handdator

Visa fullständig version : 2 sekunder upp 4 sekunder ner?

Fatality
2007-05-07, 09:00
Tycker ni denna metoden bränner bra med muskelfibrer? tänkte börja köra långsamma reps 8-10st på rygg med relativt tung belastning, ska blöda när ja går ifrån gymmet, men vill gärna veta om det verkligen behövs eller om det är onödigt :)

King Grub
2007-05-07, 09:02
"Bränner muskelfibrer?" :confused:

Är det hypertrofi som är målet är snabba repetitioner antagligen att föredra.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/98/5/1768

Fatality
2007-05-07, 09:07
hehe du borde fattat va jag menar ;P bygger volym, bra och variera och har kört tungt nu med 5-8reps i 2månader... aja jag kör på det som känns bra för mig istället.

Timme
2007-05-07, 09:52
hehe du borde fattat va jag menar ;P bygger volym, bra och variera och har kört tungt nu med 5-8reps i 2månader... aja jag kör på det som känns bra för mig istället.

Jag rekomederar att du inte gör det :) Snabb träning är alltid effektivast.

Varför tror du att de muskelfibrerna som växer mest kallas för Snabba muskelfibrer?

Du bör alltid förflytta vikten så fort som vikten tillåter dig att göra. Dvs, försök alltid att pressa/dra vikten så fort du kan. Om vikten är så pass tung att du inte kan förflytta den fort så ska du alltid försöka förflyta den fort.

überstarken
2007-05-07, 09:59
Precis som grub säger så får du mest muskeltillväxt av att utföra repetitionerna så explosivt som möjligt. Men kör du som du tycker känns bäst, annars slutar det bara med att du ger upp träningen, och utan träning får du ingen vidare muskeltillväxt. :)

Halldin
2007-05-07, 10:02
Explosivt positivt och kontrollerat negativt sägs väl vara opti.

I Grubs studie verkar det väl dock inte ha varit en långsam negativ fas, fast jag läste bara abstraktet.
Finns det studier på negativ träning också?

LuThe
2007-05-07, 10:35
Hur kommer det sig att väldigt många PT och träningstavlor på gymmet säger att man ska sänka vikten lika långsamt som man lyft den. Och ibland att slutfasen ska vara dubbelt så lång som kontrationen. Är ni med på vad ja menar?

jwzrd
2007-05-07, 10:36
Hur kommer det sig att väldigt många PT och träningstavlor på gymmet säger att man ska sänka vikten lika långsamt som man lyft den. Och ibland att slutfasen ska vara dubbelt så lång som kontrationen. Är ni med på vad ja menar?

För att de är övertygade om att det är så det fungerar. Är du med på vad jag skriver?

LuThe
2007-05-07, 10:37
hahah vart ja än postar så är du där å hackar :) jaja om du finner det underhållande så keep going ;)

jwzrd
2007-05-07, 10:38
hahah vart ja än postar så är du där å hackar :) jaja om du finner det underhållande så keep going ;)

Eh, va?

Mitt svar var helt seriöst.

LuThe
2007-05-07, 10:41
jag frågade iaf Varför dom säger som dom gör. då kanske de inte bidrar så mkt att skriva att dom säger så för att dom är övertygade om att de fungerar?

de måste ju finnas någonting bakom deras teori... eller?

King Grub
2007-05-07, 10:43
Ja, dom är övertygade om att det fungerar, precis som jwzrd skrev. På samma sätt som Nautilusinstruktörer är övertygade om att deras system är effektivast och på samma sätt som Atkinsförespråkare är övertygade om att en kolhydratbefriad diet är effektivast, osv osv osv, utan att detta nödvändigtvis är fakta eller sanning eller stämmer på alla.

Yes
2007-05-07, 10:47
Tanken är väl typ att göra kontrollerade repetitioner, med extra fokus på negativa fasen, för att minimera moment och, kanske framförallt, vara säkert.

