handdator

Visa fullständig version : Slö klasskompis!

rikke_B
2007-05-05, 19:05
Tjena Kollo!

Det är så att jag skriver uppsats med en klasskamrat, för tillfället har vi fått ihop ca 20 sidor totalt.

Problemet är bara att jag har skrivit 19 1/2 av dessa sidor...

Räknar väll med att landa någonstans runt 25-28 sidor i slutändan.

Känns inte riktigt rätt att han ska dela "äran" för det JAG har gjort! *gah!*

Vad skulle ni göra i min sits? :confused:

ps. Har inte sagt någonting till personen än så länge, denne verkar tro att det är lungt för sin del och erbjöd sig att ta redovisningen av uppsatsen - "då jag skrivit lite mindre" (= För att få del av äran - antar jag)...

Larsen
2007-05-05, 19:07
Om han är en bra kompis så skulle jag bara säga till han att dra åt helvete om han inte skriver de sista 9 sidorna.
Om det bara är en klasskompis så hade jag tagit arbetet och sagt till honom att du inte har lust att jobba med honom dagen före det ska redovisas.

jenny
2007-05-05, 19:09
En bra början vore att prata med honom.

Dissector
2007-05-05, 19:10
Jag hamnar ofta i den sitsen. Jag ser bara till att det blir ganska tydligt. Ta redovisningen du också. Har du skrivit 95% av arbetet så kan du det bättre, medans din kompis förmodligen sitter och läser innantill lite stammande. Läraren eller vem det nu är det ska redovisas för kommer förmodligen haja vem som har gjort vad. Jag själv har aldrig börjat prata öppet och tjalla omkring om att mina polare inte har jobbat, men det är väl ett alternativ det också ifall man vill.

Karl_alfred
2007-05-05, 19:14
Prata med personen! Ställ krav, går han/hon inte med på det lämna in själv.

Baan
2007-05-05, 19:14
Du borde snackat med honom för länge sen. Nästan lite sent börja gnälla nu när han fått för sig att det är ok att vara lat. Förmodligen är han en tönt som utnyttjar dig, men du kan även ha sänt dom signalerna att det är ok att utnyttja dig. Se det som en läxa...

Tjöta på honom så han hjälper dig med det sista, helst ska han göra resten själv. Jobba aldrig med honom igen (duh).

PowPow
2007-05-05, 19:30
Så här sent är det väl inte så mycket att göra. Du skulle ha agerat tidigare.

Jag skrev en b-uppsats ensam en gång. Vi var egentligen två som arbetade på den, men min komanjon gjorde väl ungefär lika mycket som din. Men vafan, hans förlust. Sist jag pratade med honom så hade han fortfarande inte fått igenom sin C-uppsats.

Du lär dig mer än din vän. Det är alltid något.

JJ
2007-05-05, 19:35
Det förekommer ju även i arbetslivet minst sagt, bara att bita ihop för det mesta. På sikt märks det vem som vet vad han gör, pengarna trillar in, du blir rik och ligger med hans dotter som precis varit med i Big Brother. Justicccccccccce.

olwe
2007-05-05, 19:35
Pft, du borde ha pratat med honom för länge sedan. Låter man sig utnyttjas sådär så är det nästan så att man förtjänar det.

Om jag vore dig så skulle jag fundera på hur arbetet skulle bli om han gjorde resten. Är han duktig? Värdelös? Spelar det inte så stor roll för kvaliteten så hade jag tvingat honom att göra resten. Att lämna in det ensam utan hans namn på pappret är inget alternativ, det är bara wineiga slynor som sysslar med sådant.

Tänk på dig själv i första hand men om inte ditt betyg sänks så tycker jag att du ska tiga om arbetsfördelningen i arbetet.

Mental
2007-05-05, 19:39
Så länge arbetet blir bra så skiter jag i hur mycket en ev partner gör.
Jag gör mitt bästa. Och är nöjd med det. Sen om någon annan delar min strålglans? tja, det kan jag unna dem

L-Sami
2007-05-05, 19:42
Jag skulle sluta arbeta med honom.

