handdator

Visa fullständig version : Kan man lita på vad som står på förpackingarna?

Sansibar
2007-05-08, 02:50
Hej allesammen

Jag har en fråga gällande kalorier; kan man lita på kalorimängden som står på förpackningen? Kanske låter som en dum fråga, men faktum är att jag enbart för att testa fyllde i kolhydrat-, protein- o fettmängd i ett livsmedelprogram (Komiform) med de värden som fanns på förpackingen av diet kex (typ sport bars) o den visade på 3x mer kalorier än vad som påstås på förpackingen... :confused:

Kan ju nämnas att jag just nu studerar i Chile.. o min första tanke var helt enkelt att de kanske inte är helt ärliga här med sådan info, men det låter ju jätte konstigt ändå när man tänker efter. Är inte så inne på kaloriområdet, så tänkte att ngn kanske kan reda ut detta för mig :Virro ...Känns ju dumt att gå runt att man tror att man äter mindre än vad man faktiskt gör under deff..

Whistler
2007-05-08, 09:52
Du råkade inte fylla i dubbla värden då?

T ex att det står "fett 9g, varav 3g mättat fett, 3g omättat fett och 3g fleromättat fett". Det ska du ju bara skriva in som "fett 9g", de ska inte läggas ihop, eftersom de senare bara är delförklaringar på vad "fett 9g" innehåller.

Sansibar
2007-05-08, 12:26
Du råkade inte fylla i dubbla värden då?

T ex att det står "fett 9g, varav 3g mättat fett, 3g omättat fett och 3g fleromättat fett". Det ska du ju bara skriva in som "fett 9g", de ska inte läggas ihop, eftersom de senare bara är delförklaringar på vad "fett 9g" innehåller.

nops, totala fettandelen *screwy*

Pepz
2007-05-08, 12:38
kan du skriva upp vad det stod på förpackningen?

Slimfit
2007-05-08, 12:41
Det är inte så att Diet kexet innehåller 3st mindre kex och energiinnehållet anges per kex då? Så är det ju t ex på twix här i sverige.

Står det inte energi/100g som du kan jämföra med.

Verkar konstigt att man inte ska kunna lita på deklarationen bara för att man inte är i Sverige? I värsta fall är det ju felskrivet men jag skulle tro att du tänkt eller sett fel någonstans :)

Sansibar
2007-05-08, 15:58
Ja.. alltså jag tänker också att jag ju gärna vill att det ska vara jag som räknat fel, kexen är ju så goda dessutom.

Men hur som helst så står det såhär på Galleton Diet light:

per 100g
*Protein - 11
*total fett - 6
*Kolhydrater - 71

Ska ge ett sammanlagt värde på kcal på 123 per 100g MEN på livesmedelsguiden visar den ett värde på kcal på 392 per 100g

Vad gör jag för fel? Eller gör jag ens fel... :confused:

westerbotten
2007-05-08, 16:02
Kan man lita på vad som står på förpackingarna?

Nej. Köpte dagens nyheter för några dagar sen. Nyheter...men det var bara skit i och inga nyheter. På sida 1 stod det ledare - men döm av min förvåning. Det var ingen ledare utan en idiot som skrev. TACK

Sansibar
2007-05-08, 16:10
Nej. Köpte dagens nyheter för några dagar sen. Nyheter...men det var bara skit i och inga nyheter. På sida 1 stod det ledare - men döm av min förvåning. Det var ingen ledare utan en idiot som skrev. TACK

hehe... ja, det var ett annorlunda svar. Dock hjälper det inte mig i detta så mkt, känns ju som den info du har där är lite mer subjektiv o inte lika mätbar *:Virro :D

Jesüs
2007-05-08, 16:43
I Sydamerika brukar ofta näringsinnehållet inte vara per 100g utan per portion, vilket är ett helt annat - och mycket sämre - sätt att räkna. Kan det vara problemet?

Sansibar
2007-05-08, 16:52
I Sydamerika brukar ofta näringsinnehållet inte vara per 100g utan per portion, vilket är ett helt annat - och mycket sämre - sätt att räkna. Kan det vara problemet?

Nej, för det finns alltid båda näringsinnehållen angivna; både per 100g samt per portion brevid o då står portionsmängden i gram också (o denna stämmer överens i kcal i jmf för 100g). Detta går helt enkelt inte ihop för mig.

Ngn?

Eddie Vedder
2007-05-08, 17:14
Ngn?

Förstår du vad som står i ingrediensförteckningen?

Tänker på om det skulle kunna vara sockeralkoholer kanske och sen kanske dom räknar med fibrer i kolhydrater fast inte räknar med dom som energi?

Bara gissar fritt här.

Rahf
2007-05-08, 17:17
Ja.. alltså jag tänker också att jag ju gärna vill att det ska vara jag som räknat fel, kexen är ju så goda dessutom.

per 100g
*Protein - 11
*total fett - 6
*Kolhydrater - 71

Ska ge ett sammanlagt värde på kcal på 123 per 100g MEN på livesmedelsguiden visar den ett värde på kcal på 392 per 100g

Skojar du?