Ulf A Big
2007-05-07, 10:52
Compensatory acceleration of movements to stimulate hard-to-reach fast twitch fibers.
Används under den tunga basträningen dvs 6-8 reps. Failure händer då man inte längre orkar accellerera vikten och inte då man inte orkar lyfta vikten fler ggr.

Lästips:http://www.drsquat.com/articles/bodybuildingaccordingtojoe.html

jwzrd
2007-05-07, 10:57
jag frågade iaf Varför dom säger som dom gör. då kanske de inte bidrar så mkt att skriva att dom säger så för att dom är övertygade om att de fungerar?

Det beror ju på om du är intresserad av att jag ska försvara PT:ar eller ge min bild av det.

jwzrd
2007-05-07, 10:58
Compensatory acceleration of movements to stimulate hard-to-reach fast twitch fibers.
Används under den tunga basträningen dvs 6-8 reps. Failure händer då man inte längre orkar accellerera vikten och inte då man inte orkar lyfta vikten fler ggr.

Lästips:http://www.drsquat.com/articles/bodybuildingaccordingtojoe.html

Tung basträning och 6-8 reps? Du pratar om kroppsbyggning nu?

Ulf A Big
2007-05-07, 11:08
Troligen inte om det nu handlar om att aktivera de snabba fibrerna annars är det ren excentrisk träning som gäller för att aktivera dem. Men att få de att fungera som styrkelyftsmuskler krävs det självklart en nervanpassning för att kunna utnyttja dem.

Scratch89
2007-05-07, 11:08

bodybuildingaccordingtojoe ...

jwzrd
2007-05-07, 11:12
Troligen inte om det nu handlar om att aktivera de snabba fibrerna annars är det ren excentrisk träning som gäller för att aktivera dem. Men att få de att fungera som styrkelyftsmuskler krävs det självklart en nervanpassning för att kunna utnyttja dem.

Ptja, 6-8 snabba reps ger säkert effekt, kalla det bara inte tung basträning; folk kan tro att du menar att tung betyder att tunga vikter används.

Ulf A Big
2007-05-07, 11:50
Ptja, 6-8 snabba reps ger säkert effekt, kalla det bara inte tung basträning; folk kan tro att du menar att tung betyder att tunga vikter används.

Allt är relativt... Men om du ska aktivera de snabbaste fibrerna så blir det problem vid tyngre belastningar eftersom du inte kan kontrahera muskeln tillräckligt snabbt för att aktivera dem. Men du kan använda högre vikter och bromsa dem istället snabbt det fungerar lika bra... Men med risk för otrevliga skador.

jwzrd
2007-05-07, 11:55
Allt är relativt... Men om du ska aktivera de snabbaste fibrerna så blir det problem vid tyngre belastningar eftersom du inte kan kontrahera muskeln tillräckligt snabbt för att aktivera dem. Men du kan använda högre vikter och bromsa dem istället snabbt det fungerar lika bra... Men med risk för otrevliga skador.

Ja. Allt är relativt ditt eget tak. Ska du orka göra 6-8 reps och dessutom göra dem snabbt så är du långt ifrån tunga vikter. Vi talar antagligen om 10RM. Sen undrar jag - nu när vi klarat av att "tung" är en dum etikett att sätta på så lätta vikter - för vilken grupp atleter den typen av träning är att kalla för bas-.

Jag för övrigt mycket väl medveten om vad den typ av träning du talar om innebär. Själv använder jag dock ännu lättare vikter (50-60% av 1RM) - om vi inte snackar om OL-övningar där andra saker än rå muskelprestationsförmåga hindrar mig - och 2-3 reps.

westerbotten
2007-05-07, 12:11

Hur många sorters muskelfibrer finns det? Trodde bara det fanns tre?
En långsam, en mellan och en snabb....

Men frågan är om inte denna "snabbhet" handlar mer om storleken på kraftutvecklingen "antal Watt" än om en snabb kontraktion. De långsamma är gjorda för att ge lite kraft under väldigt lång tid. De mellansnabba är gjorda för att ge halvlite kraft under mellanlång tid, och de snabba är gjorda för att ge mycket kraft under kort tid.