HajduMan
2007-05-05, 19:51
en sådan person lär inte skriva något vettigt ändå, var glad att du skrivit arbetet för då får ni iaf högre betyg, och vad du än gör så redovisa arbetet själv också, klanten du arbetar med lär knappast göra något bra utav något han inte själv skrivit, låt er båda få bra betyg den här gången, men för helvete, välj ut nån lämpad till nästa gång. Du kan iaf vara glad över att även om den personen får bra betyg på andras bananskal så lär han inte lyckas längre fram när det verkligen gäller när han inte finner nått att halka på

Slartibartfast
2007-05-05, 20:12
Just därför ska man alltid dela upp arbetet från början eller helst göra det ensam och ta all credit.

jakke
2007-05-05, 20:36
Propp

Jax
2007-05-05, 20:48
Har nog hänt ganska många gånger för de flesta.

Själv har jag agerat på följande sätt:

1. Jag skrev mer men alla i gruppen försöker att hjälpa till. Fine, det kan jag ta, inget att gnälla för.

2. Någon försöker smita undan arbete. Har i så fall försökt att dela ut arbete på den personen (jag har nästan uteslutande varit "chef" i grupparbeten). Fortsätter personen att smita så säger jag till h*n.

3. Någon anstränger sig inte ens för att delta i gruppens arbete. Säger till den personen att antingen kommer du hit och jobbar med oss andra annars är du inte med i gruppen längre. Om personen inte försöker hjälpa till då så är det kicken och meddela personen att jag kommer att anmäla till handledaren att gruppen har valt att utesluta en medlem. Sen lever vi andra lyckliga i alla våra dar.

Yankeee
2007-05-05, 20:49
Välj honom som arbetskamrat hela tiden framöver, sedan gör du allt jobb varje gång. Du kommer att lära dig massor och han kommer att göra bort sig totalt när han inte har någon vid sin sida sedan.

Windstalker
2007-05-05, 21:04
Eller så ser du det från den ljusa sidan, dvs att du får uppsatsen precis så som du vill. Jag hatar till exempel att arbeta i grupp då mitt betyg ligger i någon annans händer, då väljer jag hellre att skriva det själv och förtjäna betyget jag får. Visst, vill personen i fråga arbeta lika mycket så kan man ju dela, men visar han/hon inget intresse i saken så är det ju bara bra *whistle*

Eddie Vedder
2007-05-05, 21:09
Eller så ser du det från den ljusa sidan, dvs att du får uppsatsen precis så som du vill. Jag hatar till exempel att arbeta i grupp då mitt betyg ligger i någon annans händer, då väljer jag hellre att skriva det själv och förtjäna betyget jag får. Visst, vill personen i fråga arbeta lika mycket så kan man ju dela, men visar han/hon inget intresse i saken så är det ju bara bra *whistle*

Där skrev du mina tankar rakt av!:thumbup:

Jag tycker oxå bara det är jobbigt att tvingas skriva ihop med andra personer i allmänhet, slarviga personer i synnerhet såklart. Vill alltid ha min prägel och mitt upplägg på allt jag skriver, varken känna ansvar för nån annan lr känna att nån annans eventuella slarv går ut över mej. Lite osunt kontrollbehov på det sättet kanske men men.:Virro

Jax
2007-05-05, 21:33
Där skrev du mina tankar rakt av!:thumbup:

Jag tycker oxå bara det är jobbigt att tvingas skriva ihop med andra personer i allmänhet, slarviga personer i synnerhet såklart. Vill alltid ha min prägel och mitt upplägg på allt jag skriver, varken känna ansvar för nån annan lr känna att nån annans eventuella slarv går ut över mej. Lite osunt kontrollbehov på det sättet kanske men men.:Virro
Visst kan grupparbete vara jobbigt, men man ska inte tro att det är enbart fördelar att göra allt själv. Det är förvisso enklast så, men det är viktigt att lära sig arbete i grupp också. Särskilt när gruppdynamiken inte är på topp. De flesta får nog räkna med att deras framtida arbete till stor del kommer att ske i en grupp med andra människor som man inte har valt själv.

Eddie Vedder
2007-05-05, 21:42
Visst kan grupparbete vara jobbigt, men man ska inte tro att det är enbart fördelar att göra allt själv. Det är förvisso enklast så, men det är viktigt att lära sig arbete i grupp också. Särskilt när gruppdynamiken inte är på topp. De flesta får nog räkna med att deras framtida arbete till stor del kommer att ske i en grupp med andra människor som man inte har valt själv.