71 x 4 = 284
11 x 4 = 44
6 x 9 = 54

98 + 284 = 382 kcal så det är ganska nära det där.

Sansibar
2007-05-08, 17:22
Förstår du vad som står i ingrediensförteckningen?

Tänker på om det skulle kunna vara sockeralkoholer kanske och sen kanske dom räknar med fibrer i kolhydrater fast inte räknar med dom som energi?

Bara gissar fritt här.

Ja, är flytande i språket iaf, men kanske missat ngt ändå.. som sagt så vet jag inte. Det står inte så omfattande på förpackningen. Vad skulle du gå på då är nästa fråga - förpackning eller "svensk" kalkyl? Är ju inne i en viktminskningsprocess så det känns ju trist att ligga på onödig överskott..

A.Steinbach
2007-05-08, 17:24

per 100g
*Protein - 11
*total fett - 6
*Kolhydrater - 71

Ska det verkligen vara 71g kolhydrater per hundra gram. Tycker det låter som ett väldigt högt kolhydratinnehåll med tanke på att kexen heter diet light så borde de innehålla lite kolhydrater.

Räknar man med att det är 7,1g kolhydrater istället för 71 så får man att kexen innehåller 126kcal per hundra gram. Fast det är ju iof väldigt lite kolhydrater.

I annat fall så står det fel på innehållsförteckningen. Det kan hända att det gör det ibland. Skulle köpa färdig pizzadeg en gång och på den förpackningen hade de bytt plats på energiangivelserna för kcal och kj, verkade väldigt högt högt kcal innehåll i den degen till jag såg att det stod fel.

Sansibar
2007-05-08, 17:28
Skojar du?

71 x 4 = 284
11 x 4 = 44
6 x 9 = 54

98 + 284 = 382 kcal så det är ganska nära det där.

Vadå skojar jag? Förstår inte hur du räknat..:smash:

vet bara att: På förpackingen står det att det ska ge sammanlagt värde på kcal på 123 per 100g MEN på livesmedelsguiden visar den ett värde på kcal på 392 per 100g när jag fyllt i uppgifterna protein osv. Kan väl inte ha varit helt ute o cyklat i beräkningarna, det är ju bara att fylla i per 100g - skriva av det som står på förpackningen.

machine gun
2007-05-08, 17:29
Man anger kolhydrater på olika sätt i olika länder. I Sverige anger vi bara digererbara kolhydrater (de som ger energi) som just kolhydrater och anger övriga typer som kostfiber, i många andra länder buntas digererbara och icke digererbara kolhydrater ihop. Innehåller kexen nån slags fullkorn? Isf skulle det kunna vara en möjlig förklaring.

Sansibar
2007-05-08, 17:34
Ska det verkligen vara 71g kolhydrater per hundra gram. Tycker det låter som ett väldigt högt kolhydratinnehåll med tanke på att kexen heter diet light så borde de innehålla lite kolhydrater.

Räknar man med att det är 7,1g kolhydrater istället för 71 så får man att kexen innehåller 126kcal per hundra gram. Fast det är ju iof väldigt lite kolhydrater.

I annat fall så står det fel på innehållsförteckningen. Det kan hända att det gör det ibland. Skulle köpa färdig pizzadeg en gång och på den förpackningen hade de bytt plats på energiangivelserna för kcal och kj, verkade väldigt högt högt kcal innehåll i den degen till jag såg att det stod fel.

Hm..en intressant tanke det där.. tror dock att ett kex innehåller mindre protein än kolhydrater.. :Virro kanske kan vara ngt annat.. det står bara "hög i diet fiber", "låg fetthalt" samt "reducerat kolestorol".. (ursäkta översättningen). Sen står det att det är gjort av soyamjölk, innehåller "fructosa" osv som kanske är av mindre relevans..

Eddie Vedder
2007-05-08, 17:37
Hm..en intressant tanke det där.. tror dock att ett kex innehåller mindre protein än kolhydrater.. :Virro kanske kan vara ngt annat.. det står bara "hög i diet fiber", "låg fetthalt" samt "reducerat kolestorol".. (ursäkta översättningen). Sen står det att det är gjort av soyamjölk, innehåller "fructosa" osv som kanske är av mindre relevans..

Det fetstilta skulle ju faktiskt kunna stödja min och machine guns hypotes, att dom helt enkelt räknar in fibrerna som vilka kolhydrater som helst men sen inte räknar med dom i energin.

För det står väl inte kostfibrer separat nånstans på näringsvärdet såsom det brukar göra på svenska produkter va?

Sansibar
2007-05-08, 17:37
Man anger kolhydrater på olika sätt i olika länder. I Sverige anger vi bara digererbara kolhydrater (de som ger energi) som just kolhydrater och anger övriga typer som kostfiber, i många andra länder buntas digererbara och icke digererbara kolhydrater ihop. Innehåller kexen nån slags fullkorn? Isf skulle det kunna vara en möjlig förklaring.