Jag tror absolut att tungjävla träning tar på snabba muskelfibrer iaf.

Fatality
2007-05-07, 12:14
Denna informationen kommer hjälpa mig och bygga muskler är jag nästan säker på :)

westerbotten
2007-05-07, 12:20
Jag rekomederar att du inte gör det :) Snabb träning är alltid effektivast.

Varför tror du att de muskelfibrerna som växer mest kallas för Snabba muskelfibrer?

Du bör alltid förflytta vikten så fort som vikten tillåter dig att göra. Dvs, försök alltid att pressa/dra vikten så fort du kan. Om vikten är så pass tung att du inte kan förflytta den fort så ska du alltid försöka förflyta den fort.

Om man pressar upp den snabbt gör man det för att öka kraftutvecklingen=effekten ........ inte för att rörelsen blir snärtig...eller?
Annars borde ju alla pingisspelare vara världens fetaste broilers då de gör snärtiga rörelser hela tiden och därmed borde aktivera snabba fibrerna i högre utsträckning än ex. bodybuilders.

jwzrd
2007-05-07, 12:22
Om man pressar upp den snabbt gör man det för att öka kraftutvecklingen=effekten ........ inte för att rörelsen blir snärtig...eller?
Annars borde ju alla pingisspelare vara världens fetaste broilers då de gör snärtiga rörelser hela tiden och därmed borde aktivera snabba fibrerna i högre utsträckning än ex. bodybuilders.

Det finns en skillnad i att utveckla "tillräckligt" stor kraft snabbt, och att utveckla mycket stor maximal kraft. En kortdistanslöpare, hoppare, basketspelare, etc etc utnyttjar det tidigare. Tyngdlyftare också kanske. Styrkelyftare använder det senare.

Byggare använder inget av dem och är därför rätt dåliga på det mesta utom att flexa snyggt och se muskulösa ut.

westerbotten
2007-05-07, 12:35
ok.. låter ju iofs inte helt puckat. :bpump: Är du helt säker på att det verkligen är olika muskelfibrer? Kan annars tånka mig att man kan anpassa befintliga muskelfibrer - en aning i stil med att konditionsträning kan ge mer mitokondrier i långsamma muskelfibrer.

Scratch89
2007-05-07, 12:59
Det finns en skillnad i att utveckla "tillräckligt" stor kraft snabbt, och att utveckla mycket stor maximal kraft. En kortdistanslöpare, hoppare, basketspelare, etc etc utnyttjar det tidigare. Tyngdlyftare också kanske. Styrkelyftare använder det senare.

Byggare använder inget av dem och är därför rätt dåliga på det mesta utom att flexa snyggt och se muskulösa ut.

Sen finns det ju byggare som bevisligen är både och; Coleman i nutid och Columbu i dåtid. Båda kör i vissa övningar tungt även i din bemärkelse, och tack vare styrkan kan de också köra discohögreps med tunga vikter (som de troligen inte klarat av om de inte varit så starka på annat håll).

Rahf
2007-05-07, 13:12
Sen finns det ju byggare som bevisligen är både och; Coleman i nutid och Columbu i dåtid. Båda kör i vissa övningar tungt även i din bemärkelse, och tack vare styrkan kan de också köra discohögreps med tunga vikter (som de troligen inte klarat av om de inte varit så starka på annat håll).

Har du kikat på Colemans teknik i t.ex stångrodd? Givet att han är stark men.. Ja, see for yourself.

Scratch89
2007-05-07, 13:14
Har du kikat på Colemans teknik i t.ex stångrodd? Givet att han är stark men.. Ja, see for yourself.

