Visa fullständig version : Dags att lägga ner religion snart?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=647435&rss=1399
Sett filmen (länka den inte här) och man kan ju inte bli annat än vansinnig på hur jävla primitiva as det finns.
Ja vad ska man säga. Riktigt sorgligt är det :(
Detta är vad religon skapar. Sorligt men sant.
Detta är vad religon skapar. Sorligt men sant.
Eller vad människor skapar av religionen.
Men OT, jävla primitiva as - som Trance skrev
TcAnders
2007-05-07, 18:40
Usch, verkligen hemskt..
// Anders
Dumleman
2007-05-07, 18:40
Egentligen ska den filmen visas i alla skolor så folk förstår hur sjukt det är. Visst tycker man att det är sjukt när man läser om det men att se det filmat med en mobilkamera några meter ifrån mitt i en stor vild folkmassa som på alla vis försöker misshandla tjejen ger ännu en dimension.
Dock kan det vara rätt intressant att påpeka att detta inte var religionsrelaterat, utan kulturbetingat.
Förislam som religion har inga upphov eller lagar om stening.
Pudzianovski
2007-05-07, 18:52
Dock kan det vara rätt intressant att påpeka att detta inte var religionsrelaterat, utan kulturbetingat.
Detta brukar man väl säga om hederskultur. Jag ställer mig dock frågande till just det här fallet om inte religion har väldigt stor betydelse.
Väldigt tråkigt och jag hoppas att verkligen att folk reagerar och gör mer än jag.
westerbotten
2007-05-07, 18:57
Det är ju det lustiga otäcka med religion: En religion består både av teorin och praktiken dvs både vad det står i den heliga boken och vad folk gör för tolkningar. Tycker det är lite smått löjligt att diskutera vad som är i linje med en viss religion.. en religion är töjbar som ett gummiband och kan uttolkas hur som helst.
Jag hör ofta det argumentet ex: Kristendomen betonar kärlekens budskap.... Korsriddarna gjorde tydligen en annan tolkning.. inget är fel eller rätt..bara gummiband*gah!*
Dags att lägga ner mänsklig dumhet/idiot tycker jag är mer lämplig trådtitel. Har vi inte religionen som ursäkt så hittar vi något annat säkert.
westerbotten
2007-05-07, 19:02
Dags att lägga ner mänsklig dumhet/idiot tycker jag är mer lämplig trådtitel. Har vi inte religionen som ursäkt så hittar vi något annat säkert.
Nej det tror jag inte... allt annat kan man ju åtminstone resonera logiskt kring.
Religion är helt oantastlig metafysik. Hur diskuterar man med någon som har en idiotisk åsikt när dom menar att det är guds vilja?
Svar: det går inte
Däremot kan man diskutera moralfrågor med folk med politiska åsikter etc. Där kan man ju lägga fram argument till varandra utan att mötas av ett kristet leende och ett "the bible says so" som enda argument
Dags att lägga ner mänsklig dumhet/idiot tycker jag är mer lämplig trådtitel.
Förmodligen inte en lätt uppgift för de som bor i de drabbade länderna, eftersom de lever i misär och kaos... Jag tycker det är mer lämpligt att skylla på religionen, eller som tidigare sagt, vad vi gör av religionen - det är det som styr människor (som behöver finna trygghet, gemensamskap etc...) i första hand, som senare leder till mänslig dumhet/idioti.
Förmodligen inte en lätt uppgift för de som bor i de drabbade länderna, eftersom de lever i misär och kaos... Jag tycker det är mer lämpligt att skylla på religionen, eller som tidigare sagt, vad vi gör av religionen - det är det som styr människor (som behöver finna trygghet, gemensamskap etc...) i första hand, som senare leder till mänslig dumhet/idioti.
Det är ju inte religionen som utför något utan människorna som använder den som en ursäkt. Det finns ju gott om rika länder där det finns många starka religiösa krafter och inte ser du liknande dåd där. Primitiva människor kommer bara hitta en annan ursäkt för att vara primitiva.
Pudzianovski
2007-05-07, 19:08
"Mosul, Iraq -- According to the Kurdish website xxx up to 1000 men from the Yezidi Kurdish community of Mosul killed a teenager who's only crime was running away to marry a Muslim man whom she loved and converting to his religion.
For four months the girl had been given shelter by a local Muslim Sheik. It was reported that in the last few days her family persuaded her to return home, convincing her that she had been forgiven by her parents and relatives for her mistake.
In a short mobile video clip which appears to have been taken by locals at seen of the murder, the girl is seen being ambushed on her way home by a group of up to 1000 men who were waiting for her to return; the men killed her in the most brutal way possible, by throwing large stones on her head. The following clips show that while she is alive and crying for help she is taunted and kicked in her stomach until someone finishes her off by throwing a large stone on her face.
From the clips it appears that the girl was first stripped naked to symbolize that she had dishonored her family and her Yezidi religion. She is lying on the road naked while her smashed face is covered with blood and still breathing.
According to the website and footage from the clip a number of armed local police officers were present who in fact helped the crowd to kill the woman rather than preventing the crime. Sometime later the Iraqi army arrived at the scene and refused anyone entry, including the press.
Killing women for reasons of honor, shame and religion does happens in regions of Kurdistan and Iraq. The above incidents are not uncommon in some of the deeply religious and traditional communities. For long violence against women has been commonly used as a political and religious weapon and as a means of social control.
By Kameel Ahmady, Mina Rojdar
www.Kurdishaspect.com
2007, Assyrian International News Agency.
westerbotten
2007-05-07, 19:12
Det är ju inte religionen som utför något utan människorna som använder den som en ursäkt. Det finns ju gott om rika länder där det finns många starka religiösa krafter och inte ser du liknande dåd där. Primitiva människor kommer bara hitta en annan ursäkt för att vara primitiva.
Det människorna gör med religionen ÄR religionen
Det människorna gör med religionen ÄR religionen
Nej, det är människornas handlande med religion som ursäkt. Att någon tolkar lite fritt innebär inte att det fortfarande är en del av kristendomen t.ex. om den personen inte har några belägg för det.
loztdignity
2007-05-07, 19:18
Dock skulle aldrig kristna göra något liknande i modern tid, så lägg ner Islam istället.
Dock skulle aldrig kristna göra något liknande i modern tid, så lägg ner Islam istället.
Kristna är pedofiler istället för stenkastare, frågan är vad som är värst.
Detta brukar man väl säga om hederskultur. Jag ställer mig dock frågande till just det här fallet om inte religion har väldigt stor betydelse.
Vad för betydelse har den egentligen, om det som skedde inte är något som religioner eller teologin i sig säger att de ska göra?
Jag hör ofta det argumentet ex: Kristendomen betonar kärlekens budskap.... Korsriddarna gjorde tydligen en annan tolkning.. inget är fel eller rätt..bara gummiband*gah!*
Det är därför det också är väldigt viktigt att man förstår den sekulariserade utvecklingen som en religion genomgår utifrån sitt kärnstadium. Kristendomen har gått som en berg-och-dalbana i sitt tänkande runt många saker, och precis som i politiken har fel människor fått makten, alternativt använt den som en ursäkt. Många missioner användes som ursäkt för att plöja och utöka kyrkans makt och ekonomi.
Absolut, varenda dag så skyller folk på skolan, samhället, föräldrarna, TV-spelen, media, och mycket mer på vad som sker.
Nej det tror jag inte... allt annat kan man ju åtminstone resonera logiskt kring.
Religion är helt oantastlig metafysik. Hur diskuterar man med någon som har en idiotisk åsikt när dom menar att det är guds vilja?
Svar: det går inte
Däremot kan man diskutera moralfrågor med folk med politiska åsikter etc. Där kan man ju lägga fram argument till varandra utan att mötas av ett kristet leende och ett "the bible says so" som enda argument
Det är faktiskt väldigt få som faktiskt kör med "the bible says so", för de flesta människor (läs: majoriteten) är inte bokstavstroende. Dock är ofta de som syns mest extremister på något sätt, eftersom det är de som media pekar ut. Kanske dags att ifrågasätta medias makt i vilka bilder som målas ut i vårt samhälle också?
Hört talas om Rwanda? Om Uganda? Om Colombia? Om falangister i Libanon? Till exempel?
God idé med nerläggning. Jag föreslår att du genast mailar alla större muslimska organisationer du hittar och tipsar dom att det är lika bra att lägga ner, det funkar inte.
Pudzianovski
2007-05-07, 19:24
Vad för betydelse har den egentligen, om det som skedde inte är något som religioner eller teologin i sig säger att de ska göra?
Ja, det beror väl mycket på vad de själva i dessa områden tycker och tänker.
westerbotten
2007-05-07, 19:24
Nej, det är människornas handlande med religion som ursäkt. Att någon tolkar lite fritt innebär inte att det fortfarande är en del av kristendomen t.ex. om den personen inte har några belägg för det.
Tycker att det är ett korkat sätt att se på religion.
Exempelvis är det ju så att bibeln har inget objektivt budskap.
Bibeln måste tolkas.
Korsriddarna som hudflängde araber å ena sidan - och lugna medlemmar i svenska kyrkan är PRECIS lika KRISTNA.
Däremot tycker dom inte likadant.
Begreppet kristendomen bör alltså rymma alla praktiker av religionen, dvs hur den utövats, tolkats etc genom alla år. Annars säger ju ordet kristendom ingenting.
.................
Om du inte har uppfattat det var korsriddarna tidigmedeltida katoliker, lika mycket präglade av dåtidens storpolitik som av sin kristna tro. Därifrån är det ett rejält hopp till t ex befrielseteologer. För att inte tala om till protestanter.
Bibeln måste tolkas.
Korsriddarna som hudflängde araber å ena sidan - och lugna medlemmar i svenska kyrkan är PRECIS lika KRISTNA.
Begreppet kristendomen bör alltså rymma alla praktiker av religionen, dvs hur den utövats, tolkats etc genom alla år. Annars säger ju ordet kristendom ingenting.
Du har ett ganska korkat sätt att se på saker. Man dömer enskilda personer efter deras handlingar, inte hela grupper efter vad några få gör.
westerbotten
2007-05-07, 19:28
Hört talas om Rwanda? Om Uganda? Om Colombia? Om falangister i Libanon? Till exempel?
