handdator

Visa fullständig version : Ang. Deffguiden

Bibacstyle
2007-05-05, 15:37
Hänvisar till King Grubs guide om deff.

Efter att ha räknat ut "BEE"-värde efter följande formel...:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

...står det att man ska:
multiplicera BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren

Innebär detta att om jag t.ex. vaknar på morgonen, går till skolan, sedan jobbar 2-3 timmar och sedan kommer hem och vilar resten av kvällen, ligger på ca. 1,6 i "stress- och aktivitetsfaktor"? Observera att jag inte tagit med någon träning här.

Anledningen till att jag frågar är att det längre ner i guiden står att man sedan borde räkna ut hur mycket kcal man bränner under dagen och därefter ha med detta i sin beräkning.

Min beräkning av detta blir att mitt energiintag borde ligga på ca. 2700 kcal om dagen, FÖRE medräknandet av -500 kcal (för deffen). Alltså blir det 2200 kcal om dagen. Betyder detta då att jag sedan bör lägga på energiförbränningen för ett konditionspass på dessa 2200 kcal? T.ex. 2700 kcal om dagen om jag tränar för 500 kcal.

Ville bara ha detta uppklarat så rätta gärna mig. Är väldigt tacksam för hjälp. Barcelona om 2 veckor, då ska man vara tight ;)

Ciao

Rahf
2007-05-05, 15:58
2.0 är alltså en riktigt slitsam dag för en deltagare i elitklass. 1,6 då räknar jag med att ha ett styrkepass med i en övrigt lugn dag.

Dina 2-3 timmars jobb påverkar nog mest i sammanhanget, vad är det för typ av jobb? Om det är stillasittande så ligger du nog snarare på 1.4.

Ditt BEE skall alltså vara en fast siffra och inte skifta med din dagliga motion, det är en siffra som du räknar med över en längre tid (vecka, månad, år) och inte ska behöva ändra precis varje dag. Räkna långsiktigt. Funkar det inte så justerar du, men var noga med att inte deppa ihop över dagsresultaten, det är långsiktigt det räknas.

Handcuff
2007-05-05, 16:12
Lycka till....2 veckor är INTE lång tid :thumbup:

SummerS
2007-05-05, 16:19
Då måste jag fråga.. Jag pluggar hemma typ hela dagarna. Jag valde 1,2 då på mig. Det enda jag gör i övrigt är kanske åker o handlar, åker hem till nån o umgås, går en kort promenad. De dagar jag inte tränar. Tränar väl 3 dar i veckan. Är 1,2 rätt val då?

mangemani
2007-05-05, 16:19
testa dej fram istället för att försöka måla upp nått färdigt upplägg och hålla på och räkna en massa hit och dit...siffror och en massa dagliga uträkningar river man sej bara i håret åt i längden
går du inte ner i vikt?sänk kcal eller öka motionen....går du inte upp i vikt?ät mer eller sänk motionen/aktiviteterna....enklare än så är det inte.
det är iaf vad jag remomenderar.

Snake
2007-05-05, 16:21
2.0 är alltså en riktigt slitsam dag för en deltagare i elitklass. 1,6 då räknar jag med att ha ett styrkepass med i en övrigt lugn dag.

1.6 med i en övrigt lugn dag? Hur går det ihop?

Handcuff
2007-05-05, 16:34
testa dej fram istället för att försöka måla upp nått färdigt upplägg och hålla på och räkna en massa hit och dit...siffror och en massa dagliga uträkningar river man sej bara i håret åt i längden
går du inte ner i vikt?sänk kcal eller öka motionen....går du inte upp i vikt?ät mer eller sänk motionen/aktiviteterna....enklare än så är det inte.
det är iaf vad jag remomenderar.

Exakt. Räkna fram ett "utgångsvärde" och testa dig fram sen. Kommer ändå inte stämma från början :)

Rahf
2007-05-05, 16:45
1.6 med i en övrigt lugn dag? Hur går det ihop?

En lugn dag är för mig då 1 mils promenad eller så och ett redigt intensivt styrkepass. Där satsar jag 1.6, men så bulkar jag så hellre för mycket än för lite just nu :laugh:

Bibacstyle
2007-05-05, 17:49
Tack för alla snabba svar, men jag tror ni missförstod mig lite.

Huvudfrågan jag var ute efter var om jag ska räkna med min träning (kondition och styrka) i stress- och aktivitetsfaktorn (1,2-2.0) eller om jag istället ska följa länken nere i deffguiden och räkna ut vad jag förbränner under ett pass och lägga till dessa kcal i min beräkning av dagligt energiintag?

Om vi säger att min vanliga dag är 1,4 EXKLUSIVE träning, då räknar jag ut det och lägger till vad jag förbränner vid träning med kcal-calculatorn och sedan tar bort 500 kcal från detta slutgiltiga värde (för att gå ner 0,5 kg i veckan). Är detta korrekt?

Ps. Jo jag vet att det bara är två veckor kvar ;) men det är inte som att jag har bulkat, jag har redan hyffsat synliga muskler, det är bara de förbannade magmusklerna jag behöver ha fram, så en minskning på 1 kg underhudsfett skulle nog kunna göra susen :)

Tack igen!