Ja? Det är inte PT-strikt, men jag skulle tro att om man vill ro tungt och få en bred rygg så är det momentum som gäller. Det vore idiotiskt och skadligt för korsryggen att stå helt stilla med korsryggen och dra.

jwzrd
2007-05-07, 13:17

Har du kikat på Colemans rygg, mängden muskelmassa, hans meriter samt dito hos typ alla andra?

Fatality
2007-05-07, 13:30
vilka här inne förespråkar kroppsrörelser med rakrygg i ryggövningarna och vilka tycker man ska vara så stabil och rak i ryggen som möjligt och stå still hela tiden? är en intressant fråga

Halldin
2007-05-07, 13:38
Det är väl en typisk Yates row om jag inte minns fel. Och vare sig Kålman eller Yates hade ju speciellt dåligt utvecklad rygg.

Bananen20
2007-05-07, 13:39
man behöver ju inte överdriva ryggrörelserna men skulle man ha ryggen helt still skulle man ju va tvungen att köra på riktigt futtiga vikter

jwzrd
2007-05-07, 13:42
Det är väl en typisk Yates row om jag inte minns fel. Och vare sig Kålman eller Yates hade ju speciellt dåligt utvecklad rygg.

Yates körde sina roddar helt motsatt Coleman. Yates kör strikt, körde mest curl-grepp fram till bicepsskadan, sen pronerat. Ganska upprät, inte hela vägen upp utan stopp "mot" kontraktionen.

Coleman kastar stången "mot" stretchreflexen och slungar den hela vägen in mot nedre magen med brett pronerat grepp.

Clyde
2007-05-07, 14:03
Du cyklar i en nedförsbacke som följs upp av en lång och tung uppförsbacke. Du vill ha så mycket hjälp som möjligt i den kommande uppförsbacken. Så vad gör du?

Själv hade jag iaf dragit på rejält i nedförsbacken för att på så sätt samlat på mig så mycket rörelseenergi som möjligt, vilket jag hade haft hjälp av i uppförsbacken.

Precis samma sak är det med att lyfta vikter. Att sänka vikterna långsamt gör dig endast svagare. Att sänka dem snabbt och kontrollerat gör dig starkare, sen behöver man inte tänka på något mer. Att tänka för mycket på tempot gör dig också svagare.

Angående roddarna: Varken Coleman eller Yates har garanterat inte byggt upp sina ryggar med just skivstångsrodden. Om ni tittar på hur kort rörelsen är så förstår ni själva varför. Titta sedan på Blood and Guts eller The unbelivable så ser ni att dem även kör ett helt gäng med andra tunga ryggövningar också.

jwzrd
2007-05-07, 14:08
Du cyklar i en nedförsbacke som följs upp av en lång och tung uppförsbacke. Du vill ha så mycket hjälp som möjligt i den kommande uppförsbacken. Så vad gör du?

Själv hade jag iaf dragit på rejält i nedförsbacken för att på så sätt samlat på mig så mycket rörelseenergi som möjligt, vilket jag hade haft hjälp av i uppförsbacken.

Precis samma sak är det med att lyfta vikter. Att sänka vikterna långsamt gör dig endast svagare. Att sänka dem snabbt och kontrollerat gör dig starkare, sen behöver man inte tänka på något mer. Att tänka för mycket på tempot gör dig också svagare.

Angående roddarna: Varken Coleman eller Yates har garanterat inte byggt upp sina ryggar med just skivstångsrodden. Om ni tittar på hur kort rörelsen är så förstår ni själva varför. Titta sedan på Blood and Guts eller The unbelivable så ser ni att dem även kör ett helt gäng med andra tunga ryggövningar också.

Tja, båda anger skivstångsrodd som den primära "orsaken" till deras ryggutveckling. Coleman anger marklyft som den andra, Yates chins med extravikt.

z_bumbi
2007-05-07, 15:04

De var båda styrkelyftare innan de började med byggningen vilket kan ge en ledtråd till både varför de såg ut som de gjorde och varför de kunde hantera stora vikter. Det ger även en ledtråd till varför man inte ska gräva ner sig i cablecrossen om man vill bli betydligt större än vad man är idag.