Bra Allan:
Rwanda till exempel-- helt galet. Religiösa människor, utrustade och hjärntvättade av katolska kyrkan massakrerar sönder ett helt land med machetes!
Bibeln måste tolkas.
Men det är inte korkat att jämföra kristendom för 1000 år sedan och nu? Nja, det är nog väldigt smart. Det finns olika sorters kristendom också, det är också lite intressant i frågan. Är man katolik t.ex. så har man vissa regler att följa, går man för mycket sin egen väg så är man inte katolik längre och kanske inte ens kristen (om man nu inte hittar på sin egen lilla grej och blir allmänt accepterad). Det är inte så jävla slappt med hur man får vara för att tillhöra en grupp.
Om vi låtsas att du är kristen och dricker urin och hävdar att det tillhör din religion, ska jag gå och säga att det är en kristen sed att dricka urin?
Finns det något land som kan anses vara modernt och fritt där religionen tar sig sådana extrema och förtryckande uttryck?
westerbotten
2007-05-07, 19:32
Du har ett ganska korkat sätt att se på saker. Man dömer enskilda personer efter deras handlingar, inte hela grupper efter vad några få gör.
Jag dömer ingen grupp. Men om jag är marxiststalinist och säger att Sovjet inte var marxiststalinistiskt för att jag inte gillar det som hände i Sovjet.. ja då är jag ju lite ute och cyklar.
Då kan jag ju inte heller säga att "nej, Sovjet har inget med marxiststalinism att göra". Och mena att den SANNA marxiststalinismen bara inbegriper kärlekens budskap
Ja, det beror väl mycket på vad de själva i dessa områden tycker och tänker.
Så du menar alltså att om steningen inte förespråkas i koranen eller någon annan islamsk tradition, då är den ändå möjligtvis religiöst betingad, eftersom de som *bor* i dessa områden tycker att det är rätt?
Är det inte då snarare kulturellt betingat? (Frågar)
loztdignity
2007-05-07, 19:34
Frågan är om 2000 (!!!!!!!!!!!!!!) personer som dödar en flicka tillsammans inte uppväger en pedofil som råkar vara kristen så in i helvete.
westerbotten
2007-05-07, 19:34
Finns det något land som kan anses vara modernt och fritt där religionen tar sig sådana extrema och förtryckande uttryck?
Nej... Inte i det egna landet kanske. Dom länderna brukar ofta slakta sina grannar istället ex: USA, Israel m fl
loztdignity
2007-05-07, 19:35
Fine, hur många vita kristna gör det då? Jag är inte rasist, men det talar rätt mycket för sig självt.
Vår kultur är helt enkelt ofta mer "civiliserad" än andra och det är ingen rasistisk propaganda, utan faktum.
Och snälla, meningslösa försök till PK-argument som att kristna är inte bättre lämnas gärna därhän, för du ser aldrig 2000 (vita) kristna göra nåt så barbariskt. För att inte tala om hämndaktionen.
Jag har ingen tillhörighet och hatar nazistidioter och rasister.
Metal_boy_
2007-05-07, 19:36
Ja fy fan så många kristna som är pedofiler.*screwy* Varför tillåts inte det ena vara värre än det andra nån gång?
Frågan är om 2000 (!!!!!!!!!!!!!!) personer som dödar en flicka tillsammans inte uppväger en pedofil som råkar vara kristen så in i helvete.
Men fattar du själv vad du säger?
Fine, hur många vita kristna gör det då? Jag är inte rasist, men det talar rätt mycket för sig självt.
Vår kultur är helt enkelt ofta mer "civiliserad" än andra och det är ingen rasistisk propaganda, utan faktum.
Jag tror att det mer handlar om okunskap och fattigdom - inte om hudfärg :smash:
Ja fy fan så många kristna som är pedofiler.*screwy* Varför tillåts inte det ena vara värre än det andra nån gång?
Vem har sagt att det ena inte kan vara värre än det andra? Problemet är att "ni" inte fattar att det är människorna som är nötskallar, precis samma nötskallar som det finns överallt, oavsett om de är religiösa eller inte. Dessutom verkar ni inte ha någon som helst förståelse för hur andra människor tänker och fungerar.
Och snälla, meningslösa försök till PK-argument som att kristna är inte bättre lämnas gärna därhän, för du ser aldrig 2000 (vita) kristna göra nåt så barbariskt. För att inte tala om hämndaktionen.
Jasså?
Ett historiskt exempel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xjakt
Nazisterna var ju snälla...
Pudzianovski
2007-05-07, 19:40
Så du menar alltså att om steningen inte förespråkas i koranen eller någon annan islamsk tradition, då är den ändå möjligtvis religiöst betingad, eftersom de som *bor* i dessa områden tycker att det är rätt?
Är det inte då snarare kulturellt betingat? (Frågar)
Det handlar inte alltid om vad du och jag tycker och tänker utan de som finns där. Det menar jag. Om du tycker det är rätt eller fel skiter nog de i.
westerbotten
2007-05-07, 19:40
HAHAHAHAHAHA! Hur många tror du har slaktats i civilisationens namn? över 2000000 i Irak hittills förutom dom miljoner som dog i sviterna av kuwaitkriget. För att inte tala om apartheid, Katolska kyrkans stöd till Rwandas slaktarméer, slaveriet, svälten i tredje världen, stöd till tortyr och mord i Colombia, El salvador mm. Sanningen att säga har vita i västerlandet legat bakom många av alla krig i världen. säger bara korea och vietnam
Anar en inte så tyst smygande smygrasist
Vad har de för hudfärg i Colombia? I Libanon? Vad skulle du ge för hudfärg på de ryska soldater som plågar fångar i Tjetjenien?
loztdignity
2007-05-07, 19:42
Jag tror att det mer handlar om okunskap och fattigdom - inte om hudfärg :smash:
Det finns såklart genetiska skillnader mellan olika "raser" men jag tror inte heller det spelar nån större roll här.
Såklart handlar det om okunskap, men man blir lite undrande till varför de inte kan exempelvis lösa konflikter i afrikanska länder utan att lyfta fram en ny diktator varje vecka och sen ser man glada afrikaner med kulsprutor i högsta hugg i lastbilar på tv.
Det är fan helt jävla galet.
Lika galet är det att 2000 totalt jävla hänsynslösa muslimer går på en flicka, vars brott var otrohet och helt jävla djuriskt dödar henne. 2000 pers.
Oavsett hur jävla svenskt PK man försöker vara så är det svårt att bortse från att det är jäkligt stora skillnader i kristendom och islam vad gäller våld.
I den kristna läran talas det ofta om att vända andra kinden till och förlåta. Lycka till att hitta det i koranen. Där handlar det mer om heder, kvinnoförtryck och en mängd passager som förespråkar våld.
Metal_boy_
2007-05-07, 19:42
Vem har sagt att det ena inte kan vara värre än det andra? Problemet är att "ni" inte fattar att det är människorna som är nötskallar, precis samma nötskallar som det finns överallt, oavsett om de är religiösa eller inte. Dessutom verkar ni inte ha någon som helst förståelse för hur andra människor tänker och fungerar.
Det är ju vad du tror.
Jag har ingen tillhörighet och hatar nazistidioter och rasister.
Redan påpekat förvisso, men snälla. Tror du verkligen att färgen på huden spelar någon som helst roll?
*Edit: Äh, lite sen också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabra_and_Shatila_massacre
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen
Oavsett hur jävla svenskt PK man försöker vara så är det svårt att bortse från att det är jäkligt stora skillnader i kristendom och islam vad gäller våld och uppmaning till det.
Såpass. Du kanske kan redogöra för de största skillnaderna mellan Koranen och Bibeln i det fallet. Och se vem som uppmanar mest....
Det är ju vad du tror.
Med tanke på vad ni skriver så vet jag det. Visa lite förståelse och eftertanke, tack.
loztdignity
2007-05-07, 19:44
Men fattar du själv vad du säger?
Tack för ditt inlägg, du får gärna utveckla vad du menar, för att du kunde lika bra låtit bli att skriva om det är allt du har att säga.
next
Eddie Vedder
2007-05-07, 19:44
Du är medveten om att européer var högst indirekt delaktiga i folkmorden i Rwanda va? Europeiska kristdemokrater (d.v.s. VITA KRISTNA som du uppenbarligen tycker är helt fläckfria) har en hel del blod på sina händer efter det folkmordet.
Oavsett hur jävla svenskt PK man försöker vara så är det svårt att bortse från att det är jäkligt stora skillnader i kristendom och islam vad gäller våld.
I den kristna läran talas det ofta om att vända andra kinden till och förlåta. Lycka till att hitta det i koranen. Där handlar det mer om heder, kvinnoförtryck och en mängd passager som förespråkar våld.
Hur framställer man kvinnan i bibeln? Är bibeln fri från våld?
Eddie Vedder
2007-05-07, 19:46
HAHAHAHAHAHA! Hur många tror du har slaktats i civilisationens namn? över 2000000 i Irak hittills förutom dom miljoner som dog i sviterna av kuwaitkriget. För att inte tala om apartheid, Katolska kyrkans stöd till Rwandas slaktarméer, slaveriet, svälten i tredje världen, stöd till tortyr och mord i Colombia, El salvador mm. Sanningen att säga har vita i västerlandet legat bakom många av alla krig i världen. säger bara korea och vietnam
+87859674895869589!!!!
Nu slapp jag skriva det själv westerbotten, tack ska du ha:bow:
Det finns såklart genetiska skillnader mellan olika "raser" men jag tror inte heller det spelar nån större roll här.
Såklart handlar det om okunskap, men man blir lite undrande till varför de inte kan exempelvis lösa konflikter i afrikanska länder utan att lyfta fram en ny diktator varje vecka och sen ser man glada afrikaner med kulsprutor i högsta hugg i lastbilar på tv.
Lika galet är det att 2000 totalt jävla hänsynslösa muslimer går på en flicka, vars brott var otrohet och helt jävla djuriskt dödar henne. 2000 pers.
Du har iofs idiotförklarat dig själv rätt duktigt i den här tråden, men du kan väl åtminstone läsa artiklarna du debatterar. Läs artikeln i första inlägget, och försök hacka på rätt religion.
westerbotten
2007-05-07, 19:46
Oavsett hur jävla svenskt PK man försöker vara så är det svårt att bortse från att det är jäkligt stora skillnader i kristendom och islam vad gäller våld och uppmaning till det.
