Visa fullständig version : Solroskärnor
kimonque
2007-05-04, 19:50
Godkväll.
Har köpt några påsar solroskärnor (Se bild nedan).
http://www.risenta.se/res/produktbilder/solroskarnor.jpg
Vilka är för/nackdelar med dessa solroskärnor? Brukar tillsätta lite salt och köra i ugnen ett par minuter.
Vad jag kommit fram till hittills är att de är väldigt kaloririka så man kanske inte ska sätta i sig en påse på en gång.
Om inte annat kan jag rekommendera dem!
Obs! Det är den naturella produkten, finns tydligen någon variant som redan är rostad.
Goda:thumbup:
Bara linolsyra, Omega-6:(
kimonque
2007-05-04, 20:09
Visst är dem :)
Lust att utveckla det sista?
A.Steinbach
2007-05-05, 03:09
Lust att utveckla det sista?
För mycket omega-6 är förknippat med bla ökad inflammationsrisk då mycket av den omega-6 man får i sig i slutänden omvandlas till Arakidonsyra som påverkar bildning av ämnen som heter eikosanoider som styr vissa processer i kroppen i det här fallet bla inflammationer.
De flesta i dagens samhälle får redan i sig för mycket omega-6 och behöver minska den mängden och balansera upp det med omega-3 då det har motsatt effekt.
Det bästa är att få i sig omega-3 i form av fet fisk eller fiskolja men det går även bra att få i sig en del av omega-3 från t ex linfröolja då det kommer att påverka en del hur mycket av omega-6, linolsyran, som omvandlas till Arakidonsyra.
Men du behöver nog inte oroa dig så mycket bara du äter fet fisk några gånger i veckan eller supplementerar med fiskolja och i övrigt undviker omega-6 rika oljor som t ex då solrosolja.
Jag brukar blanda i solroskärnor samt linfrön i min morgongröt. Riktigt gott med lite knaprigt i gröten! =)
A.Steinbach
2007-05-05, 03:18
Jag brukar blanda i solroskärnor samt linfrön i min morgongröt. Riktigt gott med lite knaprigt i gröten! =)
Jepp det är gott med solrofrön i gröten brukar använda mig av rostade då jag tycker om den smaken bättre.
Brukar även blanda i lite rostade solrosfrön när jag mixar mjölk, proteinpulver, havregryn och banan, piffar till smaken lite.
CoolHandLuke
2007-05-05, 20:04
Omega-6 problemet är väl mestadels ett problem med oljor som är en raffinerad produkt i jämförelse med fröet. Alla mineraler och nästan alla vitaminer är bortsopade.
När man äter en matvara oraffinerad så blir den negativa effekten mindre eftersom erhåller balanserande positiva effekter av vitaminer och mineraler samtidigt. Eftersom solrosfrö är så extremt rikt på mineraler och en del vitaminer blir skillnaden mellan mellan raffineringen och fröet så stor att oljan blir en 'farlig' produkt som resultat.
Sen kan man diskutera om mikronutrienterna i solrosfröet är dirrekt infektionshämmande eller inte, men ekvationen stämmer ändå. Om man inte överkonsumerar förstås. :)
Eddie Vedder
2007-05-05, 20:08
Sen kan man diskutera om mikronutrienterna i solrosfröet är dirrekt infektionshämmande eller inte, men ekvationen stämmer ändå. Om man inte överkonsumerar förstås. :)
Faktum är ju att solroskärnor iaf är estremt rika på E-vitamin så helt ologiskt vore det ju inte att tro. Just E-vitaminbehovet är ju högre vid högt intag av fleromättat fett och motverkar ju just fria radikaler som lätt kan bildas av en obalans mellan omega-3 och -6.
Bara en tanke.
A.Steinbach
2007-05-05, 21:47
Faktum är ju att solroskärnor iaf är estremt rika på E-vitamin så helt ologiskt vore det ju inte att tro. Just E-vitaminbehovet är ju högre vid högt intag av fleromättat fett och motverkar ju just fria radikaler som lätt kan bildas av en obalans mellan omega-3 och -6.
Bara en tanke.
Fast balansen mellan omega-3/omega-6 påverkas nog inte så mycket av E-vitaminintaget gällande bildning av eikosanoider som är inflammationsdrivande vs eikosanoider som är inflammationshämmande.
E-vitamin intaget skyddar bara mot oxidationen av det fleromättade fettet eftersom det är känsligt för syreangrepp och har ingen påverkan gällande inflammationer.
Det är två olika effekter om jag inte är helt fel ute.
Hur är det för magen och tarmarna om man har högt intag av solrosfrön? När jag köpt en påse någongång vill jag såklart trycka i mig så mkt som jag kan, Men har hejdat mig lite pga, att jag är lite "rädd" eller hur man skall säga...
E-vitamin intaget skyddar bara mot oxidationen av det fleromättade fettet eftersom det är känsligt för syreangrepp och har ingen påverkan gällande inflammationer.
Håller med dig där. Inflammationsprocessen bör inte påverkas nämnvärt av E-vitamin och att hålla en bättre kvot omega6/omega3 är nog det enda som kan bromsa denna reaktion i ett sådant fall.
CoolHandLuke
2007-05-06, 20:03
Hur är det för magen och tarmarna om man har högt intag av solrosfrön? När jag köpt en påse någongång vill jag såklart trycka i mig så mkt som jag kan, Men har hejdat mig lite pga, att jag är lite "rädd" eller hur man skall säga...
Hehe. Man känner sig lite 'degig' i magen. Borde väl vara naturligt. Hög densitet med mycket fiber och fett. Man håller sig mätt väldigt länge. Hur skulle det vara farligt? Annars brukar frukt kombinera bra med frön och nötter. Jag tycker jag blir 'nöjd' snabbare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.