handdator

Visa fullständig version : Döda alla kost/näring/etc myter - tråden

Ganymedes
2007-05-07, 06:43
En kollega hävdar att öl är det sämsta man kan dricka och att en öl faktiskt innehåller mer kcal än en pizza.

Det första påståendet kan man säga vad man vill om, men det om kcal i pizza vs öl... Jesus. Jag menar, det är ju inte direkt svårt att kolla upp. Trots detta har flera andra på jobbet anslutit sig till hans teorier. Och jag har t.o.m hört denna skröna på annat håll nu. *gah!*

Här kan vi ju samla ihop andra myter kring kost som vi hört och som vi vill slå hål på. Bäst vore ju om man dessutom lärde sig något, man går säkert och tror på någon myt utan att ens veta om det.

Englund
2007-05-07, 07:32
1. Äter man inga kolhydrater går man ner i vikt
2. Man får platt mage om man tränar magen
3. Fett är livsfarligt
4. Kolhydrater är livsfarligt
5. Äter man efter klockan 20:00 så lagras allt som fett
6. Muskler omvandlas till fett och vice versa
7. Aspartam är livsfarligt
8. Socker har skyhögt GI
9. Äter man fett så går man upp i vikt
10. Man blir tjock och får cancer av sötningsmedel

Hermes
2007-05-07, 07:41

Hur kan det vara en myt att man kan få cancer av vissa sötningsmedel då det är bevisat i studier?

King Grub
2007-05-07, 08:15
Det finns inga bevis för att måttlig konsumtion verkligen ger människor cancer. Däremot misstankar, så många undviker dom.

Mental
2007-05-07, 08:32

Stämmer ypperligt, de flästa tappar omgående ett par kilo om de utesluter kolhydrater. Minskade depåer av glykogen och vatten är orsakerna

pragmatist
2007-05-07, 09:43
Min flickvän envisas med att hävda att man blir fet av att äta på kvällen, och hon är distriktsläkare. Vi har diskuterat ämnet ett antal gånger men mina argument verkar inte bita... ;)

En annan underbar myt var att man inte blev fet av komplexa kolhydrater, populär på 80-talet.

Den mest hälsovådliga myten är antagligen att margarin och raffinerade vegetabiliska oljor är bättre än smör.

westerbotten
2007-05-07, 11:40
Myt: Man måste salta ordentligt på maten annars får man saltbrist
Sanning: Vi får i oss tillräckligt genom råvaror som kött, gryner etc

Myt Antioxidanttillskott är bra för kroppen och skyddar mot cancer, etc.
Sanning: är dåligt för kroppen och ökar risken för sjukdom

TylerDurden84
2007-05-07, 12:53
Myt: Man kan bara tillgodogöra sig max 20-30 g protein per måltid
Sanning: Man kan tillgodogöra sig betydligt större mängder än så vid normala förhållanden

Myt: Steven Seagal kan inte bara slåss utan är även en skådespelare av god kvalité
Sanning: Han kan verkligen bara slåss
http://ia.ec.imdb.com/media/imdb/01/I/44/45/48m.jpg

Dumleman
2007-05-07, 12:54
Sanningar kommer och går. Det lär inte funka så bra att dra upp den här tråden om några år för då är det andra sanningar. Troligen kommer väl vissa att vara sanningar längre än andra som t.ex. kcal in - kcal ut...

z_bumbi
2007-05-07, 14:53

Om du nyanserar det här lite så blir det kanske sant.

Pix
2007-05-07, 15:11
Myt: Att man får lååånga slanka muskler av fler reps..

westerbotten
2007-05-07, 15:29
Om du nyanserar det här lite så blir det kanske sant.

ja-ja...lite provokativt...alla blir ju saliga på sin tro

Men du får gärna visa nån stor studie som visar upp mer positiva än negativa effekter. Gärna en med hög evidensgrad... Lycka till zbumbi!
Det går också bra med studier om multivitamintillskott.*whistle*

Huffo the A-LagaRe
2007-05-07, 16:22

Innebär detta att det är farligt att käka mycket mat som innehåller antioxidanter, som frukt och grönsaker?

westerbotten
2007-05-07, 16:40
Innebär detta att det är farligt att käka mycket mat som innehåller antioxidanter, som frukt och grönsaker?

nej

Cerberus
2007-05-07, 16:53
lol hur kan man tro att en öl innehåller mer kcal än en pizza? jeez

CoolHandLuke
2007-05-07, 16:56
"Det finns bara en sanning."

L-Sami
2007-05-07, 17:25
-Man måste få i sig protein var tredje timme för att inte tappa muskler.
-Potatis är dåligt för att den har hög GI, vispgrädde på bacon är ett bättre alternativ.
-Man måste äta mycket protein för att kunna bygga muskler.

MrKashchei
2007-05-07, 17:26
Min flickvän envisas med att hävda att man blir fet av att äta på kvällen, och hon är distriktsläkare. Vi har diskuterat ämnet ett antal gånger men mina argument verkar inte bita... ;)
Det är väl bara att motbevisa henne? ;)

westerbotten
2007-05-07, 17:38
Myt: Feta har lägre förbränning (BMR) än smala
Sanning: Högre
Myt: Man behöver animaliskt protein
Sanning - näpp
Myt: Det är bara äggvitan som innehåller mkt protein i ägget
sanning: gulan mé+massa vitamins
Myt: Borgarna gör det mer lönsamt att arbeta
Sanning: Borgarna gör det mer lönsamt att leva på att äga än att leva på att arbeta...
(det sista handlade inte om näring men du skrev ju Döda alla kost/näring/etc myter - tråden

Allan
2007-05-07, 17:41

Om man vill bygga mycket muskler då?

skratt
2007-05-07, 19:39
Dendär med potatisen är kul tycker jag :). Ofta man hör en överviktig "fan, ja skulle inte ha tagit den där potatisen!"