Jo jag vet ju det, och mina grupparbeten har helt klart fungerat oxå så jag brukar ju kunna anpassa mej. Som sagt har jag tyvärr en tendens till överdrivet behov av att ha koll på allt, samt att jag alltid känner sånt ansvar till dom andra och pressar mej mer än va jag kanske behöver.

Helt sant som du säger att det lär krävas i framtiden oxå. Just nu håller jag exempelvis på med ett grupparbete, det är bra folk men jag kan inte hjälpa att känna att det vore smidigare om jag skulle göra det själv, trots det tredubbla arbetet det skulle innebära i det här fallet.

Jax
2007-05-05, 21:44
Helt sant som du säger att det lär krävas i framtiden oxå. Just nu håller jag exempelvis på med ett grupparbete, det är bra folk men jag kan inte hjälpa att känna att det vore smidigare om jag skulle göra det själv, trots det tredubbla arbetet det skulle innebära i det här fallet.
Vänta bara tills den tid kommer då gruppen i sig känner sig motarbetad av hela organisationen man jobbar för. Livet ska tydligen inte vara enkelt.

Roligt å roligt, grisar sa inte ha roligt.

Achryl
2007-05-05, 21:47
alla har sagt samma sak men igen: Varför faaaaaan snackar du inte bara med honom? FFAaaan? Vadfan ``?? är det inte helt sjukt att folk inte bara kan snacka med varandra? vadfan?

Mental
2007-05-05, 22:03
alla har sagt samma sak men igen: Varför faaaaaan snackar du inte bara med honom? FFAaaan? Vadfan ``?? är det inte helt sjukt att folk inte bara kan snacka med varandra? vadfan?

Ungefär lika bergripligt som varför folk postar på kollo på fyllan ;)

Achryl
2007-05-05, 22:07
Ungefär lika bergripligt som varför folk postar på kollo på fyllan ;)

är inte full :/

Fettecke
2007-05-05, 22:12
Jag var i den situationen i 3an på gymnasiet när vi(en grupp om 4) gjorde ett specialarbete... jag gjorde 99.9%... jag snackade med gruppen men det vart ingen skillnad, sista utvägen var att prata med läraren om situationen...

Det slutade med att jag fick ett stipendie, och dom fick inget alls...

Så, blir det inte bättre av att prata med den som inte gör nått, prata med läraren som håller i det hela. dom ska inte ha nån cred för att dom är inaktiv!

hultman
2007-05-05, 22:24
Skyll dig själv. Du har ju knappast vaknat upp idag och kommit på att du skrivit hela arbetet själv, och du har definitivt haft möjlighet att förse honom med uppgifter. Gissningsvis är det ett projektarbete, så det är ju ett självförvållat problem eftersom du antagligen valt din partner själv.

mela
2007-05-05, 22:24
Jag hade pratat med läraren. Har personen i fråga inte engagerat sig, skall han inte ha betyg på inlämningen.

hultman
2007-05-05, 22:25
Jag var i den situationen i 3an på gymnasiet när vi(en grupp om 4) gjorde ett specialarbete... jag gjorde 99.9%... jag snackade med gruppen men det vart ingen skillnad, sista utvägen var att prata med läraren om situationen...

Det slutade med att jag fick ett stipendie, och dom fick inget alls...

Så, blir det inte bättre av att prata med den som inte gör nått, prata med läraren som håller i det hela. dom ska inte ha nån cred för att dom är inaktiv!

Duktig ponke. Stipendium till vad för övrigt? Fick du även en guldstjärna?

Fettecke
2007-05-05, 22:30
Duktig ponke. Stipendium till vad för övrigt? Fick du även en guldstjärna?

stjärnor delades bara ut i lågstadiet :D
2500kr till valfritt fick jag... "Klara-sjunes stipendie" hette det visst

Var bara 3/64 på Teknikprogrammet som fick det... and i was one of the lucky bastards :D

Men det fanns en baksida som jag inte nämde i mitt tidigare inlägg... Dom andra 3 fick inget stipendie... Dom fick VG för att inte behöva göra särskilt mkt förutom att vara med på 3 möten och Lite annat... vad lärde vi oss av det då?... att i det fallet så funkade det att åka snålskjuts.

hultman
2007-05-05, 22:32
stjärnor delades bara ut i lågstadiet :D
2500kr till valfritt fick jag... "Klara-sjunes stipendie" hette det visst

Var bara 3/64 på Teknikprogrammet som fick det... and i was one of the lucky bastards :D

Men det fanns en baksida som jag inte nämde i mitt tidigare inlägg... Dom andra 3 fick inget stipendie... Dom fick VG istället... vad lärde vi oss av det då?... att i det fallet så funkade det att åka snålskjuts.

