Visa fullständig version : Definition på "moderate" och "vigorous" i caloriesperhour
Har precis påbörjat en deff men vet inte riktigt hur jag ska räkna ut kcal förbrukningen under mina styrketräningspass. Enligt caloriesperhour.com så finns det två varianter "moderate" och "vigorous" och jag vet inte riktigt vilken av de jag ska räkna med. Självklart är det svårt för er att veta hur hårt jag kör. Hur skulle ni definera "modetare" och "vigorous"?
Enligt mig själv så känns det som vigorous eftersom jag kör helt slut på mig under varje styrketräningspass. Hur och vilken calculator räknar ni ut kcal behov för era styrketräningspass med, under deff?
Tacksam för svar.
Man kan aldrig veta exakt om man inte går igenom ett slags av test med massor av tester osv hur mycket man bränner. Man får helt enkelt gissa hur mycket man förbränner. Och om man ligger på deff så är det alltid bra att underskatta vad man gjort. Jag går själv efter Polar Puls F6 pulsklocka, där man ställer in vikt, längd, ålder och sin maxpuls. Om man vet sin exakta maxpuls så räknar den "relativt" rätt...
Tack för svar, som jag kör nu har jag tagit ett medelvärde av "vigorous" och "moderate", vill inte ligga allt för mycket på minus då jag har förstått att muskelmassan blir lidande ännu mer.
Du lär ju se efter en vecka om du har gått ner för mycket eller för lite. Forsätter du träna lika mycket kan du enkelt justera till nästan vecka då :)
anabol_k1k
2007-05-10, 10:35
För mig som väger mer än 110 kg stod det att Vigorous weight lifting brände 668 kcal. *bs*
Anabol_k1k det beror ju på vad du menar med wieght lifting. Om du kör ett intensivt benpass så kan du nog komma upp i 668 kCal förutsatt att du inte är hård på 110 kg.
blekfet2
2007-05-10, 16:09
för att lyckas komma upp i 600+kcal i vanlig stryketräning får du nog träna på i typ 3h.
Blekfet, det beror ju också på vilken typ av intensitet samt övningar man utför.
Ett pass som innehåller knäböj, benpress, benspark, hamstringscurl m.m. ger en hög puls. Om man dessutom väger tungt (inte enbart muskler) så förbränner man ju mer.
blekfet2
2007-05-11, 14:14
Blekfet, det beror ju också på vilken typ av intensitet samt övningar man utför.
Ett pass som innehåller knäböj, benpress, benspark, hamstringscurl m.m. ger en hög puls. Om man dessutom väger tungt (inte enbart muskler) så förbränner man ju mer.
visst, men 600kcal är fortfarande en mycket hög siffra för ett styrketräningspass, såvida du inte kör spinning mellen seten. ;)
anabol_k1k
2007-05-11, 16:23
Har ju diskuterats rätt så frekvent hur mycket styrkepass bränner. Om man räknar bort grundförbränningen nu alltså.
Väger inte 110 hård. *gah!*
Tror det är rätt svårt att komma upp i "vigorous". Bara för att man tar i och svettas igenom tröjan tvivlar jag på att gemene man förbränner mer än "moderate".
Hela diskussionen blir ju lite knepig när man tänker på att målet är att gå ner i vikt. Det gäller ju att inte stirra sig blind på en lite variabel. Kör en vecka (svårt att uppskatta vikt förändring på mindre tid) och se hur du svara med en viss diet, styrke pass & cardio. Funkar det inte som du vill så ändrar du på diet eller träning. Att hänga upp sig på hur mycket man bränner under ett specifikt pass en timme av 168 på hela veckan. 100kCal hit och dit på en omsättning på ca ~21000 (eller vad du ligger på) på en vecka är ju inte så tok noga. (Inte sagt att man inte måste ha disiplin, många beckar små etc).
Men det är bara mina 5 cent.
//Mitt i deffen
anabol_k1k, ja det är svårt att komma upp i vigorous. Men "vigorous" för varje enskild individ skiljer sig enormt. En kille som är fet och springer vad vi skulle tycka var långsamt kanske är "vigorous" för honom, medan en vältränad kille springer 3 gånger snabbare och det är knappt "vigorous" för honom.
Det bästa man kan göra är att alltid dra ner 3-400 kCal varje dag, och se styrkträningen som en slags förbränningsbonus. Och om du har kört ett intensivt konditionspass så kan du väl lägga på några 100 kalorier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.