Eller att morötter är ett big no no för att det har högt GI.

Eller att vispgrädde på fruktsalladen kan omvandla en fruktsallad från mindre nyttig till nyttig.

Ganymedes
2007-05-07, 19:46

Eller hur? Hade god lust att åsamka honom fysisk smärta, när han hela tiden propsade för sitt utalande. Att följa med till en dator för att kolla fakta var inte aktuellt, för då var jag bara "löjlig som jämt ska överbevisa..." <- jag lyssnade inte klart på meningen så jag vet inte vad han sa sen. *rolleyes*

isoz
2007-05-07, 19:57
Nackdelen med en sådan här tråd är att man snabbt hamnar i tassemarkerna på vad som kan räknas som en "sanning"

2. Man får platt mage om man tränar magen
3. Fett är livsfarligt
4. Kolhydrater är livsfarligt
5. Äter man efter klockan 20:00 så lagras allt som fett
7. Aspartam är livsfarligt
8. Socker har skyhögt GI
9. Äter man fett så går man upp i vikt

1,5,9 - om in > ut så går man upp oavsett vad man stoppar in...
2- Har dom inte bevisat att punktförbränning funkar? (om än knappt) dessutom så kan man se bättre ut om man tränar bålen i stort ->man ser inte ut som en pösmunk
3-4 - handlar väl bara om vilka mängder man pratar om :D
7 - tja rent aspartam är nog lika dödligt som en överdos av valfritt annat ämne (tex vatten)
8 - jämfört med vad? hummus eller druvsocker?
10 - vad får man INTE cancer av?

Tyvärr så är nog inte världen tillräckligt enkel för en sådan här tråd *gah!*

/Isoz

btw
"Livet är en sexuellt överförbar åkomma som garanterat slutar med döden"

z_bumbi
2007-05-07, 21:29
ja-ja...lite provokativt...alla blir ju saliga på sin tro

Men du får gärna visa nån stor studie som visar upp mer positiva än negativa effekter. Gärna en med hög evidensgrad... Lycka till zbumbi!
Det går också bra med studier om multivitamintillskott.*whistle*

Inte ett dugg provokativt, det är nämligen helt okey att inte förstå bättre..

Jag ser gärna en studie som visar på det du påstår, med doseringar som inte är högre än vad de rekommenderade doserna av aktuella vitaminer per dag inklusive det testpersonerna får från maten. Det var du som ville ha studier så du kan ju leta upp några..

westerbotten
2007-05-07, 21:46
Inte ett dugg provokativt, det är nämligen helt okey att inte förstå bättre..

Jag ser gärna en studie som visar på det du påstår, med doseringar som inte är högre än vad de rekommenderade doserna av aktuella vitaminer per dag inklusive det testpersonerna får från maten. Det var du som ville ha studier så du kan ju leta upp några..

Bara att söka hmm.... sådär. första som kom upp:
Exempelvis denna - metaanalys - högsta bevisvärde sålunda

Mortality in randomized trials of antioxidant supplements for primary and secondary prevention: systematic review and meta-analysis.

* Bjelakovic G,
* Nikolova D,
* Gluud LL,
* Simonetti RG,
* Gluud C.

The Cochrane Hepato-Biliary Group, Copenhagen Trial Unit, Center for Clinical Intervention Research, Copenhagen University Hospital, Rigshospitalet, Copenhagen, Denmark. goranb@junis.ni.ac.yu

CONTEXT: Antioxidant supplements are used for prevention of several diseases. OBJECTIVE: To assess the effect of antioxidant supplements on mortality in randomized primary and secondary prevention trials. DATA SOURCES AND TRIAL SELECTION: We searched electronic databases and bibliographies published by October 2005. All randomized trials involving adults comparing beta carotene, vitamin A, vitamin C (ascorbic acid), vitamin E, and selenium either singly or combined vs placebo or vs no intervention were included in our analysis. Randomization, blinding, and follow-up were considered markers of bias in the included trials. The effect of antioxidant supplements on all-cause mortality was analyzed with random-effects meta-analyses and reported as relative risk (RR) with 95% confidence intervals (CIs). Meta-regression was used to assess the effect of covariates across the trials. DATA EXTRACTION: We included 68 randomized trials with 232 606 participants (385 publications). DATA SYNTHESIS: When all low- and high-bias risk trials of antioxidant supplements were pooled together there was no significant effect on mortality (RR, 1.02; 95% CI, 0.98-1.06). Multivariate meta-regression analyses showed that low-bias risk trials (RR, 1.16; 95% CI, 1.05-1.29) and selenium (RR, 0.998; 95% CI, 0.997-0.9995) were significantly associated with mortality. In 47 low-bias trials with 180 938 participants, the antioxidant supplements significantly increased mortality (RR, 1.05; 95% CI, 1.02-1.08). In low-bias risk trials, after exclusion of selenium trials, beta carotene (RR, 1.07; 95% CI, 1.02-1.11), vitamin A (RR, 1.16; 95% CI, 1.10-1.24), and vitamin E (RR, 1.04; 95% CI, 1.01-1.07), singly or combined, significantly increased mortality. Vitamin C and selenium had no significant effect on mortality. CONCLUSIONS: Treatment with beta carotene, vitamin A, and vitamin E may increase mortality. The potential roles of vitamin C and selenium on mortality need further study.