Ja du... undra varför det är så instabilt och fattigt i Afrika. Nämner åter exempel som Lumumba, Mobutu, apertheid, Lundin Oil, Carl Bildt, Det amerikanska stödet till Etiopien, den katolska kyrkans indoktrinering i Rwanda och sexhundra års skoningslös plundring av naturtillgångar, nedsmutsning, tortyr och slaveri
Men det kanske är för PK att ha någon kunskap om historia på denna tråd?
Denstillasittande
2007-05-07, 19:48
Redan påpekat förvisso, men snälla. Tror du verkligen att färgen på huden spelar någon som helst roll?
*Edit: Äh, lite sen också.
Jag förstår de som han menar Kultur betingat inte något om hudfärg. De där nere har en sjuk kultur mer än religon anser jag, ofta blir det i religions namn fast vad kan man egentligen tänka sig när de dyrka en pedofil.
westerbotten
2007-05-07, 19:51
Jag förstår de som han menar Kultur betingat inte något om hudfärg. De där nere har en sjuk kultur mer än religon anser jag, ofta blir det i religions namn fast vad kan man egentligen tänka sig när de dyrka en pedofil.
Jag anser att denna syn på "civilisationernas kamp", dvs att man tycker illa om negrer och araber - men inte för deras ras utan för deras kultur- är den nya rasismen. Livsfarligt.
Banna loztdignity och låt honom återkomma efter minst ett års religion och historie-studier. En kopia på betyg skall skickas med vid återprövningen av medlemsskapet.
loztdignity
2007-05-07, 19:52
Det, Eddie, har jag handen på hjärtat ingen koll på. Så det kan jag inte resonera om.
Men det är typiskt svenskt att man inte får säga något som är det minsta onyanserat, politiskt inkorrekt eller snuddar på missnöje mot andra kulturer och religioner för då är alla på en och man blir istället själv anklagad.
Det är väl klart som fan att Islam är en värre religion än kristendomen på många sätt och att afrikaner är våldsammare än genomsnittlig svensk?
(Väntar på en jäkla PK-förklaring om att kristendomen minsann är urusel och att vi har seriemördare...)
Kan ju vara så. :)
Om så är fallet skulle jag nog påpekat det om jag var han. Ganska lätt att uppfattas som en total jubelidiot annars.
westerbotten
2007-05-07, 19:54
Men det är typiskt svenskt att man inte får säga något som är det minsta onyanserat, politiskt inkorrekt eller snuddar på missnöje mot andra kulturer och religioner för då är alla på en och man blir istället själv anklagad.
Lägg till "okunnigt"
Det är väl klart som fan att Islam är en värre religion än kristendomen på många sätt och att afrikaner är våldsammare än genomsnittlig svensk?
I såna fall vore ju muslimer i Sverige extremt våldsamma. Precis som afrikaner. Om det här ligger i rasen menar jag....
loztdignity
2007-05-07, 19:55
Anar en inte så tyst smygande smygrasist
Men snälla, generalisera mer.
Dessutom kan du inte jämföra USA:s krig mot Irak med denna händelse. Det är jävligt mycket mer en definitionsfråga om rätt och fel i det fallet.
Jag tror knappast många håller med om att det var rätt att stena flickan till döds.
Vi diskuterade inte resten av världen nu så sluta med dina meningslösa generaliseringar.
Krig är INTE alltid av ondo, visst i en perfekt värld skulle de inte behövas, men kom fan inte och jämför IRAK-kriget med steningen, det är bara förryckt.
westerbotten
2007-05-07, 19:56
Negrer är våldsamma
Araber är terrorister och våldtäktsmän
Judar är snikna
Smålänningar är snåla
Svenskar är fördomsfria
Är det lotzdignitys världsbild månntro?
loztdignity
2007-05-07, 19:57
Banna loztdignity och låt honom återkomma efter minst ett års religion och historie-studier. En kopia på betyg skall skickas med vid återprövningen av medlemsskapet.
Men för helskotta, lägg ner. Jag har läst religion och historia och FÅR MAN LOV ATT SÄGA ATT MAN INTE TYCKER OM ISLAM? Vad fan är problemet ärligt talat?
Det här börjar bli jäkligt moraliserande i överkant.
Negrer är våldsamma
Judar är snikna
Smålänningar är snåla
Svenskar är fördomsfria
Lägg till: "Folk som inte håller med honom generaliserar".
Sen är saken nog biff :)
Jag säger inte mer än: Herregud, och försöker lämna denna tråd innan jag får utslag.
loztdignity,
Edit: Ingen idé att sparka på en död häst.
Men för helskotta, lägg ner. Jag har läst religion och historia och FÅR MAN LOV ATT SÄGA ATT MAN INTE TYCKER OM ISLAM? Vad fan är problemet ärligt talat?
Man får säga att man inte gillar islam, men om man vill bli tagen på allvar kan det vara bra att ha ett par vettiga argument i bakfickan.
Banna loztdignity och låt honom återkomma efter minst ett års religion och historie-studier. En kopia på betyg skall skickas med vid återprövningen av medlemskapet.
Skicka iväg honom på något volontärarbete
westerbotten
2007-05-07, 19:59
Men snälla, generalisera mer.
Dessutom kan du inte jämföra USA:s krig mot Irak med denna händelse. Det är jävligt mycket mer en definitionsfråga om rätt och fel i det fallet.
Jag tror knappast många håller med om att det var rätt att stena flickan till döds.
Vi diskuterade inte resten av världen nu så sluta med dina meningslösa generaliseringar.
Krig är INTE alltid av ondo, visst i en perfekt värld skulle de inte behövas, men kom fan inte och jämför IRAK-kriget med steningen, det är bara förryckt.
Jämför inte. Bara nämner. Och varför skulle USA bomba Irak eg.? för massförstörelsevapnen*whatever* eller kanske för bin ladin :cryout:
Irak är ett slakthus inget att säga om det.
Om det vore en tråd om Islam generellt så visst, och om du kan motivera varför du tycker så så visst. Vad du tycker och tänker utan motivering är faktiskt totalt jävla ointressant, samma sak gäller alla självklart, även mig. Nu handlar tråden om den stackars flickan som blivit stenad av ickemuslimer, så Islamsnacket hör inte riktigt hit va?
loztdignity
2007-05-07, 19:59
I såna fall vore ju muslimer i Sverige extremt våldsamma. Precis som afrikaner. Om det här ligger i rasen menar jag....
Vilket jag inte anser att det gör...det är kulturellt betingat såklart.
Men man måste anpassa sig till varje lands regler och lagar.
Jo, men man får väl räkna med att bli emotsagd. Det gäller ju alla uttalanden man gör. Yttrandefriheten innefattar inte bara att du får säga vad du vill, utan även att andra får bemöta det du säger.
Attans.
Denstillasittande
2007-05-07, 20:00
Är det inte konstaterat att negrer har mer Testoron och detta kan göra folk mer våldsbenägna?
Eddie Vedder
2007-05-07, 20:00
Det, Eddie, har jag handen på hjärtat ingen koll på. Så det kan jag inte resonera om.
Varför då påstå att vita kristna är fläckfria när du uppenbarligen inte har nån koll på historiska händelser?
(Väntar på en jäkla PK-förklaring om att kristendomen minsann är urusel och att vi har seriemördare...)
Nej det är inte typiskt svenskt, det är typiskt alla människor med en någorlunda nyanserad människosyn där man inte ser alla från en kultur som en och samma person.
Och varför är islam en värre religion? Både kristendomen och islam har otroligt fina grundvärderingar anser iaf jag, och islam härstammar ju dessutom från bibeln och samma Gud dyrkas även om han heter Allah hos muslimerna. Var i profeten Mohammeds ord har du läst allt om detta våld och kvinnoförnedring? Att det finns fundamentalister är en sak, det finns det inom alla religioner (se den kristna högern i USA exempelvis som vill utrota varenda homosexuell) och det är livsfarligt att börja döma hela befolkningsgrupper.
Kvinnor i fundamentalistiska muslimländer är inte ens tillåtna att läsa koranen, varför? Jo därför att dom då själva skulle kunna läsa svart på vitt att sättet dom behandlas på inte försvaras nånstans i den boken!
loztdignity
2007-05-07, 20:01
Negrer är våldsamma
Judar är snikna
Smålänningar är snåla
Svenskar är fördomsfria
Sluta håna mig tack.
Jag har varit ute i verkligheten, har du?
Islams kvinnosyn är skit, dessutom har de ett förvrängt hedersbegrepp som FÖR ofta kommer upp till ytan för att det skulle handla om tillfälligheter.
Håller du inte med om detta har du förmodligen levt under en sten.
Svenskar är jävligt fega, resonerande och "neutrala" till självföraktets brant.
Nej, det är inte alls förryckt. Man ska inte alls bortse från den religiösa aspekten i USA:s krigföring. Man slåss för fosterlandet och Gud. Även så Irak. GW Bush och hans gäng är - i sina egna ögon - mycket kristna och religiösa människor.
Religion är ett opium för folket. Fast det är svårt för en agnostiker att förstå sig på folk hur viktigt religionen är för troende. Folk kan få tro på precis vad de vill så länge de inte försöker konvertera mig alt skadar andar (något som verkligen inte gått så bra för de stora religionerna genom historien).
Fast buddistmunkar är ok, de klär i oranget o gör inte en fluga förnär (eller har jag missat nåt?)
loztdignity
2007-05-07, 20:03
Jämför inte. Bara nämner. Och varför skulle USA bomba Irak eg.? för massförstörelsevapnen*whatever* eller kanske för bin ladin :cryout:
Irak är ett slakthus inget att säga om det.
Men nu färgar dina anti-USA åsikter allting och din trovärdighet försvinner en aning, no offense.
Glömt bort att Saddam dödat nästan en miljon kurder i en gasattack i ett försök till etnisk rensning. Att han dödat, torterat och våldtagit sina egna landsmän?
