter överhuvudtaget. Alltså är det mitt val att jobba. På samma vis tycker jag att det är bra att du väljer att inte jobba, för det enda som betyder något är ändå vad man själv vill, och trivs med. :)

Betalar du ingenting hemma? Bor man hemma och har en inkomst tycker jag faktiskt att man ska betala för sig, det är något av en principsak.

Bra att du trivs med ditt jobb iaf :)

LadyInsane
2007-05-08, 13:56
Betalar du ingenting hemma? Bor man hemma och har en inkomst tycker jag faktiskt att man ska betala för sig, det är något av en principsak.

Bra att du trivs med ditt jobb iaf :)

Visst. Mina föräldrar tycker likadant, fast efter gymnasiet. Angående inkomst så har jag haft en regelbunden inkomst i 4 år. Iofs inte alls särskilt mycket när jag femton, om man jämför med nu. I varje fall så tycker mina föräldrar att eftersom jag inte "behöver jobba" är det mitt val, och därför behöver jag inte betala hemma. Detta gäller då tills jag slutar plugga om ett år.

Arf Pingvin
2007-05-08, 14:08
Ser bra ut. Kör hårt.

Sir Anselm
2007-05-08, 14:12
På lång sikt "kastar" du eventuellt bort några år av karriärsklättrande och högre lön vilket kan vara negativt om du i en framtid vill ha mer pengar att röra dig med (vilket jag kan garantera). Din pension lär ju inte heller bli lysande. Kolla hur det påverkar a-kassa, sjukersättning etc.
Visst är det bra att må bra för stunden, men fundera lite på hur du vill att ditt liv ser ut om några år också.

Vill lägga lite extra ljus på detta... Men annars tycker jag som de flesta att så länge du försörjer dig själv och inte åker snålskjuts på släkter/bekanta/staten så är det ju helt upp till dig själv! Låter rätt skönt faktiskt :D

Kaew
2007-05-08, 14:26
Jag tycker att du tänker för kortsiktigt. Vem vet vad som händer i framtiden? flickvän , gemensam lägenhet ,barn osv. En dag kanske ditt behov av pengar ökar markant och då är det kanske inte så lätt att lösa det.

fat_joe
2007-05-08, 14:32
Du gör helt rätt, betydligt viktigare att må bra nu än att kanske må sämre men ha mer pengar.

Dumleman
2007-05-08, 14:42
Fortsätt som du gör nu. Det enda du egentligen kan styra över är dig själv och hur du mår, hur alla andra mår kan du inte göra så mycket åt. Vissa trivs med att jobba heltid eftersom de då känner sig behövda, tjänar (mycket) pengar, får arbetskamrater... andra har ett liv utanför jobbet. Får jag välja mellan att ha roligt nu eller när jag är 65 så är valet ganska lätt.

TCOG
2007-05-08, 14:51
håller med, man ska jobba så lite som möjligt som det går. Själv har jag aldrig "jobbat" riktigt. Jag gillar att sova på morgonen.... skulle aldrig klara av gå upp samma tid varje dag & göra samma shit varje dag...lean back & enjoy life...

Speedy
2007-05-08, 15:13
för vissa är det ju också så att jobbet är den bidragande del till ett fritidsintresse/hobby jag gillar motorsport och bilar och måste således jobba mycket för att få mycket pengar för att kunna utföra denna hobby...har man gratis intressen så är det ju kanon...:) likadant är intresserad av kläder, vin och mat inga billiga intressen det heller...hehe

shadowfire
2007-05-08, 15:35
Vill sätta plusett på tre tidigare poster, av JJ, kaew och Liten Men Fet...

Tänk på pensionen och tänk på att något kan hända. Vet inte hur du har med besparingar, men precis vad som helst kan hända som gör att du behöver hosta loss 15-20,000:- snabbt t.ex. Har du redan nu idag marginal för det så är det bra, annars är det något du bör ha i åtanke.

Du kan få svårare att få lån också, men det framgår inte riktigt hur hög årsinkomsten din är. Det är en fördel att åtminstone tjäna mer än 150,000:-/året om man vill kunna söka ett bostadslån för att bli sambo tex...

Sedan pensionen bör du snegla på... om du nu vill kunna le och må gott då du fyller 65 med (om du nu lever så länge, who knows).

Jag tillhör de som inte skulle säga upp mig från jobbet om jag fick månadsinkomst t.ex. genom en trisslott (25k/mån o dyl), no way.. möjligen gå ner i tid, men inte under 30h/veckan..

Att du mår gott och trivs med livet är dock riktigt bra, keep it that way!.. det ena utesluter inte det andra.

hultman
2007-05-08, 19:36
Seriöst, välkommen till världen. Det finns nog få människor som hade jobbat (åtminstone lika mycket) om de hade fått samma lön utan att göra ett jota. Själv jobbar jag natt tre-fyra gånger i veckan, och avslutar idag en streak på sex dagar. Bor hemma, båda mina föräldrar har tveklöst råd att betala för mig, men varken de eller jag ser någon vinning i att ha en bortskämd snorunge snyltades hemma på föräldrarnas pengar vid en ålder av 20. Vill du inte ha råd att faktiskt resa, köpa fina grejer och ha det fint hemma?

shut teh face
2007-05-08, 19:58
Det framgår ju rätt tydligt att han har chans att jobba mer ifall han vill - alltså diskussionen kring sambo, lån etc rätt orelevant då det går rätt fort att "hoppa ifatt" på lönen.

Jag tycker det låter rätt bra i alla fall. Själv är jag väldigt bortskämd då jag studerat 1.5 dag i veckan och arbetat 1-2 dagar ..
40h arbetsvecka känns långt bort.. :(

mela
2007-05-08, 20:09
Har inte läst tråden, bara första inlägget.
Om du trivs med ditt liv och klarar dig på den lönen du får ut, skall du självklart inte ta jobbet bara för att. Om du är omotiverad och klarar dig ändå tror jag att det finns någon annan som hellre vill ha jobbet och som är i större behov av det.

sehnpaa
2007-05-08, 20:47
Värdesätter man sin tid högt är det inte säkert att man har råd att jobba. :)

Whistler
2007-05-09, 01:35
Värdesätter man sin tid högt är det inte säkert att man har råd att jobba. :)

Som taget ur mina memoarer.

Ryska_raketen
2007-05-09, 04:56
Jobba för att leva, inte leva för att jobba.

petersson
2007-05-09, 06:45
Om du är omotiverad och klarar dig ändå tror jag att det finns någon annan som hellre vill ha jobbet och som är i större behov av det.

Haha jo det finns ju alltid såna som shadowfire :D