Arne Persson
2007-05-07, 15:19
Risken med den där sk "långsamträningen" är att vikter blir löjligt låga och muskelutmattningen sker pga mjölksyraansamling. Dessutom är det psykiskt påfrästande och tråkigt. Skit med andra ord! Kör tungt och i ett hyfsat tempo! Alltså, det är sunt förnuft som gäller.:thumbup:

Scratch89
2007-05-07, 15:20
De var båda styrkelyftare innan de började med byggningen vilket kan ge en ledtråd till både varför de såg ut som de gjorde och varför de kunde hantera stora vikter. Det ger även en ledtråd till varför man inte ska gräva ner sig i cablecrossen om man vill bli betydligt större än vad man är idag.

Exakt. Efter två års felträning har jag börjat inse att tunga basövningar och hyfsat låga reps är skiten. :)

major Pectoralis
2007-05-07, 15:30

Jag har sett och hört mycket men detta har jag aldrig stött på tidigare. Det måste du ha missförstått eller så är det något olyckligt undantag. Inte för att det inte skulle fungera men det är ingen rekommendation.

Timme
2007-05-07, 15:30
Exakt. Efter två års felträning har jag börjat inse att tunga basövningar och hyfsat låga reps är skiten. :)

Härligt! För du har så rätt så. Det är det som är "the shit!" :)

Bananen20
2007-05-07, 15:36
håller med, lågrepsträning är skit

Timme
2007-05-07, 15:42

Skit som i bra. Innan du dissar låg rep (1-5 reps) mer så vill jag fråga dig. Har du själv provat det under en perod som är längre än 4 veckor?

jwzrd
2007-05-07, 15:43

Eh, "är skiten" == "is the shit" == "Bra som fan ffs".

Triathlon
2007-05-07, 15:44
Min idrottslärare säger att om man sänker vikten långsamt så stressar det musklerna oerhört mycket då de tror att de ska gå isär, så då gör de allt för att stärka och bygga upp sig för att de inte ska gå isär. Stämmer det? *flex*

tp_88
2007-05-07, 15:46
Skit som i bra. Innan du dissar låg rep (1-5 reps) mer så vill jag fråga dig. Har du själv provat det under en perod som är längre än 4 veckor?
Du får vara av vilken uppfattning du vill Timme, men jag tror aldrig på att man ska basera sin träning på 1-5reps om man är ute efter massa. Som jag misstänker att merparten är på detta forum.

För att vara lite OnT: 4sek negativ är som nämnt trist, tar massa styrka från den positiva fasen och känns allmänt onödigt.

Ulf A Big
2007-05-07, 16:27
Jag tror att träna med 2-4 sek negativt och 1-2 sekunder positivt är ganska nyttigt periodvis och som nybörjare är det ett bra sätt att lära sig att få god kontakt med muskeln man tränar.

z_bumbi
2007-05-07, 21:36
Jag har sett och hört mycket men detta har jag aldrig stött på tidigare. Det måste du ha missförstått eller så är det något olyckligt undantag. Inte för att det inte skulle fungera men det är ingen rekommendation.

Du tränar på "fel" gym, det är en mycket vanlig typ av rekommendation så du kan vara glad att du har sluppit höra den. :)

IntenZe
2007-05-07, 21:53
Jag tycker jag får bättre tryck i vissa övningar ifall jag sänker sakta och laddar och sen exploderar upp, bänkpress tex. Kanske inbillar mig.

Timme
2007-05-07, 22:02
Du får vara av vilken uppfattning du vill Timme, men jag tror aldrig på att man ska basera sin träning på 1-5reps om man är ute efter massa. Som jag misstänker att merparten är på detta forum.

För att vara lite OnT: 4sek negativ är som nämnt trist, tar massa styrka från den positiva fasen och känns allmänt onödigt.