Och se på dig: duktiga ponken är nu högt uppsatt på valfritt företag? Är VG ett bra betyg förresten?

Fettecke
2007-05-05, 22:34
Och se på dig: duktiga ponken är nu högt uppsatt på valfritt företag? Är VG ett bra betyg förresten?

nej, och ja för den lilla möda som lades ner. annars acceptabelt
vart vill du komma?

hultman
2007-05-05, 22:36
nej, och ja för den lilla möda som lades ner. annars acceptabelt
vart vill du komma?

Konklusion: Man tjänar inte alltid på att skvallra, ta åt sig av ära och leka duktig. Det är inte ens säkert att man tjänar på det om man får Klara-Sjunes stipendium. Jag stör mig på folk som klagar när de gör mest och tycker att det är kanon när de inte gör mest. Gissningsvis är jag inte ensam.

Fettecke
2007-05-05, 22:43
Konklusion: Man tjänar inte alltid på att skvallra, ta åt sig av ära och leka duktig. Det är inte ens säkert att man tjänar på det om man får Klara-Sjunes stipendium. Jag stör mig på folk som klagar när de gör mest och tycker att det är kanon när de inte gör mest. Gissningsvis är jag inte ensam.

handlar inte om att skvallra... har man pratat med gruppen om saken och det inte händer nått... ska man acceptera situationen och bara tycka: "jaha, då måst jag väll göra det själv då!"... nej, man gör mer för att försöka få nånting att fungera eller hur?, och närmsta person som har nånting att säga till om i det fallet är just handledaren (läraren)

På lite större sikt så kanske det hela blir en För stor börda för dig att du måste dra hela lasset själv så blir annat lidande för dig, fritid, andra arbeten vad vet jag... är det vad man vill ?, att bli sänkt av sin polare som inte gör sitt jobb?

Eller har jag fel?

rikke_B
2007-05-05, 23:03
Det är ett slutarbete (10 p), vi kommer inte att jobba tillsammans vid något fler tillfälle.

Känns fel att han ska glida räkmacka, utan konsekvens av sitt handlande.

Även om det är fel att berätta för handledaren/läraren så leder det nog inte någonstans, de fattar läget men min kompis kommer ändå att bli godkänd.
G eller U är förövrigt de enda betygen som går att få på kursen (så det är inte direkt svårt att bli godkänd).

Förövrigt så är inte arbetet i sig något problem, jag känner att jag kan slutföra det utan problem (förmodligen bättre än min partner kan/skulle göra).

Trots allt gillar jag inte läget och tycker att den skulle ta konsekvenserna av sitt handlande...

Möjligtvis har jag sänt signaler att det är lungt för henne/honom... Men det betyder ju inte att jag tycker att det är ok.

Dessutom har personen misskrediterat mig för framtida arbetsgivare, även om det står klart att denne inte kommer få jobb där, är det givetvis inget positivt.

hultman
2007-05-05, 23:13
Dessutom har personen misskrediterat mig för framtida arbetsgivare, även om det står klart att denne inte kommer få jobb där, är det givetvis inget positivt.

Nu blev det en helt annan situation. Han har jävlats med dig - jävlas tillbaka!

Fettecke
2007-05-05, 23:14
du måste säga vad du tycker, annars kommer inget av dina framtida sammarbeten bli så lyckade.... ingen är cynsk vet du :D

kanske inte min sak att veta, men varför har personen misskrediterat dig?

jenny
2007-05-06, 08:20
Det är inte alltid positivt att snacka med läraren. Har hört om en tjej som gick till läraren när hon inte kunde få de andra i sin grupp att göra något. Då fick hon sänkt betyg eftersom hon inte klarade av att arbeta i grupp. Så kan det gå...

Det är svårt det där med grupparbete. Hur skall man få alla att anstränga sig? På Chalmers har vi nu börjat med gruppkandidatarbeten som dessutom skall betygsättas inviduellt! Det är en hel vetenskap det där. Jag vet inte hur många sidor text det finns till hur det där skall bedömmmas.