PMID: 17327526 [PubMed - indexed for MEDLINE]

http://jama.ama-assn.org.lt.ltag.bibl.liu.se/cgi/content/full/297/8/842

Pepz
2007-05-07, 21:59
Myt- Kostillskott krävs för att bygga muskler

Sverker
2007-05-08, 06:15
Det är inget nytt att antioxidanter i höga doser blir prooxidativa.

Nu håller jag med z_bumbi att det är omöjligt med en normal kost komma upp i de mängder när azntioxidanterna förstört mer än de skyddar. Det behövs tillskott för det.

Varför hade de med A-vitamin i studien ? Vad jag vet så är retinol inte antioxidativ.

Ganymedes
2007-05-08, 06:20
Tyvärr så är nog inte världen tillräckligt enkel för en sådan här tråd *gah!*

Sant. Och den är, som någon annan påpekade, garanterat felaktig om några år. Men det kan ju samtidigt var kul att läsa om den då, att liksom se vad vi höll för sant idag.

Så därför tycker jag inte att tråden är onödig. Fortsätt ta död på dagens myter - så tar vi död på dagens sanningar i framtiden istället. :)

Doktorn
2007-05-08, 06:54
Det finns inga bevis för att måttlig konsumtion verkligen ger människor cancer. Däremot misstankar, så många undviker dom.

Sacharin är väl bevisat cancerogent?

Mental
2007-05-08, 07:01
Varför hade de med A-vitamin i studien ? Vad jag vet så är retinol inte antioxidativ.

Vad jag kan se påstår ex wikipedia det
http://en.wikipedia.org/wiki/Retinol

ska se om jag hittar någon vettigare källa.

King Grub
2007-05-08, 07:10
Sacharin är väl bevisat cancerogent?

Det ger råttor urinblåsecancer. Hos människor är det inte bevisat, men misstankar finns där också.

Saccharin is possibly carcinogenic to humans.

http://www.inchem.org/documents/iarc/suppl7/saccharin.html

Dnepr
2007-05-08, 07:47
Om man vill bygga mycket muskler då?

Kroppen tillgodogör sig väl bara en viss mängd protein - oavsett hur mycket man vill bygga. Viljan att bygga mer påverkar ju inte kroppens upptag.

fyrkantig_rondell
2007-05-08, 08:03
-Man måste få i sig protein var tredje timme för att inte tappa muskler.
-Potatis är dåligt för att den har hög GI, vispgrädde på bacon är ett bättre alternativ.

grädde och bacon?! my good;)

z_bumbi
2007-05-08, 08:10
Bara att söka hmm.... sådär. första som kom upp:
Exempelvis denna - metaanalys - högsta bevisvärde sålunda

Vilka av de studierna nådde 100% av rdi inkluderat maten vilket var det jag frågade efter?

westerbotten
2007-05-08, 09:46
Vilka av de studierna nådde 100% av rdi inkluderat maten vilket var det jag frågade efter?
Nu håller jag med z_bumbi att det är omöjligt med en normal kost komma upp i de mängder när azntioxidanterna förstört mer än de skyddar. Det behövs tillskott för det.*rolleyes*

Som ni ser har jag bara nämn ordet "kosttillskott" och inget annat... Visst, det är svårt att få i sig för mycket genom mat. Det är däremot VÄLDIGT troligt att komma upp i för högt intag genom att ta ex. multivitamintillskott till ett redan ok intag.

Det är inget nytt att antioxidanter i höga doser blir prooxidativa.......

Nähä... Kanske bättre låta bli ta extra antioxidanter isåfall... Generellt sett sitter väl ingen och räknar på sitt normala intag av AO utan man köper till ett kosttillskott "för säkerhets skull" eller för att få bättre effekt av högre dos. Ni kanske planerar ert intag till pikogram när, men jag tror inte svensson har så stor koll. Kolla doserna i olika tillskott så fattar ni.*gah!*

Vet ej. Men det påverkar inte studiens utgång gällande de andra ämnena iallafall.

Ok... det där var alltså den första artikeln som kom upp när jag sökte... en metaanalys från en känd tidskrift i år (Vol. 297 No. 8, February 28, 2007) med ett stort antal deltagare i en massa studier (68 randomized trials with 232 606 participants ) Högsta evidensgraden. + I samma riktning som tidigare forskning= I princip kliniskt bevisat att höga doser ger ökad dödlighet

.....Men jag får ju bara skit. :smash:
- Kan ni vetenskapligt eller åtminstone logiskt resonera kring varför antioxidanter är bra att inta som kosttillskott överhuvudtaget?
-Vilken dos rekommenderar Ni?

Ser gärna att z_bumbi kommer med något trovärdigt och positivt om antioxidanttillskott. Är effekterna goda vid lägre nivåer, ja, då borde z_bumbi hitta någon studie med tanke på att, som dom skriver i denna studie "Antioxidant supplements not only seem to be one of the most researched topics in the world, they also seem to be one of the most adequately researched clinical questions."

westerbotten
2007-05-08, 09:52
Den här sidodiskussionen borde kanske flyttas... men vi försöker å andra sidan döda myter...*flex*

z_bumbi
2007-05-08, 10:12
Om du ska vräka ur dig en kvällstidningsrubrik i en tråd som handlar om att döda myter kanske det är bra om du kan bevisa vad du skriver. Att du antar att det bara handlar om de som redan äter bra gör ju inte ditt val av påstående bättre utan snarare ännu mindre vetenskapligt då du inte har angett några kriterier i ditt svar (vilket jag tyckte du borde nyansera) dvs exakt det som kvällspressen sysslar med. Sen vet jag inte om man kan säga att en metaanalys generellt har ett bra bevisvärde då de helt beror på vilka inklusionskriterer man har satt upp.
Du har å andra sidan en trevlig tid framför dig när du plocka fram de studierna som har utförts med ett kontrollerat matintag och där man nått RDI eller i alla fall inte grymt överstigit det värdet med kombinationen mat och tillskott och där man bevisligen har fått de problem du säger att tillskotten ger.