Se båda sidorna av myntet.
westerbotten
2007-05-07, 20:03
Är det inte konstaterat att negrer har mer Testoron och detta kan göra folk mer våldsbenägna?
det stämmer inte
Nej, det är inte alls förryckt. Man ska inte alls bortse från den religiösa aspekten i USA:s krigföring. Man slåss för fosterlandet och Gud. Även så Irak. GW Bush och hans gäng är - i sina egna ögon - mycket kristna och religiösa människor.
Finns vell knappast en enda amerikans propagnda film där inte gud nämns?
Islams kvinnosyn är skit, dessutom har de ett förvrängt hedersbegrepp som FÖR ofta kommer upp till ytan för att det skulle handla om tillfälligheter.
Håller du inte med om detta har du förmodligen levt under en sten.
Visa det då tack. Jag känner massor med muslimska män, som tar ut föräldraledighet, som uppmuntrar sina döttrar att studera, som accepterar att döttrarna inte vill ha sjal. Därför att det finns inte - precis som redan sagts - skrivet i Koranen att kvinnan ska förtryckas.
westerbotten
2007-05-07, 20:07
Men nu färgar dina anti-USA åsikter allting och din trovärdighet försvinner en aning, no offense.
Glömt bort att Saddam dödat nästan en miljon kurder i en gasattack i ett försök till etnisk rensning. Att han dödat, torterat och våldtagit sina egna landsmän?
Se båda sidorna av myntet.
Vem blev Saddam tillsatt av och stödd av? USA. Vilket land köpte han giftgas från? Frankrike. Vilka lobbade för att Irak skulle anfalla Iran? USA. En miljon kurder har jag förövrigt aldrig hört- måste varit en jäkla stor attack". Däremot vet jag att USA sammanlagt har dödat fler i Irak än Saddams regim. Tycker du är lite naiv
loztdignity
2007-05-07, 20:10
Varför då påstå att vita kristna är fläckfria när du uppenbarligen inte har nån koll på historiska händelser?
Nej det är inte typiskt svenskt, det är typiskt alla människor med en någorlunda nyanserad människosyn där man inte ser alla från en kultur som en och samma person.
Och varför är islam en värre religion? Både kristendomen och islam har otroligt fina grundvärderingar anser iaf jag, och islam härstammar ju dessutom från bibeln och samma Gud dyrkas även om han heter Allah hos muslimerna. Var i profeten Mohammeds ord har du läst allt om detta våld och kvinnoförnedring? Att det finns fundamentalister är en sak, det finns det inom alla religioner (se den kristna högern i USA exempelvis som vill utrota varenda homosexuell) och det är livsfarligt att börja döma hela befolkningsgrupper.
Kvinnor i fundamentalistiska muslimländer är inte ens tillåtna att läsa koranen, varför? Jo därför att dom då själva skulle kunna läsa svart på vitt att sättet dom behandlas på inte försvaras nånstans i den boken!
"Problemet" tror jag är vi i en del fall här diskuterar på lite olika nivå. Jag läser sociologi och har genom utbildningen blivit medveten om saker i väldigt mycket större sammanhang. Man studerar individer och grupper av människor utifrån och ser den större bilden och Sverige är ett väldigt PK, neutralt och försiktigt land. Vi stöter oss inte gärna med någon och benämner detta att vi är intelligenta och moraliska.
Vi svenskar har ofta väldigt höga moraliska tankar om oss själva. Det finns nästan inget annat land som har samma uppblåsta (ja faktiskt) syn på sig själv vad gäller vår rättsskaffenhet och välvilja.
Allting ska vara lagom, etc.
Ja det finns fina grundvärderingar också inom Islam men det finns också mycket mer värderingar som jag finner avskyvärda, speciellt vad gäller kvinnosyn samt den ton av heder som löper som en röd tråd genom koranen.
Jag ser Islam som en mer aggressiv religion än kristendomen.
Skillnaden mellan att tala och handla är ENORM. Fundamentala muslimer (gränsen verkar ofta vara hårsfin vad gäller muslimer) omsätter inte sällan ord i handling, medan kristna inte gör det alls i samma utsträckning.
Du menar att kvinnan ska stå vid spisen, behaga och lyda mannen inte räcker för dig som en kvinnofientlig religion?
Eddie, det där är skitsnacka and you know it. Det står på åtskilliga ställen om kvinnans väldigt underordnade position i koranen.
Denstillasittande
2007-05-07, 20:10
Visa det då tack. Jag känner massor med muslimska män, som tar ut föräldraledighet, som uppmuntrar sina döttrar att studera, som accepterar att döttrarna inte vill ha sjal. Därför att det finns inte - precis som redan sagts - skrivet i Koranen att kvinnan ska förtryckas.
Varför är de inte tipp topp nere i muslim länderna då ?
Vi har andra trådar om Irak. Håll den debatten för sig. Det är värt att notera att den absoluta majoriteten av den muslimska världen tar kraftfullt avstånd från den sortens bestraffningar som förekommer i filmen.
loztdignity
2007-05-07, 20:14
Ja det håller jag med om. Dock började inte USA angripa Irak utan anledning. Jag anser dock att kriget kunde gått mkt bättre och snabbare och att anfalla Afghanistan vara bara egendomligt.
Jag är i enstaka fall för krig för a greater good, som jag ansåg IRAK-fallet vara, men i efterhand har det nog kostat mer än det smakat.
westerbotten
2007-05-07, 20:15
Varför är de inte tipp topp nere i muslim länderna då ?
Ja... det kan man ju fråga sig. Man kan också fråga sig vilka som vill att kvinnorna ska ta hand om barnen hemma, här i sverige... kristdemokrater och frikyrkliga. Det är inte kristendomen som är bättre. Det är bara att vi genom kamp har lyckats bli mer och mer sekulariserade som land - detta genom en mkt KRITISK hållning till kristendom och religion.
Metal_boy_
2007-05-07, 20:15
Du menar att kvinnan ska stå vid spisen, behaga och lyda mannen inte räcker för dig som en kvinnofientlig religion?
Det där luktar ju även kristet tycker jag :)
Det står på åtskilliga ställen om kvinnans väldigt underordnade position i koranen.
Vardå? Och varför är det då inte så i alla muslimska samhällen?
Kom på en till. Srebrenica. 1995
Det handlar inte alltid om vad du och jag tycker och tänker utan de som finns där. Det menar jag. Om du tycker det är rätt eller fel skiter nog de i.
Ah, nu förstår jag hur du menar. Förstod inte vad du försökte säga i det tidigare inlägget - Och ja, det har du rätt i, fast även om de ser det som religion, men det har en kulturell kärna, uppstånd och styre - Då tycker inte jag man kan klassa det som förislamskt, utan snarare någon sorts "New religious movement", men religiöst, jadå.
Vi har andra trådar om Irak. Håll den debatten för sig. Det är värt att notera att den absoluta majoriteten av den muslimska världen tar kraftfullt avstånd från den sortens bestraffningar som förekommer i filmen.
Det är något som många svenskar väljer att inte se, eftersom det är lättare att avsky en grupp istället för vissa delar av dem, då media lägger upp hela landet och religionen som om det vore helvetet själv (Vilket USA nu mer eller mindre lyckats med, för att vara ärlig)
loztdignity
2007-05-07, 20:16
Ja visst finns det massa muslimska män som är på det viset. De är dock väldigt "moderna" muslimer och acklimatiserade till västerländsk kultur och skulle knappast kallas muslimer i sina hemland.
Inte som uttrycker det men det står att hon skall behaga mannen, underordna sig denne, mm. Förstår du inte innebörden av det vet jag inte vad jag ska säga.
loztdignity
2007-05-07, 20:18
Det där luktar ju även kristet tycker jag :)
Men det är inte alls beskrivet på samma sätt i bibeln. Jäkligt stor skillnad.
Ja det håller jag med om. Dock började inte USA angripa Irak utan anledning. Jag anser dock att kriget kunde gått mkt bättre och snabbare och att anfalla Afghanistan vara bara egendomligt.
Ja, officiellt var det så att de letade efter massförstörelsevapen. Men det försvann ju rätt snabbt.
Och angående din "2000 vita kristna" - Skojar du med mig eller? Där 2000 vitna kristna har förföljt, hatat och mördat folk på grund att religion och etniskt ursprung?
Läs på om andra världskriget och kolla igenom nazismens argument för deras politik. Den är väldigt baserad på religiösa händelser/ord.
Men det är inte alls beskrivet på samma sätt i bibeln. Jäkligt stor skillnad.
Hur är det beskrivet i koranen då? du som har koll?
loztdignity
2007-05-07, 20:19
Vardå? Och varför är det då inte så i alla muslimska samhällen?
Allan, kvinnor är underordnade i typ alla muslimska samhällen? Vad dillar du om?
Ja visst finns det massa muslimska män som är på det viset. De är dock väldigt "moderna" muslimer och acklimatiserade till västerländsk kultur och skulle knappast kallas muslimer i sina hemland.
Nu råkar jag känna muslimer i både Jordanien och Gaza. Verserade bildade människor som är gifta med tuffa tjejer som knappast skulle hålla käft om det ens stod i Koranen. Jag känner kurder i Süleymaniyah som aldrig i helvete skulle acceptera vare sig blodshämnd eller hedersmord. Och de är fortfarande mycket goda muslimer
Inte som uttrycker det men det står att hon skall behaga mannen, underordna sig denne, mm. Förstår du inte innebörden av det vet jag inte vad jag ska säga.
Vardå?
Eddie Vedder
2007-05-07, 20:20
Eddie, det där är skitsnacka and you know it. Det står på åtskilliga ställen om kvinnans väldigt underordnade position i koranen.
I citat tagna ur sitt sammanhang ja. Just för att man skall kunna använda dessa citat för att legitimera kvinnoförtryck, varför tror du annars kvinnorna inte tillåts läsa det själva? OM det stod så är det väl bara fritt fram att låta dom muslimska kvinnorna se det med egna ögon?
Och kom inte med nåt snack om "jag har minsann studerat det och det" för du är verkligen inte den enda här som studerar och har ett samhällsintresse.
Men du är fri att citera ett långt utdrag ur koranen där man absolut inte kan ta miste på att profeten Mohammed stödjer hedersmord, terrorism och allt annat du tror.