Cilia
2007-05-06, 08:23
Jag skrev min C-uppats med en kille om inte fick tummen ur. Jag blev galen, dumpade honom. Började om med ett nytt ämne och skrev själv. Det var slitigt men hellre det än att jobba med ngn som inte presterar.

Du kommer träffa på dom i arbetslivet med men då kommer du har svårare att styra det

Chris
2007-05-06, 09:03
Har också jobbat med liknande personer. Det värsta är att när dom väl skriver någonting är det så jävla dåligt man måste skriva om det ändå.

rikke_B
2007-05-06, 14:59
jenny: ja med tanke på hur konstig en av lärarna är, så är det nog nästan så att man riskerar att lägga krokben på sig själv, om man säger till.

Fettecke: Kan väll säga som så att han i telefon hos sitt praktikföretag högt och långdraget pratat till mig, i uppfostrande ton, kring ett tillkortakommande som jag visat mot han/hon i samband med arbetet (en skitsak i sammanhanget), men vilket är av betydelse vid en ev. anställning. Satt det andra och lyssnade på samtalet när han pratade (vilket det sannolikt gjorde) kan jag lungt säga att jag framstod i sämre dager.

När jag var på företaget och hälsade på så sa också en av de som jobbar där något i stil med: "Hej, dig har jag hört mycket om!" :) När vi skakade hand.

Jag funderar att vid tillfälle säga till denne att jag funderar på att ta bort personens namn från arbetet. Om den inte kan kompensera mig på något sätt för nedlagt arbete.

Men det kanske är att vara för taskig..?

Fettecke
2007-05-06, 15:04
ang. företaget så ska dom inte grunda sin syn på en ev. persons åsikter, särskilt om denne inte är högt uppsatt själv. hade jag varit dig hade jag varit lugn ifall det är ett seriöst företag.

Säg det till honom att du tänker tabort hans namn pga att han inte gjort ett skit.

ta sen diskutionen.

_Robbie_
2007-05-06, 16:08
Jobba aldrig i grupp.

Gör allt själv, designa allting själv och få högsta betyg.

Du får mer beröm om du lyckats göra det själv.

Det är enklare då man inte behöver ha massa möten med övriga gruppmedlemmar.

Språket blir detsamma genom hela arbetet och du är säker på att de håller hög nivå.

Du riskerar inte att en gruppmedlem skriver otroligt dåligt så att de påverkar hela slutprodukten som i sin tur gör att du får sämre betyg.

HATA GRUPPARBETEN OAVSETT. Fast om du hittat en person som är lika duktig som dig själv så kan det bara vara positivt. :) Men i min klass är jag bäst och jag känner att alla som jobbat med mig haft turen att få snålskjuts. Men aldrig mer. :)

rikke_B
2007-05-06, 22:04
Tack för supporten :)

Ja det är nog lungt, tror inte personen kan ställa till det allt för mycket. Hade han varit en klippa själv hade han nog fått jobb på stället.

Problemet med grupparbeten är ju att det alltid är någon som är den svaga länken. Fast försöka kan man ju göra oavsett.

Ska ta och fundera kring hur jag ska göra - klart är dock att det inte kan gå helt obemärkt förbi! :devil:

Cilia
2007-05-07, 07:41
du borde iaf fundera på att kommunicera med honom eller henne.
risken finns att den tycker att den har gjort ett bra arbete.
eller gör den inte det så är inte det samma sak som att den förstår hur du känner det.

när han/hon sa att den kunde dra föredragningen för att bidra mer skulle du ha sagt att du hade uppskattat att du fått mer hjälp under själva arbetet. Det var ett gyllene läge

bertbert
2007-05-07, 14:06
Fråga din kompis vad han ska skriva för uppsats. :)

Baan
2007-05-07, 14:38
Jobba aldrig i grupp.

Gör allt själv, designa allting själv och få högsta betyg.

Du får mer beröm om du lyckats göra det själv.

Det är enklare då man inte behöver ha massa möten med övriga gruppmedlemmar.

Språket blir detsamma genom hela arbetet och du är säker på att de håller hög nivå.

Du riskerar inte att en gruppmedlem skriver otroligt dåligt så att de påverkar hela slutprodukten som i sin tur gör att du får sämre betyg.