westerbotten
2007-05-08, 10:42
Om du ska vräka ur dig en kvällstidningsrubrik i en tråd som handlar om att döda myter kanske det är bra om du kan bevisa vad du skriver. Att du antar att det bara handlar om de som redan äter bra gör ju inte ditt val av påstående bättre utan snarare ännu mindre vetenskapligt då du inte har angett några kriterier i ditt svar (vilket jag tyckte du borde nyansera) dvs exakt det som kvällspressen sysslar med. Sen vet jag inte om man kan säga att en metaanalys generellt har ett bra bevisvärde då de helt beror på vilka inklusionskriterer man har satt upp.
Du har å andra sidan en trevlig tid framför dig när du plocka fram de studierna som har utförts med ett kontrollerat matintag och där man nått RDI eller i alla fall inte grymt överstigit det värdet med kombinationen mat och tillskott och där man bevisligen har fått de problem du säger att tillskotten ger.

Oj. där irriterade jag viss någon. Grejen är z_bumbi att jag just gjorde det. Jag bevisade precis det jag gjorde anspråk på att veta även om man må ske spetsade till det en aning.

Du säger att metaanalys generellt inte har bra bevisvärde men det vet väl alla som kan det minsta om evidensbaserad medicin att - Jo.
Bevisvärdet i den typ av studie man granskar varierar. Härvidlag brukar systematiska översikter, guidelines (Cochrane, SBU etc.) och metaanalyser komma först, följt av randomiserade kontrollerade prövningar (RCT) i sin tur följt av observationsstudier.

Systematisk review och metaanalys
Randomiserad prospektiv studie - med signifikant resultat
Randomiserad prospektiv studie - med misstänkt men ej signifikant resultat
Kohortstudie
Fall-kontroll-studie
(Tvärsnittsstudie)
Förändring pga. intervention vid statistisk processkontroll (SPC)
Fallbeskrivning

Vidare menar du, z_bumbi att jag ska sätta mig in i den ena och än i den andra studien. Detta är ganska dumt.

-För det första: En metaanalys går ju ut på detta, det är bara det att de som gör metaanalyserna och sammanställer alla studier dessutom är otroligt mkt kunnigare i statistik och värdering än både du och jag.

-För det andra: Jag har redan bevisat det jag påstått... och nu vill du att jag ska typ "bevisa att inte ett lägre kosttillskottsintag kan vara ofarligt". Det blir lite bakvänd diskussion. Det är som om ett läkemedelsföretag säger: Bevisa att läkemedlet inte är farligt! sedan när den bevisas vara farlig säger dom: Bevisa att den är farlig i lägre doser också. Sedan: bevisa att den inte ger positiv påverkan. Frågan är vem som ska ha den vidare bevisbördan. Jag tycker till skillnad från dig att man ska låta bli AO-tillskott tills det finns några bevis på någon slags generell positiv effekt.

Jag citerar bara denna fantastiska studie: "AO-tillskott har visats signifikant öka mortalitet." Du får gärna motbevisa vetenskapens syn på AO-tillskott om du vill, men jag misstänker att du inte kan det...

Lycka till.

ps. Ser då gärna också en nyare studie i samma evidensnivå. good lux*kissass*

Beefcake!
2007-06-13, 08:54
Min flickvän envisas med att hävda att man blir fet av att äta på kvällen, och hon är distriktsläkare. Vi har diskuterat ämnet ett antal gånger men mina argument verkar inte bita...

Här har du lite fler argument:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1955117&postcount=2

tntballe
2007-06-13, 10:25
deffar man får man inte äta något onyttigt, för då är deffen förgäves.

Englund
2007-06-13, 11:41

Det spelar ingen roll vad du äter, det som räknas är hur mycket energi man stoppar i sig.

Sir Klabbe
2007-06-13, 12:00

Nej, men pizzan hjälper dig med proteinsyntesen, mättar dig och ger dig över 1000 kcal, och tar du en "Köttfärs pizza med mer köttfärs och mindre ost" så blir det en herrejävlarns med protein också.

Öl försämrar fettförbränningen, hämmar proteinsyntesen, ger dig dåligt omdöme, kostar massa pengar, TOMMA calorier och en annan massa skit.

Slutsats = Pizza är bättre, om man äter det någon gång i månaden.

Sir Klabbe
2007-06-13, 12:01
grädde och bacon?! my good;)

Japp, har läst om folk som vägrar äta äpplen, jordgubbar och fullkornspasta för att det är kolhydrat i dom, sen sitter dom och äter bacon med majonnäs och kryddar med lite bregott.

jwzrd
2007-06-13, 12:48
Japp, har läst om folk som vägrar äta äpplen, jordgubbar och fullkornspasta för att det är kolhydrat i dom, sen sitter dom och äter bacon med majonnäs och kryddar med lite bregott.

Var snäll mot fluffer_ferret nu, han gillar sin neandertal-stil!

Trance
2007-06-13, 13:21
Öl försämrar fettförbränningen, hämmar proteinsyntesen, ger dig dåligt omdöme, kostar massa pengar, TOMMA calorier och en annan massa skit.

Hur menar du tomma kalorier? Öl är väl helt ok och lär inte påverka något negativt om man nu klarar av att hantera det och inte gå till överdrift.