Det håller jag med om. Det gör jag verkligen. Dock så tror jag att man tjänar så mycket mer på att träna större tiden inom det reps intervallet. Man blir helt enkelt starkare fortare då. Man kan då reppa 8or om man vill på väldigt tunga vikter vilket bygger bra.

Det reps intervall som jag personlig tror är bäst för massa är 4-6 reps.

En grej jag tänkt på lite vad det gäller din kropp Tommy och lågreps. Dina bästa muskelgrupper är utan tvekan Bröst och Axlar. Bröst och axlar har du ju faktiskt i stort sett ändast byggt med tung låg-reps träning då du tränade för att bli så stark i bänk som möjligt. Om jag har fel i att du byggt dem med lågreps så rätta mig gärna men tror du att du hade haft ännu grövre bröst och axlar ifall du hade tränat dem med högreps?

tp_88
2007-05-07, 22:05
Det reps intervall som jag personlig tror är bäst för massa är 4-6 reps.

En grej jag tänkt på lite vad det gäller din kropp Tommy och lågreps. Dina bästa muskelgrupper är utan tvekan Bröst och Axlar. Bröst och axlar har du ju faktiskt i stort sett ändast byggt med tung låg-reps träning då du tränade för att bli så stark i bänk som möjligt. Om jag har fel i att du byggt dem med lågreps så rätta mig gärna men tror du att du hade haft ännu grövre bröst och axlar ifall du hade tränat dem med högreps?
Jag tror på 5-10(12).

Det är nog sagt som du säger, även om jag kört fler reps och generellt sätt tyngre oftare än många SLare.

Du ska ju dock tänka på att:

1) Jag har lagt upp träningen RUNT bänken, starkt fokus på den
2) Har varit ryggskadad och det har deffinitivt hämmat rygg- och benträning
3) Jag har sannolikt lätt för att bygga "pressmusklerna".

Ja, jag tror jag hade haft större muskler om jag fokuserat på massa.

Timme
2007-05-07, 22:23
Jag tror på 5-10(12).

Det är nog sagt som du säger, även om jag kört fler reps och generellt sätt tyngre oftare än många SLare.

Du ska ju dock tänka på att:

1) Jag har lagt upp träningen RUNT bänken, starkt fokus på den
2) Har varit ryggskadad och det har deffinitivt hämmat rygg- och benträning
3) Jag har sannolikt lätt för att bygga "pressmusklerna".

Ja, jag tror jag hade haft större muskler om jag fokuserat på massa.

Sant, ryggen har ju tyvärr begränsat dig. Men att ha större bröst och axlar vid denna tid än vad du har nu känns ju nästan omöjligt. Men du känner dig bäst själv. Och då tror jag på det du säger.

Jag tror att du kommer lyckas mycket bra i din träning för massa. Jag önskar dig fortsatt lycka till Tommy! När du står på scen så ska jag stå och skrika i publiken (om du vill att jag håller käft så gör jag ju det) :)

Scratch89
2007-05-08, 05:55
När du står på scen så ska jag stå och skrika i publiken (om du vill att jag håller käft så gör jag ju det) :)

Han uppskattade inte när jag tjoade och hejade på honom i Vedum. :D

Ulf A Big
2007-05-08, 07:44
Lite grundläggande fakta om styrketräning på svenska....
http://www.styrketraning.org/index.php

pragmatist
2007-05-08, 08:04
Det som väl är sant är att excentrisk träning tenderar ge mer träningsvärk och mer slitage på sarkomererna än koncentrisk. Man har också visat i djurförsök att detta leder till att sarkomererna blir fler till antalet i längsled, d.v.s. fler bildas efter varandra i muskelfibrernas längd (detta är troligen förklaringen till det som kallas "repeated bout effect" d.v.s. att man efter ett tag inte får träningsvärk av en viss övning längre). Men om detta bidrar till styrka eller tillväxt i tjocklek (d.v.s. hypertrofi) är en mer öppen fråga. Vissa tror att det gör det medan andra är skeptiska. Svårt att visa i praktiska försök är det i alla fall.