HATA GRUPPARBETEN OAVSETT. Fast om du hittat en person som är lika duktig som dig själv så kan det bara vara positivt. :) Men i min klass är jag bäst och jag känner att alla som jobbat med mig haft turen att få snålskjuts. Men aldrig mer. :)

Man ska göra precis tvärtom. Har man svårt för att jobba i grupp så ska man öva på det, eftersom man med all säkerhet blir tvungen att göra det i arbetslivet. Det är helt enkelt för ineffektivt att ha en som jobbar på ett projekt ensam, även om 10 pers kanske inte alltid innebär tiodubblad effektivitet...

rikke_B
2007-05-07, 19:12
du borde iaf fundera på att kommunicera med honom eller henne.
risken finns att den tycker att den har gjort ett bra arbete.
eller gör den inte det så är inte det samma sak som att den förstår hur du känner det.

när han/hon sa att den kunde dra föredragningen för att bidra mer skulle du ha sagt att du hade uppskattat att du fått mer hjälp under själva arbetet. Det var ett gyllene läge

Ja, det är sant att jag egentligen skulle ha sagt till mycket tidigare. Han har iofs fixat accesen till intervjuerna som vi gjort. Tror också att han upplever att han gjort mer än vad han "faktiskt" bidragit med.
Vilket ju (kan) leda till konflikt om man tar en diskussion kring det!

Nu är vi i fasen att påbörja analysen för att komma fram till slutsatserna. Känns dock lite sent att komma i kapp nu, så att det jämnar ut sig...

Fråga din kompis vad han ska skriva för uppsats. :)

:D

skaparn
2007-05-07, 19:38
Förmodligen är han en tönt som utnyttjar dig, men du kan även ha sänt dom signalerna att det är ok att utnyttja dig. Se det som en läxa...

Jag tror faktiskt det är Rikke_b som är tönten. Själv gled jag genom hela gymnasiet genom att leta upp töntiga plugghästar som man kunde göra grupparbeten med. Det kunde förvisso innebära att man var tvungen att vara trevlig med socialt handikappade personer, men det var det ofta värt. Ok, det var inte så snyggt och jag har säkert varit ganska taskig, men jag har heller aldrig påstått att jag var en mogen tonåring

Det har dessutom lärt mig att känna av så fort någon försöker dra nytta av mig i skola eller arbetsliv och kan oftast göra något åt saken i tid.

Baan
2007-05-07, 19:40
Jag tror faktiskt det är Rikke_b som är tönten. Själv gled jag genom hela gymnasiet genom att leta upp töntiga plugghästar som man kunde göra grupparbeten med. Det kunde förvisso innebära att man var tvungen att vara trevlig med socialt handikappade personer, men det var det ofta värt. Ok, det var inte så snyggt och jag har säkert varit ganska taskig, men jag har heller aldrig påstått att jag var en mogen tonåring

Det har dessutom lärt mig att känna av så fort någon försöker dra nytta av mig i skola eller arbetsliv och kan oftast göra något åt saken i tid.

Absolut, man ska ju stå på sig och strajka when the iron is hot, d.v.s. säga tlil i tid. Menade mer att ha när en tönt för han är så jävla dryg att han agerar som han gör, men visst är man dum om man låter sig utnyttjas.

rikke_B
2007-05-07, 21:20

Visst är det så lite grann, att man beter sig som tönten. Samtidigt som man gör sig själv en liten björntjänst. Men nu är ju inte det här något gymnasiearbete, och han är 15 år äldre än mig.

Det är ju en sak om man gör ett grupparbete på t ex fem personer - då blir det ju alltid någon som slackar... Men är man två stycken så är det ju i betydligt högre utsträckning delat ansvar!

Blir förvånad över hur naiva vissa är, kan det verkligen tro att de kan klara sig igenom ett slutarbete utan att bidra med någonting själva!!? :confused:
Man måste tro att man är j*vligt smart själv då, gärna skratta lite för sig själv på vägen - över hur lätt det går. *rolleyes*

Givetvis har han varit trevlig och social. Det är väll det som gjort att jag trots allt hållit käft så länge.

Men också lite självgod, exempelvis: när han satt och skrev av teoridelen från ett annat arbete, för att sedan ifrågasätta varför jag inte gjorde något (hade huvudvärk som f-n den dagen).
Resultatet är att jag fått radera det han skrivit då jag inte vill åka dit för plagiat. Det känns inte moraliskt rätt heller, att göra så. :(

rikke_B
2007-05-08, 18:27
Bump

Skulle önska lite åsikter kring ovanstående :)

Har ni också stött på nollor, som tror de är smarta å kan glassa?