Clyde
2007-06-13, 13:27
Den största myten/felet många fortfarande gör, är att tro att dem kommer få hjälp att bygga muskler av tex kesella med hallon och en näve nötter, för att ta ett exempel. Eller kycklingfilé med grönsaker, för att ta ett till. Den här typen av mat kan vara bra under en diet, men kommer INTE att hjälpa er att bygga muskler. För att bygga massa krävs ett högt kcal-intag, som blir svårt att uppnå med detta käk, och med ett högt kcal-intag så reder sig ofta proteinintaget automatiskt, och det blir i stort sett onödigt att investera i ett proteinpulver.

Handcuff
2007-06-13, 14:48
Den största myten/felet många fortfarande gör, är att tro att dem kommer få hjälp att bygga muskler av tex kesella med hallon och en näve nötter, för att ta ett exempel. Eller kycklingfilé med grönsaker, för att ta ett till. Den här typen av mat kan vara bra under en diet, men kommer INTE att hjälpa er att bygga muskler. För att bygga massa krävs ett högt kcal-intag, som blir svårt att uppnå med detta käk, och med ett högt kcal-intag så reder sig ofta proteinintaget automatiskt, och det blir i stort sett onödigt att investera i ett proteinpulver.

Fast vilket föredrar du.

4000kcal från (Kyckling, nötter, kessella, grönsaker hallon osv)?
Eller:
4000kcal från (srtipsmeny+smältost, varmkorv, micropizza osv)?

Faktum kvarstår dock att det du säger är sant. "Proteinjakt" kan eventuellt motiveras under en lågkaloridiet.

Torwald
2007-06-13, 14:55
Jag dietar en del nu och jag kan definitivt tycka att det blir klurigt att få ihop tillräckligt med protein. Jag måste dricka en proteindrink för att få ihop det, ibland till och med två! Så för oss som inte är så bra på att planera vår kost är ju tillskotten en kanongrej.

jwzrd
2007-06-13, 14:57
Jag dietar en del nu och jag kan definitivt tycka att det blir klurigt att få ihop tillräckligt med protein. Jag måste dricka en proteindrink för att få ihop det, ibland till och med två! Så för oss som inte är så bra på att planera vår kost är ju tillskotten en kanongrej.

Men vad äter du för mat om du har svårt att få till protein? Sockerflingor och billys pizza?

tigerofsweden
2007-06-13, 15:08
Men vad äter du för mat om du har svårt att få till protein? Sockerflingor och billys pizza?

+1

Det är väll en baggis att skrapa ihop tillräckligt mycket protein om man räknar ihop ALLA proteinkällor :)

jwzrd
2007-06-13, 15:10
+1

Det är väll en baggis att skrapa ihop tillräckligt mycket protein om man räknar ihop ALLA proteinkällor :)

Ja det är klart man kan räkna varannan om man vill vara på den säkra sidan.

tigerofsweden
2007-06-13, 15:11

Det är sant men om man kollar på den pollen som gjordes där man fick svara på hur många kcal man får i sig under bulk så var det förvånansvärt lågt tyckte jag. Och för mig är allt under 3500 kcal inte speciellt mkt mat ärligt talat :)

tigerofsweden
2007-06-13, 15:13
Ja det är klart man kan räkna varannan om man vill vara på den säkra sidan.

;) Tror nog han som postat gjorde just det

Nä men jag menar givetvis att man räknar på proteininnehållet i allt man får i sig, tror många bara räknar proteinet som finns i kyckligen, tonfisken och sitt tillskott t.ex, aja du förstår nog vad jag menar :)

Alexton
2007-06-13, 15:25
Ett bra sätt att se hur en riktig bulk ska se ut är att ladda ner NFL backarnas kostschema när de tränar rejält. De kan trycka i sig upp till 10.000kcal på en dag.

Sen ska man också tänka på att storleken på kroppen har betydelse. 3500kcal kanske är mycket "lilla marcus" på 50 kg medan samma summa troligtvis är vad jag sätter i mig normalt på en dag.

apa_ola
2007-06-13, 20:20
Ett bra sätt att se hur en riktig bulk ska se ut är att ladda ner NFL backarnas kostschema när de tränar rejält. De kan trycka i sig upp till 10.000kcal på en dag.

Sen ska man också tänka på att storleken på kroppen har betydelse. 3500kcal kanske är mycket "lilla marcus" på 50 kg medan samma summa troligtvis är vad jag sätter i mig normalt på en dag.

var hittar du infon om NFL-spelarnas matschema? Vore roligt att läsa.

tntballe
2007-06-13, 20:27
Det spelar ingen roll vad du äter, det som räknas är hur mycket energi man stoppar i sig.

jo, säg det till dom på mitt jobb är du snäll =)

Torwald
2007-06-13, 20:48

Tycker det är onödigt att vara uppkäftig. Nej, jag äter verkligen inte sockerflingor och billys pizza. Var det något mer du undrade?

Englund
2007-06-14, 08:38
Hur menar du tomma kalorier? Öl är väl helt ok och lär inte påverka något negativt om man nu klarar av att hantera det och inte gå till överdrift.

Man brukar säga att makronutrienter som innehåller väldigt få mikronutrienter är tomma kalorier.

Rhino
2007-06-14, 08:55

Nog var väl tntballes inlägg ett exempel på de myter som tråden handlar om och inte något han trodde själv?

jwzrd
2007-06-14, 09:02
Tycker det är onödigt att vara uppkäftig. Nej, jag äter verkligen inte sockerflingor och billys pizza. Var det något mer du undrade?

