Logga in

Visa fullständig version : Börja räkna kalorier och energi?

rockbell
2007-05-06, 18:57
Ber om ursäkt som det finns någoon liknande tråd, sökte men fann ej någon nybörjartråd.

Tänkte börja ta min träning på mer allvar och börja räkna kalorier, energimängder och sådant.

Så min fråga är: Hur går man tillväga? Vilka matte-formler ska man använda? Och hur hur räknar jag ut hur mycket jag behöver?

Tacksam för all hjälp jag kan få i detta svåra ämne!

Handcuff
2007-05-06, 18:59
Keep it simple :thumbup:

Men du alltid börja med att läsa deffguiden

Supercharger
2007-05-06, 19:01
Här har du en länk till länkguiden, där kan du hitta allt du behöver...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25204

Eddie Vedder
2007-05-06, 19:04
Det här är Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas:

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

I den finns genomsnittsvärden på många många produkter, utgå från vad som står på din mats förpackning i den mån du kan samt komplettera med vad som står i livsmedelsdatabasen om det inte anges på förpackningen.

Sen behöver du ju veta vilken volym du äter och då är en matvåg att rekommendera, annars får du helt enkelt räkna ut hur mycket du äter utifrån dina egna uppskattningar samt vad som framgår av förpackningen återigen.

Dock tycker jag inte att kaloriräknande egentligen är nåt som behövs, ät dej mätt, kolla vad vågen, spegeln och träningsresultaten säger och gör sedan eventuella förändringar successivt beroende på hur dina mål uppfylls lr ej.

EDIT: Jag håller helt klart med ovanstående talare att deffguiden är värd att läsa oavsett om man vill upp lr ner i vikt. Den ger helt enkelt väldigt bra grundinformation.

rockbell
2007-05-06, 19:05
Keep it simple :thumbup:

Men du alltid börja med att läsa deffguiden

Keep it simple? Tycker du att jag inte ska räkna kalorier och energimängd?

deffguiden? Var hittar jag den?

Här har du en länk till länkguiden, där kan du hitta allt du behöver...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25204

Jo, läst där men hittar ingen nybörjarguide där?

Det här är Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas:

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

I den finns genomsnittsvärden på många många produkter, utgå från vad som står på din mats förpackning i den mån du kan samt komplettera med vad som står i livsmedelsdatabasen om det inte anges på förpackningen.

Sen behöver du ju veta vilken volym du äter och då är en matvåg att rekommendera, annars får du helt enkelt räkna ut hur mycket du äter utifrån dina egna uppskattningar samt vad som framgår av förpackningen återigen.

Dock tycker jag inte att kaloriräknande egentligen är nåt som behövs, ät dej mätt, kolla vad vågen, spegeln och träningsresultaten säger och gör sedan eventuella förändringar successivt beroende på hur dina mål uppfylls lr ej.

EDIT: Jag håller helt klart med ovanstående talare att deffguiden är värd att läsa oavsett om man vill upp lr ner i vikt. Den ger helt enkelt väldigt bra grundinformation.

Jo, men finns det ingen hemsida eller liknande där det står hur man ska räkna enklast?

Och hur räknar man ut sitt energibehov?

Behöver man en hushållsvåg?

Eddie Vedder
2007-05-06, 19:17
deffguiden? Var hittar jag den?

Den ligger som Sticky på förstasidan i "Diet, Deff & Fettminskning"

Jo, men finns det ingen hemsida eller liknande där det står hur man ska räkna enklast?

www.calcounteronline.se tycker jag själv är en rätt okej sida. Livsmedlen är från SLV:s databas och sen kan du lägga till egna.

Dessutom kan du lägga till motion oxå, ger ju inga exakta värden men kan ge ett bra mätvärde iaf.

Allt är som du förstår individuellt och ej applicerbart på alla situationer och individer.:)

Och hur räknar man ut sitt energibehov?

Deffguiden som sagt.

Behöver man en hushållsvåg?

Det kan underlätta väldigt men är ju inget måste. Jag äger ingen men är inget fetto för det.:D

rockbell
2007-05-06, 20:20
Tack =)

Eddie Vedder
2007-05-06, 20:24
Tack =)

Bara kul å hjälpa till!:thumbup:

Nåt mer du undrar över så är det bara att fråga.:)

rockbell
2007-05-06, 20:37
Trevligt :)

Tja... började fundera lite nu... Använder alla den här metoden? Är den nödvändigt för att nå fina resultat?

Eddie Vedder
2007-05-06, 20:43

Tja... började fundera lite nu... Använder alla den här metoden? Är den nödvändigt för att nå fina resultat?

Jag tror faktiskt det är mindre vanligt än vad det kan förefalla. Det är nog många som jag, d.v.s. skulle kunna räkna ut kcal någorlunda korrekta energiutgiftsberäkningar o.s.v. men som inte ser nån anledning i praktiken. Var nån tråd för ett tag sen som handlade om huruvida medlemmarna här på kolo räknade kcal och det va förvånansvärt många som inte bryr sej så noga och bara går på känn.

Vanligast är troligtvis vid deff.

Jag gjorde det förut när mitt intresse för kost och kosten i samband med träning vaknade ordentligt men ju mer jag lärde mej desto mindre "optisökande" har jag blivit och har en bättre fingertoppskänsla för va jag mår bra av. Givetvis gör alla fel ibland, jag sover exempelvis väldigt dåligt p.g.a. för lite mat periodvis men man få lära sej av sina misstag.:)

Handcuff
2007-05-06, 20:57

Tycker att man som nybörjare (och även rutinerade) ska fokusera på att ta sig till gymet - äta sig mätta - vila sig pigga = Garanterat resultat.

När man kommit en bit i sin träning (kanske några år!?) kan man om man tycker det känns spännande "optimera" detaljer. Det ger förvånandsvärt mycket att bara ta sig till gymet och göra det man ska :)

Raggis
2007-05-06, 21:43
Använd excelmallen! It's a true saviour!

Rahf
2007-05-06, 21:50
Jag läser lite halvt intresserad på innehållsförteckningarna samt näringsinnehållstabellerna. Jag skulle förmodligen bli ännu mer olycklig än vad jag är om jag började räkna kcal. Mest för att resultaten inte skulle stämma till punkt och pricka förmodligen.

skunkeN
2007-05-06, 22:17
I denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=19717) tråden finner du ett program som fungerar väldigt bra. Använd det!