Visa fullständig version : Sluta dricka kaffe?
loztdignity
2007-05-07, 17:54
Varför är det så svårt att sluta dricka kaffe?
Det är det iaf för mig och jag antar att det både är det fysiska beroendet men mest av allt den där energikicken som kan hjälpa ett pass eller pusha på en i 200 km/h genom dagen.
Dock tål jag inte kaffe så bra och får lätt kass mage och blir rastlös och nervös av koffeinet.
Hur gör man för att sluta? :)
Ja...jag vet att man "bara kan sluta dricka".
Cerberus
2007-05-07, 18:43
dra ner på kaffet och drick ngt annat, om du dricker 4 koppar om dagen t.ex så byt ut 1 kopp till te, när du känner dig bekväm med d så fortsätter du minska ner :)
Bestäma sig stenhårt på att inte dricka kaffe...eventuellt byta ut det mot någonting annat...inte lätt jag vet!!
loztdignity
2007-05-07, 19:33
Nä det är tamigfan skitsvårt!
Jag har "försökt" en miljon gånger och ändå är jag där till slut med en kopp starkt svart kaffe i handen och ryser bara av att andas in ångorna.
Dock märker jag hur mycket bättre jag egentligen mår när jag inte dricker kaffe, är mycket lugnare, mer fokuserad, mindre stressad.
Ska nog göra som så att jag bara tar morgonkoppen imorgon, halv styrka, så jag får i mig nåt koffein och slipper den värsta abstinensen. Sen Onsdag nollar jag helt.
Ganymedes
2007-05-07, 19:48
Sen Onsdag nollar jag helt.
Med finsk dialekt: Sälv nollar jag mest på lörtagar...;)
Jag dricker lite då och då när jag känner för det - har aldrig varit "beroende" :)
loztdignity
2007-05-07, 21:23
Med finsk dialekt: Sälv nollar jag mest på lörtagar...;)
haha! :)
Sheogorath
2007-05-07, 21:47
Bryt allt koffein-intag, pang bom. Ingen cola, inget te, ingen energidryck, inget kaffe. Köp Magnecyl brus (utan koffein!) på apoteket och missbruka det intensivt under dina första tre-fyra dagar (inget skämt! :thumbup: ) Köp Powerrade (isoton sportdryck) och sockerkicka dig vid behov/om trötthet infinner sig. Du bör vara normal inom en vecka. Jag brukar göra så här mellan varven för att avgifta kroppen och låta skallen vila sig. Det är skönt när man känner att man klarar vardagen drogfri. Sen när man vet det kan man börja missbruka sitt kaffe igen. ;)
Varför sluta?
De gånger jag minskat min kaffekonsumtion har det skett stegvis tills jag nästan är nere på noll. Abstinensen har mest varit mental. Jag har varje gång kommit fram till att jag är en roligare person om jag dricker kaffe även om folk påstår att man kan ha kul ändå.
Prova med en metod som jag har kommit på, 5 dagar kaffe, 5 dagar uppehåll, 4 dagar kaffe 4 dagar uppehåll, 3 dagar kaffe 3 dagar uppehåll osv. Det kommer vara svårt och jobbigt i början, men med lite sisu funkar det galant.
Jag cyklar koffeinintaget, för att hålla en balans i hjärnan.
blekfet2
2007-05-07, 21:56
te
loztdignity
2007-05-07, 21:58
Sami, bra ide det där med att ta det stegvis så man inte svänger för mycket i humöret. Suomi perkele!
Sheogorath, tack för de visa orden! Ska testa att sockerkicka mig istället faktiskt...iaf lite, deffar ju ;)
Noodles, jag känner mig skönt mycket lugnare utan en massa koffein i kroppen. Kroppens naturliga adenosin gör ju att man blir soft och faktiskt kan titta exempelvis på en film utan att vilja avbryta efter en kvart och börja plocka med en massa saker :p
Blekfet, jag har örtte jag tänkte ha som subsitut (rätt äckligt, men kanske funkar).
Alla påverkas väldigt individuellt av kaffe också.
Jag tror att den där metoden jag skrev nyss är bra om man har haft uppehåll från koffein ett tag. Satsa bara och ta bort kaffet/koffeinet helt i ett par månader, sen börja köra med metoden om du vill dricka kaffe.
loztdignity
2007-05-07, 22:05
Jaha du menar för att komma igång med drickandet igen då. Okaj
Jaha du menar för att komma igång med drickandet igen då. Okaj
Nä, men om du överhuvudtaget vill dricka kaffe efter ett uppehåll, så är det bättre att köra 3 dagar kaffe 3 uppehåll osv än att börja dricka som vanligt igen.