"Problemet" tror jag är vi i en del fall här diskuterar på lite olika nivå. Jag läser sociologi och har genom utbildningen blivit medveten om saker i väldigt mycket större sammanhang. Man studerar individer och grupper av människor utifrån och ser den större bilden och Sverige är ett väldigt PK, neutralt och försiktigt land. Vi stöter oss inte gärna med någon och benämner detta att vi är intelligenta och moraliska.
Vi svenskar har ofta väldigt höga moraliska tankar om oss själva. Det finns nästan inget annat land som har samma uppblåsta (ja faktiskt) syn på sig själv vad gäller vår rättsskaffenhet och välvilja.
Har du lust att utveckla det?
Hur var det med dina 2000 vita män? Vill du ha fler exempel?
Denstillasittande
2007-05-07, 20:21
Det var väl ändå inte för de var kristna ?
USA dödade också 72 miljoner människor med atombomberna i hiroshima och nagasaki!
"129 000 respektive 70 000 människor beräknas ha omkommit direkt i samband med bomberna och dubbelt så många dog i efterhand av bl.a. strålskador."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Atombomberna_%C3%B6ver_Hiroshima_och_Nagasaki
Var har du de resterande 71.000.000?
westerbotten
2007-05-07, 20:22
Originally Posted by loztdignity View Post
Vem är det som har en hög moralisk tanke om sverige i förhållande till andra länder?
USA dödade också 72 miljoner människor med atombomberna i hiroshima och nagasaki!
72 miljoner? Är du helt säker nu?
Yankeee = blixt3n!
loztdignity
2007-05-07, 20:23
Men ärligt talat, säger bara detta:
I Kuwait har kvinnan ingen rösträtt. I Iran måste kvinnor ha med sig ett skriftligt tillstånd från sina män när de vistas utanför hemmet. I Saudiarabien är det för kvinnor varken tillåtet att köra bil eller att rösta. I Pakistan tillåter de islamiska lagarna att en kvinna som blivit våldtagen också åtalas för äktenskapsbrott, om hon inte kan få fyra män att vittna till hennes fördel.
Denstillasittande
2007-05-07, 20:23
[B]
Men du är fri att citera ett långt utdrag ur koranen där man absolut inte kan ta miste på att profeten Mohammed stödjer hedersmord, terrorism och allt annat du tror.
Men läser du den på svenska kan den misstolkas :D
Måste läsas på gudsspråk.
loztdignity
2007-05-07, 20:24
Varför utgår alla från att Islam är en god och trevlig religion?
loztdignity
2007-05-07, 20:25
Enligt Islam är kvinnor underordnade männen på fler än ett sätt. I juridiska spörsmål t.ex. är en kvinnas vittnesmål bara värt hälften av en mans.
”Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen” (surah 2:282). Även kvinnans arvslott är hälften mot mannens.
En del lärda imamer må försöka betona att män och kvinnor är jämlika, men det är svårt att undanförklara vad koranen säger i surah 2:228: ”Hustrun har, som sig bör, rättigheter [mot mannen] motsvarande [dem han har] mot henne; hans [rätt] ligger dock ett steg framför hennes." Hur är då denna underordnade status definierad?
Svaret ger Muhammed i hadith 3.826 där han frågar några kvinnor: "Är inte en kvinnas vittnesmål jämförbart med hälften av en mans?" En kvinna svarade, "ja".
Då sade Muhammed: "Det beror på att kvinnans intelligens (eng: "mind") är begränsad." Samma uttalande upprepar1 Muhammed i hadith 2.541 av Sahih Al-Bukhari: "O, kvinnor! Jag har inte sett några mer efterblivna i intellekt och religion än ni."
Metal_boy_
2007-05-07, 20:26
Men egentligen så är ju en religon knappast skapad för att skada. Snarare för att känna samhörighet och värna om folket.
HAHAHAHAHAHA! Hur många tror du har slaktats i civilisationens namn? över 2000000 i Irak hittills
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=618622
Bara för att.
westerbotten
"129 000 respektive 70 000 människor beräknas ha omkommit direkt i samband med bomberna och dubbelt så många dog i efterhand av bl.a. strålskador."
Var har du de resterande 71.000.000?
Drev bara med lotzdignity som slänger omkring kassa siffror om andra saker. Enligt honom dödade saddam 1 miljon kurder i en gasattack. I verkligheten var det 5000. Det är självklart mänga ändå, men jag tror att lotzdignity får kolla sina siffror så vi inte kommer ifrån hans höga sociologiska samtalsnivå...:smash:
Det var väl ändå inte för de var kristna ?
Du menar att kristna mördade 8 000 muslimer? Jo, man kan nog anta att det spelade en viss roll....
Eddie Vedder
Men ärligt talat, säger bara detta:
I Kuwait har kvinnan ingen rösträtt. I Iran måste kvinnor ha med sig ett skriftligt tillstånd från sina män när de vistas utanför hemmet. I Saudiarabien är det för kvinnor varken tillåtet att köra bil eller att rösta. I Pakistan tillåter de islamiska lagarna att en kvinna som blivit våldtagen också åtalas för äktenskapsbrott, om hon inte kan få fyra män att vittna till hennes fördel.
Det där är lagar i ett land, inte från Koranen! Det är patriarkala fundamentalistnationer som förtrycker sitt folk och sina kvinnor men det är inte grundat i religionen i sej!!!
Och tror du på allvar att varje enskild man i dessa länder vill ha det på det viset? Regeringen är nog knappast öppen för debatt om man säger så, precis som yttrandefriheten även är gravt undertryckt i ett land som USA.
loztdignity
2007-05-07, 20:27
Mannen kan misshandla hustrun fysiskt genom att slå henne eller vägra ha ett sexuellt samliv med henne.
"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) slå dem." (surah 4:34).
Denstillasittande
2007-05-07, 20:27
Vi tycker så här i Sverige, går ju nästan aldrig föra en sådan här debatt utan man får höra hur dum huvudet man är.
För att den i grund och botten är det, förutom att vissa grupper snevrider det som står skrivet för sina egna värderingar. Vilket ger övriga snälla muslimer ett dåligt rykte.
loztdignity
2007-05-07, 20:28
Drev bara med lotzdignity som slänger omkring kassa siffror om andra saker. Enligt honom dödade saddam 1 miljon kurder i en gasattack. I verkligheten var det 5000. Det är självklart mänga ändå, men jag tror att lotzdignity får kolla sina siffror så vi inte kommer ifrån hans höga sociologiska samtalsnivå...:smash:
Fan ber verkligen om ursäkt, fattar inte vart jag fått den siffran ifrån. Det var lite pinsamt...
westerbotten
2007-05-07, 20:29
Enligt Islam är kvinnor underordnade männen på fler än ett sätt. I juridiska spörsmål t.ex. är en kvinnas vittnesmål bara värt hälften av en mans.
”Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen” (surah 2:282). Även kvinnans arvslott är hälften mot mannens.
En del lärda imamer må försöka betona att män och kvinnor är jämlika, men det är svårt att undanförklara vad koranen säger i surah 2:228: ”Hustrun har, som sig bör, rättigheter [mot mannen] motsvarande [dem han har] mot henne; hans [rätt] ligger dock ett steg framför hennes." Hur är då denna underordnade status definierad?
Svaret ger Muhammed i hadith 3.826 där han frågar några kvinnor: "Är inte en kvinnas vittnesmål jämförbart med hälften av en mans?" En kvinna svarade, "ja".
Då sade Muhammed: "Det beror på att kvinnans intelligens (eng: "mind") är begränsad." Samma uttalande upprepar1 Muhammed i hadith 2.541 av Sahih Al-Bukhari: "O, kvinnor! Jag har inte sett några mer efterblivna i intellekt och religion än ni."
Läs Hezekiel för bövelen.. mkt stening och grejer. den babylonska skökan exempelvis
Denstillasittande
2007-05-07, 20:29
Du menar att kristna mördade 8 000 muslimer? Jo, man kan nog anta att det spelade en viss roll....
Vad jag menade var att det var väl inte i Kristus namn de gjorde detta ?
loztdignity
2007-05-07, 20:31
Det där är lagar i ett land, inte från Koranen! Det är patriarkala fundamentalistnationer som förtrycker sitt folk och sina kvinnor men det är inte grundat i religionen i sej!!!
Och tror du på allvar att varje enskild man i dessa länder vill ha det på det viset? Regeringen är nog knappast öppen för debatt om man säger så, precis som yttrandefriheten även är gravt undertryckt i ett land som USA.
Det är väl för fan visst grundat i religionen! Det där är bara hårklyverier, många av länderna i mellanöstern är som sagt på det viset. Fine, ska vi säga att de har en värdelös kultur istället? Någonting är i alla fall fucked up.
Nej det tror jag inte och det har jag inte heller sagt. Tror du alla i USA stödjer Irak-kriget? Sluta dra in USA hela jävla tiden...
westerbotten
2007-05-07, 20:31
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=618622
Bara för att.
kom fan inte med Per Jönsson av alla källor....
Ok 50 000 av våld enligt amerikanska siffror .... hur många egentligen? Hur många av diarré och andra sjd pga dåligt vatten pga sönderbombad infrastruktur?
loztdignity
2007-05-07, 20:32
Läs Hezekiel för bövelen.. mkt stening och grejer. den babylonska skökan exempelvis
Innebär det att du håller med om att Islam isf också är avskyvärd?
Vem har sagt det?
Du har nog ganska vettiga åsikter, men du uttrycker dig klumpigt och kommer med lite konstiga argument. Det är nog mer det som folk reagerar på.
Ok 50 000 av våld enligt amerikanska siffror .... hur många egentligen? Hur många av diarré och andra sjd pga dåligt vatten pga sönderbombad infrastruktur?
Finns flertalet olika källor i artikeln och ingen visar 2.000.000. Enbart det jag ville visa.
Och du tolkar det här som att man borde stena kvinnor?
Nu när det ändå är så många självutnämda religions "experter" här så måste jag passa på att fråga något som jag funderat på väldigt länge.
Varför är det så att nynazistiska rörelser har anamat den gamla asatron så hårt (förstört den är ett annat ord)? Finns det något främlingsfientligt där som jag helt har missat?
Eddie Vedder
2007-05-07, 20:35
Nej det tror jag inte och det har jag inte heller sagt. Tror du alla i USA stödjer Irak-kriget? Sluta dra in USA hela jävla tiden...
