handdator

Visa fullständig version : Dell Dimension 8300 väsnas

Ozma
2007-05-05, 17:06
Min dator har väsnats ett tag nu ( snart ett år tror ja,haft den i 4). Låter som att fläkten varvar upp, när datan va ny var den hur tyst som helst, men nu låter fläkten högt hela tiden, och ibland varvar den upp så jävligt att de låter som att datorn ska sprängas eller nått :P . Ny fläkt/kylare som kan behövas?

ramagoen
2007-05-05, 17:09
damma ur den ..

tossefar
2007-05-05, 17:09
Ny fläkt/kylare som kan behövas?
Japp.
Damm samlas i fläkten och den går trögare. Till slut är den så dålig att det är dags att byta.
Att damma ur den hjälper inte.

blekfet2
2007-05-05, 17:11
testa damma av den eller helt enkelt köp en ny.

Lelle Pelle
2007-05-05, 17:12
Jag har samma problem min dota, är det bara att öppna den och köra med dammsugare? Eller måste man, som tossefar säger, byta efter ett tag?

Edit: Vad är livslängden för en fläkt? Vad kostar det att köpa en ny?

Ozma
2007-05-05, 17:12
blåst ur med hårtork, och det ett antal gånger så, aja får bli att kolla på ny fläkt då=)

blekfet2
2007-05-05, 17:14
Jag har samma problem min dota, är det bara att öppna den och köra med dammsugare? Eller måste man, som tossefar säger, byta efter ett tag?

Edit: Vad är livslängden för en fläkt? Vad kostar det att köpa en ny?

helt olika från märke, fläkt. Priset varierar massor mellan olika fläktar.

Lelle Pelle
2007-05-05, 17:17
helt olika från märke, fläkt. Priset varierar massor mellan olika fläktar.
Men ditt klossmongo! Jag kan inget, jag vet bara hur man man startar en dator. Du ska ju ge mig några tips, som jag sedan kan lotta mellan:)

Ozma
2007-05-05, 17:17
Garantin har gått ut, den var på 3 år. Har aldrig tänkt på att öppna datan medans den är igång, ska provas.

NiXPhoenix
2007-05-05, 17:19
Alltså det kan ju vara vilken fläkt som helst.

Bästa är att byta allihopa i princip, även om nätagget är svårt att ge sig på, det kanske du ska låta vara.
Du har antagligen minst tre fläktar, en liten på grafikkortets kylare, en på processorkylaren och en i nätagget.
Sen säkert åtminstone en chassifläkt också.

Stäng av datorn, ta bort sidan och ställ datorn så att du kan sitta bredvid med huvudet och lyssna när den är igång. Fläktar som du kan komma åt kan du testa att stoppa med fingret på mitten. Jag rekommenderar inte att trycka in en penna eller nåt medan en fläkt är igång, däremot kan du stoppa en fläkt på så sätt innan den hinner spinna igång.

blekfet2
2007-05-05, 17:23
Men ditt klossmongo! Jag kan inget, jag vet bara hur man man startar en dator. Du ska ju ge mig några tips, som jag sedan kan lotta mellan:)

sry, orkar inte beskriva för snorungar hur man gör när man flyttar fingrarna från skrevet sitt till insidan på en ljummen dator :D

Lelle Pelle
2007-05-05, 17:25
sry, orkar inte beskriva för snorungar hur man gör när man flyttar fingrarna från skrevet sitt till insidan på en ljummen dator :D
WTF?! Nu jävlar springar jag till Boden, du ska få spö!:D

NiXPhoenix
2007-05-05, 17:26

In och lyssna i datorn som sagt. Första uppgiften du får är att ta reda på hur många fläktar du har, det är inte så svårt. :) Var de sitter är så klart också väldigt intressan.t

Lelle Pelle
2007-05-05, 17:28
In och lyssna i datorn som sagt. Första uppgiften du får är att ta reda på hur många fläktar du har, det är inte så svårt. :) Var de sitter är så klart också väldigt intressan.t
Ok, jag mekar lite och ser vad som händer. Ge mig en minut..

blekfet2
2007-05-05, 17:28

Bara å komma hit, jag bjussar på en spermabulle när du kvicknat till... ;)

blekfet2
2007-05-05, 17:29
Ok, jag mekar lite och ser vad som händer. Ge mig en minut..

stäng av datorn om du är i den och pillar.

Lelle Pelle
2007-05-05, 17:31
Det är ju en massa sladdar i den? Och mojänger, och några fläktar...

Edit: Det är fläkten högst upp som låter som en döende katt tror jag...

King Grub
2007-05-05, 17:37
Tryckluft på burk och blås bort damm någon gång i månaden så blir det inte så där. Även om fläkten kan ta slut av andra anledningar, förstås.

Man kan ju inte ha en dator i år utan att öppna chassit och blåsa rent då och då!

NiXPhoenix
2007-05-05, 17:38
Det är ju en massa sladdar i den? Och mojänger, och några fläktar...

Edit: Det är fläkten högst upp som låter som en döende katt tror jag...

http://sweclockers.com/imagebank/31001/Mlhbo6.jpg

Högst upp, är det den som sitter inne i nätagget då?
På bilden där ser man knappt nätagget, men det sitter nästan alltid högst upp till vänster. Fläkten kan sitta antingen på utsidan eller inne, vänd neråt.
Oftast har man bara en fläkt i nätagget men det kan vara två också.

NiXPhoenix
2007-05-05, 17:42
Tryckluft på burk och blås bort damm någon gång i månaden så blir det inte så där. Även om fläkten kan ta slut av andra anledningar, förstås.

Man kan ju inte ha en dator i år utan att öppna chassit och blåsa rent då och då!

Har faktiskt aldrig kört med tryckluft, bara blåst själv och torkat rent med hushållspapper..
Det är ingen fara att skada fläktarna när man blåser rent? Visst, de snurrar fort i vanliga fall själva, men säg att luftstrålen kommer från sidan och det blir något konstigt, ojämt tryck.

King Grub
2007-05-05, 17:44
Ett finger på fläkten så den håller sig still.

Mental
2007-05-05, 18:04
Ett finger på fläkten så den håller sig still.

Men stoppa den inte medans den snurrar, det svider rätt bra i fingertoppen :P

hahavaffan
2007-05-05, 20:25
Bara å komma hit, jag bjussar på en spermabulle när du kvicknat till... ;)Hahaha OKEJ :D

__P
2007-05-05, 20:49
Har också en 8300. För något år sen börja den låta rejält. Garantin var ju kvar så de kom och hämta den, någon kylningsgrej de bytte ut, kommer inte ihåg vad den heter, funkar kanon idag. Har du garanti kvar?

Lelle Pelle
2007-05-07, 11:31
HA!

Nu har jag mekat hela morgonen, pustat och frustat! Jag har precis satt ihop maskinen igen, och den är tyst! Wohoo! Tyst!:D

Snafu
2007-05-07, 11:50
Jag hade precis samma problem med min Inspiron 1100 (kraftfulla grejjer i know...).

Den började leva om som satan efter något år och jag kunde inte titta på DVDs längre. Lite luft på burk och blåsa på fläkten löste problemet.