Visa fullständig version : Intervaller!
Tja!
Jag och en kompis har efter många år av styrketräning, bestämt oss för att börja springa lite grann, som kompliment.
Saken är den att vi inte vill förlora någon av den muskelmassa vi har lyckats bygga på oss.
Som jag uppfattar det så är vanlig konitionsträning ofta katabolisk?
Därför har vi bestämt oss för att satsa på intervallträning, som jag har hört skall vara det bästa för att bevara muskelmassa.
Stämmer detta?
Vårat upplägg är så här:
Vi springer i maximal fart uppför en 100 meterlång backe, med kraftig lutning. När vi är uppe hämtar vi andan i 1- 2 min och sedan upprepar vi så många gånger vi klarar av.
Att vi inte bygger maximal kondition på detta sättet förstår jag, då hade det ju säkert varit bättre med traditionell konditionsträning. Men man borde väl bygga upp snabbhet och benstyrka på detta sätt, samt även en viss kontion?
SPACEJAM
2007-05-05, 17:40
Risken för löparskador är enorma om man börjar med intervall, backträning istället för att vänja benen med vanlig flatmarkslöpning innan man ger sig på högintensiv träning.
Ok...
Vilken typ av skador då?
Vet ju att det är lätt att skada knäna vid löpning, har själv gjort det när jag var aktiv. Men för att undvika detta har jag lärt mig att det är bättre att ta det lugnt nedför och istället springa snabbt uppför, då belastningen för knäna bli mindre.
Ironwoman
2007-05-05, 22:34
Fötter, benhinnor och knän är vanligast. Löpning är inte så farligt nedbrytande.
Jag skulle rekommendera att ni börjar jogga en stund i lugnt behagligt tempo. Inte springa så ni blir helt slut. Orkar ni 30 min är det bra, blir ni trötta av 15 så välj det. jag tycker att man ska ha löptränat regelbundet (dvs varje vecka)år innan man börjar fundera på intervaller.
schabo-labo
2007-05-06, 10:18
Håller med Ironwoman. Jag fick benhinneinflammation när jag körde för hårt med löpningen i början.
Fettecke
2007-05-06, 10:20
Håller med Ironwoman. Jag fick benhinneinflammation när jag körde för hårt med löpningen i början.
+50.
me 2 fick det som ett brev på posten.
Intervaller i backe ger bra valuta för utlagd tid! Som tidigare nämnts - lite ökad skaderisk, undviks dock genom att värma upp ordentligt, gå nerför i lungt tempo medans återhämtning sker. Backträning påfrestar hälsenan mer än vid vanlig löpning. Lyssna bara på kroppens signaler. Håll pulsen under 90% av maxpuls. Backträning är underbart :-)
För bättre effekt hitta en backe som erbjuder löptid mellan 1-2 minuter.
ja hade också benhinneinflammation, men visste inte var då så ja fortsatte löpa, gjorde ont som fan när ja inte sprang,, kunde kanppt gåå :S
så ta det fan lungt med löpningen.
Jag kör intervaller mellan lyktstolparna på vägen istället, mycket skonsammare men ändå jobbigt. På en 30min pass börjar jag med 10min uppvärmning sedan kör jag intervaller mellan stolparna varannan snabb i 15min, sista 5min varvar jag ned. Funkar utmärkt, går enkelt att justera intensiteten genom att springa snabbare eller att vila en extra sträcka.
Om man bortser från själva skaderisken, hur är träningen annars då?
Alltså, jag har läst att sådan här intervallträning inte är katabolisk, utan snarare tvärtom.
Njabbesh
2007-05-06, 14:14
Om ni inte redan är monster kommer ni inte tappa särskilt mycket massa. Spring lågintensivt till att börja med
Jag är 184 och väger 88 kg med ca 10% BF.
Knappast nått monster, men kanske tillräckligt stor för att det skall vara en nackdel att springa lågintensivt.
Min fråga med denna tråden är väl egentligen, vilken motionsform, som är bäst om man vill undvika att förlora muskelmassa?
Njabbesh
2007-05-06, 17:21
Jag är 184 och väger 88 kg med ca 10% BF.
Knappast nått monster, men kanske tillräckligt stor för att det skall vara en nackdel att springa lågintensivt.
Min fråga med denna tråden är väl egentligen, vilken motionsform, som är bäst om man vill undvika att förlora muskelmassa?
Lågintensiv jogging under 40+ min kommer inte skada ditt muskelbyggande lika mycket som ett högintensivt konditionspass under 10-20 min kommer göra.
Din kropp och dina leder borde kanske få vänja sig vid löpning innan du börjar med intervaller.
Dock kan jag ge dig ett tips: googla tabata method
tabata method?
Jag googlade lite, men hittade bara på engelska, är ingen höjdare på det.
Du har ingen lust att förklara?
Homunculus
2007-05-06, 22:32
Tabata: 20 sek arbete, 10 sek vila. Upprepas cirkus 8 gånger. Är mycket jobbigare än det låter. Lär vara ett effektivt sätt att förbättra aerob och anaerob kapacitet samtidigt, men jag är inte alltför insatt i vad som gör metoden är bra för.
Njabbesh
2007-05-07, 13:46
http://www.pponline.co.uk/encyc/0145.htm
Ingen svensk samanfatting?:P
Om man tränat Handboll regebundet hela sitt liv med all löpträning
men haft ca 1 års uppehåll av regebunden löpträning
ungefär hur lång löpträning krävs då för att kroppen ska va "redo" för intervall träning i backe ?
Om man tränat Handboll regebundet hela sitt liv med all löpträning
men haft ca 1 års uppehåll av regebunden löpträning
ungefär hur lång löpträning krävs då för att kroppen ska va "redo" för intervall träning i backe ?Du är redo redan nu, fast inte för något monsterpass. Börja sakta och ta inte ut dig fullt de första passen så är det inga problem förutsatt att du är motiverad till att träna. Bra utrustning och att inte springa på asfalt gäller förstås.
Tabata: 20 sek arbete, 10 sek vila. Upprepas cirkus 8 gånger. Är mycket jobbigare än det låter. Lär vara ett effektivt sätt att förbättra aerob och anaerob kapacitet samtidigt, men jag är inte alltför insatt i vad som gör metoden är bra för.
är det meningen att man skall göra denna serien en gång bara? och verkligen ta ut sig till maxi då?
tar ju bara 4 min...
är det meningen att man skall göra denna serien en gång bara? och verkligen ta ut sig till maxi då?
tar ju bara 4 min...
Gör 2x4min, men se till så att du springer livets 100m lopp varje gång du ska arbeta i 20sec. Det du....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.