Ja men hur lyckas du äta för lite protein? Vad äter du?

tntballe
2007-06-14, 09:19
Nog var väl tntballes inlägg ett exempel på de myter som tråden handlar om och inte något han trodde själv?

stämmer bra. *popcorn*

Englund
2007-06-14, 09:19

Ahhhh, smart *screwy* Jag tänkte inte så långt *grr27* :D

tntballe
2007-06-14, 09:26
Ahhhh, smart *screwy* Jag tänkte inte så långt *grr27* :D

trodde du jag trodde så... :furious: ... *cry*

tntballe
2007-06-14, 09:33
Myt: att man måste ha fett för att må bra.
Visst att man inte kan vara utan, men inte i dom mängder vissa tror.
Menar nu kroppsfett, inte intag.

För att hjälpa englund tar jag ett exempel. :D
Några på jobbet tror jag mår sämre nu när jag har deffat ner mig. Trots att jag är piggare än någonsin.
Kan tänka mig att jag ligger på ca 12%bf.

formula4shape
2007-06-14, 10:19
Myt: att man måste ha fett för att må bra.
Visst att man inte kan vara utan, men inte i dom mängder vissa tror.
Menar nu kroppsfett, inte intag.

För att hjälpa englund tar jag ett exempel. :D
Några på jobbet tror jag mår sämre nu när jag har deffat ner mig. Trots att jag är piggare än någonsin.
Kan tänka mig att jag ligger på ca 12%bf.

12% kan man väl knappast anse som fettfri?

piraten99
2007-06-14, 10:27
läst igenom hela nu utan att nån nämnt:
fett omvandlas till muskler.

seggan
2007-06-14, 11:03
läst igenom hela nu utan att nån nämnt:
fett omvandlas till muskler.

Läs om, läs rätt!

Torwald
2007-06-14, 11:48
Ja men hur lyckas du äta för lite protein? Vad äter du?
Det beror på, det är lite olika från dag till dag. Äter en del vegetariskt ibland till exempel för att jag tycker det är gott och eftersom jag inte äter några direkt kolosala mängder med linser och bönor blir det för lite. Det är oftast inga problem att komma upp i 100-150g/dygn (väger ~75kg) men det sker absolut inte per automatik för min del. Jag kan därför tänka mig att de som väger mer än jag får ännu något svårare eftersom man kanske inte häver i sig några större mängder kött för den delen - oftast brukar ju folk fylla ut med sallad och kolhydrater?

z_bumbi
2007-06-14, 12:05
Det beror på, det är lite olika från dag till dag. Äter en del vegetariskt ibland till exempel för att jag tycker det är gott och eftersom jag inte äter några direkt kolosala mängder med linser och bönor blir det för lite. Det är oftast inga problem att komma upp i 100-150g/dygn (väger ~75kg) men det sker absolut inte per automatik för min del. Jag kan därför tänka mig att de som väger mer än jag får ännu något svårare eftersom man kanske inte häver i sig några större mängder kött för den delen - oftast brukar ju folk fylla ut med sallad och kolhydrater?

Att äta bara grönsaker utan baljväxter är ju inte en riktigt normalt upplagd kost och utan större planering når de flesta upp till 2 g/kg även utan att äta kött, många kolhydratskällor innehåller ju dessutom protein så om man "fyller ut" med det så blir det ju i alla fall mer protein.

tntballe
2007-06-14, 12:23
12% kan man väl knappast anse som fettfri?

håller med, men ändå tycker vissa att man har för lite?!

Slartibartfast
2007-06-14, 12:37
utan större planering når de flesta upp till 2 g/kg även utan att äta kött,

Inte en chans.

Om man inte ligger på över 4000 kcal om dagen.

Torwald
2007-06-14, 12:57
Håller med slarti. Käkar du 3500-4500kcal om dagen, visst, men 2400??

L-Sami
2007-06-14, 13:13
Man kan lätt komma upp till 2g protein kroppsvikt, om man dricker lättmjölk, äter kesella, havregryn, ägg osv utan att behöva äta 4000kcal.

Torwald
2007-06-14, 13:18
Hehe precis, men det är ju det jag menar. Om man tänker på att äta proteinrik kost! Jag tvivlar på att medelsvenson äter ägg, havregryn och kesella varje dag, och det har inte jag gjort tidigare heller!

jwzrd
2007-06-14, 13:30
Hehe precis, men det är ju det jag menar. Om man tänker på att äta proteinrik kost! Jag tvivlar på att medelsvenson äter ägg, havregryn och kesella varje dag, och det har inte jag gjort tidigare heller!

Jag ser inte problemet. Om du pratar om medelsvenson så förstår jag inte hur du kunde ta illa upp när jag skrev godis och billys pizza. Det är ffs vad medelsvenson äter!

Fartman
2007-06-14, 13:30
Det är sant men om man kollar på den pollen som gjordes där man fick svara på hur många kcal man får i sig under bulk så var det förvånansvärt lågt tyckte jag. Och för mig är allt under 3500 kcal inte speciellt mkt mat ärligt talat :)

Inte så konstigt med tanke på att många här på brädan studerar eller har stillasittande jobb, då behövs det inte speciellt mycket energi om den enda träningen man bedriver är styrketräning 3-5ggr i veckan. Personligen gick jag upp ~1kg/månad i kroppsvikt och ökade mycket bra i gymmet på ungefär 3000-3300kcal om dagen i höstas när jag bulkade (ja, bulka behöver inte betyda att man trycker skrov varje kväll). Och inte väger jag 50kg heller, även om man är rätt spetig på 85kg fördelat på 172kg.

Torwald
2007-06-14, 14:19
Jag ser inte problemet. Om du pratar om medelsvenson så förstår jag inte hur du kunde ta illa upp när jag skrev godis och billys pizza. Det är ffs vad medelsvenson äter!

Gah... Jag tog ett exempel bara. Min enda poäng är att om jag inte tänker på proteinkällor upplever jag inte att jag får i mig tillräckligt med protein. Eller rättare sagt: jag vet att jag inte får i mig tillräckligt med protein, för jag mäter!

Vad medelsvenson de facto äter eller inte struntar jag i! Jag tog inte väldigt illa upp, jag tyckte bara det var onödigt med en så uppkäftig ton.

Men hörru, peace love and understanding! Orka tjafsa om godis och protein?

piraten99
2007-06-14, 14:30
det är rätt så roligt att nya BODY säger emot sig i nya tidningen.
först kan man läsa att kolhydrater på kvällen är en myt sen säger en anabola tjej att kolhydrater ska man inte ta på kvällen för då ligger dem i kroppen under sömn och omvandlas till fett.

det gör ju att (som den nybörjare man är) man inte vet vad som är sant.

Fartman
2007-06-14, 15:01
Inte så konstigt med tanke på att många här på brädan studerar eller har stillasittande jobb, då behövs det inte speciellt mycket energi om den enda träningen man bedriver är styrketräning 3-5ggr i veckan. Personligen gick jag upp ~1kg/månad i kroppsvikt och ökade mycket bra i gymmet på ungefär 3000-3300kcal om dagen i höstas när jag bulkade (ja, bulka behöver inte betyda att man trycker skrov varje kväll). Och inte väger jag 50kg heller, även om man är rätt spetig på 85kg fördelat på 172kg.
Ska vara 172cm. :D

z_bumbi
2007-06-14, 15:06

Havregrynsgröt med mjölk och ett ägg till frukost är inte helt ovanligt dvs runt 30 g protein (räknar mängderna för någon som tränar). Ett glas mjölk till varje måltid har väl varit standar under ganska lång tid, fem mål per dag - frukost = ca 30 g protein bara från drucken mjölk och då är det bara 2 dl per glas.

Du får ju självklart även räkna med att en som tränar gör av med mer energi än någon som inte tränar på samma kroppsvikt.

Slartibartfast: "utan större planering", utesluter man bara kött så är det inga som helst problem att nå 2 g/kg. Det är bara om man är vegetarian som det kan bli problem och då får man finna sig i att äta sina bönor och inte ens då krävs det någon större planering eftersom proteinkällorna är så pass begränsade men samtidigt mycket lämpade för storkok.
En burk röda kidneybönor 18 g protein på 240 kcal och då är det inte den mest proteinrika bönsorten, ett perfekt mellanmål tillsammans med någon grönsak och/eller frukt.

Handcuff
2007-06-14, 15:38
det är rätt så roligt att nya BODY säger emot sig i nya tidningen.
först kan man läsa att kolhydrater på kvällen är en myt sen säger en anabola tjej att kolhydrater ska man inte ta på kvällen för då ligger dem i kroppen under sömn och omvandlas till fett.

det gör ju att (som den nybörjare man är) man inte vet vad som är sant.

Det uttalandet står nog för henne och inte för BODY. Sen så gäller det att kunna vara lite selektiv och källkritisk också. En av hörnstenarna i vilken utbildning som helst..

Undrar mer över ditt uttalande "anabola tjej" vad menar du med det?

Sverker
2007-06-14, 17:40
Håller med slarti. Käkar du 3500-4500kcal om dagen, visst, men 2400??

2400 kcal och endast vegetarisk kost. Ingen mjölk, inget kött, ingen fisk.

Lite svårt utgångslänge att äta fullvärdigt på men inte omöjligt. Kräver en hel del planering för att få i sig alla mikronäringsämnen och ett fullvärdigt protein.
Fungerar ifall du äter varierat och använder proteinkällor som kompletterar varandra.

Torwald
2007-06-14, 17:47
Hey, jag är inte vegetarian! Jag försöker dra mig ur diskussionen med hedern i behåll och lägger mig, det är kanske inte så svårt att nå 150g/dygn! Hacka inte på den som ligger :)

skaparn
2007-06-14, 22:26
Inte så konstigt med tanke på att många här på brädan studerar eller har stillasittande jobb, då behövs det inte speciellt mycket energi om den enda träningen man bedriver är styrketräning 3-5ggr i veckan.

Ja, det är nästan lite trist vad lite energi man gör av med om man inte jobbar med kroppen på dagen. Det märks de gånger jag är sjuk en längre tid eller liknande, inte tränar alls och försöker skatta ungefär hur mycket energi jag behöver så at jag inte ska förfettas. Om jag inte intar alla mina kcal i form av selleri under viloperioder så är måltiderna allt annat än tillfredsställande.

tntballe
2007-06-14, 22:39
alla stora tar anabola, finns ingen ren som stått på scen.

fluffy_ferret
2007-06-14, 22:46
Var snäll mot fluffer_ferret nu, han gillar sin neandertal-stil!

Jag räknar inte direkt bacon som en hälsomat pga alla tillsatser. Bär och frukter är väl OK ibland för smakens skull.

Här har ni en myt...
Man måste vräka i sig kolhydrater för att kunna träna
Sanning:
Man klarar sig bra med normalintag och lägre om man vill. Det viktiga är att få i sig fett.

zeusden1
2007-06-14, 22:58
Herregud! Varför börjar alla bråka om att det är svårt att få i sig 2g/kg kroppsvikt, när denna tråd egentligen ska handla om myter som vi tillsammans blåser hål på. Nu tycker jag att alla som har tjafsat går upp på sina rum och sätter sin enormt stora gluteus på en kaktus.

SKÄRPNING :D

Torwald
2007-06-14, 23:14
Min gluteus har redan fått sig ett kok stryk i och med lite wakeboardåkning! Jag passar på att be om ursäkt. Carry on!

Rock'nRoll
2007-06-14, 23:23
Myt: Man måste inte vräka i sig kolhydrater för att kunna träna
Sanning:
Man klarar sig bra med normalintag och lägre om man vill, det kommer dock gå riktgt dåligt om i gymmet om du inte får i dig kolhydrater. Det är även viktigt är att få i sig fett.

mommy
2007-06-15, 07:17
Min mamma var på ett "drick-den-här-drycken-och-allt-i-ditt-liv-ordnar-upp-sig"-möte där hon fick veta att havregrynsgröt kan man inte äta om man inte är elitidrottare, för då vandrar liksom gröten ut i lederna och man blir stel och "grötig" och får svårt att röra sig. :smash: Lovar, det var vad de sa och mamma svalde det med hull och hår. (Och nåt om att "Ni tror väl knappast att Gunde Svan äter havregrynsgröt numera?")

De sa dessutom att alla frukter, inklusive citron, är basiska (det trodde ni inte va? *whistle* ). Självklart så var ju då den där drycken sur, så att den skulle "balansera" alla basiska frukter vi äter. *rolleyes*

King Grub
2007-06-15, 08:03
Grötig i lederna av gröt var faktiskt ny. :D

piraten99
2007-06-15, 08:28
Det uttalandet står nog för henne och inte för BODY. Sen så gäller det att kunna vara lite selektiv och källkritisk också. En av hörnstenarna i vilken utbildning som helst..

Undrar mer över ditt uttalande "anabola tjej" vad menar du med det?

att hon var STOR, fullproppad med muskler.

jepp, det är bra att vara det. och i det här fallet så går jag på body tidningen och king grub. dem två känns som två stabila vetare.

men var kommer alla dessa myter ifrån egentligen?

King Grub
2007-06-15, 08:41
Just det är ingen myt. Hormonfrisättningen blir sämre och de novo lipogenes (omvandling av kolhydrat till fett) en möjlighet. Felet är övertolkning och upphaussning av "problemet". Mätperioden är för kort. Man tittar på en period på kanske en eller två timmar och drar den felaktiga slutsatsen att den korta mätperioden speglar dygnet.

Även vid ett kraftigt energiunderskott, kommer fettinlagringen att vara större än fettförbränningen timmen efter en middag. Är den timmen det som speglar dygnsresultatet? Givetvis inte.

z_bumbi
2007-06-15, 09:20
De sa dessutom att alla frukter, inklusive citron, är basiska (det trodde ni inte va? *whistle* ). Självklart så var ju då den där drycken sur, så att den skulle "balansera" alla basiska frukter vi äter. *rolleyes*

Citron blir faktiskt basiskt i kroppen (kemin bakom får någon annan försöka förklara) så där hade de rätt men det vanliga felet med kosten är att den är för sur så att tilföra mer syra verkar inte så smart. Ät mer frukt och grönt istället för att få en neutral kost.
Iofs spelar det ingen större roll då kroppen själv kan reglera det hela ganska bra om man inte äter en extrem diet.

Sir Klabbe
2007-06-15, 09:51
Just det är ingen myt. Hormonfrisättningen blir sämre och de novo lipogenes (omvandling av kolhydrat till fett) en möjlighet. Felet är övertolkning och upphaussning av "problemet". Mätperioden är för kort. Man tittar på en period på kanske en eller två timmar och drar den felaktiga slutsatsen att den korta mätperioden speglar dygnet.

Även vid ett kraftigt energiunderskott, kommer fettinlagringen att vara större än fettförbränningen timmen efter en middag. Är den timmen det som speglar dygnsresultatet? Givetvis inte.

Det behöver naturligtvis inte vara så att en hel timme är större fettinlagring.

Låt oss säga att du äter en portion gröt ~ 200 kcal, sen går du ut och joggar snabbt en halvtimme ... VIPS, fettförbränningen är större igen.

Jakobbus
2007-06-15, 11:23
"Man måste träna 30 min innan fettförbränningen startar"
"Mat är alltid bättre än tillskott"
"Salt binder fett i kroppen"
"Det är bra att dricka jättemycket vatten"
"Man blir tjock av att äta onyttiga saker"
"Majonäs är onyttigt"
"Man kan äta hur mycket frukt som helst utan att gå upp i vikt"
"Man måste träna för att kunna gå ner i vikt"
"En av anledningar om man inte går ner i vikt kan vara att man äter för lite"
"Nötter är nyttigt så det kan man inte bli tjock av"

Sir Klabbe
2007-06-15, 12:51
"Man måste träna 30 min innan fettförbränningen startar"
"Mat är alltid bättre än tillskott"
"Salt binder fett i kroppen"
"Det är bra att dricka jättemycket vatten"
"Man blir tjock av att äta onyttiga saker"
"Majonäs är onyttigt"
"Man kan äta hur mycket frukt som helst utan att gå upp i vikt"
"Man måste träna för att kunna gå ner i vikt"
"En av anledningar om man inte går ner i vikt kan vara att man äter för lite"
"Nötter är nyttigt så det kan man inte bli tjock av"

Mat ÄR alltid bättre än tillskott.

skaparn
2007-06-15, 13:00

Vad är mat?

Sir Klabbe
2007-06-15, 13:14
Vad är mat?

Sådant man äter?

jwzrd
2007-06-15, 13:23
Sådant man äter?

Köper du proteintillskott i form av suppositorier?

Englund
2007-06-15, 13:34

Det är ju relativt. Så relativt det kan bli faktiskt. Det vore som att säga att ett snöre är långt.

Jakobbus
2007-06-16, 09:14
Utveckla! :)