Klart jag inte tror, jag vet att alla inte gör det vilket var min exakta poäng.
Att man säger att vissa människor är på ett visst sätt p.g.a. att man har en fascistoid regering. Och detta gäller inte enbart muslimländer utan i allra högsta grad kristna länder.
Om loztdignity skulle ta och gå ut en runda. Andas lite, ta det lugnt. Kanske tom sova lite. Och sen återkomma som en lugn och sansad individ.
Det gör inte alla. Jag personligen har ganska stora problem med de flesta religioner. Det problem jag tror att många har med dina uttalanden är att du till exempel underkänner en religion, då en del av dess anhängare, i Guds namn, stenat en flicka till döds (att du gav dig på fel religion kanske kan ha lite med saken att göra också). Dett samtidigt som du, mer eller mindre, lyfter den religion du själv antagligen tillhör, och väljer att helt bortse från det oerhörda (hade jag hittat ett starkare ord så hade jag använt det) blodspill som beordrats i den kristna gudens namn. Samma sak gör du med din egen ras, då du påstå att sådana omfattande övergrepp inte ägt rum i den vita rasens namn.
Etnocentrism, och dess problematik, var nog ett av de första begreppet jag stötte på när jag stegade in på sociologen, så jag antar att du inte kan ha undgått detta fenomen.
Ok 50 000 av våld enligt amerikanska siffror ....
Vad är det för fel på Per Jönsson?
Dessutom var det väl inte han som var källan i det här fallet.
Tror du alla i Irak stödjer hedersmord?
loztdignity
2007-05-07, 20:37
Vem har sagt det?
Du har nog ganska vettiga åsikter, men du uttrycker dig klumpigt och kommer med lite konstiga argument. Det är nog mer det som folk reagerar på.
Jo jag vet.
Jag är inte fullt så obstinat och fanatisk i vanliga fall, kände för att provocera fram lite diskussion =)
Denstillasittande
2007-05-07, 20:37
Det där är lagar i ett land
Saudiarabien tex tillämpar Sharia-lagar och det kommer från koranen.
loztdignity
2007-05-07, 20:38
Nu när det ändå är så många självutnämda religions "experter" här så måste jag passa på att fråga något som jag funderat på väldigt länge.
Varför är det så att nynazistiska rörelser har anamat den gamla asatron så hårt (förstört den är ett annat ord)? Finns det något främlingsfientligt där som jag helt har missat?
Jävligt bra fråga faktiskt. Svaret är nog att nazister och nynazister är fullständigt blåsta.
loztdignity
2007-05-07, 20:39
Klart jag inte tror, jag vet att alla inte gör det vilket var min exakta poäng.
Att man säger att vissa människor är på ett visst sätt p.g.a. att man har en fascistoid regering. Och detta gäller inte enbart muslimländer utan i allra högsta grad kristna länder.
Erkänn att du tänkte säga "i alla högsta grad USA", men ändrade dig efter att jag skrev mitt förra inlägg ;)
Denstillasittande
2007-05-07, 20:40
Detta har jag också missat, vad har de anamat från asatron tex?
loztdignity
2007-05-07, 20:41
Tror du alla i Irak stödjer hedersmord?
Nej, såklart inte. Vad är din poäng?
Eddie Vedder
Erkänn att du tänkte säga "i alla högsta grad USA", men ändrade dig efter att jag skrev mitt förra inlägg ;)
Nej, men jag står fast vid att USA är ett av dessa länder där styrande har en väldigt osund religionsfanatism som man legitimerar mord och förtryck med.
loztdignity
Saudiarabien tex tillämpar Sharia-lagar och det kommer från koranen.
Ja.
Abrahams tre religioner är av samma skrot och korn och anledningen till vi lever hyfsat civiliserat är att kyrkan tappade makt och blev tvingad ner på fötterna mer och mer.
westerbotten
2007-05-07, 20:42
Innebär det att du håller med om att Islam isf också är avskyvärd?
Religioner är metafysik. De kan tas som ursäkt för precis vad som helst. Tycker absolut inte islam är nån fin gullig religion. Tycker ingen religion är fin och gullig. Det finns kristna och muslimer som är urgulliga. Men ex. bibeln eller koranen har ingen inneboende sanning utan allt är tolkningar. Allt. Det innebär exempelvis att det inte finns några feltolkningar. Alla tolkningar är lika kristna eller lika muslimska. Jag tycker ofta den diskussionen om religioner kommer fram ex: de tolkar bibeln fel som tror att kvinnor ska vara hemma med barnen eller - muslimer som vill ta till våld tolkar koranen fel. Helt meningslöst pladder! Det är som att kolla på molnen och fråga folk vad dom ser. Det finns miljoner sanningar
Jag gillar varken islam, kristendom eller hinduism utan tycker att dom är fördummande. Istället för att fundera logiskt och humanistiskt på hur man ska organisera ett samhäller begränsar religion debatten till meningslösa odiskuterbara ordväxlingar om vilken tolkning som är rätt
tycker alltså inte om islam... detta pga att det är en religion
loztdignity
2007-05-07, 20:42
Nej, men jag står fast vid att USA är ett av dessa länder där styrande har en väldigt osund religionsfanatism som man legitimerar mord och förtryck med.
Ungefär samma resonemang kan du tillämpa på många mellanöstern-länder.
Vad hände med dina 2000 vita män?
Detta har jag också missat, vad har de anamat från asatron tex?
Tex Thorshammaren är ju en symbol de förstört helt. Synd då det finns väldigt snygga halsband o liknande, men den kan man inte ha för nynazist asen har gjort fått den kopplad till sig.
"Anammat" är nog att ta i; det är ju inte så att samtliga medlemmar i asatrosamfundet (och liknande rörelser) är nynazist-sympatisörer eller att alla nynazister är asatroende (långt ifrån). Däremot ägnar sig många med främlingsfientliga böjelser åt att glorifiera hemnationens/kulturens fornstora dar - nationalromantik, helt enkelt. Jämför göticismen under sekelskiftet 18-1900.
loztdignity
2007-05-07, 20:45
Religioner är metafysik. De kan tas som ursäkt för precis vad som helst. Tycker absolut inte islam är nån fin gullig religion. Tycker ingen religion är fin och gullig. Det finns kristna och muslimer som är urgulliga. Men ex. bibeln eller koranen har ingen inneboende sanning utan allt är tolkningar. Allt. Det innebär exempelvis att det inte finns några feltolkningar. Alla tolkningar är lika kristna eller lika muslimska. Jag tycker ofta den diskussionen om religioner kommer fram ex: de tolkar bibeln fel som tror att kvinnor ska vara hemma med barnen eller - muslimer som vill ta till våld tolkar koranen fel. Helt meningslöst pladder! Det är som att kolla på molnen och fråga folk vad dom ser. Det finns miljoner sanningar
Jag gillar varken islam, kristendom eller hinduism utan tycker att dom är fördummande. Istället för att fundera logiskt och humanistiskt på hur man ska organisera ett samhäller begränsar religion debatten till meningslösa odiskuterbara ordväxlingar om vilken tolkning som är rätt
tycker alltså inte om islam... detta pga att det är en religion
Jag håller med dig till viss del, men jag tycker du gör det väldigt lätt för dig när du bara säger att allt är tolkningar. Självklart kan man inte jämföra det skrivna ordet med att titta på moln. Moln betyder inget för oss på samma sätt som ord gör.
Dessutom anser jag att humanismen måste vara det mest urvattnade, tråkiga synsätt man kan ha på människan.
Allt som inte är vetenskapligt ska bort i stort sett och det känns mer som en övergående fas, precis som romantiken, naturalismen etc var.
Abrahams tre religioner är av samma skrot och korn och anledningen till vi lever hyfsat civiliserat är att kyrkan tappade makt och blev tvingad ner på fötterna mer och mer.
+1
Jag är fullkomligt övertygad om att ju mer religion kommer i skymundan ju bättre är det för världen.
upplysning ftw
loztdignity
2007-05-07, 20:46
Vad hände med dina 2000 vita män?
Den diskussionen blev för trivial och utmynnade i vidare diskussioner om religion och kulturella skillnader.
Nej, såklart inte. Vad är din poäng?
Att du tyckte att vi drog alla amerikaner över samma kant. Jag tycker du är duktig på att göra samma sak med alla muslimer.
Den diskussionen blev för trivial och utmynnade i vidare diskussioner om religion och kulturella skillnader.
lol, du fick flertalet exempel där du blev motbevisad, helt utan paralleller eller motsv till vare sig religion eller kultur.
loztdignity
2007-05-07, 20:50
Visst, jag gjorde det i mångt och mycket för diskussionens skull. Dock anser jag inte att du kan jämföra mellanöstern-länder där religion är norm med USA där knappast alla är religiösa, fastän många är det.
Eller i det faktum att kristna män är precis lika kapabla till massakrar som muslimska män. Vilket väl egentligen var grundproblemet
"Anammat" är nog att ta i; det är ju inte så att samtliga medlemmar i asatrosamfundet (och liknande rörelser) är nynazist-sympatisörer eller att alla nynazister är asatroende (långt ifrån). Däremot ägnar sig många med främlingsfientliga böjelser åt att glorifiera hemnationens/kulturens fornstora dar - nationalromantik, helt enkelt. Jämför göticismen under sekelskiftet 18-1900.
Jao kanske lite dumt ordval men ni förstod vad jag ville ha fram ialla fall.
Nej självklart kan man inte generalisera alla bara sådär.
Ja jag tänkte att det kunde vara så att man ville framhäva den gamla kulturen men jag har varit lite konfunderad över detta. En kompis som gör utlandstjänst i kosovo sprang på en nynazistisk sloven som hade en thorshammare runt halsen som han stolt visade och var väldigt glad över att springa på min kompis.
loztdignity
2007-05-07, 20:50
lol, du fick flertalet exempel där du blev motbevisad, helt utan paralleller eller motsv till vare sig religion eller kultur.
Agreed
Visst, jag gjorde det i mångt och mycket för diskussionens skull. Dock anser jag inte att du kan jämföra mellanöstern-länder där religion är norm med USA där knappast alla är religiösa, fastän många är det.