Ja, den innehåller fullkornsmjöl.. iaf. Intressant att veta det också isf, att de kanske räknar olika. Men vilken ska man gå på då som sagt? :)

Handcuff
2007-05-08, 17:40

Jepp. Låter som ett tryckfel:thumbup:

Rahf
2007-05-08, 17:41
Jag vill bara poängtera att min uträkning stämmer bättre än 126kcal med de siffror jag fått av dig.

Ett gram kolhydrat = 4kcal
Ett gram protein = 4kcal
Ett gram fett = 9 kcal

Sisådär!

Sansibar
2007-05-08, 17:41
Det fetstilta skulle ju faktiskt kunna stödja min och machine guns hypotes, att dom helt enkelt räknar in fibrerna som vilka kolhydrater som helst men sen inte räknar med dom i energin.

För det står väl inte kostfibrer separat nånstans på näringsvärdet såsom det brukar göra på svenska produkter va?

Kostfibrer står om det är "dietfibrer" *whistle*, är inte så inne på de här termerna ens i svenskan.

Sansibar
2007-05-08, 17:44
Jag vill bara poängtera att min uträkning stämmer bättre än 126kcal med de siffror jag fått av dig.

Ett gram kolhydrat = 4kcal
Ett gram protein = 4kcal
Ett gram fett = 9 kcal

Sisådär!

Ja, förstår det.. Men kruxet är just att förpackingen verkar ljuga, det är det intressanta *gah!* :) :)

Jondahl
2007-05-11, 19:10
Kapar tråden med en annan fråga.

Jag brukar ibland köpa pangasiusfileer (pangasius hypophtalmus) i affären nere på hörnet. På paketet står det att det innehåller 10g fett/100g. När jag en gång gick till en annan affär och köpte likadan fisk, men i ett annat paket vart jag lite förvånad när det stod att den bara innehöll 1,5g fett/100g. Den med mest fett innehåller dessutom 20g protein jämfört med den andra som bara innehåller 16g.

På båda paketen står det att enda ingrediensen är renskurna fileer. Båda är odlade. Vad kan skillnaderna bero på? Jag hittar ingen information om fisken ifråga på livsmedelsverket.

Eddie Vedder
2007-05-11, 19:18
På båda paketen står det att enda ingrediensen är renskurna fileer. Båda är odlade. Vad kan skillnaderna bero på? Jag hittar ingen information om fisken ifråga på livsmedelsverket.

Eftersom fettinnehållet icke-odlad fisk (typ lax och makrill) varierar väldigt under olika perioder på året beroende på vilken fas dom är i, d.v.s. om dom bulkar lr deffar för tillfället:D, så skulle jag helt enkelt tippa på att dom odlade fiskarna har matats olika mycket.

Fiskar är ju som människor, ju mer dom äter desto fetare. Det är den enda förklaringen jag kan komma på och den känns ju väldigt logisk, dom ena har fått mycket mat och blivit feta och dom andra har inte fått lika mycket mat och har således ett lägre fettinnehåll.

För det framgår inte om det typ är olika arter lr så va?

Jondahl
2007-05-11, 19:28
Eftersom fettinnehållet icke-odlad fisk (typ lax och makrill) varierar väldigt under olika perioder på året beroende på vilken fas dom är i, d.v.s. om dom bulkar lr deffar för tillfället:D, så skulle jag helt enkelt tippa på att dom odlade fiskarna har matats olika mycket.

Fiskar är ju som människor, ju mer dom äter desto fetare. Det är den enda förklaringen jag kan komma på och den känns ju väldigt logisk, dom ena har fått mycket mat och blivit feta och dom andra har inte fått lika mycket mat och har således ett lägre fettinnehåll.

För det framgår inte om det typ är olika arter lr så va?

Aha, låter rimligt, men är det inte lite väl stora skillander? Det är samma art. Båda kommer dessutom från Vietnam. Hur ofta måste uppgifterna på paketet "uppdateras"?

Eddie Vedder
2007-05-11, 19:34
Aha, låter rimligt, men är det inte lite väl stora skillander? Det är samma art. Båda kommer dessutom från Vietnam. Hur ofta måste uppgifterna på paketet "uppdateras"?

Som sagt är dom ju odlade, det är därför jag tycker det ändå känns ganska rimligt med den stora skillnaden. Allt handlar ju om hur mycket dom matats med, OM det nu är där anledningen till skillnaderna ligger.

Så även om fisken i dess naturliga miljö kanske inte har en fullt så stor variation i bf% (åh va kul det är att applicera byggartermer på fisk:D ) så kan ju det styras eftersom det är människor som matar dom och bestämmer hur mycket mat dom skall få.

Marcelo_Garcia
2007-05-12, 16:06

Ja, särskilt när de hittar på själva vad som är en portion. Även om det är en grej som väger 80g som man kan tycka är en portionsförpackning, kan näringsvärdet per portion vara beräknat på 25g, eftersom tillverkaren tycker att det är en portion. Man får läsa jävligt noga, ibland är det beräknat per portion, ibland förpackning, och ibland till och med på 100g. Jävligt skönt att vi inte har så i Sverige alltså.