CoolHandLuke
2007-05-08, 20:36
Du är ett grupptrycksoffer. Finns inget som stör svenskar lika mycket som någon vuxen som inte dricker kaffe. Sikta på att vara antisocial så är det lungt. *whatever*
Cerberus
2007-05-08, 20:43
Du är ett grupptrycksoffer. Finns inget som stör svenskar lika mycket som någon vuxen som inte dricker kaffe. Sikta på att vara antisocial så är det lungt. *whatever*
du har FEL, det som stör svenskar MEST är att va på fest utan att dricka alkohol(som jag), folk tror att jag är religiös lr bara konstig.
fluffy_ferret
2007-05-08, 22:27
Det är lätt att sluta med kaffe. Byt ut kaffet mot isté 0.7-1.4 liter om dagen, 3-6 teskedar. Trappa ned successivt på kaffet, säg du dricker 10 om dagen, ned till 5, ned till 2, och sluta sen, inom loppet av 1-2 veckor. Eller sluta direkt, går också bra. Finns ingen större anledning att dricka kaffe förutom smaken då så bara bra om man slutar. Men jävlar vad gott det är dock.
Koffeinabstinensen brukar sitta i ca 3-4 dagar så står man ut så länge så kan man sluta tvärt med kaffe om man har lust, att börja stoppa i sig huvudvärkstabletter (särskilt brus) om man slutar med kaffet för att det påverkar magen är ju bara korka (att använda medicin när det inte finns någon anledning är iofs alltid korkat). Vill man kan man däremot trappa ner på koffeinet gradvis men man behöver inte gå så långsamt utan det brukar gå bra att halvera intaget i några få dagar och sen skära ner till någon kopp/dag. Sen får man bestämma sig om en kopp kaffe på balkongen varje morgon är något problem eller om man kan stanna på den nivån.
Jag personligen okynnesdricker kaffe när jag är trött eller har tråkigt och kan i många fall lika gärna dricka vatten.
Byt ut kaffet mot isté 0.7-1.4 liter om dagen, 3-6 teskedar.
Teskedar socker eller vad menar du?
Jag tror han menar "pulver-isté"
Sheogorath
2007-05-09, 07:03
Koffeinabstinensen brukar sitta i ca 3-4 dagar så står man ut så länge så kan man sluta tvärt med kaffe om man har lust, att börja stoppa i sig huvudvärkstabletter (särskilt brus) om man slutar med kaffet för att det påverkar magen är ju bara korka (att använda medicin när det inte finns någon anledning är iofs alltid korkat). Vill man kan man däremot trappa ner på koffeinet gradvis men man behöver inte gå så långsamt utan det brukar gå bra att halvera intaget i några få dagar och sen skära ner till någon kopp/dag. Sen får man bestämma sig om en kopp kaffe på balkongen varje morgon är något problem eller om man kan stanna på den nivån.
Jag personligen okynnesdricker kaffe när jag är trött eller har tråkigt och kan i många fall lika gärna dricka vatten.
Teskedar socker eller vad menar du?
Det finns andra anledningar till att man vill sluta med kaffe, annat än att det är dåligt för magen. Det mest besvärande med att sluta med koffein, förutom letargi och lätt nedstämdhet/irritation, är huvudvärk (ibland väldigt kraftig) och då är Magnecyl (aspirin/acitylsalicylsyra) väldigt effektivt. Receptfritt och ofarligt om man inte använder det dagligen. Att köra 3-4 dagar medan koffeinet sätter ut ser jag inget problem i.
Bryt allt koffein-intag, pang bom. Ingen cola, inget te, ingen energidryck, inget kaffe. Köp Magnecyl brus (utan koffein!) på apoteket och missbruka det intensivt under dina första tre-fyra dagar (inget skämt! :thumbup: ) Köp Powerrade (isoton sportdryck) och sockerkicka dig vid behov/om trötthet infinner sig. Du bör vara normal inom en vecka. Jag brukar göra så här mellan varven för att avgifta kroppen och låta skallen vila sig. Det är skönt när man känner att man klarar vardagen drogfri. Sen när man vet det kan man börja missbruka sitt kaffe igen. ;)
Rött te kallat Rooibos är ett bra alternativ då det saknar koffeininnehåll. Inte för att det smakar kaffe men det är iaf varm vätska i mugg:thumbup:
Lyckatill!
Dock tål jag inte kaffe så bra och får lätt kass mage och blir rastlös och nervös av koffeinet.
Det finns andra anledningar till att man vill sluta med kaffe, annat än att det är dåligt för magen. Det mest besvärande med att sluta med koffein, förutom letargi och lätt nedstämdhet/irritation, är huvudvärk (ibland väldigt kraftig) och då är Magnecyl (aspirin/acitylsalicylsyra) väldigt effektivt. Receptfritt och ofarligt om man inte använder det dagligen. Att köra 3-4 dagar medan koffeinet sätter ut ser jag inget problem i.
Om man har risig mage så är inte huvudvärkstabletter någon höjdare och särskilt inte brus. Jag vet inte heller om jag förstår nyttan med att sluta så tvärt med koffeinet om man måste stoppa i sig huvudvärkstabletter för man får huvudvärk, då är det troligtvis enklare och bättre för kroppen att trappa ner. Den största fördelen hälsomässigt är att nog iofs "bara" man kan fortsätta träna de dagarna utan att riskera att dra på sig några onödiga skador men det är ju inte så illa.
Om man har risig mage så är inte huvudvärkstabletter någon höjdare och särskilt inte brus. Jag vet inte heller om jag förstår nyttan med att sluta så tvärt med koffeinet om man måste stoppa i sig huvudvärkstabletter för man får huvudvärk, då är det troligtvis enklare och bättre för kroppen att trappa ner. Den största fördelen hälsomässigt är att nog iofs "bara" man kan fortsätta träna de dagarna utan att riskera att dra på sig några onödiga skador men det är ju inte så illa.
+123456789. Samtliga receptfria värktabletter utom de som är baserade på paracetamol (alvedon, reliv) är effektiva magdödare.
Prova att dra ner på kaffet genom att blanda lite mjölk varje gång du dricker. Öka mjölken och minska kaffet sakta, men drick inte fler koppar än du brukar. Prova även att ersätta en kopp om dagen med te också. Fungerade bra för mig och jag slapp den där elaka huvudvärken och ojämnt humör.
loztdignity
2007-05-09, 14:46
Ja folk tittar verkligen lite snett på en om man inte vill ha kaffe, haha.
Faktum är att jag vet flera som inte dricker kaffe just för att de inte gillar hur koffeinet påverkar dem, känner sig lite stirriga och nervösa, en del får ångest.
Det är nog väääldigt individuellt hur man påverkas av koffein.
Jag gillar kaffe, iaf 1-2 koppar. Smaken och koffeinet är underbart, men samtidigt kommer det som ett paket på posten att jag blir rastlös och ofokuserad och lite stirrig. Tankarna börjar snurra runt.
Så jag tänkte att varför vara beroende av något som verkligen inte är nödvändigt för att må bra.
Det är ju mest det psykiska som är jobbigt har jag märkt också vad gäller att sluta...som sagt...letargin, irritationen, nedstämdhet. Huvudvärken kan också vara jobbig, beroende från vilken dos man slutar. Jag är nere på 2-3 koppar nu och ska nog försöka sluta helt...dumma är att jag tänker att jag ska göra det varje dag, men när den nya dagen kommer sitter jag ändå där med en kaffekopp i handen.
Det är någon psykisk spärr jag måste komma förbi där och intala mig att jag faktiskt inte behöver kaffet.
LunaSpice
2007-05-09, 20:11
Liksom med alla typer av missbruk kan man sällan sätta ut "drogen" omedelbums och tvärt utan bör trappa ner succesivt precis som Zumbi påpekar. Att halvera intaget ett par dagar för att sedan ta bort det helt tycker jag låter sunt. Får du ont i huvudet, öka vätskeintag och ta lite huvudvärkstabletter så borde det funka fint. Jag har haft uppehåll 2-3 mån för att sedan dricka ett par koppar om dagen under lika lång period. Funkar kanon...
loztdignity
2007-05-09, 21:21
Bra, då blir det att skära ner då, synd bara att jag som bumbi kan dricka det som vatten när man är uttråkad ;)
CoolHandLuke
2007-05-09, 21:35
du har FEL, det som stör svenskar MEST är att va på fest utan att dricka alkohol(som jag), folk tror att jag är religiös lr bara konstig.
Hehe. Skillnaden är att med alkohol och på fester blir det mer och starkare kommentarer. Att inte äta kött är också en höjdare. "Men du kan väl äta bacon? Det som är så gott!"
loztdignity
2007-05-09, 22:49
Ja eller, om man inte vill ha en kanelbulle. "Bantar du eller?" lite sarkastiskt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.