Du slänger ur dig massa skit du inte vill senare diskutera och detta är alltså argumentationsteknik?
westerbotten
2007-05-07, 20:51
Jag håller med dig till viss del, men jag tycker du gör det väldigt lätt för dig när du bara säger att allt är tolkningar. Självklart kan man inte jämföra det skrivna ordet med att titta på moln. Moln betyder inget för oss på samma sätt som ord gör.
Dessutom anser jag att humanismen måste vara det mest urvattnade, tråkiga synsätt man kan ha på människan.
Allt som inte är vetenskapligt ska bort i stort sett och det känns mer som en övergående fas, precis som romantiken, naturalismen etc var.
Allt ÄR tolkningar. Har du läst bibeln? I ena stycket står att gud förlåter-i andra att han straffar föräldrars synder med barns lidande. I ena stycket står det att man ska vända andra kinden till - i andra glorifieras våld och mord. Paulus har en kvinnofientlig syn, den väljer man nu bort. I hezekiel är det mkt stening - den väljer man bort, Det står om skapelsen, det väljer man att inte tro på bokstavligt.. liksom vaddå?
Humanismen är det enda sättet att skapa ett bra samhälle. Den enda synen som gör det möjligt att resonera och värdera istället för att bara tycka och slåss. Att gå ifrån humanismen är att backa till backa tiden till innan upplysningen
loztdignity
2007-05-07, 20:52
Jag vill få till en diskussion och provocera fram lite "obehagliga" åsikter för allting blir lätt så tillrättalagt annars. Självklart håller jag med om mycket det jag säger, fastän en del i stundens hetta blir överdrivet.
Jag gillar inte religioner överlag, förutom när de utövas sansat och med respekt för medmänniskor.
loztdignity
2007-05-07, 20:53
Allt ÄR tolkningar. Har du läst bibeln? I ena stycket står att gud förlåter-i andra att han straffar föräldrars synder med barns lidande. I ena stycket står det att man ska vända andra kinden till - i andra glorifieras våld och mord. Paulus har en kvinnofientlig syn, den väljer man nu bort. I hezekiel är det mkt stening - den väljer man bort, Det står om skapelsen, det väljer man att inte tro på bokstavligt.. liksom vaddå?
Humanismen är det enda sättet att skapa ett bra samhälle. Den enda synen som gör det möjligt att resonera och värdera istället för att bara tycka och slåss.
Ja men ser du kristna stena folk till döds?
Jag vill få till en diskussion och provocera fram lite "obehagliga" åsikter för allting blir lätt så tillrättalagt annars. Självklart håller jag med om mycket det jag säger, fastän en del i stundens hetta blir överdrivet.
Jag gillar inte religioner överlag, förutom när de utövas sansat och med respekt för medmänniskor.
Obehagliga åsikter hos vem? Hos dig själv?
westerbotten
2007-05-07, 20:54
nej. för att dom har gjort en annan tolkning. Bla pga trycket från humanismen. Hade inte humanismen funnits hade nog kristna kastat mer sten.. ja
Kan det vara så att det finns för lite humanistiska ideal i ex: mellanöstern?
loztdignity
2007-05-07, 20:55
Jag skrev obehagliga inom citationstecken eftersom jag inte menar obehagliga i ordets egentliga betydelse utan menade snarare obekväma åsikter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Srebrenicamassakern
http://susning.nu/Sabra_och_Shatila
Läser man vittnesmålen finns det berättat om hur Hobeikas soldater kastade sten på bebisar tills de dog. I Srebrenica dödades ett tjugotal unga män genom att stenas - en liten fin passning till den traditionellt muslimska ritualen.
Denstillasittande
2007-05-07, 20:58
Så om alla kunde glömma bort alla sagoberättelser (religioner) eller i alla fall hålla de för sig själva skulle allt bli bättre.
westerbotten
2007-05-07, 21:22
Finns flertalet olika källor i artikeln och ingen visar 2.000.000. Enbart det jag ville visa.
skulle vara 200 000
Muskelbyggaren
2007-05-07, 23:00
Det är bara dumdristigt att genom generalisering över en rad händelser med få gemensamma nämnare försöka finna syndabockar. Vore omständigheterna de rätta skulle vi vita och kristna svenskar likväl kunna göra samma sak. De som sprider runt den här filmen som nämnes i trådens början med syrliga pikar om kulturberikning tjänar inga andra behov än den, tillåt mig, mest korkade formen av förakt för egen njutning. Att få förbanna och förfära sig över något är för de allra flesta ett stort glädjeämne.
loztdignity & Co: Vem får egentligen ut något av era utfall?
westerbotten
2007-05-07, 23:08
Det är bara dumdristigt att genom generalisering över en rad händelser med få gemensamma nämnare försöka finna syndabockar. Vore omständigheterna de rätta skulle vi vita och kristna svenskar likväl kunna göra samma sak. De som sprider runt den här filmen som nämnes i trådens början med syrliga pikar om kulturberikning tjänar inga andra behov än den, tillåt mig, mest korkade formen av förakt för egen njutning. Att få förbanna och förfära sig över något är för de allra flesta ett stort glädjeämne.
loztdignity & Co: Vem får egentligen ut något av era utfall?
väl talat!*flex*
smulrulle
2007-05-08, 06:34
Om man är något frisk i skallen inser man att kristna,judar,muslimer är alla idioter. "Jag tror på gud för att det finns en bok som säger att han finns" Suck, det bästa vore att bomba bort hela mellanöstern, sen tar man afrika i samma veva. USA har en hel del idioter, men där räcker det med att avrätta 70% av befolkningen. Fan synd att det inte finns ett kommando i dos-prompten som gör att man kan ta död på alla idioter.
Om man är något frisk i skallen inser man att kristna,judar,muslimer är alla idioter. "Jag tror på gud för att det finns en bok som säger att han finns" Suck, det bästa vore att bomba bort hela mellanöstern, sen tar man afrika i samma veva. USA har en hel del idioter, men där räcker det med att avrätta 70% av befolkningen. Fan synd att det inte finns ett kommando i dos-prompten som gör att man kan ta död på alla idioter.
Fyfan vad du är smart....
Ja, lägg ner skiten! Men kommer iof bli problem med de mindre begåvade personer som behöver enkla svar och utstakade åsiker och beteendemönster för att klara av vardagen. Men dessa pesoner kommer förhoppningsvis vår gode vän evolutionen att ta hand om.
mvh Boven
Jacksatan
2007-05-08, 08:09
Nu råkar jag känna muslimer i både Jordanien och Gaza. Verserade bildade människor som är gifta med tuffa tjejer som knappast skulle hålla käft om det ens stod i Koranen. Jag känner kurder i Süleymaniyah som aldrig i helvete skulle acceptera vare sig blodshämnd eller hedersmord. Och de är fortfarande mycket goda muslimer
Vardå?
Mjo, men nu var det ju inte enstaka exempel utan en generell bild vi försökte få fram här. Själv tänker jag inte spekulera i det här med kvinnosyn då jag har alldeles för lite på fötterna, jag har helt enkelt inte interagerat med tillräckligt många muslimer för att kunna göra mig en bild av det. Att läsa om något hedersmord räcker inte för att jag ska döma ut alla muslimer som kvinnoförtryckare lika lite som jag är villig att avskriva möjligheten att det har en mer degenererad kvinnosyn än svenskar generellt sett, bara för att allan känner 4snubbar som behandlar sina flickvänner på ett bra sätt.
Tragisk.
Missade denna tråden helt men läste artikeln i både DN och Aftonbladet idag, jag fick en klump i halsen och blev fan tårögd.
Vad är det med folk egentligen! Jag vet inte vad jag ska säga, blir bara förbannad, upprörd och uppgiven.
Själv tänker jag inte spekulera i det här med kvinnosyn då jag har alldeles för lite på fötterna, jag har helt enkelt inte interagerat med tillräckligt många muslimer för att kunna göra mig en bild av det. Att läsa om något hedersmord räcker inte för att jag ska döma ut alla muslimer som kvinnoförtryckare lika lite som jag är villig att avskriva möjligheten att det har en mer degenererad kvinnosyn än svenskar generellt sett, bara för att allan känner 4snubbar som behandlar sina flickvänner på ett bra sätt.
Det du brukar läsa i tidningar är oftast en vinklad bild av de få händelser, som brukar inträffa i de familjer som har någon slags anknytning till mellanöstern. S.K hedersmord har mer kulturella och traditionella anknytningar än religiösa orsaker. Medan de flesta människor i väst tror annorlunda på grund av dålig kunskap om bakgrunden till hedersmord och andra liknande händelser.
Och det Allan säger, kan de flesta som känner, muslimer som lever efter deras religiösa regler i olika länder backa upp det. Du kan räkna mig till en av dem och det är många fler som kan göra det, både de från väst som har levt bland de och de som har kommunikation med de på avstånd.
vad jag har förstått så hände det här i en by ganska så väl isolerad från förståndet, värderingarna och normerna som vi (i den västerländska världen iaf) lever efter. Att diskutera religionen del i det här är nog förnuftigt, men varför inte se det i ett ännu större perspektiv och diskutera därefter?
Vad som bör diskuteras (tycker jag) är hur formbara vi människor är, hur vi - om vi bara har förutsättningar för det - kan bli kapabla till vad som helst!
Titta bara på vad som hände för inte sålänge sen i den isolerade staden(?) i USA där polygamisten Warren Jeffs övertygade alla i staden att han va någon sorts profet och kunde därmed få ett järngrepp om staden. Han lyckades få hela staden att blint lyda honom, han hade över 50 fruar, han begick övergrepp på barn, han tvingade människorna ge honom sina pengar och mycket, mycket mer.
Detta pågick alltså i USA, inte i afganistan...
vad jag har förstått så hände det här i en by ganska så väl isolerad från förståndet, värderingarna och normerna som vi (i den västerländska världen iaf) lever efter. Att diskutera religionen del i det här är nog förnuftigt, men varför inte se det i ett ännu större perspektiv och diskutera därefter?
Vad som bör diskuteras (tycker jag) är hur formbara vi människor är, hur vi - om vi bara har förutsättningar för det - kan bli kapabla till vad som helst!
Titta bara på vad som hände för inte sålänge sen i den isolerade staden(?) i USA där polygamisten Warren Jeffs övertygade alla i staden att han va någon sorts profet och kunde därmed få ett järngrepp om staden. Han lyckades få hela staden att blint lyda honom, han hade över 50 fruar, han begick övergrepp på barn, han tvingade människorna ge honom sina pengar och mycket, mycket mer.
Detta pågick alltså i USA, inte i afganistan...
Syftar du på Waco? Det finns ju faktiskt några exempel i modern historia på sekter. Jim Jones lyckades ju få nästan 1000 personer att ta självmord, så antingen finns det många människor med ett så starkt behov av gemenskap och ledstjärna att de går med i de allra galnaste av sekter, eller så finns det latent inom oss alla och bara väntar på att bubbla upp och få en person att köpa SAAB resten av sitt liv. Typisk svensk sekt light.
Syftar du på Waco? Det finns ju faktiskt några exempel i modern historia på sekter. Jim Jones lyckades ju få nästan 1000 personer att ta självmord, så antingen finns det många människor med ett så starkt behov av gemenskap och ledstjärna att de går med i de allra galnaste av sekter, eller så finns det latent inom oss alla och bara väntar på att bubbla upp och få en person att köpa SAAB resten av sitt liv. Typisk svensk sekt light.
Ja! waco var det!
Människor är så otroligt lätta att manipulera, jag menar; om det vore jag som levde under dessa förhållanden som yaziderna lever under skulle jag nog va en av dem första som sparkade på den stackars flickan (må hon vila frid:( )
Islam börjar mjukna i Sverige? Ska det följa samma väg som kristendomen och bli mer och mer moderat* för att till slut reduceras till "jag-tror-på-nåt/en-högre makt" men där de "troende" inte påverkas nästan alls av koranens budskap (precis som bibeln har lågt inflytande på majoriteten kristna). Godartad cherry-picking med andra ord. Kommer en moderat* inställningen till även denna religion att spridas till fler delar av världen?
http://www.dn.se/sthlm/imam-utforde-unik-vigsel-av-tva-lesbiska/
* Moderat är väl vad man officiellt brukar kalla det men jag tycker egentligen ordet moderat är ett väldigt starkt ord för att beskriva utövandet. Snarare så att typiskt västerländskt utövande av religion borde beskrivas som lättsamt eller att man har en oseriös inställning till sin religion (tack och lov). Undantag är väl de mer fundamentalt lagda kristna i USA. De anstränger sig iaf en gnutta för att efterleva sin religions budskap. Även om de "tolererar"/kompromissar en hel del av/med humanistiska/sekulära värderingar.
Men oavsett så är det kul att se vad som ser ut som en väldigt långsam demontering av religiösa värderingar. Även om det råkar vara i lilla Sverige.
WHITEFOLKS
2014-08-02, 12:39
Imamen är sydafrikan och håller vanligtvis till i frankrike/sydafrika, tror inte direkt han agerar i Sverige på inbjudan av svenska muslimer.
Imamen är sydafrikan och håller vanligtvis till i frankrike/sydafrika, tror inte direkt han agerar i Sverige på inbjudan av svenska muslimer.
Är nog trött idag för jag missade tydligen att han aktivt arbetade i Sydafrika (och Paris) också. Ännu bättre då ;)
WHITEFOLKS
2014-08-02, 12:45
Är nog trött idag för jag missade tydligen att han aktivt arbetade i Sydafrika (och Paris) också. Ännu bättre då ;)
Sure. Å andra sidan har han ju begränsat med alternativ då han själv är gay. Att en individ gör det är visserligen bra och kan vara början på något såklart men skulle nog hålla tillbaka de stora glädjeropen om att vi går mot toleransens tider i islam.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Srebrenicamassakern
http://susning.nu/Sabra_och_Shatila
Läser man vittnesmålen finns det berättat om hur Hobeikas soldater kastade sten på bebisar tills de dog. I Srebrenica dödades ett tjugotal unga män genom att stenas - en liten fin passning till den traditionellt muslimska ritualen.
Tack för lite perspektiv i denna tråd.
Att det finns möjligheter till det och att det sker öht ser jag som antydan till förändring. Jag tror ju inte att det är nåt som sker över en natt utan att det handlar om flera generationer av förändring och att det i vissa länder kommer att ske snabbare än i andra, att det kan ske "backlashes" i vissa fall men att det förhoppningsvis är en trend framåt globalt.
Det här läser jag som att han rationaliserar sitt agerande (koranen verkar vara ungefär lika tydligt anti-gay som bibeln) med att han är påverkad av sin samtid och sina egna värderingar.
"jag är övertygad om att de yngre generationerna imamer både förstår och känner att det är den rätta vägen"
Kanske inte ett så bra exempel på att "Islam börjar mjukna i Sverige" när de behöver flyga in en imam från andra sidan jordklotet för att kunna genomföra välsignelsen. ;)
Cherry-pickingen som du pratar om är för mig så befängd, och totalt omöjlig att förstå. Men ur ett samhällsperspektiv är den såklart välkommen.
Kanske inte ett så bra exempel på att "Islam börjar mjukna i Sverige" när de behöver flyga in en imam från andra sidan jordklotet för att kunna genomföra välsignelsen. ;)
Cherry-pickingen som du pratar om är för mig så befängd, och totalt omöjlig att förstå. Men ur ett samhällsperspektiv är den såklart välkommen.
Får börja nånstans ;)
Sverige var plattformen i detta fallet. Nästa gång blir det kanske en svensk imam följt av diskussioner i stil med "allt koranen predikar är kärlek* så varför skulle det inte vara ok att..."
* Även om nu detta råkar vara bullshit.
Ett bra inlägg i debatten. Idéer som jag sällan sett yttras i svensk media.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/darfor-bor-staten-bli-helt-sekular_4325759.svd
Slutklämmen:
Svenska staten står inför ett vägskäl. Den ena riktningen är att staten fortsätter det polyamorösa förhållandet med religioner vilket innebär religiösa normers och traditioners ökade intrång i samhällsinstitutioner. Den andra är att staten blir sekulär. Den mest hållbara lösningen på de problem som lagstridiga religiösa krav utgör för staten, är att staten underkastar sig en långtgående sekularisering och gör religionen en gång för alla till en privat angelägenhet
Shqypnia
2015-02-13, 01:04
Religion är utan tvekan det största hindret för människan och dess möjlighet till fortsatt evolution.
Ett bra inlägg i debatten. Idéer som jag sällan sett yttras i svensk media.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/darfor-bor-staten-bli-helt-sekular_4325759.svd
Slutklämmen:
Sjukt bra text, tack!
Det svåra är väl att lägga ned någon annans religion.....förvisso borde an väl kunna konstatera att utbildning och ett tryggt välordnat samhälle verkar leda till en ökande grad av sekularisering.
Det svåra är väl att lägga ned någon annans religion.....förvisso borde an väl kunna konstatera att utbildning och ett tryggt välordnat samhälle verkar leda till en ökande grad av sekularisering.
Inte om man lägger ner alla samtidigt för då är de ingen som kan känna sig särbehandlad eller utanför.
Inte om man lägger ner alla samtidigt för då är de ingen som kan känna sig särbehandlad eller utanför.
Heh :D
Provades väl i sovjetunionen, makten gillar inte konkurrens om folket, det är en skillnad på att officiellt förbjuda alla religioner och att trolla bort dem ur huvudet på folk är jag rädd.
Realistiskt kan vi som mest motverka indoktrinering i barndomen, dock en långsam process då man knappast kan diktera för föräldrar vad de får och inte får tuta i sina barn.
Privat religion som endast påverkar den troende är dessutom knappast ett problem, problemet är när den används för att förtrycka andra.
Ingen religion skulle läggas ner, utan den får hållas bakom hemmets stängda dörrar. Samhällets offentliga rum skulle hållas fritt från religiösa påtryckningar med mera.
Ingen religion skulle läggas ner, utan den får hållas bakom hemmets stängda dörrar. Samhällets offentliga rum skulle hållas fritt från religiösa påtryckningar med mera.
Där är jag med, ett modernt sekulariserat samhälle är som jag ser det dessutom den enda vägen till att faktiskt uppnå religionsfrihet( samt frihet från att utsättas för oönskat religiöst förtryck) då många religioner har lite problem med samexistens..
Agitator
2015-02-13, 11:14
Svenska staten borde införa förbud för religion i det offentliga. Det är något som endast ska ske under privata angelägenheter.
Heh :D
Provades väl i sovjetunionen, makten gillar inte konkurrens om folket, det är en skillnad på att officiellt förbjuda alla religioner och att trolla bort dem ur huvudet på folk är jag rädd.
Realistiskt kan vi som mest motverka indoktrinering i barndomen, dock en långsam process då man knappast kan diktera för föräldrar vad de får och inte får tuta i sina barn.
Privat religion som endast påverkar den troende är dessutom knappast ett problem, problemet är när den används för att förtrycka andra.
Fast man böt ut det mot något annat, folk (de flesta) behöver något att tro på
Fast man böt ut det mot något annat, folk (de flesta) behöver något att tro på
Ja jag håller med vissa verkar behöva det och fyller tomrummet efter den organiserade religionen med andra saker.
Ja jag håller med vissa verkar behöva det och fyller tomrummet efter den organiserade religionen med andra saker.
Fast inte här i västvärlden.
Tror du det? Jag tvivlar, scientologer är väl det lättaste exemplet på nya religioner som tar plats där de äldre dött ut. Sen tycker jag nog vi börjar förhålla oss mer eller mindre religiöst till andra ämnen men det är bara min egen högst subjektiva åsikt.
illuminati
Fredszky
2015-02-13, 16:18
LCHF, crossfit, vänsterpolitik.
illuminati
Med tanke på hur pass många som driver om det så kanske vi inte behöver se det som något vidare seriöst.
Lite som det där med att en hemlig reptilras styr världen.
filmjölk
2015-02-13, 16:33
LCHF, crossfit, vänsterpolitik.
Liberalism, marknadsekonomi och ateism.
Med tanke på hur pass många som driver om det så kanske vi inte behöver se det som något vidare seriöst.
Lite som det där med att en hemlig reptilras styr världen.
Tror du det? Tror nog det ligger lite mer muskler (eller hjärnor)bakom än så;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.