Är jag tönten eller är Skaparn bara dryg? ;)

Metal_boy_
2007-05-08, 18:29
En vinge i bakhuvet skulle kanske sitta bra på din medhjälpare?

Löjtnant Blank
2007-05-08, 18:43
Är jag tönten eller är Skaparn bara dryg?

Det ena utesluter inte det andra. Det är en så kallad falsk dikotomi.

rikke_B
2007-05-08, 21:27
En vinge i bakhuvet skulle kanske sitta bra på din medhjälpare?

Ja man blir lite sugen på att bitchslappa han i nyllet eller bakskallen :D

Men ska nog försöka lösa det först.
Helt allvarligt ska ta ett snack med han i veckan, så får se vad som händer.

Så sant, jag kan var tönt och skaparn kan vara dryg. Kanske är närmast sanningen :) :Virro

skaparn
2007-05-09, 06:31

Mycket riktigt. Dessutom är det inget som sätter hinder för att jag både är dryg och i likhet med rikke_B; en tönt.

Blir förvånad över hur naiva vissa är, kan det verkligen tro att de kan klara sig igenom ett slutarbete utan att bidra med någonting själva!!? :confused:
Man måste tro att man är j*vligt smart själv då, gärna skratta lite för sig själv på vägen - över hur lätt det går. *rolleyes*

Givetvis har han varit trevlig och social. Det är väll det som gjort att jag trots allt hållit käft så länge.

Du kan försöka skratta åt honom bäst du vill, men tyvärr måste det sägas att det är du som låter dig utnyttjas och att han kan känna sig utskrattad hela vägen till sänghalmen, eller vart han nu vilar när du gör allt jobb åt honom. Det är faktiskt inte alls naivt att tro att man kan glida sig genom livet så länge det finns sådana som du som på sin höjd startar en tråd på ett internetforum när man tjyvåker. Ett "slutarbete" handlar ofta mer om arbete än om att lära sig ett ämne, och ids man inte slita så kan man ta någon annans rulle utan att själv dra och ändå komma ut i andra ändan utan att vara helt obildad.

Så, den enda som kan göra något åt detta är du. Han kommer leecha så länge du inte säger något, för ingen annan lär gå in och säga till honom.

rikke_B
2007-05-09, 22:24
Mycket riktigt. Dessutom är det inget som sätter hinder för att jag både är dryg och i likhet med rikke_B; en tönt.

Du kan försöka skratta åt honom bäst du vill, men tyvärr måste det sägas att det är du som låter dig utnyttjas och att han kan känna sig utskrattad hela vägen till sänghalmen, eller vart han nu vilar när du gör allt jobb åt honom. Det är faktiskt inte alls naivt att tro att man kan glida sig genom livet så länge det finns sådana som du som på sin höjd startar en tråd på ett internetforum när man tjyvåker. Ett "slutarbete" handlar ofta mer om arbete än om att lära sig ett ämne, och ids man inte slita så kan man ta någon annans rulle utan att själv dra och ändå komma ut i andra ändan utan att vara helt obildad.

Så, den enda som kan göra något åt detta är du. Han kommer leecha så länge du inte säger något, för ingen annan lär gå in och säga till honom.

Javisst, du har rätt.
Kommer att ta ett snack med han under veckan! Kan förmodligen gå på ganska hårt, då det känns som att jag har överläge.

Rent taktiskt så borde han få köpa mina krav på motprestation (vilka som nu är dem bästa?)!!!
- De enda som jag ser det är:

Alt 1 Att han slutför resten av arbetet
Alt 2 Ekonomisk kompensation, för nedlagd tid/tid som han inte behövt göra ett jotta (kanske lite psyko-krav???) *gah!*

Ska eventuellt snacka med läraren (lite tjalleri - jag vet), men för att få deras synpunkter.
Tror dock knappast att det leder någonstans, förutom att de blir medvetna, kan dock slå tillbaka...

Löjtnant Blank
2007-05-09, 22:27
Äh, inte är skaparn dryg. Han är bara missförstådd, precis som jag.

rikke_B
2007-05-10, 14:03
Äh, inte är skaparn dryg. Han är bara missförstådd, precis som jag.

Nä det är klart han inte är. Det är faktiskt bra med personer som säger vad de tycker och ser. :thumbup: